Yazar "Gazi, Mehmet Ali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 1980 Nikaragua Okuryazarlık Kampanyası’ndaki Propaganda Posterlerinin Kitap Okuma Boyutunda İncelenmesi(2021) Gazi, Mehmet Ali; Çakı, Caner; Karaca, Mustafa; Çakı, Gül1979 yılında Nikaragua’da meydana gelen devrim sonucunda Sandinista Ulusal Kurtuluş Cephesi (Frente Sandinista de Liberación Nacional, FSLN), ülke yönetimini devralmış ve 1980 yılında okuryazarlık kampanyasını başlatmıştır. FSLN’nin kurucusu Carlos Fonseca’nın kütüphaneci ve öğretmen olması, kampanyanın ayrı bir önem kazanmasına yol açmıştır. Kampanyada okuryazarlığın ve kitap okumanın önemine vurgu yapılması amacıyla propaganda posterlerinden etkin bir şekilde yararlanılmıştır. Kampanya, 1980 yılında UNESCO Nadezhda K. Krupskaya okuryazarlık ödülüne layık görülmüştür. Çalışmada okuryazarlık kampanyasında okuryazarlığın ve kitap okumanın teşvik edilmesi amacıyla propaganda posterlerinden ne şekilde yararlanıldığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada Amsterdam’daki Uluslararası Sosyal Tarih Enstitüsü’nden (Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis) propaganda posterlerine ulaşılmış ve ulaşılan propaganda posterlerindeki görsel ve yazılı göstergeler, ABD’li dilbilimci Charles William Morris’in göstergebilimindeki üç boyutu ışığında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda, propaganda posterleri üzerinden okuryazarlığın insanları özgürleştirdiği ileri sürülerek ve okuryazarlık devrimle özdeşleştirilerek insanların okuryazar olmasının ve kitap okumasının teşvik edilmesine çalışıldığı ortaya çıkarılmıştır.Öğe Birinci Dünya Savaşı’nda Amerikan Kütüphane Derneği’nin ABDOrdusuna Yönelik Hazırladığı Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme(2021) Işık, Metin; Gazi, Mehmet Ali; Çakı, Caner; Çakı, GülBirinci Dünya Savaşı’nda Amerikan Kütüphane Derneği (American Library Association/ALA) liderliğinde kitap seferberliği başlatılmıştır. Bu seferberlik kapsamında hem ABDhalkının kitap bağışı yapmalarının hem de ABD askerlerinin kitap okuma alışkanlığıkazanmalarının sağlanması için propaganda posterleri etkin bir şekilde kullanılmıştır. Amaç: Çalışmada ALA’nın kitlelerin kitap bağışı yapmalarında ve askerlerin kitap okumalarınınteşvik edilmesinde propaganda posterlerini ne şekilde kullandığının ortaya konulmasıamaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden göstergebilim yöntemikullanılmıştır. Çalışma kapsamında Birinci Dünya Savaşı’nda ALA tarafından kullanılanpropaganda posterleri Danimarkalı dilbilimci Louis Hjelmslev ve ABD dilbilimci WilliamLabov’un göstergebilim modeli ışığında analiz edilmiştir. Bulgular: Çalışmada elde edilenbulgularda kitap okumanın ABD askerleri için iyi bir boş zaman aktivitesi olduğuna vebağışlanan kitapların ABD ordusunda verimli bir şekilde kullanıldığına yönelik mesajlarınverildiği ortaya çıkarılmıştır. Sonuç: Çalışmada ALA’nın ABD halkının kitap bağışının veaskerlerin kitap okumasının teşvik edilmesi sürecinde askerlerin kitap okumaya istekliolduğuna yönelik algıyı posterler üzerinden oluşturmaya çalıştığı sonucuna ulaşılmıştır. Özgünlük: Ulusal literatür içerisinde ALA’nın bu bağlamdaki faaliyetlerini konu alanoldukça sınırlı çalışma bulunmaktadır. Çalışmada ALA’nın Birinci Dünya Savaşı özelindefaaliyetleri kapsamlı olarak incelenmeye çalışılmıştır.Öğe Nazi Almanyası İşgalindeki Sırbistan'da Antisemitist Propaganda Faaliyetleri(2020) Yılmaz, Mehmet Barış; Çakı, Caner; Gazi, Mehmet AliÖz: Çalışma kapsamında Naziler tarafından posterler üzerinden Sırbistan'da antisemitizmin nasıl ve ne şekilde inşa edildiği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla Amerika Birleşik Devletleri Holokost Anıt Müzesi'nde bulunan antisemitist propaganda posterleri içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen 8 propaganda posteri, nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz metodu kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgularda, posterler üzerinden Yahudilerin Sırbistan'a ekonomik ve sosyal alanda hâkim olacağına yönelik propaganda mitinin inşa edildiği ve böylece Yahudilere yönelik doğrudan nefret söylemi meydana getirilmeye çalışıldığı görülmüştür.