Yazar "Kahraman, Ümit" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Culture of Fear In Schools Scale: Validity and Reliability Study(2019) Çelik, Kazım; Kahraman, ÜmitAbstract:The aim of this study is to develop a scale to determine the level of fear cultureexperienced by teachers in schools. For the purpose of this study, a 32-item pool wascreated by researchers in the context of literature review and teacher opinions. Thesesubstances were examined with field expert and measurement assessment specialistand the number of items was reduced to 29. Based on the opinions obtained from 20experts for the candidate scale, it was decided that 8 items should be removed fromthe scale and a 21-item, 5-point Likert-type scale was created. The resulting scalewas prepared as an online form. The prepared form was delivered to teachers byusing e-mail and other communication tools and feedback was received from 320teachers. As a result of the exploratory factor analysis conducted to determine theconstruct validity of the scale, it was determined that the scale consists of 3-factorstructure explaining 64,662% of the total variance. It was concluded that factorstructure was appropriate with confirmatory factor analysis. In order to verify thecriterion validity of the study item-total test correlation, t-test between the upper andlower 27% groups were examined. "Climate of Fear Scale" was used for similar scalevalidity. In order to determine the reliability results, Cronbach's Alpha values wereexamined according to the sub-dimensions and total score of the scale and it wasfound that these values ranged between 0.80 and 0.92. Fear culture level can bedetermined in schools by taking the total score of the developed scale.Öğe Okullarda Korku Kültürü Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(İnönü Üniversitesi, 2019) Kahraman, Ümit; Çelik, KazımÖz Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin okullarda yaşadıkları korku kültürü düzeyini belirlemek üzere geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda araştırmacılar tarafından alanyazın taraması ve öğretmen görüşleri doğrultusunda 32 maddelik havuz oluşturulmuştur. Bu maddeler alan uzmanı ve ölçme değerlendirme uzmanı ile incelenerek madde sayısı 29’a düşürülmüştür. Elde edilen aday ölçek için 20 uzmandan alınan görüşlere dayanarak 8 maddenin ölçekten çıkarılması gerektiğine karar verilmiş ve 21 maddelik, 5’li likert tipinde ölçek oluşturulmuştur. Elde edilen ölçek taslağı çevrimiçi form olarak hazırlanmıştır. Hazırlanan form e-posta ve diğer iletişim araçları kullanılarak öğretmenlere ulaştırılmış, 320 öğretmenden dönüt alınmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi için gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin toplam varyansın % 64,662’sini açıklayan 3 faktörlü yapıdan oluştuğu belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi ile de faktör yapısının uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın ölçüt geçerliliğinin doğrulanması için madde toplam test korelasyonu, alt-üst %27’lik gruplar arasında t-testi sonuçlarına bakılmıştır. Benzer ölçek geçerliliği için “Korku İklimi Ölçeği” kullanılmıştır. Güvenirlik sonuçlarının belirlenmesi için ölçeğin alt boyutları ve toplam puanına göre Cronbach’s Alpha değerlerine bakılmış ve bu değerlerin 0,80 ve 0,92 arasında değiştiği bulunmuştur. Geliştirilen ölçeğin toplam puanı alınarak okullarda korku kültürü düzeyi belirlenebilmektedir. Anahtar Kelimeler: Korku, korku kültürü, öğretmenÖğe The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View(2020) Kahraman, Ümit; Çelik, Osman TayyarIn this research, it was aimed to determine teachers’ perceptions about their professional status. The qualitative research method was used in the study. The study group consisted of 24 teachers determined by maximum diversity sampling among purposeful sampling methods. The research data werecollected using a semi-structured interview form. Collected data were analyzed using the content analysis technique. According to the results of the research, teachers evaluate the concept of professional status in the context of social and economic conditions. Teachers have the idea that the factorsthat affect the status of a profession are personal rights, admission requirements, autonomy, and the private lives of professionals. Although the teachers’ perceptions about the respectability of the profession are positive, their perceptions about the status of the profession are negative. It was deter-mined that teachers think that the status of the profession has changed negatively with the changes in society, politics and teacher context from past to present. In addition, according to teachers’ opinions, it was determined that parents’ and students’ behaviors towards teachers, professional, organizati-onal and personal factors, teacher education and appointment system, socio-economic conditions and social perception affect the status of the teaching profession. Teachers believe that improving professional professionalism and improving social and economic rights and social perception of the profession will increase the status of the profession. In line with the results, suggestions have been made in the context of professional, social and economic rights in order to raise the status of the teaching profession.