Yazar "Birsin, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fıkıh usulünde ilham ve bilgi değeri(2015) Birsin, MehmetMakalede ilham kavramının mahiyeti, sübutu ve delil oluşu ile ilgili tartışmalar ele alınmıştır. Hz. Peygamber özelinde vahiy-ilham ilişkisi incelenmiştir. Peygamber olmayan kişiler bakımından ilham kavramının mahiyeti ve bilgi değeri bu çalışmanın ana mihverini oluşturmaktadır. İlhamın hüccet oluşuna dair ortaya çıkan görüşler ve delilleri ele alınmış, şer’î amelî hükmün tayini bakımından yeri ve değeri belirlenmeye çalışılmıştır.Öğe KLASİK HİLAFET TEORİSİNİN GELİŞTİĞİ SİYASAL VE SOSYAL YAPI(2018) Birsin, MehmetÖz: Hilafet, İslam tarihinde ilk tartışılan konudur. Bu alandaki görüşler kelam ilminde tartışılmıştır. Ancak hilafet esasında hukuki bir konudur. Bu tespit, klasik hilafet teorisinin en önemli teorisyeni olan Mâverdî’nin konu üzerindeki müstakil eseriyle somutlaşmıştır. Diğer müelliflerin katkısıyla bir literatür haline gelmiştir. Devletin anayasal ve idari yapısını inceleyen bu literatür, oluştuğu döneminin sosyal ve siyasal şartlarını en geniş ölçüde dikkate almıştır. Klasik hilafet teorisi, Abbasilerin kuruluşu ile birlikte toplumun halife-seçkinler-halk şeklindeki üçlü bir taksime tabi tutulduğu bir sosyal ve siyasal yapıda geliştirildi. Aslında bu teori I. Abbasi çağının ürettiği dönüşümün sonucuydu. Çünkü Abbasî devrimini gerçekleştiren muhalefetin etnik ve kültürel yapısı Emevîlerin kabile ve kabile şefi ilişkisi üzerine kurulu modelinden farklı bir modeli gerekli kılıyordu. Klasik hilafet teorisine göre, bütün idari görevler halifenin atamasıyla onun adına yürütülür. Ancak klasik hilafet teorisi, sahip oldukları askeri güç ile belirli bölgelerde hakimiyet kuran emirlikleri “imâratu’l-istila” olarak adlandırıp halifeye bağlı olmak ve şer’î hükümleri tatbik etmeleri şartıyla meşru gördüler. Klasik hilafet teorisi, müstakil hilafetlerin ortaya çıkmasına, Bağdâdî’nin istisnaî görüşü bir yana bırakılırsa, olumlu yaklaşmamıştır. Mâverdî, Ebu Ya’lâ, Gazâlî ve İbn Cemâa gibi hukukçular tarafından sistemleştirilen klasik hilafet teorisi, İslam toplumunun birliği ve sürekliliğini korumayı amaçlamış ve bunun Raşit halifeler, Emeviler ve Abbasiler yoluyla süren toplumsal ve siyasal varlığın meşruiyeti ve korunmasıyla mümkün olacağını düşünmüşlerdir. Bu teoride hilafet, bu birliğin sembolü ve koruyucusudur. Araştırmada klasik hilafet teorisinin geliştiği sosyal ve siyasal yapı, Abbasî ve Fatımî Hilafetleri ile Büveyhi ve Selçuklu Emirlikleri bağlamında incelenmiştir. Ayrıca bu yapının klasik hilafet teorisi üzerindeki etkisi gösterilmeye çalışılmıştır.Öğe Tasarrufa Dayalı Faizsiz Finansman Sistemi ve Fıkhî Meşruiyeti Üzerinde Yapılan Değerlendirmeler(İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2019) Birsin, Mehmet; Ötegeçeli, HaticeÖz: Makale, başlangıçta altın günlerini modelleyerek başlayan, kurucularının “Elbirliği” olarak adlandırdığı ve zamanla araç, konut ve diğer gayr-i menkullerin satın alınması için finansman sağlayan ticari bir yapıya dönüşen “Tasarrufa Dayalı Faizsiz Finans Sistemi”ni ele almaktadır. Makale, dünyada TDFFS’ye benzer uygulamaları, sistemin işleyişini, sistem üzerinde yapılan akademik çalışmaları ve fıkhî meşruiyeti için yapılan açıklamaları konu edinmektedir. Çalışma, sistemin fıkhî meşruiyeti için önerilen çözümlerin açıklayıcılık düzeylerini ve tutarlılıklarını tartışmakta ve bir öneri sunmaktadır. Anahtar kelimeler: İslam Hukuku, Elbirliği, Tasarrufa Dayalı Finansman, Konut finansmanı, Yapı Tasarruf Sandığı. Abstract: The article deals with the “Saving Based Finansing System" (TDFFS/SBFS) which initially began by modeling women's golden days, which its founders called "Cooperation System" and which, over time, became a commercial structure providing financing for the purchase of vehicles, housing and other real estate. The article focuses on similar applications of TDFFS/SBFS in the world, the functioning of the system, academic studies on the system, and interpretations developed for its jurisprudential legitimacy. The study discusses the level of clarification and consistency of proposed solutions to the jurisprudential legitimacy of the system and presents a proposal. Keywords: İslamic Fıqh, Cooperation System, Saving Based Finance, House Financing, Bausparkasse System.