Yazar "Dikmen, İsmail Can" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Efficiency Analysis of Various Batteries with Real-time Data on a Hybrid Electric Vehicle(2021) Ekici, Yunus Emre; Dikmen, İsmail Can; Nurmuhammed, Mustafa; Karadağ,TeomanBattery selection remains an up-to-date engineering problem for hybrid and electric vehicle manufacturers. Type of battery and its capacity will depend on the trip and vehicle parameters. An electric vehicle produced with the ideal bat-tery type will undoubtedly be preferred by customers. Data collected from black boxes of trolleybuses operated by Malatya Metropolitan Municipality were used in this study. The real road and driver characteristics were included in the study with the experimentally obtained data. These data are the accelerator pedal data obtained from vehicles driven by different drivers in regular and congested traf-fic hours. In this study, four different battery chemistries were run separately on a hybrid vehicle model and analyzed. Chosen battery chemistries are the most commonly used by manufacturers. These are Lead Acid, Nickel Cadmium, Nickel Metal Hydride and Lithium Iron Phosphate batteries. The results of the study are presented in detail comparatively. Among the battery chemistries, Lithium iron phosphate is observed to be the most ideal battery type for hybrid electric vehi-cles.Öğe Elektrikli araçlar için akıllı batarya yönetim sisteminin tasarımı ve uygulaması(İnönü Üniversitesi, 2022) Dikmen, İsmail CanDoktora tez çalışmasında, farklı kimyalara sahip bataryaların üstün özelliklerinin bir arada kullanılarak, elektrikli araçlar için batarya kimyasını tanıyıp, uygun yönetim parametrelerini otomatik olarak uygulayabilen akıllı bir batarya yönetim sisteminin özgün donanım ve yazılım tasarımı, geliştirilmesi ayrıca prototip üretimleri yapılmıştır. Literatürde elektrikli araçlarda kullanılan pillerin kimyaları incelendiğinde; bunların nikel kadmiyum (NiCd), nikel-metal hidrit (NiMH), lityum nikel kobalt alüminyum oksit (NCA), lityum demir fosfat (LFP), lityum titanyum oksit (LTO) ve lityum sülfür (LiS) olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle pil kimyasını belirleme algoritması, üretilen elektronik devre kartlarının donanım parametreleri ve yazılımlar bu pil kimyaları temel alınarak geliştirilmiştir. Batarya kimyasının elektronik olarak belirlenebilmesi için, istatistiksel analiz temelli bir yaklaşım izlenerek geliştirilen algoritma sayesinde, beş farklı batarya kimyasının birkaç saniye içerisinde %100 doğrulukla belirlenmesi sağlanmıştır. Bataryanın kimyasını tespit edebilen donanım ve yazılım aynı zamanda uygun yönetim parametrelerini otomatik olarak ayarlayabilmekte; bu sayede çoklu kimyalı batarya yönetimini desteklemektedir. Farklı batarya kimyalarının üstün özelliklerinin bir arada kullanımına olanak veren bir yapıya sahip olmasının yanı sıra, bu özelliklerden en uygun anda faydalanabilmek için tasarlanan bir anahtarlama mekanizmasının etkinliği de yapılan simülasyon çalışması ile ortaya koyulmuştur. Tüm bu özellikler, geliştirilen özgün yazılımı ve donanımı sayesinde kullanıcı dostu dokunmatik bir ekran üzerinden kontrol edilebilmektedir. Çalışma üç aşamada icra edilmiştir. Birinci aşama TÜBİTAK 1512 programı çerçevesinde desteklenmiş, donanım ve yazılımın birinci sürümleri geliştirilmiştir. İkinci aşamada İnönü Üniversitesi BAP Birimi tarafından Öncelikli Alan projesi kapsamında desteklenmiş, donanım ve yazılımın ikinci sürümleri geliştirilmiştir. Üçüncü aşamada ise yine BAP Doktora Tez projesi kapsamında desteklenmiş, donanım ve yazılımın üçüncü ve son sürümleri geliştirilmiştir. Geliştirilen batarya yönetim sistemi, literatürde yer alan diğer batarya yönetim sistemleri ile fonksiyon temelli olarak karşılaştırmalı sunulmuştur.Öğe A Review on Electric Vehicle Charging Systems and Current Status in Turkey(2021) Karadağ, Teoman; Nurmuhammed, Mustafa; Ekici, Yunus Emre; Dikmen, İsmail CanThe reality of global warming brings along an increase in environmental aware-ness. In recent years, this awareness has shifted public focus on electric vehicles. For a large group of people greenhouse gas emission is attributed to internal combustion engines. However, some challenges have arisen for electric vehicles. Limited range due to immature battery technologies and insufficient fast charging technologies that do not meet end user expectations are some major obstacles to overcome. Eventual-ly this situation negatively affects the sales and the wide use of electric vehicles. That is the reason why studies on wired and wireless charging systems play an important role in improving the sales performance of electric vehicles. In this study a thorough review of worldwide electric vehicle charging systems is conducted and discussed in the framework of the electric vehicles, charging stations, installations, and implemen-tation of standards in Turkey. The distribution of charging stations in Turkey are analyzed with respect to location, region, type, infrastructure requirements and future projections. The historical development of charging technologies, modes and charge levels have been studied in detail. As highlight of this study, wireless charging tech-nologies were also discussed and the historical development process was analyzed along with related standards. The current state of electric vehicle sector and charging stations in Turkey are discussed and provided with up to date information.