Yazar "Kahraman, Sibel" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 18 / 18
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Attitudes of university students towards biotechnology and its applications(Sila Science, 2012) Kahraman, Sibel; Ocal, EvrimBiotechnology education in school curriculum found to elementary level from university level. The role of primary science teachers and secondary biology teachers is of great importance in equipping students with knowledge about biotechnology. This study examined Turkish university students' attitudes (n = 242) toward biotechnology and its applications. For these purposes, the attitudes scale towards biotechnology is used developed by the researchers has been applied to 242 teachers and secondary biology teachers and/or biologist. The data has been analyzed by a computer statistics programme, SPSS. We found that no significant mean difference was observed according to gender and years in school as independent variables (p > 0.05). However, significant differences were found between science education department and biology department students (F = 5.472, df = 1 p < 0.05). Science educatithird and fourth-year students of university who have been studying to become primary science on department students showed significantly higher positive attitudes biotechnology and biotechnological applications than did biology department students. No significant interaction between gender and years in school; gender and department; years in school and department was observed (p > 0.05). However, significant interaction between gender, years in school and department was observed (p < 0.05).Öğe Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi(2021) Gürkan, Gülşah; Kahraman, SibelBu çalışmada, biyoteknoloji eğitimi alanında yayınlanan bilimsel makalelerin bibliyometrik göstergeler açısından analizi yapılarak alandaki eğilimlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla biyoteknoloji eğitimi alanında yapılan bibliyometrik analiz ile 1998-2021 yılları arasında yayınlanan 81 makaledeki eğilimler ortaya konmuştur. Web of Science (WoS) veri tabanında “biotechnology”, “genetic engineering” modified organisms”, “cloning” and “biotechnology education” anahtar kelime grupları kullanılarak tarama yapılmıştır. Çalışmada verileri analiz etmek amacıyla VOSviewer programı kullanılarak yıllara göre yayın sayıları, yayınların dergilere göre dağılımı, yayın yapan en aktif beş dergi, yıllara göre makalelere yapılan atıf sayısı, en fazla atıf alan beş çalışma, biyoteknoloji eğitiminde en fazla yayın yapan ilk 20 ülke, bibliyografik eşleştirmenin ülkelere ve dokümanlara dayalı ağ haritalaması, atıfların yazarlara, dokümanlara ve üniversitelere dayalı ağ haritalaması, çalışmaların ortak atıf bakımından alıntı yapılan kaynaklara dayalı ağ haritalaması, çalışmaların ortak yazarlık bakımından yazarlara ve üniversitelere dayalı ağ haritalaması ve atıfların ülkelere dayalı ağ haritalaması incelenmiştir. Yapılan çalışmada bibliyometrik analiz kullanılmasının biyoteknoloji eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaları betimleyeceğinden bilimsel üretime bir bakış açısı sağlayacağı ve alandaki eğilimleri belirleyeceği düşünülmektedir.Öğe DEVELOPMENT OF AN ATTITUDE SCALE TO MEASURE ATTITUDES TOWARDS ORGAN TRANSPLANTATION AND DONATION OF PRESERVICE TEACHERS(Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2018) Gurkan, Gulsah; Kahraman, SibelToday, there is a great discrepancy between the number of recipient patients on waiting lists for an organ transplant and the number of donated organs. Negative attitudes toward organ donation are important factors in the lack of donors. Education is an important tool to change attitudes, so it is important to determine the attitudes of teachers and pre-service teachers. The aim of this research was to develop a reliable and valid scale to evaluate pre-service teachers' attitudes towards organ transplantation and donation (OTD). The attitude scale development process was conducted on three different pre-service teachers' groups for the purposes of performing the exploratory factor analysis (n=208), confirmatory factor analysis (CFA) (n=480) and test-retest correlation (n=62) of the scale. It was established that the scale had two factor structure consisting of a total of 20 items. It was determined that the two factors determined explain 61.749% of the total variance. The CFA values confirmed the two-factor model with acceptable goodness of fit indices. The Cronbach Alpha coefficient for the total scale was calculated as .900. Test-retest reliability was calculated as .951. Finally, the results demostrated that this scale is able to measure pre-service teachers' attitudes related to OTD use reliably.