Yazar "Demirbilek, Nesip" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe OKUL MÜDÜRLERİNİN KAYIRMACI DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADALET ALGILARI İLE MÜDÜRE GÜVENE ETKİSİ1(2019) Demirtaş, Hasan; Demirbilek, NesipBu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile müdüre güvene etkisini belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Bingöl il Merkez sınırları içerisinde yeralan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 134 okul müdürü ve 2022 öğretmenoluşturmaktadır. Bu araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemeyöntemi kullanılmış olup çalışma grubu 16 okul müdürü ve 68 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır.Araştırmanın analizinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır.Okul müdürlerinin hangi konularda kayırmacı davranış sergilediklerine ilişkinöğretmen ve müdür görüşlerinin “Yasal konularda Esneklik” ve “Gelir Konuları”temaları altında yer aldığı görülmüştür. Okul müdürlerinin hangi sebeplerle kayırmacılık yaptığına ilişkin öğretmen görüşlerinin “Kronizm” “Patronaj” “Nepotizm”ve “Diğer Sebepler” temaları altında yer aldığı belirlenmiştir. Öğretmenlerinkayırmacı bir tutumla karşılaştıklarında ne hissettikleri ilişkin öğretmen görüşleri“Öğretmen Duyguları” ve “Öğretmen Tepkileri” temaları altında değerlendirilmiştir. Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adaletalgılarını nasıl etkileyeceğine ilişkin öğretmenlerin görüşleri “Olumsuz Etkiler”teması altında; müdür görüşleri ise “Adaletsizlik” teması altında değerlendirilmiştir. Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının, öğretmenlerin müdürlerineolan güvenini nasıl etkileyeceğine ilişkin öğretmen görüşlerinin “Güvenim sarsılır”teması altında, müdür görüşlerinin ise “Güvensizlik” teması altında toplandığıgörülmüştürÖğe Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile müdüre güvene etkisi(İnönü Üniversitesi, 2018) Demirbilek, NesipBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerine göre okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile müdüre güvene etkisini belirlemektir. Keşfedici karma yöntem kullanılarak yapılan bu araştırmanın nitel boyutunda nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni; nicel boyutunda öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerine göre okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile müdüre güvene etkisine ilişkin algı düzeyinin belirlenmesinde genel tarama modeline dayalı betimsel yöntem kullanılmıştır. Öğretmenlerin, okul müdürlerinin kayırmacı davranışları, örgütsel adalet ve müdüre güvene ilişkin algılarında bağımsız değişkenler açısından (cinsiyet, okul kademesi, kıdem, üye olunan sendika ve empatik eğilim düzeyi) anlamlı farklılık olup olmadığının belirlenmesinde nedensel karşılaştırmalı desen kullanılmıştır. Diğer yandan okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algılarına, öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının müdüre güvene, okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin müdüre güvene, öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerinin örgütsel adalet algılarına ve öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerinin müdüre güvene etkisine ilişkin algılarını anlamlı bir şekilde yordayıp yordamadığının belirlenmesinde ise ilişkisel desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Bingöl ili sınırları içerisinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 2022 öğretmen oluşturmaktadır. Nitel boyut açısından amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmış olup çalışma grubu 16 okul müdürü ve 68 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel boyutundaki örneklemini, tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen 