Yazar "Bayhan, Vehbi" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Enformasyon toplumunda kültür: 21.yüzyıla girerken kültürel dönüşümlerin bazı belirtileri(İnönü Üniversitesi, 1992) Bayhan, Vehbi[Abtsract Not Available]Öğe ENGLISH SPRING? SOCIOLOGICAL REASONS OF THE RIOTS IN ENGLAND IN AUGUST 2011(Istanbul Univ, Methodology & Sociology Research Center, 2012) Bayhan, VehbiIn this article, the riots that occurred in England in August 2011 are analysed. Riots are the concrete reflections of anomie and social crisis. The anomic situation made up of normlessness, irregularity and ineptitude cause riots. Political left rhetoric associates the reasons of riots with degenerations in social structure such as economical crisis, poverty, public expenditure cuts, exclusion and inequality; whereas political right rhetoric associates riots with cultural decays such as moral degeneration, sick society, broken homes and poor parenting. Besides these analyses, factors such as bankrupt banks, racism, negative attitude of the police and distrust in governmental instititutions also cause riots. Such complexity of social events requires an explanation of multiple causes, of which are possibly interlinked and mutually affecting. Riots are dealt with the basis of the critics of global neoliberal system. Also, the effects of internet and social media in organizing riots have equal importance.Öğe Gençliğin Topluma Katılma Örüntüleri(2018) Bayhan, VehbiÖz: Katılım, aileden uluslararası platforma, okullara, işyerlerine, sağlık hizmetlerine, yerel ve ulusal yönetimlere, kulüplere, sendikalara, parlamentolara kadar birçok düzeyde gerçekleşebilir. Birleşmiş Milletler, gençlerin katılımını şöyle tanımlamaktadır: ekonomik katılım (çalışma ve gelişme), siyasi katılım (karar alma süreçleri), sosyal katılım (toplum ve çevre faaliyetlerinin içinde yer almak), kültürel katılım (sanat faaliyetleri, kültürel değerler ve anlatım). İnternet ve sosyal medyanın temel iletişim aygıtı ve platformu olduğu çağımızda, küresel bilişim toplumunda gençlerin topluma katılma örüntülerinde yeni bir kavram olarak e-katılım öne çıkmaktadır. İnternet ve sosyal medya aracılığı ile kendilerini ifade etme ve sosyal, siyasal ve kültürel bağlamda topluma katılma yeni akışkan toplumun temel formu olmaktadır. Araştırmalara göre, gençleri topluma hizmet eden faaliyetlere dâhil etmek, onların kişisel gelişimi, vatandaşlık duygusu, sosyal sorumluluğu, bilgisi, akademik yetenekleri ve kariyer özlemleri üzerinde ciddi olumlu etkiler yaratmaktadır. Bu çalışmada, gençliğin topluma katılım örüntüleri şu başlıklar altında irdelenecektir: ekonomik katılma, siyasal katılma, sosyal ve kültürel katılma, e-katılma.Öğe İngiliz baharı mı? ağustos 2011'de İngiltere'de yaşanan ayaklanmaların sosyolojik nedenleri(2012) Bayhan, VehbiÖz: Bu makalede, Ağustos 2011de İngilterede meydana gelen isyanlar analiz edilmektedir. İsyanlar, anomi ve sosyal krizin somut yansımasıdır. Normsuzluk, kuralsızlık, güvensizlik ve anlamsızlığın oluşturduğu anomik durum isyanları üretmektedir. İsyanların nedenlerini sol politik söylem; ekonomik kriz, yoksulluk, kamu harcamalarının kesilmesi, dışlanma ve eşitsizlik vb. gibi sosyal yapıdaki bozulmalara bağlamaktadır. Sağ politik söylem ise, isyanları ahlaki yozlaşma, hasta toplum, parçalanmış aile ve yetersiz ebeveynlik vb. gibi kültürel yapıdaki bozulmalara bağlamaktadır. Bu analizler yanında, batan bankalar, ırk ayrımcılığı, polisin olumsuz tutumu, devlet kurumlarına güvensizlik vb. gibi faktörler de isyana neden olan faktörlerdir. Sosyal olaylar karmaşık olduğu için tek nedenle açıklanamaz. Dolayısıyla isyana ait zikredilen bütün nedenlerin etkisi bulunmaktadır. İsyanlar, küresel neo-liberal sistemin eleştirisi temelinde ele alınmaktadır. Ayrıca, isyanların örgütlenmesi ve yayılmasında İnternetin ve sosyal medyanın etkisi de önem taşımaktadır.