Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Gürbüztürk, Oğuz" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 15 / 15
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    8. Sınıf Fen Ve Teknoloji Programı “Hücre Bölünmesi Ve Kalıtım” Ünitesinin Kazanımlarına Ulaşma Düzeyinin Değerlendirilmesi
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017) Gürbüztürk, Oğuz; Aslan, Seda Aktı; Et, Sümeyra Zeynep
    Öz: Bu çalışmada, 8. sınıf Fen ve Teknoloji programı "hücre bölünmesi ve kalıtım" ünitesinin kazanımlarına ulaşma düzeyini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel nitelikli tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Elazığ il merkezinde amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 2 farklı okuldaki 80 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından çoktan seçmeli başarı testi hazırlanmıştır. Pilot uygulama sonucunda yapılan madde analizlerinde testin ortalama ayırt ediciliğinin rort= 0.43 olduğu görülmüştür. 30 maddeden oluşan bu testin güvenirlik katsayısı (KR-20) 0.81 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde, ilgili ünitenin beş alt konusuna ilişkin kazanımlara ulaşma düzeyini gösteren mutlak başarı yüzdeleri hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda "hücre bölünmesi ve kalıtım" ünitesinin kazanımlarına ulaşma düzeyi her bir alt problem için şu şekildedir. "Mitoz bölünme" ile ilgili olarak %80.31, "Kalıtım" ile ilgili olarak %62.8, "Mayoz bölünme" ile ilgili olarak %62.1, "DNA ve Genetik" ile ilgili olarak %67.4, "Canlıların çevreye adaptasyonu ve evrim" ile ilgili olarak %52.2. Ayrıca ünitenin içerdiği 30 hedef davranıştan 14'ünün öğrenciler tarafından kazanıldığı görülmüştür Başlık (İngilizce): Evaluating the Attainable Level of Achievement of “Cellular Division and Inheritance” from the Unit in Grade 8 Science and Technology Curriculum Öz (İngilizce): In this study, it was aimed to evaluate the attainable level of achievement of “cellular division and inheritance” from the unit in grade 8 science and technology curriculum. The research was conducted in a descriptive survey model. The study group of the research consisted of 80 8. grade students in 2 different schools, selected by purposeful sampling in Elazığ city centre in the academic year of 2014-2015. As a data collection tool, a multiple-choice success test was prepared by the researchers. In the substance analyses made as a result of the pilot application, the mean differentiation of the test was found to be ravg= 0.43. The reliability coefficient (KR-20) of this test, consisting of 30 items, was calculated as 0.81. In the analysis of the data, absolute success percentages were calculated which showed the level of achievements reached on the five subtopics of the concerned unit. According to the results obtained, the attainable level of achievement of “cellular division and inheritance” unit is as follows for each sub-problem: With respect to "mitotic division, 80.31%"; "62.8% for inheritance", "62.1% for meiotic division", "67.4% for DNA and Genetics" and "52.2% for adaptation of living beings to environment and evolution". It was also seen that 14 of the 30 target behaviours included in the unit were acquired by the students
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Assessment of Being Trained in the Turkish Education System in Terms of Progressive and Traditional Understandings and Practices (Case of Malatya)
    (2013) Duruhan, Kemal; Gürbüztürk, Oğuz; Şan, İsmail
    Abstract: The aim of this study is to make an assessment of being trained in the Turkish education system in terms of progressive and traditional understandings and practices. The study sample is formed by 43 faculty members working in Inonu University, Department of Education and 51 elementary school teachers and 47 secondary school teachers working in the municipality of Malatya City Center that are selected randomly. In the study a questionnaire consisting of 56 items that are prepared based on expert opinion was used as data collection tool based. The questionnaire forms were applied to sample group by the researchers. In the analysis of the data, about each item, the frequency and percentages of the opinions of teaching staff and the teachers are given in the table. Kay-square (?2) test was used to determine whether there is a