Yazar "Baykurt, Arif Esen" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Biyosellüler realizm bağlamında sanatsal yansıma odaklı sinerjik postmodern yaklaşımlar(İnönü Üniversitesi, 2024) Baykurt, Arif EsenBaşlangıcından günümüze "Gerçeklik ve Yansıma", sanat tarihini meşgul eden kavramlar arasındadır. Modernizm ile birlikte; Realizm, Romantizm, Expresyonizm, Kübizm ve soyut sanatla gelinen nokta Duchamp'ın "Çeşme" çalışmasıyla kavramsala sıçrama yapmıştır. Bu sıçrama sonrası Postmodern dönem ile birlikte doğadan yansıtma, yerini farklı biçimlerle ifade edilen estetiklere bıraktı. Dolayısıyla bu araştırmada, Postmodernizm'in sunduğu estetiğe paralel olan, söylenmemiş diğer parametrelerin de irdelenmesine ihtiyaç duyulmuştur. Yapılan uygulama çalışmalarında hazır nesneyle canlı hücresel formların birlikte kullanılmasına yönelik bir tanımlama ortaya konmuştur. Bu tanımlamanın da literatürde BCR olarak ifade edilmesi önerilmektedir. Ayrıca araştırmadaki uygulama çalışmalarında, sanat tarihindeki akım ve estetiksel yaklaşımlardan istifade edilerek body art, performans art ve video art gibi karma sanatların sunduğu sinerjiler (Biyosellüler Kolajlama gibi) farklı bağlamlarla kullanılmıştır. Araştırmanın amacı; "Biyosellüler Realizm" bağlamında yansıma odaklı sanatsal kontekstleri, yeni Postmodernist sinerjilere taşımaktır. Yöntem bağlamında bu araştırma genel tarama modellerinden ilgili literatürün taranması, nitel yöntemlerden uygulama sürecinin analizi ve süreç sonrası oluşturulan ürünlerin irdelenmesi şeklinde gerçekleşmiştir. Araştırmada çalışmalar ready-made, performans, video art ve body art bağlamlı Biyosellüler kolajlarla sınırlandırılmıştır. Araştırmanın kuramsal çerçevesinde; birinci bölümde "Tezin amacı, önemi ve problem durumu", ikinci bölümde "Prehistorik Gerçekçilikten Modernist Söyleme", "Nesnesizliğe Giden Koridor", "Yüzeyselleşme Paradoksu", "Konsept Estetiğine Yönelen Trendler", "Sanat Mi Hayat, Kavramsallik Mi Sanat, Paradoksu" ve "Estetik Düzleşme" başlıklarıyla Posmodern dönemi sanatının tüm karakter, tutum ve stratejileri ele alınmıştır. Üçüncü bölümdeki "Biyosellüler (BC-R) Kolajlar ve Uzama Aktarımı" başlığı altında yer alan "Uygulama Çalışmalarına Oturtulan Kuram ve Biyosellüler Realizm (BC-R) Felsefesi" ve "Tez Kapsamında Oluşturulan Resimlerin Analizleri" alt başlıklarıyla BCR kolajlarının hayata geçirilmesi ve üretilen örnekleri 15 adet uygulama analiziyle tamamlanmıştır. Son bölümde ise literatür araştırmalarının sunduğu verilerle yapılan uygulama çalışmalarından çıkarılan sonuçlar ifade edilmiştir.Öğe Cultural Existence in World Art History and Dominant Cultural Identity Traces in Works of Art(2024) Baykurt, Arif Esen; Göğebakan, YükselA work of art has the capacity to be an independent examination of the culture from which it emerges. From the birth of art to the present day, works of art analyze their own culture and present messages to society through works of art. With these messages and analyses, they improve society and bring new perspectives, norms, regulations, and even previously forgotten cultures and norms into it. The culture of each nation includes its contexts; it derives from religious, social, political, economic, traditional, and moral values. These values used by the artist are embodied as different products in different branches of art, such as painting, sculpture, architecture, and performance. Universal works of artists, are shaped by the dominant characters of their culture and help to protect their society and new generations in the future. The research aims to identify dominant cultural traces in art using examples from world art history within the disciplines of art and anthropology. In addition, it is to draw attention to the necessity of new aesthetic approaches by excluding Kitsch art, which emerged in the early modern age and corrupted art and culture. The research is important in terms of guiding artists in the context of cultural contacts in art. The following results emerged from the qualitative research: Art acts as an intercultural bridge by infiltrating culture and society. Universal and political messages in art should be used in the context of "doing art politically, not political art" for the benefit of society. Moreover, if care is not taken, it is inevitable that "kitsch art" will corrupt society. Therefore, a work of art must preserve its society by avoiding Kitsch art. On the other hand, an artist must be a good sociologist and an anthropologist. Finally, the artist or the universal work of art protects, secures, strengthens, and develops the future of culture. Otherwise, the opposite will happen.Öğe Soyut sanat algısında zihinsel süreçler(İnönü Üniversitesi, 2020) Baykurt, Arif EsenSoyut bir resmi izleyen her bireyin göz yapısı, eserden algıladı duyumları görsel kortekse yollar. Beyin bu bilgileri geçmiş yaşam tecrübeleriyle değerlendirerek büker ve limbik sisteme yollayarak estetik yargısını verir. Dolayısıyla her birey, soyut bir eseri kendi bireyselliğiyle yargılamaktadır. "Soyut Sanat Algısında Zihinsel Süreçler" başlıklı bu tezde, Soyut Resim, Nörobilim, Psikoloji ve Nöroestetik gibi farklı disiplinlerin bireyin soyut sanatı (sanat eserlerini) algılama noktasındaki işlevleri incelenmiştir. Ayrıca tez bu işlevlerin kesiştikleri ortak noktaları, yasaları, neden ve sonuçlarını kuramsal bir çerçevede incelemek, resimsel ifadeye dönüştürmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu tez çalışmasında araştırma süresince; tez, kitap, dergi, makale, video, yabancı kaynaklardan (dergi, kitap, makale ve tez) faydalanılarak literatür taraması yapılmıştır. Ayrıca araştırma betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın kuramsal çerçevesinde; birinci bölümde "Tezin amacı, önemi ve problem durumu", ikinci bölümde "Soyut Sanat ve Tarihsel Gelişimi, Empresyonizmden Postmodernist Soyutlama ve Minimalizm"e kadar ele alınmıştır. Üçüncü bölümdeki Nöroloji ve Psikoloji ağırlıklı "Zihinsel Algılama Süreci ve Soyut Sanata Tepkisi" kısmında; Görme, Biçim Kavrama, Algı Psikolojisi, Araştırmalar ve Disiplinler Arası Yaklaşımlar ve Sanatçıların Kullandıkları Nöroestetik Yasalar başlıkları altında oluşturulmuştur. Dördüncü bölümde "Uygulamalar ve Çözümlemeleri" başlığı altında araştırmacı tarafından yapılan 12 adet resim analiz edilmiştir. Analiz edilen 2 adet resim birbiriyle olan organik bağından dolayı bir resim analiz çatısı altında irdelenmiştir. Ayrıca nörobilim ve nöroestetik yasalarının verileri ışığında çalışmalara görsel algıya zirve kayması yaşatacak ultranormal uyaranlar eklenmiştir. Son bölümde ise literatür araştırmaları ışığında yapılan uygulamalarla ilgili sonuçlara değinilmiştir. Anahtar Kelimeler: Görsel Algı, Gestalt, Nörobilim, Nöroestetik, Psikoloji, Soyut Sanat.