756 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Nicel verileri toplama aracı ise beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, araştırmada kullanılmak üzere öğretmenlerin bazı kişisel bilgilerini elde etmek amacıyla "Kişisel Bilgi Formu", ikinci bölümde öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerini belirlemek amacıyla "Empatik Eğilim Ölçeği", üçüncü bölümde okul müdürlerinin kayırmacı davranış düzeyini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen "Okul Müdürlerinin Kayırmacı Davranışlarını Belirleme Ölçeği", dördüncü bölümde öğretmenlerin örgütsel adalet algılarını belirlemek amacıyla "Örgütsel Adalet Ölçeği" ve son olarak beşinci bölümde ise öğretmenlerin okul müdürüne güvenine ilişkin algılarını belirlemek amacıyla "Müdüre Güven Ölçeği" yer almıştır. Araştırmada nitel verilerin analizinde, betimsel analiz ve içerik analizi; nicel verilerin analizinde ise betimsel istatistik analizleri, t-testi, tek yönlü varyans analizi, basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmış, eta kare (η2) ve Cohen's d katsayıları hesaplanmıştır. Araştırmada okul müdürlerinde kayırmacı kişilik özelliklerine ilişkin öğretmen ve müdür görüşlerinin "Yetersizlik" ve "Olumsuz kişilik özellikleri" temaları altında yer aldığı görülmüştür. okul müdürlerinde kayırmacı kişilik özelliklerine ilişkin müdürlerin görüşleri "Olumsuz kişilik özellikleri" ve "Yetersizlik" temaları altında toplanmıştır. Okul müdürlerinin hangi konularda kayırmacı davranışlar sergilediklerine ilişkin öğretmen ve müdür görüşlerinin "Yasal konularda Esneklik" ve "Gelir Konuları" temaları altında yer aldığı görülmüştür. Okul müdürlerinin hangi sebeplerle kayırmacılık yaptığına ilişkin öğretmen görüşlerinin "Kronizm" "Patronaj" "Nepotizm" ve "Diğer Sebepler" temaları altında yer aldığı belirlenmiştir. Okul müdürlerinin öğretmenlere ayrıcalık sağlamaları için ne tür davranışlar sergileyeceklerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri "Hayır, ayrıcalık istemezdim." ve "Evet, ayrıcalık isterdim." temaları altında; okul müdürlerinin öğretmenlere ayrıcalık sağlamaları için ne tür davranışlar sergileyeceklerine ilişkin müdürlerin görüşleri ise "Performans" ve "Yeterlik" temaları altında değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin kayırmacı bir tutumla karşılaştıklarında nasıl hissedeceklerine ilişkin öğretmen görüşleri "Öğretmen Duyguları" ve "Öğretmen Tepkileri" temaları altında değerlendirilmiştir. Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algılarını nasıl etkileyeceğine ilişkin öğretmenlerin görüşleri "Olumsuz Etkiler" teması altında; müdür görüşleri ise "Adaletsizlik" teması altında değerlendirilmiştir. Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının, öğretmenlerin müdürlerine olan güvenini nasıl etkileyeceğine ilişkin öğretmen görüşlerinin "Güvenim sarsılır" teması altında toplandığı, müdür görüşlerinin ise "Güvensizlik" teması altında toplandığı görülmüştür. Araştırmada tüm kayırmacılık türlerinde öğretmenler, okul müdürlerinin düşük düzeyde kayırmacılık yaptıklarını ifade etmiştir. Kayırmacılığın, kronizm (eş-dost kayırmacılığı) türüne ilişkin öğretmen algılarında, cinsiyet değişkeni açısından kadınlar lehine anlamlı farklılığın bulunduğu görülmüştür. Kayırmacılığın politik kayırmacılık, kronizm, cinsiyet kayırmacılığı ve nepotizm türlerine ilişkin öğretmen algılarında, okul kademesi, kıdem ve sendika değişkeni açısından anlamlı farklılığın bulunmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin kayırmacılığın kronizm, cinsiyet kayırmacılığı ve nepotizm türlerine ilişkin algılarında, cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık bulunurken, politik kayırmacılık