significant difference between the opinions of the teaching staff and teachers according to their education level and seniority. At the result of the study, it is found that the individuals grown through school education should be useful for themselves and the society, but the one within the education system cannot log out of the system as a quality product, theoretical and practical knowledge should be made the students acquired in school education and training activities, however, in these processes, there are problems in reaching high-level learning (analysis, synthesis, and evaluation), although a student-centered teacher training is aimed, the methods and techniques in which the teachers are active in the practices are not usually given up, there is a significant difference between the opinions of lecturers and teachers in the 25 items of the questionnaire due to their level of education and there is no significant difference between the opinions of lecturers and teachers according to their seniority in general but there is a significant difference in the six items of the questionnaire
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Evaluating the attainable level of achievement of “cellular division and ınheritance” from the unit in grade 8 science and technology curriculum
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2017) Gürbüztürk, Oğuz; Aktı Aslan, Seda; Et, Sümeyra Zeynep
    In this study, it was aimed to evaluate the attainable level of achievement of “cellular division and inheritance” from the unit in grade 8 science and technology curriculum. The research was conducted in a descriptive survey model. The study group of the research consisted of 80 8. grade students in 2 different schools, selected by purposeful sampling in Elazığ city centre in the academic year of 2014-2015. As a data collection tool, a multiple-choice success test was prepared by the researchers. In the substance analyses made as a result of the pilot application, the mean differentiation of the test was found to be ravg= 0.43. The reliability coefficient (KR-20) of this test, consisting of 30 items, was calculated as 0.81. In the analysis of the data, absolute success percentages were calculated which showed the level of achievements reached on the five subtopics of the concerned unit. According to the results obtained, the attainable level of achievement of “cellular division and inheritance” unit is as follows for each sub-problem: With respect to "mitotic division, 80.31%"; "62.8% for inheritance", "62.1% for meiotic division", "67.4% for DNA and Genetics" and "52.2% for adaptation of living beings to environment and evolution". It was also seen that 14 of the 30 target behaviours included in the unit were acquired by the students.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    İlköğretim 5.sınıf Fen ve Teknoloji dersi programındaki kazanım ve etkinliklerin çoklu zekâ kuramı açısından değerlendirilmesi
    (Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 2013) Gürbüztürk, Oğuz; Demir, Okay
    Öz: Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 5.sınıf Fen ve Teknoloji dersi programında, Dünya, Güneş ve Ay ve Yaşamımızdaki Elektrik ünitelerindeki kazanım ve etkinliklerin Çoklu Zekâ Kuramı açısından değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Malatya ili merkez ilçesi belediye sınırlarındaki ilköğretim okullarının 5. sınıflarında görev yapan 262 sınıf öğretmeni; örneklemini ise seçkisiz yolla alınan 190 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplamak amacı ile 70 maddelik anket kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde, adı geçen ünitelerdeki kazanım ve etkinliklerin hangi zekâ alanına uygun olduğu ile ilgili olarak; mesleki kıdem, mezun olunan yükseköğretim kurumu, öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarıyla ilgili hizmet içi eğitim alınıp alınmadığına göre, öğretmen görüşlerinin dağılımı, frekans ve yüzdeleri ile çapraz tablolar şeklinde verilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin; ilgili ünitelerdeki kazanım ve etkinliklerin, öğrenme-öğretme sürecinde yapılan tüm faaliyetler dikkate alındığında, hemen hemen tüm zekâ alanlarına dağılmasına rağmen, daha çok görsel-uzamsal, mantıksal-matematiksel ve sözel-dilsel zekâ alanlarında odaklandığı; ayrıca mesleki kıdemleri, mezun oldukları yükseköğretim kurumu ve öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarıyla ilgili hizmet içi eğitim alıp almamaları bakımından da benzer düşündükleri belirlenmiştir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    İlköğretim birinci kademe öğrenci velilerinin çocuklarının eğitimine katılım düzeyleri
