Yazar "Behçet, Rasim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Benzinli Bir Motorda Kullanılan Alkol Katkılı Yakıtların Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi(2021) Behçet, Rasim; Yakın, AhmetÜlkelerin gelişmişlik düzeyinin artmasına paralel olarak motorlu taşıt sayısında her gün artış meydana gelmektedir. Fosil yakıt ile çalışan taşıtlardan kaynaklanan egzoz emisyonları havayı kirletip çevre ve insan sağlığını tehdit etmektedir. Temiz ve sağlıklı bir yaşam solunan havanın kalitesi ile doğrudan ilişkilidir. Hava kirliliğinin en önemli unsurları fosil kaynaklı yakıtlardır. Hava kirliliğini önlemenin yollarından biride kirliliğe sebep olan fosil kaynaklı yakıtlara alternatif yakıtlar kullanmaktır. Günümüzde taşıtlarda kullanılan fosil kökenli yakıtlara alternatif olabilecek temiz ve yerel yakıtlar, bitkisel ve hayvansal kaynaklı biyoyakıtlardır. Benzinli motorlarda en çok kullanılan alternatif yakıtlar ise alkol tabanlı yakıtlardır. Bu çalışmada, saf benzin içerisine hacimsel olarak %25 oranında metanol ilave edilmesi ile MB25 olarak isimlendirilen karışım yakıt ve yine saf benzin içerisine hacimsel olarak %25 oranında etanol ilave edilmesi ile EB25 olarak isimlendirilen karışım yakıtlar oluşturulmuştur. Bu yakıtlar, içten yanmalı benzinli bir motorda test edilmiş ve yakıtların motor performans ve egzoz emisyonlarına etkisi benzin ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. MB25 ve EB25 karışım yakıtlarının benzinli motorda test edilmesi ile elde edilen sonuçlar saf benzin ile kıyaslandığında sırasıyla, CO emisyonlarında %41.61; %16.97 azalma, HC emisyonlarında %14.60; %8.79 azalma meydana gelirken NOx emisyonlarında %35.43; % 4.53 artma, CO2 emisyonlarında %12.19; % 5.71 artma meydana gelmiştir. Motor performans değerleri olan motor gücünde %1.32 artma; %0.04 azalma, motor momentinde %2.10; %1.23 artma ve özgül yakıt tüketimlerinde de %5.20; %1.58 artma meydana gelmiştir.Öğe Benzinli Bir Motorda Yakıt Olarak Kullanılan Sodyum Borhidrür Katkılı Metanol-Benzin Karışımlı Yakıtların Performans ve Emisyon Analizi(2021) Yakın, Ahmet; Behçet, RasimTaşıtlarda kullanılan fosil kökenli yakıtların yakın gelecekte tükenecek olması, yerel olmaması, çevre ve insan sağlığı açısından zararlı etkilere sahip olmaları gibi nedenlerden dolayı alternatif yakıtlar gündeme gelmiştir. Hidrojen, biyoyakıtlar ve alkoller (etanol, metanol, bütanol vb.), yenilenebilir, yerel, temiz ve çevreye duyarlı alternatif yakıtlardır. Bu çalışmada, saf benzin, MB15 karışım yakıtı (hacimsel olarak % 15 metanol ve %85 benzin) ve MSB15 karışım yakıtı (hacimsel olarak %15 sodyum borhidrür katkılı metanol çözeltisi ve %85 benzin)'ından oluşan üç çeşit yakıt benzinli bir motorda test edilerek yakıtların motor performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkisi deneysel olarak araştırılmıştır. Motor test sonuçlarından elde edilen değerler birbirleri ile karşılaştırıldığında, saf benzine göre MB15 ve MSB15 karışım yakıtların CO emisyonları sırasıyla % 63.17 ve % 52.65 azalırken, HC emisyonları sırasıyla % 15; % 31.42 artmıştır. Ayrıca MB15 ve MSB15 karışım yakıtların motor momenti saf benzine göre sırasıyla % 0.95 ve % 2.24 artma meydana geldiği, özgül yakıt tüketiminde ise sırasıyla % 3.27 ve % 7.52 artma meydana gelmiştir. MB15 ve MSB15 karışım yakıtlarının motor gücü de saf benzin yakıtlı motor gücüne göre sırasıyla % 1.18 ve % 3.04 artmıştır.