Öğe İngiliz baharı mı? ağustos 2011de İngilterede yaşanan ayaklanmaların sosyolojik nedenleri(Sosyoloji Konferansları, 2012) Bayhan, VehbiÖz: Bu makalede, Ağustos 2011 de İngiltere de meydana gelen isyanlar analiz edilmektedir. İsyanlar, anomi ve sosyal krizin somut yansımasıdır. Normsuzluk, kuralsızlık, güvensizlik ve anlamsızlığın oluşturduğu anomik durum isyanları üretmektedir. İsyanların nedenlerini sol politik söylem; ekonomik kriz, yoksulluk, kamu harcamalarının kesilmesi, dışlanma ve eşitsizlik vb. gibi sosyal yapıdaki bozulmalara bağlamaktadır. Sağ politik söylem ise, isyanları ahlaki yozlaşma, hasta toplum, parçalanmış aile ve yetersiz ebeveynlik vb. gibi kültürel yapıdaki bozulmalara bağlamaktadır. Bu analizler yanında, batan bankalar, ırk ayrımcılığı, polisin olumsuz tutumu, devlet kurumlarına güvensizlik vb. gibi faktörler de isyana neden olan faktörlerdir. Sosyal olaylar karmaşık olduğu için tek nedenle açıklanamaz. Dolayısıyla isyana ait zikredilen bütün nedenlerin etkisi bulunmaktadır. İsyanlar, küresel neo-liberal sistemin eleştirisi temelinde ele alınmaktadır. Ayrıca, isyanların örgütlenmesi ve yayılmasında İnternetin ve sosyal medyanın etkisi de önem taşımaktadır.Öğe Mesleğinin 50.Yılında Prof. Dr. A. Fügen Berkay’ın Türk Sosyolojisindeki Yeri(Sosyoloji Konferansları, 2017) Bayhan, VehbiÖz: Mesleğinin 50. Yılını kutlayan Prof. Dr. A. Fügen Berkay, İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü'nden mezun olduktan sonra 1967 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Bölümünde Asistanlığa başlamıştır. 1967 yılında "Sanat Ontolojisi Açısından Türk Halk Şiirinde Varlık Tabakaları" başlıklı Lisans Tezini, 1973 yılında "Yunus Emre'nin Türk Toplumundaki Yeri" başlıklı doktora tezini ve 1981 yılında "Köy-Şehir İlişkileri ve Bu İlişkilerin Ülkemizdeki Görünümü" başlıklı doçentlik tezini hazırlamıştır. 1976-1978 yıllarında İsviçre Hükümetinden aldığı bursla doktora sonrası çalışmalarını İsviçre'de yürütür. Prof. Berkay, Latince, Fransızca ve İngilizce bilmesinin getirdiği birikimle hem Batı kültürünü çok iyi bilmekte, hem de Doğu kültürünü ve Anadolu'nun kökenini iyi tanımaktadır. Bu bağlamda, Doğu-Batı sentezini şahsiyetinde içselleştirmiştir. Her iki kültür ve medeniyet dünyasını hem içerden hem de dışardan bakış açısıyla analitik olarak irdelemektedir. Hilmi Ziya Ülken ve Cahit Tanyol'dan etkilenen, ancak kendisine özgü sosyoloji anlayışı olan Fügen Berkay'ın sosyolojik duruşunu şu kavramlarla betimleyebiliriz: Sosyal tarih ve tarihselci bakış açısı, holistik bir dünya ve toplum tasavvuru, bütüncül uygarlık tarihi anlayışı, 18. yüzyıl Aydınlanma felsefesine yakınlığı dolayısıyla modernist, felsefe altyapısıyla Gulbenkian Komisyonu'nun "sosyal bilimleri açın" mottosunu, bu bakış açısı açıklanmadan önceden benimsemiş olan, Braudel, Annales Okulu, Fuat Köprülü ekolünden olan bir sosyolog Başlık (İngilizce): PROF. DR. A. FÜGEN BERKAY’S PLACE IN TURKISH SOCIOLOGY IN THE 50TH ANNIVERSARY OF HER PROFESSION Öz (İngilizce): Celebrating the 50th anniversary of her profession, Dr. Ayşe Fügen Berkay graduated from the Department of Philosophy at Istanbul University and started to work as a research assistant at the Department of Sociology at Istanbul University in 1967. In the same year, she completed her undergraduate thesis entitled “Layers of Existence in Turkish Folk Poetry in terms of the Ontology of Art.” In 1973, she obtained her PhD with her dissertation entitled “Yunus Emre’s Place in Turkish Society.” Later on, for her associate professorship, she prepared a thesis entitled “The Village–City Relations and Appearances of Those Relations in our Country” in 1981. During 1976–1978, she conducted her postgraduate research in Switzerland through a scholarship from the Swiss Government. Owing to her knowledge of Latin, French, and English, Prof. Berkay has accumulated sound knowledge of the Western cultures in addition to Eastern cultures and Anatolian origins. In this context, she has internalized the East–West synthesis through her personal and professional endeavors. Through her work, she analytically examines cultures and civilizations from both internal and external perspectives. In addition to her sui generis sociological understanding, her sociological stance has been influenced by Hilmi Ziya Ülken and Cahit Tanyol. In a nutshell, we can express her stance through the following concepts: social history and historicist perspective, a holistic imagination of world and society, a holistic understanding of the history of civilization, and a somewhat modernist philosophy that refers to the 18th-century Enlightenment ideas. Thanks to her philosophical background, she has adopted the motto of the Gulbenkian Commission, “Open the Social Sciences” even before this viewpoint was