    (Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2013) Şad, Süleyman Nihat; Gürbüztürk, Oğuz
    Öz: Bu araştırmada ilköğretim okullarının birinci kademesinde öğrenim gören çocukların anne ve babalarının, çocuklarının eğitim öğretim sürecine ne ölçüde katıldıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel tarama ile karşılaştırmalı ve korelasyonel ilişkisel tarama modellerinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Malatya ilinde bulunan altı ilköğretim okulunun 1-5. sınıflarına devam eden öğrencilerin anne ya da babasından oluşan 1252 veli oluşturmuştur. Veri toplamak amacıyla Veli Katılımı Ölçeği kullanılmıştır. Sonuç olarak velilerin çocuklarıyla iletişim kurma, çocuğun öğrenmesini destekleyici bir ev ortamı oluşturma, çocuğun kişilik gelişimini destekleme ve çocuğun ödev ve çalışmalarına destek olma boyutlarına ilişkin katılım düzeylerinin yüksek; sınıf-içi ve sınıf-dışı etkinliklere gönüllü katılma boyutu için ise düşük olduğu saptanmıştır. Annelerin çocuklarının ödev ve çalışmalarını babalara göre anlamlı düzeyde ( ?2= .05 ve d= .48) daha fazla destekledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ailenin gelir düzeyi ile özellikle çocuğun sosyo-kültürel gelişimini destekleme ve öğrenmeyi destekleyici bir ev ortamı yaratma düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif yönde; gönüllü aktif katılım düzeyleriyle de orta düzeyde negatif yönde ilişkiler bulunmuştur. Başlık (İngilizce): Primary school students parents level of ınvolvement into their children s education Öz (İngilizce): The aim of this study was to investigate the extent to which parents of elementary students (1st to 5th) participate in their children s education with regard to some variables. The study was designed based on descriptive survey model and comparative and correlational associative models. The sample of the research comprised 1252 parents whose children studied at 1st to 5th classes of six primary schools in Malatya province. The Parental Involvement Scale was used to collect data. As a result of the analysis, it was found out that parents level of involvement was high for such tasks as communication with children, creating enabling home settings, supporting child s personality development, and helping with homework, but low especially for volunteering. Also mothers were found to support their children s homework significantly more than fathers ( ?2 = .05 and d= .48). Finally, families monthly income was found to be positively and moderately associated especially with involvement tasks of supporting child s socio-cultural development and creating enabling home settings, and negatively and moderately with volunteering task.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İngilizce hazırlık öğrencilerinin özbelirleyicilik düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (İnönü Üniversitesi Örneği)
    (2009) Şad, Süleyman Nihat; Gürbüztürk, Oğuz
    Öz: Bu arastırmanın amacı öncelikle &ngilizce ögretimi açısından özbelirleyicilik kuramını tanımlamak ve &nönü Üniversitesi &ngilizce hazırlık sınıfı ögrencilerinin (toplam 111 ögrenci; 52 kız ve 59 erkek; 52 istege baglı ve 59 zorunlu) özbelirleyicilik düzeylerini belirlemektir. Ayrıca, ögrencilerin özbelirleyicilik düzeylerinin cinsiyet ve tercih türü (istege baglı ve zorunlu hazırlık) degiskenlerine göre farklılık gösterip göstermedigi incelenmis; ve ögrencilerin özbelirleyicilik düzeyleri ile akademik basarıları arasında iliski olup olmadıgına bakılmıstır. Arastırmada veri toplamak amacıyla Dil Ögrenme Yönelimleri Ölçegi Türkçe’ye uyarlanarak kullanılmıstır. Ayrıca 2007-2008 akademik yılı birinci dönem ortalamaları ögrencilerin akademik basarına iliskin veriler olarak kullanılmıstır. Yapılan analizler sonucunda ögrencilerin orta düzeyde özyeterlige sahip oldukları ve yüksek düzeyde dıssal motivasyona sahip oldukları bulunmustur. Cinsiyet açısından yapılan karsılastırmalarda &çsel Motivasyon-Basarı ve Tanımlanmıs Düzenleme altboyutları açısından kızlar lehine manidar bir fark bulunmustur. Ayrıca istege baglı ögrencilerin dil ögrenme yönelimlerinin zorunlu statüdeki ögrencilerden manidar düzeyde yüksek oldugu gözlemlenmistir. Son olarak da ögrencilerin ders basarıları ile özbelirleyicilik düzeyleri arasında herhangi bir iliskiye rastlanmamıstır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları
    (Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2018) Gürbüztürk, Oğuz; Akran, Sevda Koç; Üner, Zehra İş
    Öz: Bu araştırmanın temel amacı, okuma-yazma öğretiminde uygulanacak olan dik temel yazı konusunda öğretmen algılarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak Diyarbakır, Batman, Siirt, Bitlis ve Van illerinin merkeze bağlı ilkokullarında görev yapan ve gönüllülük esasına göre belirlenen 110 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve sınıf öğretmenlerine “dik temel yazı……..benzemektedir. Çünkü……” ifadesinin yer aldığı bir form dağıtılmıştır. Öğretmenlerin burada yapmış oldukları benzetmeler, metafor analizi ile beş aşamada ele alınmıştır. Bunlar (1) kodlama ve ayıklama, (2) örnek metafor imgesi derleme, (3) kategori geliştirme, (4) geçerlik ve güvenirliği sağlama ve (5) verilerin bilgisayar ortamına aktarılması aşamasıdır. Ayrıca görüşme formu ile öğretmenlerin bitişik eğik yazı ve dik temel yazıyı kıyaslama ve dik temel yazının olumlu/olumsuz yanları konusundaki algıları da belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, betimsel ve içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler dik temel yazıyı bitki, hız, yiyecek, spor dalı, kural ve araç olarak; bitişik eğik yazıyı ise hayvan, yemek, doğa, sanat, karmaşıklık ve basit bir eylem olarak tanımlamışlardır. Yapılan benzetmelerden yola çıkılarak öğretmenlerin dik temel yazıyı pratik, hızlı, rahat, disiplinli ve derli toplu bulurken, bitişik eğik yazıyı daha karmaşık, zor, zahmetli ve zaman alıcı buldukları tespit edilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulamasında Karşılaştıkları Sorunlar (İnönü Üniversitesi Örneği)
    (İnönü Üniversitesi, 2019) Çalış, Nuran; Gürbüztürk, Oğuz
    Purpose: All the behaviors necessary for the teacher to be qualified and able to fulfill his responsibilities are directly related to the training he / she will receive during pre-service. Pre-service training includes theoretical knowledge and skills as well as practical work carried out in schools. This study aims to investigate the problems of preschool teacher candidates facing in teaching practice. Design & Methodology: Relational survey model was used in the research. The sample of the study consists of 4th grade students that take Teaching Practice course at Inonu University, Faculty of Education, Preschool Teaching Programme. The data was collected through the questionnaire developed by the researchers. The questionnaire was implemented on 99 preservice teacher. The data analysis were done by using frequencies, percentage, mean and chi square via statistical package programme. Implications & Suggestions: It is concluded that teachers partially, face the lack of material, paying all the expences for the materials, crowded classrooms, not being able to implement the theoretical knowledge they had at university; students’ not following the teachers’ instructions, being in different levels, being unwilling towards the activities and being unwilling to take part in the activities. Based on these results, some suggestions have been made.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Özel Öğretim Yöntemleri Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretim Elemanı ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri
    (Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2016) Gürbüztürk, Oğuz; Koç, Ayhan