türünde ise anlamlı farklılığın bulunmadığı görülmüştür. Örgütsel adalete ilişkin öğretmenlerin algıları açısından; örgütsel adalet ölçeğinin tamamında yer alan ifadelere "Oldukça katılıyorum." düzeyinde katıldıkları görülmüştür. Örgütsel adalete ilişkin öğretmenlerin algılarında, cinsiyet açısından erkek öğretmenler lehine anlamlı farklılığın bulunduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının, okul kademesi değişkeni açısından ilkokul lehine anlamlı bir biçimde farklılaştığı görülmüştür. Örgütsel adalete ilişkin öğretmenlerin algılarında, kıdem değişkeni açısından anlamlı farklılığın bulunmadığı görülmüştür. Örgütsel adalete ilişkin öğretmenlerin algılarında sendika değişkeni açısından anlamlı farklılığın bulunduğu görülmüştür. Örgütsel adalete ilişkin öğretmenlerin algılarında, empatik eğilim düzeyleri açısından yüksek düzeye sahip olanların lehine anlamlı bir biçimde farklılaştığı görülmüştür. Araştırmada öğretmenlerin okul müdürüne duydukları güvenin düzeyine ilişkin algıları; ölçeğin tamamında yer alan ifadelere "Oldukça katılıyorum." düzeyinde tespit edilmiştir. Öğretmenlerin okul müdürüne duyulan güven düzeyine ilişkin algılarının cinsiyet, kıdem ve sendika değişkenleri açısından anlamlı biçimde farklılaşmadığı; okul kademesi değişkeni açısından ise ilkokul öğretmenleri lehine anlamlı biçimde farklılaştığı görülmüştür. Diğer yandan öğretmenlerin okul müdürüne duydukları güven düzeyine ilişkin algılarının öğretmenlerin empatik eğilim düzeyi açısından anlamlı biçimde farklılaştığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin okul müdürüne duydukları güven düzeyi ile örgütsel adalet algıları arasında pozitif yönde, orta düzeye yakın ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Akraba, eş-dost, politik ve cinsiyet kayırmacılık türlerinin birlikte, öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Yordayıcı değişkenlerle öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkiler açısından, kayırmacılık türlerinin tamamında anlamlı, negatif ve düşük düzey bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu dört kayırmacılık türünün birlikte, öğretmenlerin örgütsel adalet algılarına ilişkin toplam varyansın yaklaşık %11'ini açıkladığı saptanmıştır. Akraba, eş-dost, politik ve cinsiyet kayırmacılık türlerinin birlikte, öğretmenlerin okul müdürüne duydukları güven değişkeninin anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Yordayıcı değişkenlerle öğretmenlerin okul müdürüne duydukları güven düzeyleri arasındaki ilişkiler açısından kayırmacılık türlerinin tamamında negatif ve yüksek düzey veya yüksek düzeye yakın bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu dört kayırmacılık türünün birlikte, öğretmenlerin okul müdürüne duydukları güven düzeyine ilişkin toplam varyansın yaklaşık %59'unu açıkladığı saptanmıştır. Öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerinin, örgütsel adalet algılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin empatik eğilim düzey değişkeni ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasında anlamlı, pozitif ve düşük düzey bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerinin örgütsel adalet algılarına ilişkin toplam varyansın yaklaşık %11'ini açıkladığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin empatik eğilim düzeyinin, okul müdürüne duydukları güven düzeyinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin empatik eğilim düzey değişkeni ile okul müdürüne duyulan güven düzeyi arasında anlamlı ve düşük düzey bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerinin okul müdürüne duyulan güven düzeyine ilişkin toplam varyansın yaklaşık % 02'sini açıkladığı tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimler: Kayırmacılık, Nepotizm, Kronizm, Patronaj, Örgütsel Adalet, Müdüre Güven, Empatik Eğilim.