Öğe The Presentation of Reading Habit in the Propaganda Posters Shaped during the Chinese Culture Revolution in the People's Republic of China(Turkish Librarians Assoc, 2020) Gazi, Mehmet Ali; Caki, Caner; Gulada, Mehmet Ozan; Caki, GulThe Chinese Cultural Revolution (CCR), which took place between 1966-1976, engraved in the social and cultural life of the People's Republic of China (PRC). Publications believed to harm the Chinese Communist Revolution and Mao's leadership cult were destroyed. In the revolution where the Red Guards were at the forefront, libraries and universities were attacked and the publications representing the old society were burned. Ancient and classical works were banned in the country and publications promoting the revolution were brought to the fore. In addition, the Chinese people were encouraged to read Quotations from Chairman Mao Tsetung. During the revolution, posters were used as an effective propaganda tool and messages were given on the posters about what the Chinese people should read and not. It was aimed to reveal the direction of reading habit with CCR in PRC through propaganda posters in the study. 9 propaganda posters determined using the quota sample were analyzed using the semiotics method in terms of the concepts of French linguist Roland Barthes. It was stated that the Chinese people experienced a cultural struggle and this struggle could be overcome by reading publications that praise Mao and the revolution. In this way, it was revealed that it was aimed to form individuals loyal to Mao and the revolution.Öğe A Semiotic Analysis on Propaganda Posters During Likbez Campaign(Turkish Librarians Assoc, 2020) Caki, Caner; Gazi, Mehmet Ali; Caki, Gul; Gulada, OzanThe Bolsheviks led by Vladimir Lenin seized power in Russia after the October Revolution in 1917. A literacy campaign was launched in Russia under the title of Elimination of Ignorance Among the Population with the short name Likbez and an intense effort was made to raise the level of education with the campaign in the country under the leader ship of Lenin on December 26, 1919. Especially within the scope of the campaign, propaganda activities were carried out to encourage reading books and to develop the reading habits of the masses. At this stage, propaganda posters, one of the leading mass media tools of the period, were used. In the study, it was aimed to reveal how the propaganda posters were used and what messages were given in the process of encouraging the masses to read books in Likbez, which was initiated in Lenin's reign. For this purpose, 9 propaganda posters determined were analyzed in the light of the semiotics concepts of the Russian linguist Roman Jakobson. In the findings of the study, it was revealed that the perceptions that people who read books would have a happy and peaceful life were tried to be formed, on the other hand, reading was presented as away of getting closer to the Communism ideology.Öğe SOVYETLER BİRLİĞİ'NDE MİLLİ MARŞLAR ÜZERİNDEN KOMÜNİZM PROPAGANDASI: ERMENİSTAN ÜZERİNE İNCELEME(2020) Karaburun Doğan, Derya; Gazi, Mehmet Ali; Çakı, CanerSovyetler Birliği’ne bağlı Sosyalist Cumhuriyetlerde Komünist propaganda toplumsal hayatın pek çok alanında etkili olmuştur. Komünizm ideolojisinin kitleler tarafından benimsenmesi için yoğun şekilde propaganda faaliyetine girişilmiştir. O dönemde bu Sovyetler Cumhuriyetlerinde Komünizm ideolojisini yücelten söylemlere yer veren milli marşlar kullanılmıştır. Bu milli marşları kullanan ülkelerden biri de Ermenistan olmuş; milli marş üzerinden Ermeni toplumu içerisinde komünizm propagandası yapılmıştır. Çalışmada Ermenistan Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti (ESSC) tarafından 1944-1991 yılları arasında kullanılan milli marş üzerinden Sovyetler Birliği’ndeki Sosyalist Cumhuriyetlerde Komünizm ideolojisinin ne şekilde inşa edildiği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla ESSC’nin milli marşının müziği ve sözleri, müzik analizi ve göstergebilim yöntem kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgularda, milli marşın söz ve müziği üzerinden Vladimir Lenin’in kült lider olarak inşa edildiği, Ekim Devrimi’nin kitleler için bir kurtuluş olarak sunulduğu ve Komünist Parti’nin yüceltildiği saptanmıştır. Bu şekilde milli marş yoluyla Komünist ideolojiye bağlı yönetimin kitleler nezdinde meşrulaştırılmaya çalışıldığı ortaya çıkarılmıştır.