Öğe Hidroelektrik Santral Rezervuar Verilerinin Enerji Üretimi lı Değerlendirilmesi(Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2017) Oral, Faruk; Behçet, Rasim; Aykut, KadirÖz: Türkiye, zengin enerji kaynakları potansiyeline sahip olmasına rağmen, enerji ihtiyacının büyük bir kısmını ithal etmektedir. Bu potansiyellerden yenilenebilir enerji kaynakları en önde gelen ve mutlaka değerlendirilmesi gereken temiz enerji kaynağıdır. Yenilenebilir temiz enerji kaynaklarından biri olan hidrolik enerjinin, ülkemizde mevcut potansiyelinin tamamının enerji üretimi açısından değerlendirilmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmada; hidroelektrik santral rezervuar verileri enerji üretimi amaçlı değerlendirilmiştir. Bu amaçla verilen örnek hidroelektrik santralin göl işletme eğrisi oluşturulmuştur. Santral gölüne gelen ve enerji üretimi esnasında geçen su hacmi hesaplanarak, santral gölünde depolanan su hacmi belirlenmiştir. Göl işletme eğrisi yardımıyla göl kotu değeri belirlenerek, hidroelektrik santralin net düşüsü bulunmuştur. Bu veriler kullanılarak Mart 2014 tarihi için örnek hidroelektrik santralin enerji üretim miktarı yaklaşık olarak 94.928,927 MWh hesaplanmıştırÖğe Investigation of Pyrolysis of Walnut Shells and Pyrolysis Oil Quality(2023) Oral, Faruk; Behçet, Rasim; Gönel, EmreThe energy demand is increasing in parallel with the technological developments and population in the world. Fossil fuels are the main source for this demand. As a result of energy production from fossil fuels, natural environment is adversely affected. Furthermore, many countries depend on the fossil fuels for their energy need. Researchers have been interested in alternative energy sources such as solar, biomass, and wind. There are many studies for investigating pyrolysis of lignocellulosic biomass. Studies mainly focused on the chemical structure of pyrolysis oil from different feedstocks. In this study, producing pyrolysis oil from walnut shells using pyrolysis reactor, investigating pyrolysis oil properties while comparing it with fossil fuels to determine if the oil can be used in internal combustion engines are investigated. The effect of pyrolysis reaction temperature on pyrolysis oil yield is studied. The results indicates that pyrolysis oil can be produced from walnut shells, the reaction temperature is an important factor on pyrolysis oil yield and pyrolysis oil has complex nature compare to fossil fuels.Öğe Malatya İli Trafik Kaynaklı Hava Kirleticilerinin Emisyon Envanteri(2020) Behçet, Rasim; Yakın, AhmetMalatya ili coğrafik konum nedeniyle karasal iklime sahiptir. İklim şartlarından dolayı kış aylarısoğuk ve uzun sürmektedir. Özellikle bu aylarda, evlerden, iş yerlerinden, fabrikalardan, taşıtlardan;atmosfere atılan kirletici emisyonlar fazla görülür. Türkiye’nin Nüfus yoğunluğu bakımından 27. sıradabulunan Malatya ili, trafik yoğunluğu bakımından da oldukça kalabalık bir yerleşim yeridir. Trafikyoğunluğu