Öğe Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Bakış Açısıyla Uzaktan Öğretim Kavramı(2021) Demirbilek, Nesip; Atila, Fulya; Demirtaş, Hasan; Han, FerhatÖz Bu araştırmanın amacı okul yöneticisi ve öğretmenler tarafından uzaktan öğretim olgusunun nasıl algılandığını metaforlar aracılığı ile belirleyebilmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomonolojik) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Bingöl ilinde görev yapan 179 okul yöneticisi ve öğretmen gönüllü olarak yer almıştır. Araştırmada, metafor cümlesi ve kişisel bilgileri içeren form Google formda hazırlanmıştır. Hazırlanan form, okul yöneticisi ve öğretmenlere mail, What Sapp, Facebook gibi sosyal medya araçları ile gönderilmiştir. Katılımcılardan “Uzaktan öğretim… gibidir/benzemektedir. Çünkü …” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda kadın ve erkek katılımcıların uzaktan öğretim kavramına yönelik oluşturdukları metaforlar analiz edildiğinde büyük çoğunluğunda uzaktan öğretimin yetersiz, etkisiz, etkileşimsiz, imkâna bağlı bir öğretim şekli olduğuna vurgu yapıldığı tespit edilmiştir. Kategorilere ait örnek açıklamalar incelendiğinde çoğunluğun olumsuz nitelik taşıdığı görülmüştür. Katılımcıların uzaktan öğretime ilişkin algılarını ifade ettikleri metaforların cinsiyet açısından dağılımları incelendiğinde ise, kadın katılımcıların genel olarak uzaktan öğretimi yetersiz olarak, erkek katılımcıların ise etkisiz olarak algıladıkları bulgusuna rastlanmıştır. Bulgulara bakıldığında katılımcıların uzaktan öğretime ilişkin algılarını belirttikleri metaforlar arasında cinsiyet açısından önemli bir farklılığın olmadığı ifade edilebilir. Politika geliştiriciler tarafından öncelikle negatif metaforlara değinilen konular üzerinde durulması ve bu konularda başka uygulamalar geliştirilerek iyileştirmeler yapılması önerilmektedir.Öğe Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Bakış Açısıyla Uzaktan Öğretim Kavramı(2021) Demirbilek, Nesip; Demirtaş, Hasan; Han, Ferhat; Atila, FulyaBu araştırmanın amacı okul yöneticisi ve öğretmenler tarafından uzaktan öğretim olgusunun nasıl algılandığını metaforlar aracılığı ile belirleyebilmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomonolojik) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Bingöl ilinde görev yapan 28 okul yöneticisi ve 151 öğretmen gönüllü olarak yer almıştır. Araştırmada, metafor cümlesi ve kişisel bilgileri içeren form Google formda hazırlanmıştır. Hazırlanan form, okul yöneticisi ve öğretmenlere mail, What Sapp, Facebook gibi sosyal medya araçları ile gönderilmiştir. Katılımcılardan “Uzaktan öğretim... gibidir/benzemektedir. Çünkü ...” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda kadın ve erkek katılımcıların uzaktan öğretim kavramına yönelik oluşturdukları metaforlar analiz edildiğinde büyük çoğunluğunda uzaktan öğretimin yetersiz, etkisiz, etkileşimsiz, imkâna bağlı bir öğretim şekli olduğuna vurgu yapıldığı tespit edilmiştir. Kategorilere ait örnek açıklamalar incelendiğinde çoğunluğun olumsuz nitelik taşıdığı görülmüştür. Katılımcıların uzaktan öğretime ilişkin algılarını ifade ettikleri metaforların cinsiyet açısından dağılımları incelendiğinde ise, kadın katılımcıların genel olarak uzaktan öğretimi yetersiz olarak, erkek katılımcıların ise etkisiz olarak algıladıkları bulgusuna rastlanmıştır. Bulgulara bakıldığında katılımcıların uzaktan öğretime ilişkin algılarını belirttikleri metaforlar arasında cinsiyet açısından önemli bir farklılığın olmadığı ifade edilebilir. Politika geliştiriciler tarafından öncelikle negatif metaforlara değinilen konular üzerinde durulması ve bu konularda başka uygulamalar geliştirilerek iyileştirmeler yapılması önerilmektedir.