Yazar "Canpolat, Burak" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe The effects of eight-week regular training in amateur amputee football team athletes' body composition(Türk Spor ve Egzersiz Dergisi, 2018) Ilkım, Mehmet; Canpolat, Burak; Akyol, BetülÖz: The purpose of this study is to observe the effects of the 8 week regular training program on body composition of the amateur amputee sports club athletes. 12 amateur amputee athletes in the Malatya Ay Yildiz Amateur Amputee Football Team with ages ranging from 16 to 33 (X age: 24.33 ± 5.71 years, X length: 1.74 ± 8.07 meters, X weight: 75.09 ± 15.16 kg) voluntarily participated in this study. The training program consists of strength, strength, agility, speed, technique, tactics, coordination and flexibility. Body length, body weight, heart rate measurements, skin fold thickness of three different parts and body mass index (BMI) were measured before and after the 8 week training period to evaluate body composition. Densities were calculated using the Jackson and Pollock (1978) formula, taking into account the skin fold thickness measurements made. Percent body fat is calculated using Siri's formula. The body mass index is determined by the World Health Organization (WHO) formula. A statistically significant difference was found in the comparison of the athletes' weight, resting heart rate, body mass index and body fat percentage in the first and last week measurements according to Wilcoxon signed rank test results (p<0.05). As a result, in this study; The 8-week training program which includes strength, strength, speed, agility, coordination, technique and flexibility enhancing exercises showed significant changes in parameters of body composition of Ay Yıldız Sport club amputee athletes.Öğe Müsabaka esnası sporcu davranışları açısından işitme engelli futbolcuların sürekli öfke – öfke ifade tarzı durumlarının incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2019) Canpolat, BurakAmaç: Bu araştırma; işitme engelliler futbol müsabakalarında oynayan futbolcuların sürekli öfke – öfke ifade tarzı durumlarının incelenmesini ve değerlendirmesini amaçlamaktadır. Materyal ve Metot: Araştırmanın yöntem kısmı nicel araştırma yöntemleri ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılmasıyla oluşturulmuştur. Çalışmanın örneklemini Spor Toto Sağırlar Futbol Süper Lig'i ve Spor Toto Sağırlar 1. Lig'inde futbol oynayan 50 işitme engelli futbolcu oluşturmaktadır. İşitme engelli futbolcular için Sürekli Öfke – Öfke İfade Tarzı Ölçek uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS 22,0 Package Program ile analiz edilmiştir. Nitel araştırma tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme formları işitme engelli futbolcuları değerlendirmeleri için müsabakalarda görev yapan futbol hakemlerine uygulanmıştır. Veriler NVIVO 11,0 ile analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış gözlem formları 8 işitme engelliler futbol müsabakasının izlenip gerekli verilerin kayıt altına alınmasıyla uygulanmış ve uzman görüşler ile analiz edilmiştir. Bulgular Katılımcıların sürekli öfke puanlarının 23.20 ± 5.70; öfke içe vurum puanlarının 17.30 ±3.41; öfke dışa vurum puanlarının 17.82 ± 4.63; öfke kontrol puanlarının ise 17.50 ± 3.63 olduğu bulunmuştur. Nitel görüşmeler sonrası elde edilen verilerden tema analizi oluşturulmuştur ve gözlem formları uzman görüşler tarafından yorumlanmıştır. Sonuç: Sporun bireyler için olumlu etkenlerinin varlığı bilinirken işitme engelli futbol müsabakalarında ortaya çıkan öfkeye bağlı saldırgan davranışlarının çeşitli nedenleri belirlenmiş ve bu nedenlere çözüm önerilerinde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: İşitme Engelli, Futbol, ÖfkeÖğe Researching the future expectations of sports sciences students(Iermakov S S, 2023) Turhan, Fatih Harun; Canpolat, BurakBackground and Study Aim Material and Methods As the field of sports science continues to evolve rapidly, understanding students' aspirations is crucial for adapting educational programs accordingly. Furthermore, gaining insights into their future