Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Göktaş, Taner" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Asenkron Motorlarda Stator Sarım-Sarım Arası Kısa Devre Arızasının Elektriksel, Mekaniksel ve Manyetiksel Motor Parametrelerine Dinamik Etkileri
    (2022) Akbayır, Kürşad; Göktaş, Taner; Arkan, Müslüm
    Bu çalışmada asenkron motorlarda yaygın olarak görülen stator sarım-sarım arası kısa devre arızasının elektriksel, mekaniksel ve manyetiksel motor parametrlerine dinamik etkisi detaylı olarak incelenmiştir. Bu amaçla kalıcı ve geçici durum analizlerinin yapılabilmesine imkan sağlayan Sonlu Elemanlar Yöntemi (Finite Element Method-FEM) tabanlı ANSYS@Maxwell-2D programından yararlanılmıştır. Arızalı durumda Hızlı Fourier Dönüşümü (Fast Fourier Transform-FFT) aracılığıyla elektriksel parametrelerden stator akımı ve indüklenen ters elektromotor kuvvet gerilimi, mekaniksel büyüklüklerden çıkış momenti ve manyetiksel parametrelerden kaçak akıdaki değişimler hem zaman hemde frekans domeninde detaylı olarak incelenmiştir. Ayrıca stator sarım sarım arızasını tespit etmek için kaçak akı analizi yapılmış ve karakteristik arıza sinyalleri belirlenmiştir. Elde edilen bulgular laboratuvar ortamında oluşturulan devre düzeneği ile doğrulanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Dişlisiz Asansör Uygulamaları için Yüzey Montajlı Senkron Motorun Optimal Tasarımı
    (2020) Okşar, Musab; Yetiş, Hicret; Göktaş, Taner; Kaygusuz, Asim; Meşe, Erkan
    Öz: Mıknatıslı Senkron Makineler tarafından sürülen dişlisiz asansör sistemleri, geleneksel asenkron motor uygulamalarına kıyasla yüksek verim, yüksek moment yoğunluğu, dişli kutusunun ortadan kalkması ile kayıpların azalması ve sistemin hacminin küçülmesi gibi birçok avantaja sahiptir. Bu çalışmada 800 kg / 10 kişilik taşıma kapasitesine sahip bir dişlisiz asansör sistemini sürmek için tasarlanan 27-oluklu 30-kutuplu Yüzey Montajlı Senkron Motorun (YMSM) tasarımı yapılmıştır. Tasarım süreci içerisinde kritik önem teşkil eden; hava aralığı, oluk açıklığı ve mıknatıs kalınlığı gibi geometrik boyutlar parametrik analiz ve çok amaçlı optimizasyon yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Optimizasyon süreci sonucunda elde edilen motor; verim, akı dağılımı, çıkış ve vuruntu momenti açısından analiz edilmiştir. Enerji verimliliği ve performans açısından optimal bir tasarım hedeflenmiştir. Yapılan tasarım ve analizler ANSYS@Maxwell simülasyon programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yük salınımı durumunda asenkron motorda rotor çubuk arızasının gerçek zamanlı tespiti
    (İnönü Üniversitesi, 2015) Göktaş, Taner
    Kırık rotor arızasının tespiti için kullanılan en yaygın metot motor akım imza analizi ile arızaya ilişkin temel harmoniğin yan bandlarının analiz edilmesidir. Eğer motor düşük frekanslı yük momenti salınımına maruz kalırsa, salınım ile ilişkili harmonikler kırık rotor çubuk arızasına benzer bir davranış sergilerler. Pratikte, asenkron motorda kayma frekansının iki katına yakın frekanstaki yük salınımları stator akımında kırık rotor arızası ile aynı etkiye sahiptir. Bu gibi durumlarda stator akım spektrumu analizi yanlış anlaşılabilmekte ve bundan dolayı kırık rotor çubuk arızasının tespiti zorlaşabilmektedir. Bu tez çalışmasında asenkron motorlarda kırık rotor çubuk arızasını düşük frekanslı yük momenti salınımından ayrıştırmak için üç farklı metot önerilmektedir. İlk olarak Hilbert dönüşümü (HT) ve uzay vektör açısal dalgalanma (SVAF) metodunun birleşiminden oluşan analitik sinyalin açısal dalgalanması (ASAF) metodu kullanılmaktadır. Yeni geliştirilen bu metotta Hilbert dönüşümü ile elde edilen analitik sinyalden belirlenen örnekleme frekansına göre uzay vektörünün açısal dalgalanması bulunmaktadır. Elde edilen ASAF sinyalinin spektrumundan yararlanılarak ayrıştırma işlemi sağlanmaktadır. Geliştirilen ASAF metodu hem şebeke hem de V/f açık çevrim kontrollü sürücüler ile beslenen asenkron motorlarda uygulanabilmektedir. Kırık rotor çubuk arızasını düşük frekanslı yük momenti salınımından ayrıştırmak için geliştirilen diğer bir metot ise; moment ve motor faz gerilimlerinin detaylıca analizinden elde edilen spektrumlardan yararlanılarak ayrıştırma harmoniklerinin tanımlanmasıdır. Bu metotta motor faz geriliminin doğru olarak ölçülebilmesi için asenkron motorun statoru yıldız bağlı olmalıdır. Ayrıştırma harmoniklerini belirlemek ve doğrulamak için iki boyutlu zaman adımlı sonlu elemanlar metodu (2D-TSFEM) kullanılmıştır. Asenkron motorlarda hız ve moment kontrolü için doğrudan moment kontrollü (DTC) sürücüler yaygın olarak kullanılmaktadır. Ancak, DTC sürücülerde kırık rotor çubuk arızasının düşük frekanslı yük momenti salınımından ayrıştırılması henüz literatürde açıklanmamıştır. Bu tez de, son olarak DTC asenkron motor sürücülerinde kırık rotor çubuk arızasını düşük frekanslı yük momenti salınımdan ayrıştırmak için durağan referans çatıdaki vqs gerilim ve iqs akım bileşenlerinin spektrumları kullanılarak arıza indeksleri tanımlanmış ve bu arıza indeksleri kullanılarak bir ayrıştırma metodu geliştirilmiştir. Bilgisayar benzetimi ve deneysel sonuçlar, üç fazlı asenkron motorda kırık rotor çubuk arızasının düşük frekanslı yük momenti salınımından ayrıştırılması için geliştirilen algoritmaların uygulanabilirliğini ispatlamak için sunulmuştur.

| İnönü Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


İnönü Üniversitesi, Battalgazi, Malatya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim