Yazar "Canpolat, Murat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Children who changed schools due to their parents' relocation for employment: Where do we go now?(Wiley, 2021) Canpolat, Murat; Atli, AbdullahApproximately 300,000 people change provinces in Turkey every year due to relocation for employment. Among them are school-age children who need to change schools due to the relocation of their parents. This qualitative research aims to understand what students, who have to change schools due to the relocation of their parents to another city, experience in the process of school adaptation. All participants had to change schools at least once due to relocation for the employment of their parents. As a result of the thematic analysis of the qualitative interviews with 25 participants between the ages of 11 and 18, the following five main themes were identified: Receiving news of the employment relocation, Effects on academic success, Influences on friendships, Sources of support, and Suggestions to novices. Within the framework of the findings obtained, practical recommendations are presented to professionals who provide psychological assistance services on this subject.Öğe GRUP REHBERLİĞİ PROGRAMININ ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUĞA SAHİP ANNELERİN STRES DÜZEYLERİNE ETKİSİ(2013) Canpolat, Murat; Özokcu, OsmanBu araştırmanın amacı grup rehberliği programının zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin stres düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Bu nedenle Kontrol Gruplu Ön-test, Son-test ve İzleme Testi Modeline dayalı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini konu ile ilgili bir derneğe üye zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip 150 anne oluşturmaktadır. Örneklemi ise aynı derneğe üye 150 anne arasından ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiş 40 anne oluşturmaktadır. Annelerin; stres düzeyini ölçmek amacıyla 150 anneye Aile Stresini Değerlendirme Ölçeği (ASDÖ), grup rehberliği programının içeriğinin oluşturulması amacıyla 150 anneye Aile Gereksinimlerini Belirleme Aracı (AGBA) ve Stres Kaynakları Anketi (SKA) uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, grup rehberliği programının zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin stres düzeylerini azaltmada etkili olduğu, stres düzeylerinde meydana gelen bu azalmanın kalıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuşturÖğe Grup rehberliği programının zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin stres düzeylerine etkisi(İnönü Üniversitesi, 2012) Canpolat, Murat; Özokçu, OsmanBu araştırmanın amacı grup rehberliği programının zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin stres düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Bu nedenle Kontrol Gruplu Ön-test, Son-test ve İzleme Testi Modeline dayalı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini konu ile ilgili bir derneğe üye zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip 150 anne oluşturmaktadır. Örneklemi ise aynı derneğe üye 150 anne arasından ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiş 40 anne oluşturmaktadır. Annelerin; stres düzeyini ölçmek amacıyla 150 anneye Aile Stresini Değerlendirme Ölçeği (ASDÖ), grup rehberliği programının içeriğinin oluşturulması amacıyla 150 anneye Aile Gereksinimlerini Belirleme Aracı (AGBA) ve Stres Kaynakları Anketi (SKA) uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 16.0 paket programı kullanılmış; Yüzde (%), Bağımsız Gruplarda t-testi, Levene's Varyansların Homojenlik Testi, Tekrarlanmış Ölçümler İçin Çift Yönlü Varyans Analizi ve Bonferroni testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, grup rehberliği programının zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin stres düzeylerini azaltmada etkili olduğu, stres düzeylerinde meydana gelen bu azalmanın kalıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe KEŞFEDİCİ KARMA DESEN KULLANILARAK ÖĞRENCİ POPÜLERLİK ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ(2021) Atli, Abdullah; Canpolat, MuratBu araştırmanın amacı keşfedici karma deseni kullanarak lise öğrencilerinin okuldaki popülerlik algılarının düzeylerini belirleyen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu araştırma nitel ve nicel olmak üzere iki aşamada gerçekleştirildi. Araştırmanın nitel aşamasında 48 lise öğrencisi ile liselerdeki popüler öğrencilerin özellikleri üzerine yarı yapılandırılmış görüşmeler yapıldı. Bu görüşmeler sonrasında öğrenci popülerlik algılarına ilişkin altı ana tema (arkadaşlık ilişkileri, öğretmenlerle ilişkiler, özgüven, kıyafet ve moda, fiziksel çekicilik, spor ve sanatsal etkinlikler) belirlendi ve bu temalar çerçevesinde ölçek maddeleri hazırlandı. Araştırmanın nicel aşamasında ilk olarak hazırlanan ölçek maddeleri 282 lise öğrencisine uygulanarak Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), ardından 148 kişiden oluşan farklı lise öğrencisine uygulanarak Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapıldı. Daha sonra geliştirilen Öğrenci Popülerlik Algısı (ÖPAÖ) ile yaşam doyumu, yalnızlık ve benlik saygısı arasındaki korelasyon kanıtları birleşme-ayrılma (convergent-divergent lidity) geçerliği için kullanıldı. Sonuç olarak nitel aşamada keşfedilen boyutların nicel aşamada doğrulandığı ve bu boyutların ölçek maddeleri üzerinden evrene genellenebileceği görüldü.