Yazar "Doğan, Ayşe" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Diyalojik okumanın beş-altı yaş çocukların erken okuryazarlık becerilerine etkisinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2019) Doğan, AyşeDiyalojik Okumanın Beş-Altı Yaş Çocukların Erken Okuryazarlık Becerilerine Etkisinin İncelenmesi Amaç: Bu araştırmada, diyalojik okumanın, beş-altı yaş çocukların erken okuryazarlık becerileri üzerindeki etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Materyal ve Metot: Araştırmanın çalışma grubunu, Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bir anaokulu'na 2018-2019 eğitim öğretim yılında devam etmekte olan, yirmisisi deney, yirmisisi kontrol grubunda olmak üzere toplam kırk çocuk oluşturmaktadır. Başlangıçta her iki gruba da Kargın, Büyüköztürk, Ergül ve Güldenoğlu tarafından geliştirilmiş, geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları 2015 yılında yapılmış "Erken Okuryazarlık Becerileri Testi (EROT)" uygulanmıştır ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan "Aile ve Çocuk Tanıma Formu" ile her iki grubun bilgileri alınmıştır. Araştırma kapsamında öncelikli olarak deney grubundaki çocukların ebeveynlerine (çalışmayı yürütecek olan anne ya da baba) diyalojik okuma yöntemi, model oluşturulacak biçimde, okul bünyesinde gerçekleştirilen iki günlük bir seminer çalışması ile sunulmuştur. Daha sonra deney grubundaki çocuklara, belirli kriterlere göre seçilmiş yetmiş adet resimli çocuk kitabı kullanılarak on hafta süre ile diyalojik okuma çalışması yaptırılmıştır. Kontrol grubu ile ise ayrıca bir çalışma yapılmamıştır. On haftanın sonunda araştırmanın bağımlı değişkeni olan "erken okuryazarlık becerileri" tekrar ölçülmüştür. Bulgular: Hem deney grubunda hem de kontrol grubunda tüm alt testlerin puanlarında ve genel test puanında son ölçümde anlamlı bir artış olduğu görülmektedir. Sonuç: Diyalojik okuma programına tabi tutulan, deney grubundaki çocukların, sözcük bilgisi, ses bilgisel farkındalık, harf bilgisi, dinlediğini anlama ve erken okuryazarlık becerileri puan ortalamalarına göre t değerleri tüm bu alt becerilerde ve toplam test puanları kapsamında, kontrol grubuna göre çok daha yüksek oranlarda artış göstermiştir. Anahtar Kelimeler: diyalojik okuma, erken okuryazarlık becerileri, resimli çocuk kitabı, okuma, yazma.