Öğe Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri(2021) Han, Ferhat; Demirbilek, Nesip; Demirtaş, HasanÖz: Bu çalışmanın amacı koronavirüs salgını nedeniyle acil ve zorunluolarak yürütülen uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinitespit etmektir. Bu amaçla okul yöneticileri ve öğretmenlerinuzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmadanitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılı ikincidöneminde Bingöl ilindeki devlet okullarında görev yapan okulyöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışma grubundafarklı eğitim kademelerinde görev yapan 187 gönüllü katılımcı yeralmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış form iletoplanmıştır. Çevrimiçi olarak toplanan araştırma verilerininbetimsel analizi ve içerik analizi birlikte yapılmıştır. Analizsonrasında uzaktan eğitimin olumsuz yönlerine ilişkin sekiz,olumlu yönlerine ilişkin altı tema oluşturulmuştur. Araştırmasonuçlarına göre, salgın döneminde yürütülen uzaktan eğitimeilişkin en çok tekrarlanan olumsuz görüş, internet erişimine veteknolojiye bağlı yaşanan sorunlardır. Bu süreçte birçok öğretmenve öğrenci EBA’ya bağlanmakta güçlük çekmiştir. Birçok öğrenciuzaktan eğitim için gerekli olan teknolojik cihazlara sahipolmadığından uzaktan eğitim alamamaktadır. Uzaktan eğitimsürecinde, eğitimde fırsat eşitsizliği artmıştır. Özellikle uygulamagerektiren dersler verimsiz geçmektedir. Motivasyon kaybıyaşayan öğrencilerin uzaktan eğitim derslerine katılım düzeyidüşüktür. Bununla birlikte, virüs bulaşma riskini azaltarak salgınınönlenmesine katkı sağlaması, eğitimin kesintiye uğramaması,eğitim teknolojilerinin kullanılmasının yaygınlaşması, zaman vemekan açısından esneklik sağlaması vb., etkenler ise zorunluuzaktan eğitimin olumlu yönleri olarak görülmektedir.Öğe Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime İlişkin GörüşleriCumhuriyet Uluslararası Eğitim Der(2021) Han, Ferhat; Demirbilek, Nesip; Demirtaş, HasanÖz: Bu çalışmanın amacı koronavirüs salgını nedeniyle acil ve zorunluolarak yürütülen uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinitespit etmektir. Bu amaçla okul yöneticileri ve öğretmenlerinuzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmadanitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılı ikincidöneminde Bingöl ilindeki devlet okullarında görev yapan okulyöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışma grubundafarklı eğitim kademelerinde görev yapan 187 gönüllü katılımcı yeralmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış form iletoplanmıştır. Çevrimiçi olarak toplanan araştırma verilerininbetimsel analizi ve içerik analizi birlikte yapılmıştır. Analizsonrasında uzaktan eğitimin olumsuz yönlerine ilişkin sekiz,olumlu yönlerine ilişkin altı tema oluşturulmuştur. Araştırmasonuçlarına göre, salgın döneminde yürütülen uzaktan eğitimeilişkin en çok tekrarlanan olumsuz görüş, internet erişimine veteknolojiye bağlı yaşanan sorunlardır. Bu süreçte birçok öğretmenve öğrenci EBA’ya bağlanmakta güçlük çekmiştir. Birçok öğrenciuzaktan eğitim için gerekli olan teknolojik cihazlara sahipolmadığından uzaktan eğitim alamamaktadır. Uzaktan eğitimsürecinde, eğitimde fırsat eşitsizliği artmıştır. Özellikle uygulamagerektiren dersler verimsiz geçmektedir. Motivasyon kaybıyaşayan öğrencilerin uzaktan eğitim derslerine katılım düzeyidüşüktür. Bununla birlikte, virüs bulaşma riskini azaltarak salgınınönlenmesine katkı sağlaması, eğitimin kesintiye uğramaması,eğitim teknolojilerinin kullanılmasının yaygınlaşması, zaman vemekan açısından esneklik sağlaması vb., etkenler ise zorunluuzaktan eğitimin olumlu yönleri olarak görülmektedir.