mentioned. Finally, Prof. Fügen Berkay is a sociologist from the schools of Braudel, Annales, and Fuat KöprülüÖğe A New Model in The Application Field of Educational Sociology: School Sociologist and His/Her Duties(Istanbul Univ, Fac Letters, Dept Sociology, 2015) Bayhan, VehbiEducational sociology, as a social institution, analyzes all the components of the education with in the context of sociological point of view. The sociological structure of the school which is a basic socialization institution should be analyzed by the school sociologist. School sociologist tries to understand individual (student) by examining all the social environment. This examination involves both the problematic students and others. By determining the risky and disadvantageous students by means of detection, preventive guidance service will be able to provided for the students. The duties and resposibilities of school sociologist should be defined in terms of the following topics: (1) To explore the students' family and social life. (2) To carry out childhood and youth sociology researches. (3) The coordination of free time activities and social and cultural activities (4) Sociometry and socio-drama applications. (5) To explore the school system and manage public relations process. (6) To manage the social service and help process. (7) Vocational guidance. (8) The increase of the rate of school attendance and enrollment. (9) Researching the violence at school and the gang pattern, conflict resolution and mediation. (10) Determining and treatment of the addicted students. (11) Investigating disciplinary problems.Öğe PROF. DR. A. FUGEN BERKAY'S PLACE IN TURKISH SOCIOLOGY IN THE 50TH ANNIVERSARY OF HER PROFESSION(Istanbul Univ, Methodology & Sociology Research Center, 2017) Bayhan, VehbiCelebrating the 50th anniversary of her profession, Dr. Ayse Fugen Berkay graduated from the Department of Philosophy at Istanbul University and started to work as a research assistant at the Department of Sociology at Istanbul University in 1967. In the same year, she completed her undergraduate thesis entitled Layers of Existence in Turkish Folk Poetry in terms of the Ontology of Art. In 1973, she obtained her PhD with her dissertation entitled Yunus Emre's Place in Turkish Society. Later on, for her associate professorship, she prepared a thesis entitled The Village-City Relations and Appearances of Those Relations in our Country in 1981. During 1976-1978, she conducted her postgraduate research in Switzerland through a scholarship from the Swiss Government. Owing to her knowledge of Latin, French, and English, Prof. Berkay has accumulated sound knowledge of the Western cultures in addition to Eastern cultures and Anatolian origins. In this context, she has internalized the East-West synthesis through her personal and professional endeavors. Through her work, she analytically examines cultures and civilizations from both internal and external perspectives. In addition to her sui generis sociological understanding, her sociological stance has been influenced by Hilmi Ziya Ulken and Cahit Tanyol. In a nutshell, we can express her stance through the following concepts: social history and historicist perspective, a holistic imagination of world and society, a holistic understanding of the history of civilization, and a somewhat modernist philosophy that refers to the 18th-century Enlightenment ideas. Thanks to her philosophical background, she has adopted the motto of the Gulbenkian Commission, Open the Social Sciences even before this viewpoint was mentioned. Finally, Prof. Fugen Berkay is a sociologist from the schools of Braudel, Annales, and Fuat Koprulu.Öğe THE SOCIO-PSYCHOLOGICAL PROFILE AND ADDICTION EXPERIENCE OF PSYCHOACTIVE SUBSTANCE USERS ON PROBATION IN TÜRKIYE: A QUALITATIVE STUDY(Inst Psychiatry & Neurology, Dept Studies Alcoholism, 2023) Bayhan, Vehbi; Yasuntimur, AhmetIntroduction: Drug addiction is a growing concern affecting people of all ages. This research focuses on the socio-psychological profile and experiences of persons with substance use disorder (SUD) on probation. Material and methods: This study employs a qualitative approach with a case study design, involving 10 male persons with SUD aged 25 to 54 in Malatya, Tiirkiye. Data was gathered through in-depth, semi -structured interviews with thematic analysis. Results: This study identifies several factors influencing substance initiation and continuation. These include social environment, access to substances, peer pressure, escape from social problems and the pursuit of pleasure. Additionally, the false perception of relief from substances, social context of dependence and identity tied to substance use play a role in continued usage. Lack of parental control, delayed parental realisation and residence in disadvantaged neighbourhoods are also influential. Discussion: The research data reveals a significant departure from conventional beliefs regarding psychoactive -substance use initiation. It highlights an initial, experimental phase preceding addiction among early initiators, while late initiators have distinct reasons for starting. Dependency is not solely on the substance but also on the environment and social connections. Family dynamics and environment play a pivotal role, with larger, less -controlled families potentially fostering substance use. Conclusions: The consequences of substance use extend beyond the individual and can impact their family, social circle and overall life. It disrupts personal lives, impedes social integration and fosters criminal behaviour. Substance use has profound repercussions, affecting not just the individual but also their broader social network and livelihood.Öğe Sociology of the Pandemic and the Paradigm Transformation in the New Normal Period(Tuba-Turkish Acad Sciences, 2020) Bayhan, VehbiIn the 21st century, the COVID-19 pandemic deeply affects the individual, society and state. Individuals and societies live in anxiety, fear and depression spiral in ontological distrust. All pandemics in history have been caused by the virus that has passed from animals to humans. All pandemics have created a change in society. Just as the plague epidemic brought the end of feudalism in the 14th century, the COVID-19 outbreak in the 21st century accelerated the transition to the information society, risk society and surveillance society. In order to protect from the epidemic, family relations have changed in the quarantine period. Education and work are carried out online from home. The practice of staying home changes the daily lives of children, youth, elderly, women, and men. Pandemic accelerated the transition to the information society. Pandemic has revealed the reality of risk society. It builds the Internet-based life surveillance community. Both surveillance society practice and fear of virus produce paranoid-schizoid society. The need for a new paradigm has emerged instead of an individual-based narcissistic culture of neoliberalism. Pandemic will result in the taming of either an authoritarian state, a social state, or liberalism. Countries need to get rid of the paranoid-schizoid mood and re-establish global solidarity.Öğe TÜRKİYE'DE GENÇLİK SOSYOLOJİSİ ÇALIŞMALARI(Sosyoloji Konferansları, 2015) Bayhan, VehbiÖz: Bu makalede Türkiye'de, gençliği sosyolojik analiz ile araştırıp, tanımaya, sorunlarını tespit etmeye ve gelecek açısından bir projeksiyon oluşturma misyonunu üstlenen/ üstlenmesi gereken gençlik sosyolojisinin muhasebesi yapılmaya çalışılmıştır. Dünyada ve Türkiye'de gençlik sosyolojisi çalışmaları II. Dünya Savaşı'ndan sonra başlamış ve '68 gençlik hareketleriyle yoğun bir ivme kazanmıştır. Aslında, Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküşünü önlemek için görev yüklenen Jön Türklerden günümüze kadar gençlik, bir efsane olarak algılanmıştır. Devleti kurtarmak hedefiyle devlet tarafından inşa edilen bir gençlik kitlesi öngörülmüştür. Türkiye'nin toplumsal tarihinde ve gençlik çalışmalarında bu izlek gözlemlenebilir. Türkiye'de sosyolojideki inceleme konularındaki tematik değişim, gençlik sosyolojisi çalışmalarında da görülmektedir. Sosyolojik bağlama ve sosyal değişmelere göre araştırma konuları farklılaşmaktadır. Köy, kent, gecekondu, üniversite gençliği, gençlik hareketlerinden gençliğin kimlik araştırmalarına dönüşüm yaşanmıştır. Türkiye'deki gençlik çalışmalarının çoğunluğu özellikle üniversite gençliği üzerine yapılmıştır. Ancak, küresel ve yerel kültürün bağlamı konuları belirlemektedirÖğe Üniversite gençliğinde anomi ve yabancılaşma(İnönü Üniversitesi, 1995) Bayhan, Vehbi[Abtsract Not Available]