beraberinde hava kirliliğini de getirmektedir. Hava kirliliği çevre ve canlılar üzerindeolumsuz etkiler oluşturur. İnsanlığın temel görevlerinden biride, canlıların yaşam alanı olan çevreyikorumaktır. Bu çalışmada, Malatya ilini çevreleyen yollarda seyreden taşıtların sayımları yapılarak trafikyoğunluğu belirlenmiş ve trafik kaynaklı hava kirleticileri hesaplanarak, emisyon envanterioluşturulmuştur. Çalışma sonuçlarından elde edilen verilere göre Malatya ilinde atmosfere verilentoplam emisyon miktarları içindeki CO miktarı 768.22 ton yıl-1 , NOx miktarı 153.73 ton yıl-1, PM miktarı 13.99 ton yıl-1 ve VOC miktarı 121.79 ton yıl-1şeklinde yaklaşık olarak bulunmuştur. Malatya ilindetaşıt kaynaklı hava kirliliğinin azaltılması için, taşıtlarda kullanılan fosil yakıtlar yerine alternatifyakıtların kullanılması kısa mesafelerde taşıt kullanımı yerine yürümenin teşvik edilmesi ile sağlanabilir.Öğe Malatya İlindeki Atık Plastiklerin Dizel Motor Yakıtı Olarak Değerlendirilmesi(2021) Behçet, Rasim; Eroğlu, AliBu çalışmada, Malatya ilindeki atık plastiklerin geri dönüşümünün sağlanması ve geri dönüşümü yapılan atık plastiklerin sıvılaştırılarak bir dizel motorda yakıt olarak test edilmesi hedeflenmiştir. Bu amaca yönelik olarak geri dönüşümü yapılan atık plastiklerin sıvılaştırılması için yöntem olarak piroliz proses tekniği kullanılmıştır. Bununla beraber, atık plastik kaynaklı piroliz sıvısı elde edebilmek için hammadde olarak da Malatya ilinde atık hale gelen farklı tür plastik şişe ve kapakları ile atık enjektörler kullanılmıştır. Piroliz yönemi ile atık plastiklerden elde edilen piroliz sıvısı, hacimsel olarak %20 oranında standart dizel yakıtı (SDY) ile karıştırılarak APY20 olarak isimlendirilen karışım yakıt elde edilmiştir. SDY ve APY20 yakıtları, su ile soğutmalı ve tek silindirli bir dizel motorda test edilerek yakıtların motor performans ve emisyon değerleri karşılaştırılmıştır. Yapılan deneyler sonucunda SDY’e göre APY20 karışım yakıtın motor momenti ve motor gücü değerlerinde azalma gerçekleşirken özgül yakıt tüketimi değerlerinde ise artış görülmüştür. Ayrıca, karışım yakıtın CO, HC ve CO2 emisyon değerleri dizel yakıta göre artarken NOx emisyon değerlerinde azalma görülmüştür.Öğe PET ŞİŞELERDEKİ GAZLI İÇECEKLERİN İHTİVA ETTİĞİ KARBONDİOKSİT GAZ MİKTARININ ZAMANA BAĞLI AZALMASININ İYİLEŞTİRİLMESİ(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 2018) Toros, Erkan; Behçet, RasimÖz: Bu çalışma kapsamında gazlı içeceklerde zamanla oluşan gaz kaybının farklı sıcaklık ve pet şişe kalınlığına bağlı olarak değişimi deneysel olarak incelenmiştir. Bu temel parametrelerin gazlı içecek içerisindeki karbondioksit gazının zamana bağlı olarak azalmasına etkisini inceleyebilmek için 2,5 litrelik PET ambalajlı kolalı içecek dikkate alınmıştır. Çalışmada iki ana üretim istasyonu ayrı ayrı değerlendirilerek kendine has üretim şartları ve etkileri değişken olarak ele alınmıştır. 