    Öz: Bu çalışmanın amacı; Eğitim Fakültelerindeki "Özel Öğretim Yöntemleri" dersinin yürütülmesine ilişkin öğretim elemanı ve öğretmen adaylarının görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması deseni ile gerçekleştirilmiş olup, araştırmanın çalışma grubunu Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesinde ilgili dersi yürüten 11 öğretim elemanı ve dersi alanlar arasından seçilmiş 16 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verileri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayalı olarak; ders içeriğinde genel ve alana özel yöntem ve teknikler ile öğretim programlarına yer verildiği, dersin işlenişinde daha çok öğrenci merkezli uygulamaların yapıldığı, dersin öğretmen adaylarına öğretim yöntem ve tekniklerinin alan uygulamaları ve sınıf yönetimi konusunda deneyim kazandırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Dersin işlenmesine yönelik aksaklıklarla ilgili olarak; sınıf mevcutlarının fazlalığı, kaynak ve motivasyon eksikliği olduğu belirtilerek, dersin ilköğretim kademesindeki öğrenciler ile yapılması, MEB uygulamaları ile paralellik sağlanması ve süresinin artırılmasıyla dersin daha etkili hale getirilebileceği hususunda önerilerde bulunulmuştur Başlık (İngilizce): The Views of Instructors and Prospective Teachers on the Implementation of “Subject-Specific Teaching Methods” Courses Öz (İngilizce): The main purpose of this study is to determine the views of the instructors and prospective teachers on the implementation of “Subject-Specific Teaching Methods” course in Faculties of Education. The research design involved the use of case study which is one of the qualitative research methods. Participants of the study included 11 instructors teaching “Subject-Specific Teaching Methods” courses and 16 prospective teachers who were enrolled in these courses at the Faculty of Education at Erzincan University. To collect data, a semistructured interview form was used. Descriptive and content analyses were used in the analysis of data. The findings showed that general and subject-specific methods and techniques and curricula formed the content of the courses. The courses were student-centered and primarily relied on hands-on-practices. In the courses, the prospective teachers gained more experience related to teaching methods and techniques and classroom management. Inadequate resources, low motivation levels, and large class sizes were reported among the shortcomings affecting the instruction of these courses. The suggestions to make these courses more effective included carrying out teaching practices in real classroom settings with primary school students, addressing practices of Ministry of Education Schools, and increasing the duration of these
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Preservice teachers' previous formal education experiences and visions about their future teaching
    (2009) Duruhan, Kemal; Gürbüztürk, Oğuz
    Abstract: Amaç ve Önem: Öğretmenler, eğitim programlarının uygulayıcıları olarak eğitim sisteminin en önemli unsurlarından birisidir. Öğretmenlerin temel amacı Milli Eğitimin belirlediği hedefler doğrultusunda öğrencilerde davranış değişikliği meydana getirmektir. Böylesine önemli bir işlevi yerine getirecek olan öğretmenlerin yetiştirilmesinde eğitim fakülteleri hayati öneme sahiptir. Çağdaş eğitim kuramları ve uygulamaları doğrultusunda etkili ve verimli öğretmen kimdir sorusuna cevap vermek çok zor olmasa da, bu özelliklere sahip öğretmenler yetiştirmek uzun ve çetin bir eğitim süreci gerektirir. Bu süreçte öğretmen adaylarının, etkili bir öğretmenin sahip olması gereken bilişsel, duyuşsal ve devinişsel davranışları kazanması beklenir. Bu davranış değişikliği sürecinde karşılaşılan sorunlardan birisi de öğretmen adaylarının şimdiye kadar geçirdikleri ve halen içerisinde bulundukları örgün eğitim sürecindeki eğitim yaşantılarıdır. Bu süreç esnasında gözlemledikleri öğretmenlerinden etkilenerek, öğretmenlik konusunda olumlu ya da olumsuz bazı inançlar geliştirebilirler. Öğretmenlikle ilgili edindikleri bu inançlar da gelecekte nasıl bir öğretmen olmak istedikleriyle ilgili görüşlerini etkileyebilir. Buradan hareketle bu çalışmada, öğretmen adaylarının geçmiş eğitim yaşantılarıyla, gelecekte nasıl bir öğretmen olmak istediklerine dair görüşleri arasında herhangi bir ilişki olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini 2003-2004 akademik yılında İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesinin İlköğretim Bölümünde (Fen Bilgisi Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve Sınıf Öğretmenliği) öğrenimine devam eden 300 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak toplam 210 son sınıf öğrencisi çalışmanın örneklem grubu olarak seçilmiştir. Veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen ve etkili bir öğretim süreciyle ilgili 68 maddeden oluşan bir anket formu kullanılmıştır. İki bölümden oluşan anket formunun ilk bölümünde yer alan 34 madde, öğretmen