Yazar "Ekinci, Abdurrahman Temmuz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Müzik öğretmeni adaylarının klasik batı müziği dağarı ve kültürüne yönelik yeterliliklerinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2019) Ekinci, Abdurrahman TemmuzBu araĢtırmada; müzik öğretmeni adaylarının Klasik Batı Müziği eserleri ve kültürüne iliĢkin yeterlilik düzeylerinin belirlenmesi ve varsa eksiklerinin saptanarak bu eksiklerin giderilmesine yönelik öneriler geliĢtirilmesi amaçlanmaktadır. Öğretmen yeterliliği öğrencinin ve genel olarak eğitimin yeterliliğini etkileyen bir kavramdır. Bu araĢtırmada müzik öğretmeni adaylarının klasik batı müziği eserlerine ve kültürüne yönelik yeterlilik düzeyleri belirlenerek eksikliklerinin saptanmasıyla, ilgili öğretmen adaylarının mesleki yeterliliklerinin arttırılması amaçlanmaktadır. AraĢtırmanın evrenini Türkiye‟de Üniversitelerin GSEB Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında eğitim görmekte olan müzik öğretmeni adayları oluĢturmaktadır. AraĢtırmanın örnekleminde ise, Gazi Osman PaĢa Üniversitesi GSEB Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi ABD, Ġnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi ABD, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi ABD Müzik Eğitimi ABD, Balıkesir Üniversitesi Necati Bey Eğitim Fakültesi GSEB Müzik Eğitimi ABD, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB Müzik Eğitimi ABD, Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB Müzik Eğitimi ABD son sınıf öğrencileri (N= 143) yer almaktadır. AraĢtırmada veri toplama aracı uzman görüĢleri alınarak hazırlanmıĢ çoktan seçmeli anket formu ve Klasik Batı Müziği dağarı eserlerinden oluĢan ses kaydı ve vii kayıt dinleme formu kullanmıĢtır. AraĢtırmada kullanılan anket Müzik Teorisi ve ĠĢitme, Armoni ve Batı Klasik Müzik Tarihi sorularını içeren çoktan seçmeli bir form niteliğinde hazırlanmıĢtır. AraĢtırmada uygulanan ölçme araçlarından elde edilen veriler SPSS 24.paket programı kullanılmıĢtır. Betimsel analiz iĢlemleri için; frekans (f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilmiĢ, bulgular tablo ve grafikler ile görselleĢtirilmiĢtir. Yapılan istatistiksel analize göre öğrencilerin temel müzik bilgileri, müzik kültürüne yönelik bilgilerinin ortalama düzeye yakın olduğu görülmektedir ( X =47.57). Klasik batı müziğini dağarında yer alan eser-bestecilere yönelik farkındalık düzeylerinin daha düĢük olduğu tespit edilmiĢtir ( X =32.15). TMBKT Madde Puanlarının Dağılımlarına iliĢkin elde edilen istatistiksel veriler sonucunda müzik öğretmeni adaylarının en baĢarılı oldukları maddelerdeki aritmetik ortalaması ( X =3.94) "Aralık Bilgisi" ( X =)2.71 "Verilen Majör tonun ilgili minör tonunu bulma" ,( X =2.93) "Türk BeĢleri" olduğu saptanmıĢtır. Adaylar tarafından verilen yanıtlara göre en düĢük aritmetik ortalamaya sahip maddeler ise ( X = .98) "Dominant 7li", ( X =1.35)" Nüans Terimleri", ( X =1.60) " Akor Çevrimleri", ( X = .73) " Kontrpuanın tanımı" ve ( X =.76) " Menuet formu" olduğu saptanmıĢtır. Klasik Batı Müziği dağarına iliĢkin eser-besteci eĢleĢtirmelerine yönelik bütün sorularda, öğrencilerin baĢarı düzeylerinin düĢük olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Dönemler ve bu dönemlere ait bütün sorularda en çok baĢarı gösterilen eser-besteci eĢleĢtirmelerinin sırasıyla; L. v. Beethoven-Moonlight Sonata(%60) A. Vivaldi-FourSeasons- Spring I (%58) F. Chopin-Nocturne in C # minör(%57) L. v. Beethoven- Symphony n. 5(%46) oldukları sonucuna ulaĢılmıĢtır. Örneklemin farkındalık ve tanıma düzeyinin en düĢük olduğu eserlerin ise viii F. Mendelssohn-ViolinConcerto in E minör (%3) C. Orff- Carmina Burana O Fortuna (%4) C. Debussy, Clair de Lune, Posthumous (%4) Dvorak-New World Symphony-4th Movement (%6) eĢleĢtirmeleri olduğu sonucu ortaya çıkmıĢtır. Öğrencilerin Klasik Batı Müziği Dağarına iliĢkin farkındalık ve tanıma düzeyleri dönem baĢlıkları bakımından incelendiğinde sırasıyla baĢarı oranlarının; Klasik Dönem (%34.8) Barok Dönem (%28.2) Romantik Dönem (%23.8) Çağdaş Dönem (%10.4) biçiminde dağılım gösterdiği sonucuna varılmıĢtır. Buradan hareketle öğrencilerin en çok Klasik Dönem dağarına yönelik farkındalıkları olduğu, ÇağdaĢ Dönem eserlerine iliĢkin kültürlenmelerinin ise diğer dönemlere göre en düĢük düzeyde olduğu görülmüĢtür. Öğrencilerin, Klasik Batı Müziği dağarına yönelik eser-besteci farkındalık ve tanıma düzeylerinde en yüksek puanın "F. Chopin, Nocturne in C # minör, Posthumous" maddesinde olduğu tespit edilmiĢtir. "L. v. Beethoven, Moonlight Sonata", A. Vivaldi, Four Seasons, Spring I eser-besteci eĢleĢmeleri de öğrenciler tarafından en çok bilinen diğer kategoriler olarak göze çarpmaktadır. Farkındalık ve tanıma düzeyi en düĢük olanların ise "F. Mendelssohn, Violin Concerto in E minör", "C. Orff, Carmina Burana O Fortuna", "C. Debussy, Clair de Lune" kategorileri olduğu gözlemlenmektedir. Bütün dönemlere iliĢkin eser-besteci madde puanlarına bakıldığında ise birçoğunun düĢük değerler ile ortalamanın altında yer aldığı saptanmıĢtır. Anahtar Sözcükler:Klasik Batı Müziği Kültürü, Klasik Batı Müziği Kültürü, Müzik Öğretmenleri Adayları, Yeterlilik