Yazar "GÖKTAŞ, Uğur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe AREL-EZGİ-UZDİLEK SES SİSTEMİNE GÖRE TÜRK MÜZİĞİ BASİT MAKAM DİZİLERİNİN BAĞLAMANIN MEVCUT PERDE SİSTEMİYLE KARŞILAŞTIRILMASI(2020) GÜLER, Emirhan; GÖKTAŞ, UğurGünümüzde Türk müziğinde yaygın olarak kullanılan ses sistemi Arel-Ezgi-Uzdilek tarafından geliştirilen 24 perdeli ses sistemidir. 24 perdeli ses sistemiyle birlikte kullanılmakta olan diğer bir sistem ise, Safiyyûddin Urmevî tarafından sistemleştirilen 17 perdeli ses sistemidir. Türk müziği makam dizilerindeki ses aralıkları, 24 perdeli sistem üzerine inşa edilerek belirlenmeye çalışılmıştır. Bu ses sistemleri arasında farklılıklar bulunmakta ve bu farklılıklar Türk sanat müziği ve Türk halk müziği çalgılarına da yansımaktadır. Arel-Ezgi-Uzdilek ses sistemine göre Türk müziği makam dizilerinin perde aralıklarıyla bağlamanın mevcut perde aralıkları incelendiğinde birtakım uyuşmazlıkların ortaya çıktığı görülmektedir. Araştırma kapsamında Arel-Ezgi-Uzdilek ses sistemine göre Türk müziği basit makam dizilerinden Çargâh, Bûselik, Kürdî, Uşşak, Hüseynî, Râst ve Hicaz makamı dizileriyle, bağlamanın mevcut perde yapısı karşılaştırmalı olarak ele alınmış ve ortaya çıkan farklılıklar tespit edilmiştir. Yapılan çalışmada, Arel-Ezgi-Uzdilek ses sistemine göre Türk müziği basit makam dizilerinden Çargâh, Bûselik, Kürdî makam dizisi perde aralıklarının bağlamanın mevcut perde aralıklarıyla uyuştuğu, Uşşak, Hüseynî, Râst, Hicaz makam dizileri perde aralıklarının ise uyuşmadığı sonuçlarına ulaşılmış ve bu sonuçlardan hareketle ortaya çıkan problemlerin çözümüne yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe GÜNÜMÜZDE ÜRETİLEN TÜRK HALK MÜZİĞİ ÜRÜNLERİNDE KÜREŞELLEŞME ETKİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLER(2020) GÖKTAŞ, Uğur; İmik, ÜnalPopüler kültür ve küreselleşmenin günümüzde meydana getirdiği çeşitli etkiler her alanda olduğu gibi Türk halk müziği alanında da görülmektedir. Gücünü yerel olmasından alan geleneksel kültür öğeleri, küreselleşmenin getirdiği evrensellikle beraber sıradanlaşmaya ve tek düze bir yapı sergilemeye başlamıştır. Bu husus, Türk halk müziğimizi de derinden etkilemekte ve bu alanda üretilen yeni eserlerin geleneksel niteliklerini sorgular hale dönüştürmektedir. Özellikle geçmişte herhangi bir kaygı (sanat, pazarlama, popülerlik vb.) gözetilmeksizin üretilen geleneksel Türk halk müziği eserleri, günümüzde çok çeşitli kaygılar düşünülerek üretilmeye başlamıştır. Bu durum ise, temel nitelikleri ile geleneksel Türk halk müziğinin ilkeleri ile bağdaşmamaktadır. Araştırma durum tespiti yapmaya yönelik olup betimsel bir özellik sergilemektedir. Araştırmada, yazılı ve dijital kaynak taraması, içerik analizi, kişisel görüşmeler ve bunun yanı sıra 300 örnekleme yarı yapılandırılmış anket uygulanarak konuya yönelik daha kapsamlı bir görüş elde edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarından birkaçı sıralanacak olursa: Günümüz Türk halk müziği ürünlerinin popüler kültür öğeleri ve küreselleşmeden etkilendiği, özellikle genç ve orta yaşlı bireylerin geleneksel Türk halk müziklerimizden uzaklaşılamaya başladığı, Türk halk müziği eser üretiminin geçmişe oranla sayıca azalmakta olduğu, Türk halk müziği olarak tanıtılan eserlerin ise, büyük oranda popüler kültürün etkisiyse yozlaştığı, üretilen eserlerde öz kültürümüze yabancı söz unsurlarına da yer verilmeye başlandığı, halk kültürümüzün en önemli öğesi olan âşıklık geleneğine yönelik güncel ürünlerin sınırlı sayıda kaldığı, Türk halk müziği ve ürünlerine yönelik tanıtımın popüler kültür ürünlerine kıyasla yetersiz kaldığı, güncel durumun devam etmesi halinde geleneksel Türk halk müziği kültürünün yok olma tehlikesi ile karşı karşıya kalabileceği ilk aklımıza gelenler olacaktır.