Yazar "Ceylan, Merve" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Doğa etkinliklerine katılan çocukların “doğa” kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2019) Ceylan, MerveGünümüzde birçok araştırmacı doğa deneyimlerinin, çocukların düzenli olarak doğal açık alanlara erişiminin ve buralarda geçirdikleri zamanın, onların doğaya olumlu yönde yönelimlerini etkileyen faktörler olduğunu vurgulamıştır. Küçük yaşlardan itibaren doğayla temas halinde olmak aynı zamanda çocuklarda doğa zekasının da gelişmesine yardımcı olmaktadır. Bu araştırma, hayatlarında ilk defa doğa etkinliklerine katılan çocuklarda, etkinliklerin doğa zekâsı üzerindeki etkisini ve çocukların doğayla ilgili oluşturdukları metaforları incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2016- 2017 eğitim öğretim yılı yaz tatilinde aileleri tarafından 5 hafta (haftada 3 gün) sürecek doğa aktiviteleri eğitimi kursuna gönderilen çocuklar, örneklemini ise bu çocukların içinden seçilen, daha önce hiçbir doğa etkinliğine katılmamış 15 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada katılımcıların “doğa zekâsı” düzeylerini belirleyebilmek için Seber (2001) tarafından geliştirilen “Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeği” nin yalnızca 8 maddelik “doğa zekâsı” alt boyutu, ikinci aşamasında ise bir nitel araştırma modeli olan olgu bilim (fenomenolojik) yaklaşımı kullanılmıştır. Nicel verilerin analizi için ön test – son test karşılaştırmalarında eşleştirilmiş t testinden, nitel verilerde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler değerlendirildiğinde katılımcıların son test doğa zekâsı (t=-8,46; p<0,05) puanlarının, ön test puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu, doğa etkinliklerine katılımın, doğa zekâsı üzerinde doğrudan ve pozitif bir etkisi olduğu, doğayla ilgili ifade ettikleri metaforlar incelendiğinde ise 4 tema altında 12 metaforik ifadenin yer aldığı görülmüştür. Bunlar; Tema 1- Yaşayarak Öğrenme (%33,3): Deniz, Sürpriz Kutusu, Macera Adası, Oyun Parkı, Tema 2- Yaşamsal Gereklilik (%25): Nefes, Bebek, Yaprağın Damarları, Tema 3- Bilgi Edinme (%25): Anne, Öğretmen, Ansiklopedi ve Tema 4- Çevresel Değerler (%16,7): Cennet, Uçurtma şeklindedir. Anahtar Kelimeler: Doğa, Doğa Zekâsı, Metafor, Metaforik Algı