Öğe Lise Öğrencilerinin Okul Kıyafeti Tercihleri ve Bunların Okuldaki Yansımaları(2021) Canpolat, MuratTürkiye’de bazı devlet okullarında üniforma, bazı devlet okullarında serbest kıyafet resmi olarak uygulanıyor görünse de gözlemler tutarlı bir uygulamanın olmadığı yönündedir. Bu tutarsız uygulamaların öğrencileri nasıl etkilediği hakkında çok az şey bilinmektedir. Bu araştırmada Malatya ilinde lise eğitimine devam eden ergenlerden elde edilen veri kullanılarak, ergenlerin okul kıyafetinin nasıl şekillendiği ve bu kıyafetlerin okulda hangi sorunlara neden olduğu değerlendirilmiştir. Bu amaçla yaşları 16 ila 18 arasında değişen 36 lise öğrencisi ile nitel görüşme yapılmıştır. Yapılan nitel görüşmelerin tematik analizi sonucunda şu üç ana tema belirlenmiştir: ‘kıyafeti tercihi, kıyafet tercihini etkileyen faktörler, kıyafet tercihinin okulda yansımaları’. Elde edilen bulgular çerçevesinde psikolojik yardım hizmeti sunan profesyonellere ve okul yöneticilerine uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe Lise Öğrencilerinin Okul Kıyafeti Tercihleri ve Bunların Okuldaki Yansımaları(2021) Canpolat, MuratÖz Türkiye’de bazı devlet okullarında üniforma, bazı devlet okullarında serbest kıyafet resmi olarak uygulanıyor görünse de gözlemler tutarlı bir uygulamanın olmadığı yönündedir. Bu tutarsız uygulamaların öğrencileri nasıl etkilediği hakkında çok az şey bilinmektedir. Bu araştırmada Malatya ilinde lise eğitimine devam eden ergenlerden elde edilen veri kullanılarak, ergenlerin okul kıyafetinin nasıl şekillendiği ve bu kıyafetlerin okulda hangi sorunlara neden olduğu değerlendirilmiştir. Bu amaçla yaşları 16 ila 18 arasında değişen 36 lise öğrencisi ile nitel görüşme yapılmıştır. Yapılan nitel görüşmelerin tematik analizi sonucunda şu üç ana tema belirlenmiştir: ‘kıyafeti tercihi, kıyafet tercihini etkileyen faktörler, kıyafet tercihinin okulda yansımaları’. Elde edilen bulgular çerçevesinde psikolojik yardım hizmeti sunan profesyonellere ve okul yöneticilerine uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SINAV KAYGI DÜZEYLERİNİN VE SINAV KAYGILARINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ(2023) Uyar, Ahmet; Canpolat, MuratBu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi ve sınav kaygısına etki eden faktörlerin ortaya koyulmasıdır. Lise öğrencilerinin sınav kaygılarını incelemeye yönelik gerçekleştirilen bu çalışmada açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışmanın örnekleminde Hatay ilinde öğrenim gören 955 lise öğrencisi yer almaktadır. Öğrencilerin görüşlerinin alındığı çalışma grubunda ise 21 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Sınav Kaygı Envanteri” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verilerinin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, min ve max gibi betimsel istatistiklerin yanı sıra bağımsız örneklem T-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Çalışmanın nitel verilerinin analizinde ise tematik analiz kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Çalışmada cinsiyet, ailenin aylık geliri, genel not ortalaması ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre öğrencilerin sınav kaygı düzeyleri arasında anlamlı farklılığın olduğu saptanmıştır. Sınıf ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre öğrencilerin sınav kaygı düzeylerinde anlamlı farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra çalışmada öğrencilerin sınav kaygılarını artıran ve azaltan faktörlere ve öğrencilerin sınav günü hissettiklerine yönelik bulgulara yer verilmiştir.