adaylarının geçmiş öğrenme yaşantılarını sorgulanmaktadır. İkinci bölümde ise gelecekte nasıl bir öğretmen olmak istedikleriyle ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla bu 34 madde yeniden düzenlenerek sorulmuştur. Eksik ve hatalı anket formları atıldıktan sonra çalışmanın örneklem grubu toplam 190 kişi olarak belirlenmiştir. Bulgular: Yapılan analizler sonucunda öğretmen adaylarının sadece ilköğretim kademesinde geçirmiş oldukları eğitim yaşantıları ile gelecekte nasıl bir öğretmen olmak istediklerine dair görüşleri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Ayrıca hem geçmiş eğitim yaşantıları açısından hem de gelecekte nasıl bir öğretmen olmak istediklerine dair görüşleri açısından sınıf öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının diğer bölümlerdeki öğretmen adaylarına göre anlamlı düzeyde daha olumlu görüşlere sahip oldukları bulunmuştur. Bir diğer anlamlı fark da her iki görüş için de kadın öğretmen adayları lehine gözlemlenmiştir. Tartışma, Sonuç ve Öneriler: Öğretmen adaylarının geçirmiş oldukları eğitim yaşantıları içerisinde özellikle ilköğretimde geçirdikleri yaşantılar ile geleceğe dair öğretmenlik görüşleri arasında manidar bir ilişkinin saptanması, ilgili alan yazındaki bulguları desteklemektedir. Buna göre gelecekte ilköğretimde görev yapacak olan öğretmen adayları, özellikle ilköğretimde geçirdikleri eğitim yaşantıları sonucu edindikleri öğretmenlik görüşlerinden etkilenmektedir. Diğer taraftan, bu bulgu erken yaşlarda edinilen deneyimlerin baskın ve kalıcı olduğu görüşünü de desteklemektedir. Çalışmada ayrıca geçmişte edinilen olumlu eğitim yaşantılarının, bir diğer ifadeyle karşılaşılan olumlu öğretmen modellerinin, öğretmen adaylarının olumlu öğretmenlik inançları geliştirmelerine neden olduğu görülmüştür. Ancak, ilköğretimde görev yapacak olan öğretmen adayların, kendilerini bu sürece hazırlayan öğretim elemanlarının öğretmenlik uygulamalarını yetersiz bulmaları da manidar sonuçlardan bir tanesidir. Eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının öğrencilerine daha etkili öğretmen modeli olmaları gerekmektedir. Ayrıca kadın öğretmen adaylarının sahip olduğu öğretmenlik inançlarının erkek öğretmen adaylarına göre daha olumlu düzeyde olması da alan yazındaki diğer bulguları destekler niteliktedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    SINIF ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİSAYAR VE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖZ-YETERLİK ALGILARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
    (Turkish Studies (Elektronik), 2015) Gürbüztürk, Oğuz; Demir, Okay; Karadağ, Mümtaz; Demir, Mustafa
    Öz: Günümüz eğitim anlayışının öğretme-öğrenme süreçlerine uyarlamaya çalıştığı çağdaş yaklaşımlar (yapılandırmacılık, eleştirel düşünme, problem çözme vb.), öğretmenlerin çok yönlü niteliklerinin bir parçası olarak, eğitim ortamlarında bilgisayar kullanabilmesini ve eğitim öğretim etkinliklerinde bilgisayardan faydalanmasını zorunlu hale getirmiştir. Öğretmenlerin öz-yeterlik düzeyinin yüksek olması, kullandığı ve eğitim sürecine dâhil etmeye çalıştığı bilgisayardan alacağı verimi doğrudan etkilediği için bu çalışmada, sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımı öz-yeterlik algılarını belirlemek ve öğretmenlerin farkındalık düzeyini artırmak önemli görülmektedir. Bu noktadan hareketle çalışmada, sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımına ilişkin öz-yeterlik algılarını bazı değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Malatya, Şanlıurfa ve Kahramanmaraş il merkezindeki ilkokullarda görev yapan öğretmenler arasından, basit seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen 165 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır.Genel tarama modeli kapsamında ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada veri toplama aracı olarak Şad& Demir (2015) tarafından geliştirilen 16 maddeden oluşan ölçek 165 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin bilgisayar ve internet kullanımına ilişkin özyeterlik algılarının uzmanlık gerektiren bazı beceriler dışında, genel olarak yüksek olduğu; öğretmenlerin bilgisayar ve internet kullanımı ile ilgili bir hizmet içi eğitim alıp almama durumlarına göre, bilgisayar ve internet kullanımı öz-yeterlik algıları arasında anlamlı bir fark olmadığı; öğretmenlerin mesleki kıdemlerine ve mezun oldukları yükseköğretim kurumuna göre, bilgisayar ve internet kullanımı öz-yeterlik algıları arasında anlamlı bir farkın olduğu ortaya çıkmıştır
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Student teachers beliefs about teaching and their sense of self-efficacy: a descriptive and comparative analysis
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2009) Gürbüztürk, Oğuz; Şad, Süleyman Nihat
    This study aims at investigating the student teachers’ traditional versus constructivist educational beliefs and their sense of self-efficacy by some variables: gender, grade, and department. Also it is intended to examine the association between them. The population of the study is 3.817 (1.822 female, 1955 male) student teachers in Faculty of Education at İnönü University during the first semester of 2007-2008 academic year. The sample of the study comprises 411 students chosen using proportional stratified sampling technique. Participants were given “Teachers Belief Survey” and “Teachers’ Sense of Efficacy Scale”. The data obtained were analyzed using descriptive statistical techniques, t-test, ANOVA, Kruskal Wallis, LSD, Mann Whitney U and Pearson correlation. The analysis revealed that participants’ professional self-efficacy levels were moderately over average and they had both constructivist and traditional beliefs, the former being moderately more dominant. The comparisons between independent groups (gender, grade, and department) gave some results partly consistent with the relevant literature. Also a positive correlation was found between constructivist teacher beliefs and self-efficacy beliefs about student engagement, and between traditional teacher beliefs and self-efficacy beliefs about class management, instruction, and overall self-efficacy.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türk eğitim sistemi içinde eğitilmiş olmanın, ilerlemeci ve geleneksel anlayışlar ile uygulamalar yönünden değerlendirilmesi (Malatya ili örneği)
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2013) Duruhan, Kemal; Gürbüztürk, Oğuz; Şan, İsmail; Pepeler, Ezlam
    The aim of this study is to make an assessment of being trained in the Turkish education system in terms of progressive and traditional understandings and practices. The study sample is formed by 43 faculty members working in Inonu University, Department of Education and 51 elementary school teachers and 47 secondary school teachers working in the municipality of Malatya City Center that are selected randomly. In the study a questionnaire consisting of 56 items that are prepared based on expert opinion was used as data collection tool based. The questionnaire forms were applied to sample group by the researchers. In the analysis of the data, about each item, the frequency and percentages of the opinions of teaching staff and the teachers are given in the table. Kay-square (χ2) test was used to determine whether there is a significant difference between the opinions of the teaching staff and teachers according to their education level and seniority. At the result of the study, it is found that the individuals grown through school education should be useful for themselves and the society, but the one within the education system cannot log out of the system as a quality product, theoretical and practical knowledge should be made the students acquired in school education and training activities, however, in these processes, there are problems in reaching high-level learning (analysis, synthesis, and evaluation), although a student-centered teacher training is aimed, the methods and techniques in which the teachers are active in the practices are not usually given up, there is a significant difference between the opinions of lecturers and teachers in the 25 items of the questionnaire due to their level of education and there is no significant difference between the opinions of lecturers and teachers according to their seniority in general but there is a significant difference in the six items of the questionnaire.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkiye'de Yükseköğretime Geçiş Sürecinin Analizi: Gelişmeler, Modeller ve Uygulamalar
    (İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Programı ve Öğretimi Bilim Dalı, Malatya, 2018) Gürbüztürk, Oğuz; Kıncal, Remzi Y.