expectations can aid in addressing emerging trends and demands within the sports industry. The aim of the research is to examine how the future expectations of sports science students change at the end of their education life. The study focused on sports science students in Turkey, with a sample size of 130 students selected randomly. These students willingly participated in the research, and their pre-test and post-test scores were compared using a standardized scale to evaluate changes in their perceptions and expectations. The collected data were analyzed using the SPSS program. To examine potential differences among variables within the research group, the Man Whitney U test was utilized for dependent groups, while the Kruskal Wallis H test was applied to assess multiple differences between groups. A significance level of p<0.05 was established. Results The research revealed a significant difference in the pre-test results solely based on the educational status of the sports science students' mothers and fathers. Moreover, notable variations were observed in the average differences between pre-test and post-test scores concerning the students' departments and age. However, no significant differences were found in the future expectations of sports science students when considering gender, age, department, and income status variables. Notably, there was a significant difference favoring undergraduate students in terms of their mother's and father's education status variables. Furthermore, the mean scores of the pre-test and post-test demonstrated a significant difference between the age groups of 17-18 and those aged 21 and above. Additionally, significant differences were observed between students in the Sports Management department and those in the Coaching department, favoring the latter. Conclusions The study emphasizes that gender, age, department, and income status did not significantly impact the future expectations of sports science students. However, it is crucial to address the educational needs of undergraduate students and the variations in scores among different age groups and departments to better cater to their career aspirations and development.Öğe Spor bilimleri öğrencilerinin engellilere yönelik tutumları ile paralimpik algıları arasındaki ilişki(İnönü Üniversitesi, 2023) Canpolat, Burak; Akyol, BetülAmaç: Spor bilimleri alanında öğrenim gören öğrenciler mezun olduklarında ülkemizin spor sektörünün her kademesinde profesyoneller olarak görev yapmaktadır. Aynı zamanda engelli sporlarının yaygınlaşması için spor profesyonellerinin engelli bireylere karşı tutumları önem arz etmektedir. Spor profesyonellerinin engelliler için dünyadaki en büyük spor organizasyonu olan Paralimpik Oyunlar için farkındalık düzeyleri engellilerin spor hayatlarına etki eden önemli faktörlerden biri olabilir. Bu yüzden çalışmamızın sorunsalını; gelecekte spor profesyonelleri olacak olan spor bilimi öğrencilerinin engellilere yönelik tutumları ve Paralimpik oyunlar hakkındaki algı düzeyleri arasındaki ilişki oluşturmuştur. Materyal Metod: Bu amaçla Türkiye İstatistik Kurum tarafından belirlenen TRB1 bölgesi şehirlerinde (Bingöl, Eleazığ, Malatya ve Tunceli) yükseköğretim düzeyinde öğrenim gören spor bilimleri öğrencilerine Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Tutum Ölçeği ve Paralimpik Sporlar Farkındalık Ölçeği uygulanmıştır. Veriler SPSS 22.0 ve Eviews Programları ile analiz edilmiştir. Bulgular: Analiz sonuçları spor bilimleri öğrencilerinin Paralimpik farkındalıkları ve engelliler yönelik tutumlarının birbirlerini etkileyen değişkenler olduğunu, aralarında hem ölçeklerin toplamı hem de alt boyutlar için anlamlı ilişkilerin olduğu, demografik özellikler açısından da çeşitli anlamlı farkların olduğu görülmüştür. Sonuç: Sonuçlara göre; spor bilimleri öğrencilerinin özel gereksinimli bireylere yönelik tutumları Paralimpik farkındalıklarını etkileyen en belirgin unsur olarak ortaya çıkmıştır. Ayrıca diğer alt boyutlar ve demografik özelliklere göre de bazı ilişkilerin ve anlamlı farkların olduğu görülmüştür.