Öğe A mixed method research on increasing digital parenting awareness of parents(Springer, 2024) Canpolat, Murat; Karadas, CemalAs children spend more time in the digital world, numerous researchers have studied access to and use of the internet. They pointed out the positive and negative consequences of that. However, despite the importance of children's conscious use of the internet and parental guidance, the awareness and needs of parents in this area have not been discovered. In order to provide a correct and healthy counselling service, it is useful for the person providing it to be aware of the need for the service to be offered and then to examine his or her self-efficacy in this area. To address the gap in the relevant literature, in this embedded mixed-methods study, we first interviewed parents (n = 40) to explore their digital parenting and identify their needs. We then developed a digital parenting training program to address these needs and sought to raise parents' awareness. We tested the effect of the program we developed using the experimental design pretest-posttest-follow-up-tested control group. We used the risk protection subdimension of the Digital Parenting Awareness Scale as a data collection tool. At the end of the training, we found that parents in the experimental group (n = 14) showed a significant increase in protection from risks in digital parenting. In a follow-up measurement three months after the end of the training program, we found that the scores of parents in the experimental group had not changed significantly in terms of protection against digital risks, i.e., this change persisted. As part of the findings, we made professionals who provide family education and counseling aware of the digital parent training program and suggested that they use the program we developed in the family trainings they organize.Öğe Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri ile Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişki(2021) Canpolat, MuratBu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile duygusal zekâları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile duygusal zekâya sahip olma düzeylerinin çeşitli değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. İlişkisel tarama modeline göre desenlenen bu araştırma, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 312 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada verilerin toplanmasında “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” ve “Duygusal Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, fark analizleri, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin ve duygusal zekâlarının yüksek düzeyde olduğu, öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile 21. yüzyıl beceri düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği, ancak genel akademik başarısı orta ve yüksek olan öğretmen adaylarının genel akademik başarısı düşük olanlara göre 21. yüzyıl becerileri ile duygusal zekâ düzeylerinin yüksek olduğu ve anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca araştırmada öğretmen adaylarının 21. yüzyıl beceri ile duygusal zekâları arasında anlamlı, orta düzey, pozitif bir ilişkinin olduğu bulunmuş, duygusal zekânın 21. yüzyıl becerilerini yordama düzeyinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin geleceğe hazırlanması sürecinde 21. yüzyıl becerileri ile duygusal zekânın geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.Öğe OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUĞUM VAR: BİR OLGUBİLİM ÇALIŞMASI(2021) Canpolat, Murat; Özokçu, OsmanBu araştırmada Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuğa sahip anne babaların gözünden nitel yaklaşımın gücünü kullanarak anne babaların yaşadıkları duygu ve düşüncelerin neler olduğunun belirlenmesi, soruna daha kapsamlı açıklamalar getirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, çocukları OSB tanısı alan sekiz anne ve yedi baba olmak üzere toplam 15 ebeveyndir. Çalışmada OSB olan çocuğa sahip anne babaların tanılama süreci ve sonrasında yaşadıkları deneyimlerin, beklenti ve önerilerin belirlenmesi amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmada katılımcılar ile yapılan nitel görüşmeler sunucunda dört tema (tanı öncesi ve sürecinde yaşananlar, tanı sonrası yaşananlar, özel eğitim sürecinde yaşananlar ve öneriler) belirlenmiştir. Araştırma bulgularında katılımcıların çoğu, psikolojik olarak zor günler geçirdiklerini, aile ve sosyal hayatlarının bu durumdan etkilendiğini, özel eğitimin faydalı olduğunu, ancak bazı eksikliklerin devam ettiğini ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda; OSB olan çocukların anne babalarının danışmanlık ve destek hizmetleri almaları gerektiğine ilişkin öneriler sunulmuştur.Öğe PSİKOLOJİ TEMALI DİZİ-FİLMLERİN KARAKTER GÜCÜNE ETKİLERİ: DELİ DOKTORU DEĞİLLERMİŞ!(2022) Canpolat, MuratTürkiye’de son zamanlarda psikoloji temalı dizi-filmlerin popüler olduğu ve milyonlarca insan tarafından izlendiği görülmektedir. Bu araştırmada reyting sıralamalarında başlarda olan bu dizi-filmlerin annelerin karakter gücünü nasıl etkilediği ve bu dizi-filmlerin anneler tarafından nasıl değerlendirildiği anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu araştırmada veriler Türkiye’nin farklı illerinde psikoloji temalı dizi-film izleyen annelerden elde edilmiş, araştırma sonuçları bu verilere dayandırılmıştır. Bu amaçla yaşları 26 ile 64 arasında değişen 47 anne ile nitel görüşme yapılmıştır. Yapılan nitel görüşmelerin tematik analizi sonucunda şu beş ana tema belirlenmiştir: ‘bilgelik, cesaret, ölçülülük, insaniyet, akış’. Sonuç olarak bu araştırma, psikolojik temalı dizi-filmlerin anneler tarafından izlendiğini, gerçek yaşam hikâyelerine yer verdiği düşünüldüğü için daha çok dikkat çektiğini ve takip edildiğini, izlenen bu filmlerin annelerin karakter gücü üzerinde etkili olduğunu ve ruhsal bozuklukları önleme noktasında faydalı olduğunu destekler nitelikte sonuçlar sunmuştur. Elde edilen bulgular çerçevesinde psikolojik yardım hizmeti sunan profesyonellere, dizi-film yapımcılarına ve senaristlere pratik öneriler sunulmuştur.