    Öz: Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de yükseköğretime geçiş sürecinin analizini yapmaktır. Bu çerçevede, geçmişten günümüze seçme sınavlarının yapısı, yükseköğretim programlarına yerleştirme işlemlerinde günün koşullarına göre fiziksel kapasitenin etkin kullanılması ve eğitsel yönden yapılan düzenlemeler ve öneriler ele alınmıştır. Çalışma, betimsel modele dayalı olup, ulaşılabilen yazılı-basılı ve elektronik kaynakların incelenmesi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Bu inceleme daha çok, yükseköğretime geçiş süreci ile ilgili uygulamaların ÖSYM’nin kurulmasıyla kurumsal hale geldiği 1970’li yıllardan günümüze şeklinde yapılmıştır. Elde edilen veriler yükseköğretime geçişte seçme sınavlarındaki değişmeler, önerilen model ve uygulamalar ile günümüzde gelinen noktalar dikkate alınarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulardan hareketle, Türkiye’de yükseköğretime geçiş süreci ile ilgili olarak, 1970’li yıllara kadar üniversitelerin kendi öğrencilerini kendi yaptıkları sınavlarla aldıkları; 1974 yılında ÖSYM (o günkü adıyla ÜSYM)’nin merkezî sınav yoluyla seçme ve yerleştirme sorumluluğunu üstlendiği görülmektedir. Bu sınavlar kimi yıllarda tek aşamalı; kimi yıllarda ise iki aşamalı olarak uygulanmıştır. Yükseköğretime geçişte talebin çok arttığı durumlarda, fiziksel kapasitesi uygun olan üniversitelere daha fazla öğrenci alımı, ikili öğretim gibi model ve uygulamalar görülmektedir. Eğitsel yönden ise, ilköğretimle başlayan etkin bir rehberlik ve ortaöğretimde çok amaçlı programlar yoluyla gidilebilecek yükseköğretim programlarını belirleme gibi model ve uygulamalar görülmektedir. Sonuç olarak, Türkiye’de yükseköğretime geçiş sürecindeki gelişme, model ve uygulamalar bir bütün olarak değerlendirildiğinde, arz-talep dengesizliği olduğu sürece yeni model ve uygulama arayışı da sürecektir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Yansıtıcı Düşünme Etkinliklerinin Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi Meta-Analiz Çalışması
    (2022) Gürbüztürk, Oğuz; Ünal, Hilal
    Bu araştırmada ders planlarında yansıtıcı düşünme etkinliklerinin olduğu çalışmalar ile ders planlarında geleneksel öğretim yöntemlerinin uygulandığı çalışmaların karşılaştırıldığı bireysel çalışmaların bir araya getirilerek, yansıtıcı düşünme etkinliklerinin akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki genel etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu çalışma nicel araştırma yöntemi kapsamında tarama modeline dayalıdır. Bu çerçevede yansıtıcı düşünme etkinliklerinin akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisini inceleyebilmek için meta-analiz kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından belirlenen araştırmaya dahil edilme ölçütlerine uyan 39 çalışmadan veriler toplanmıştır. Toplanan verilerden çalışmaların değişkenler üzerindeki etki büyüklükleri ile birlikte genel etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Verilerin analizinde Comprehensive Meta Analysis programı kullanılmıştır. Araştırmada, Cohen’in etki büyüklüğü indeksinden yola çıkılarak yorumlar yapılmıştır. Homojenlik değerlerine göre heterojen yapıda olan her üç alt probleme ait etki hesaplamasında rastgele etkiler modeli kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda yansıtıcı düşünme etkinliklerinin akademik başarıya etkisinin EB(g)= 1,168, tutuma etkisinin EB(g)= 0.793 ve kalıcılığa etkisinin EB(g)= 1.249 olduğu hesaplanmıştır. Dolayısıyla Cohen ve arkadaşlarının sınıflamasına göre yansıtıcı düşünme etkinliklerinin akademik başarı ve kalıcılık üzerinde çok geniş, tutum üzerinde geniş düzeyde etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır.

| İnönü Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


İnönü Üniversitesi, Battalgazi, Malatya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim