Yazar "Ergin, Filiz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Aydın İli İlköğretim Okulları Öğrencilerinde Oturma Yüksekliği ile Boy, Ağırlık ve Beden Kitle İndeksi İlişkisi(İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2004) Karakaş, Sacide; Okyay, Pınar; Önen, Özlem; Ergin, Filiz; Beşer, ErdalAydın ili ilköğretim okulu öğrencilerinin oturma yüksekliklerini belirlemek, yaş, cinsiyet ile yerleşim bölgesi farklılıklarını değerlendirmek; oturma yüksekliği ile boy, ağırlık ve Beden Kitle İndeksi(BKİ) arasındaki ilişkiyi incelenmek amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışma grubunu oluşturan 6-16 yaş grubundaki toplam 626 öğrenci, çok aşamalı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Bu öğrencilerde boy(cm), ağırlık(kg), oturma yüksekliği(cm) ölçülmüş; Beden Kitle İndeksi (kg/m2) hesaplanmıştır. Tanımlayıcı veriler, aritmetik ortalama ve standart sapma(SS) olarak verilmiştir. Önemlilik testi olarak, Student t Testi, ANOVA ile post hoc test olarak da Bonferroni Testi ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Bulgular: Bu öğrencilerin 308’i (% 49.2) erkek ve 318’i (% 50.8) kız; 365’i (%58.3) kentsel ve 261’i (%41.7) kırsal okullardandır. Ortalama ağırlık kızlarda 33.95±11.26 kg, erkeklerde 34.05±11.50 kg (p=0.915); ortalama boy uzunlukları kızlarda 138.84±13.92 cm, erkeklerde 140.19±15.01 cm (p=0.247); ortalama BKİ kızlarda.17.12±3.16 kg/m2 ve erkeklerde 16.86±2.96 kg/m2 (p=0.278) olarak bulunmuştur. Oturma yüksekliği ortalamaları erkeklerde 72.82± 7.24 cm ve kızlarda 72.39±7.15 cm olarak saptanmıştır (p=0.458). Her iki cinsiyette de yaşla beraber oturma yüksekliğinin arttığı görülmüştür(p=0.000). Bu artış, erkeklerde on ve kızlarda dokuz yaşında anlamlı olarak izlenmiştir (sırasıyla, p=0.001 ve p=0.002). Her iki cinsiyette de, oturma yüksekliği ile boy ve ağırlık arasında “güçlü, pozitif ve anlamlı” bir korelasyon saptanırken, oturma yüksekliği ile BKİ arasında orta, pozitif ve anlamlı bir korelasyon saptanmıştır Sonuç: Aydın ili genelinde cinsiyet ve yerleşim yeri (kent/kırsal bölge) ile oturma yüksekliği açısından anlamlı farklılık yoktur. Ancak, oturma yüksekliği yaşla beraber artmaktadır. Aynı yaş grubunda cinsiyetler arasında fark yoktur. Oturma yüksekliği en yüksek, pozitif ve anlamlı korelasyonu boy ile göstermektedir. Bu bilgiler ışığında, okul sıralarının düzenlenmesinde yaşın dikkate alınması gerektiğine sonucuna varılmıştır.