Öğe PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN DİJİTAL OKURYAZAR OLMA DURUMLARI(2021) Canpolat, Murat; Canpolat, Sevilay; Karaoğlu, SerinayBu araştırmanın amacı okul psikolojik danışmanlarının dijital okuryazar özellikleri sergileyip sergilemediklerini belirlemektir. Araştırma, tarama modelinde nitel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcılarını, 2020 yılında Türkiye’nin Malatya ve Hatay illerinde görev yapan kırk okul psikolojik danışmanı oluşturmaktadır. Verileri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılar ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler bireysel olarak yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Psikolojik danışmanların görüşlerinden elde edilen verilerin altında yatan kavramlar ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler tema, alt tema, kod, frekans (f) gibi veriler kullanılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda; okul psikolojik danışmanlarının bilgisayar ve iletişim teknolojilerini yoğun bir şekilde kullandıkları, teknolojiyi takip ettikleri, mesleki ve özel hayatlarında birçok işlem için internet kullandıkları, kullanım sırasında bazı aksaklıklar yaşadıklarında zaman zaman destek aldıkları, internet kullanımı konusunda farkındalık sahibi oldukları, internetin katkıları kadar zararlarının da farkında oldukları, bilgiyi edinme ve bilgi üretme süreçlerinde interneti kullandıkları, internetten okudukları sanal bilgiye hemen inanmadıkları, eleştirel, sorgulayan bir tavır sergiledikleri bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen sonuçlar ışığında dijital okuryazarlık ile ilgili sonraki araştırmalara ve uygulayıcılara yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri(2019) Canpolat, Murat; Atıcı, MeralÖz: Sosyal beceri eğitimine katılan psikolojik danışman adaylarının görüşlerinin incelendiği bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan “durum çalışması” kullanılmıştır. Araştırma Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans eğitimine devam eden öğrencilerden seçilen katılımcılarla yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “Oturum Sonu Değerlendirme Formu” ve “Genel Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Katılımcıların görüşleri elde edilen kazanım, yaşanan duygular, yaşanan farkındalıklar, yaşanan zorluklar, becerinin işlevselliği, eğitim program ve sürece ilişkin değerlendirmeler, becerinin geliştirilmesi için programa yönelik öneri şeklinde kategorilere ayrılarak sunulmuştur. Araştırma sonuçları, sosyal beceri eğitiminin katılımcıların gelişimlerine katkı sağladığını göstermektedir.Öğe STEM Merkezindeki Öğretmenlerin ve Öğrencilerin STEM Eğitimi Hakkındaki Görüşleri: PayaSTEM Merkezi Örneği(2021) Uyar, Ahmet; Canpolat, Murat; Şan, İsmailÖz: Bu çalışmanın amacı STEM merkezindeki öğretmenlerin ve öğrencilerin STEM eğitimi hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu Hatay ili Payas ilçesinde bulunan PayaSTEM merkezinde görev yapan yedi öğretmen ve eğitim gören sekiz öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veriler görüşme yoluyla elde edilmiştir. Görüşmeden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda öğretmenler; STEM eğitiminin öğrencilere 21.yüzyıl becerileri başta olmak üzere bilişsel ve duyuşsal alanda birçok katkısının olduğunu vurgulamışlardır. Bunun yanı sıra STEM eğitiminde okulda teknolojik araç-gereç, öğrencide ilgi ve hazırbulunuşluk, öğretmende ilgi ve yeniliğe açık olma gibi özelliklerin olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Öğrenciler ise; STEM’in uygulama ağırlıklı, işbirliğine dayalı ve kalıcı öğrenme sağlayan bir eğitim yaklaşımı olduğunu, akademik başarı, ufuk açma ve ifade etme becerisi gibi becerileri geliştirdiğini ifade etmişlerdir. STEM’in daha iyi hale getirilmesine yönelik bina kapasitesinin ve STEM merkezi sayısının artırılması gerektiğini vurgulamışlardır. Bulgulardan hareketle hizmet içi eğitimlerle öğretmenlere STEM’e yönelik eğitimler verilebileceği, STEM merkezlerindeki çalışmalardan hareket edilerek STEM yaklaşımının eğitim programlarına entegre edilmesi gerektiği, STEM merkezlerindeki uygulamalara yönelik gözlemler yapılarak daha detaylı veriler elde edilebileceği önerilerinde bulunulmuştur.