2,5 litrelik PET ambalajlı kolalı içecek üretim hattından numuneler alınarak, üretim girdileri olan sıcaklık, basınç ve PET şişe malzeme dağılımının içecek içinde ihtiva ettiği gaz miktarının zamana bağlı değişimi ayrı ayrı araştırılmıştır. Bu kapsamda 2,5 litrelik PET ambalajlı kolalı içecek üretim şartları detaylıca incelenmiş, dolum ve PET şişirme proses parametreleri üzerinden değişkenler belirlenmiştir. Elde edilen deneysel veriler sonucuna göre dolum ve PET şişirme üniteleri üretim şartları yeniden yapılandırılmış ve ideal üretim şartları tanımlanarak seri üretim için katkı sağlanmıştır. Başlık (İngilizce): IMPROVING TIMELY REDUCTION OF CARBON DIOXIDE GAS QUANTITY CONTAINING GAS DRINKS IN PET BOTTLES Öz (İngilizce): In this study, the change of the gas loss in the carbonated beverages depending on the different temperature and pet bottle thickness was investigated experimentally. In order to examine the effect of these basic parameters on the time-dependent reduction of carbon dioxide gas in carbonated beverages, a 2.5 liter cola beverage was considered. In the study, the two main production stations were evaluated separately, and their production conditions and effects were considered as variable. The time-dependent change in the amount of gas contained in the beverage by temperature, pressure, and PET bottle material distribution, which are production inputs, was investigated separately by taking samples from a 2.5 liter cola beverage production line. In this context, 2.5 liters of cola beverage production conditions are examined in detail and variables are determined via filler and PET blowing process parameters. According to the experimental results obtained, production conditions of filling and PET blowing units were restructured and ideal production conditions were defined and contributed to serial productionÖğe Van İli Güneş ve Hidroelektrik Enerji Potansiyelleri ve İl Ekonomisine Katkıları(2019) Yaman, Abuzer; Yakın, Ahmet; Behçet, RasimÖz: Fosil kökenli yakıtların tükenme eğilimi göstermesi ve yakın gelecekte tükenecek olması, alternatif enerjikaynaklarını gündeme getirmiştir. Fosil yakıtlardan kaynaklanan çevre kirliliği her geçen gün artmakta ve küreselısınmayla birlikte buzulların erimesine ve deniz seviyesinin yükselmesine neden olmaktadır. Fosil yakıtlarınınçevre ve insan sağlığı üzerindeki zararlı etkilerini azaltmak için bilim insanları ve araştırmacılar temiz,yenilenebilir ve çevreye duyarlı, enerji kaynaklarını araştırmaya yönelmişlerdir. Tüm dünyada olduğu gibiTürkiye’de de ucuz, temiz, potansiyeli yüksek, çevreye zararı yok denecek kadar az olan ve yenilenebilir enerjikaynaklarının başında güneş ve hidroelektrik enerjileri gelmektedir. Coğrafi konum itibarıyla Türkiye’nin DoğuAnadolu Bölgesinde bulunan Van ili, bölgenin en fazla güneş alan illerinden biridir. Elektrik İşleri Etüt İdaresi veGüneş Enerjisi Potansiyel Atlası verileri dikkate alındığında Türkiye’nin yıllık ortalama toplam güneşlenme süresi2.736,89 saat olup Van ilinde bu değer 3.068,74 saat ile ortalamanın oldukça üstündedir. Bununla birlikte Vanilinin yüksek rakımlı olması ve kış aylarında çok yağış almasından dolayı il genelinde yüksek miktarda akarsularmeydana gelmekte ve hidroelektrik enerji potansiyelini artırmaktadır. Van ilinin mevcut hidroelektrik üretimpotansiyeli 62,02 MW olup bu miktar yerel enerji kaynaklarının %92 sine karşılık gelmektedir. Van ilinin enerjikaynakları dikkate alındığında güneş ve hidrolik enerji ön plana çıkmaktadır. İlin tüm hidroelektrik enerjisantralleri ve güneş enerji santralleri faaliyete geçtiğinde bu enerjilerin ilin ekonomisine katkıları, yıllık yaklaşıkolarak 1,082 milyar TL olacaktır. Güneş ve hidrolik enerji kaynaklarının temiz, çevreye duyarlı, ekonomik,yenilenebilir olması özelliklerinden dolayı bu çalışmada Van ilinin güneş ve hidroelektrik enerji potansiyelleriaraştırılmış ve bu enerji potansiyellerinin ilin ekonomisine katkısı incelenmiştir.Öğe Van İli Trafik Kaynaklı Hava Kirleticilerinin Emisyon Envanteri(2019) Yakın, Ahmet; Behçet, RasimÖz: Teknolojideki ilerlemeler, insanların yaşamlarına birçok kolaylık sunarken diğer yandaninsanların ortak kullanım alanı olan çevrede geri getirilmesi zor, hatta imkânsız olan tahribatlara yolaçmaktadır. Çevre kirliliği, birçok faktörden oluşmasına rağmen, çevreye en fazla zarar verenfaktörlerin başında; taşıt kaynaklı çevre kirliliği gelmektedir. İçten yanmalı motorlardan kaynaklananhava kirleticilerinin belirlenmesi, insan sağlığı ve çevreye olan olumsuz etkilerinden dolayı büyükönem taşımaktadır. Bu çalışmada Van ilini çevreleyen yollarda taşıt sayımları yapılarak trafikyoğunluğu belirlenmiştir. Trafik kaynaklı hava kirleticilerinin (CO, NOx, PM, VOC) “EMEP/EEA AirPollutant Emission Inventory Guidebook” emisyon faktörleri kullanılarak, emisyon envanteriçıkarılmıştır. Böylece Van iline etki eden emisyon miktarları belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarındanelde edilen verilere göre atmosfere verilen toplam emisyon miktarları içindeki CO miktarı 442.78 tonyıl-1, NOx miktarı 83.01 ton yıl-1, PM miktarı 8.01 ton yıl-1 ve VOC miktarı 70.41 ton yıl-1 şeklindeyaklaşık olarak bulunmuştur. Önlem alınmadığı takdirde ildeki kirlilik canlıların hayatını olumsuzyönde etkileyerek çevre ve insan sağlığı üzerinde telafi edilemeyecek sonuçlar meydana getirmesimuhtemeldir.Öğe WindPRO PROGRAMI İLE RÜZGÂR ANALİZİ VE ENERJİ ÜRETİM MİKTARININ BELİRLENMESİ(2019) Oral, Faruk; Behçet, Rasim; Gönel, EmreÖz: Rüzgâr enerjisi, yenilenebilir enerji kaynakları içerisinde hem teknolojisi hem de kullanımı en hızlı biçimdegelişen enerji kaynaklarından biridir. Günümüzde modern rüzgâr türbinleri yardımı ile rüzgârdan elektrik enerjisiüretilebilmektedir. Bu santrallerin kurulmadan önce, bölgede standartlara uygun olarak ölçülen rüzgâr hızı veyön değerlerini kullanılarak, rüzgâr enerji potansiyel analizlerin yapılması gerekmektedir. Analiz sonucunda;bölgenin rüzgâr karakteristiği belirlenerek, kurulacak rüzgâr enerji santralinin boyutlandırılmasıyapılabilmektedir. Enerji üretimi amaçlı yapılan rüzgâr analizlerinde, analizin doğruluğu ve harcanan zaman, enönemli iki büyük parametredir. Bu çalışmada; Sakarya-Esentepe bölgesi için üç aylık rüzgâr verileri kullanılarakhem istatistiksel yöntem ile hem de WindPRO programı ile rüzgâr enerjisi analizi yapılarak ortalama rüzgâr hızıve güç yoğunluğu değerleri bulunup, sonuçlar karşılaştırılmıştır. Analiz sonuçlarının birbirine çok yakın olduğubulunmuştur. Ayrıca bu program yardımıyla seçilmiş bölge için verilen bir rüzgâr türbini için enerji üretimmiktarı ile kapasite faktörü yaklaşık olarak hesaplanmıştır.