Öğe Dye removal by dead biomass of newly isolated Pleurotus ostreatus strain(Natl Inst Science Communication-Niscair, 2018) Dogan, Demet; Boran, Filiz; Kahraman, Sibel; Akmil-Basar, Canan; Yesilada, OzferDead biomass prepared from newly isolated Pleurotus ostreatus strain was tested for their efficiency in removal of indigo carmine. The effects of operational parameters such as contact time, initial dye concentration, amount of biomass, initial pH and agitation rate on removal were examined. The dye removal increased rapidly during the first 60 minutes (87%) and remained nearly constant between 60 - 120 minutes of adsorption (87 - 90%). The removal of dye by dead biomass of newly isolated P. ostreatus was clearly dependent on the initial dye concentration of the solution and dye removal was reduced from 83% to 53% as concentration was increased from 100 to 500 mg/L indigo carmine. Results were analyzed by the Langmiur, Freundlich, Dubinin-Redushkevich (D-R), Temkin, Frumkin, Harkins-Jura, Halsey, Henderson isotherm using linearised correlation coefficient. The kinetics of adsorption of IC have been discussed using six kinetic models, i.e., the pseudo first order model, the pseudo second order model, the Elovich equation, the intraparticle diffusion model, the Bangham equation, the modified Freundlich equation. In order to determine the best fit isotherm and kinetic models, three error analysis methods of residual mean square error (RMSE), chi-square (X-2) statistic and the average percentage error (APE%) were used to evaluate the data.Öğe ENDOGENOUS POLYAMINE CONTENT IN THE WHITE ROT FUNGI Coriolus (Trametes) versicolor AND Funalia trogii(Parlar Scientific Publications (P S P), 2010) Mutlu, Fatma; Apohan, Elif; Kahraman, SibelIn this study, changes in the content of polyamines (PAs) of the white rot fungi Coriolus (Trametes) versicolor ATCC 200801 and Funalia trogii ATCC 200800 were investigated. The effects of various parameters such as initial pH, temperature, time period and the agitation rate were studied and the optimal experimental conditions were decided. Spermidine (Spd) was the most abundant polyamine in two white rot fungi. The highest Spd content was obtained at 30 degrees C temperature, 150 rev/min agitation rate and pH 3.0 for C. versicolor for 6 day incubation period. Whereas, the highest Spd content for F. trogii was found at 40 degrees C temperature, 50 rev/min agitation rate and pH 5.0 in 6 day incubation period. As a conclusion, our data show that white rot fungi produce spermidine at determining optimal culture conditions. Moreover our results demonstrate that it is possible to increase the endogenous Spd content by selecting the most optimal conditions.Öğe The evaluation of low-cost biosorbents for removal of an azo dye from aqueous solution(Wiley-Blackwell, 2012) Kahraman, Sibel; Yalcin, Pelin; Kahraman, HuseyinThere is a need to develop innovative and alternative technologies that can remove dyes from wastewater. In this study, low-cost and locally available two renewable biosorbents (cotton stalk and apricot seed) were investigated to remove of Astrazone Black from aqueous solution. The effects of various experimental parameters such as dye concentration, adsorbent amount, adsorbent particle size and initial pH were tested, and optimal experimental conditions were examined. The results showed that as the amount of adsorbent was increased, the percentage of dye removal increased accordingly. The ratios of dye sorbed increased as the adsorbent particle size decreased. In addition, antibacterial effect of untreated and treated (decolourized) dye on a soil bacterium, Pseudomonas aeruginosa, was determined. The removal of this dye with agricultural wastes reduced the toxic effect on P.?aeruginosa. This reduction in toxic effect is important both in respect of environmental biotechnology and waste detoxification.Öğe Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sera Etkisi Kavramı ile ilgili Bilişsel Yapıları(2020) Kahraman, SibelÖz Amaç: Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının “sera etkisi” kavramıyla ilgili bilişsel yapılarını Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) ve Yaz-Çiz-Anlat (YÇA) Tekniği aracılığıyla belirlemektir. Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanan çalışmada, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bu çalışma 2019- 2020 akademik yılı bahar yarıyılında 63 fen bilgisi öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Bulgular: KİT ile elde edilen bulgulara göre, fen bilgisi öğretmen adaylarının “sera etkisi” ile ilgili bilişsel yapılarında bulunan kavramlar “sera etkisinin gerçekleştiği yerler”, “sera etkisinin nedenleri” “sera etkisinin sonuçları” ve “kavram yanılgıları” olmak üzere dört kategoridedir. YÇA Tekniğiyle elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının kavram ile ilgili %52.4 oranında “bilimsel olmayan ve yüzeysel”; %30.2 oranında “kavram yanılgıları” içeren; %15.9 oranında “bilimsel” bir bilişsel yapıları olduğunu göstermektedir. Bu çalışmanın sonuçları fen bilgisi öğretmen adaylarının sera etkisi ile ilgili bazı kavram yanılgılarına ve bilimsel olmayan-yüzeysel bilişsel yapıya sahip olduğunu göstermektedir. Sonuçlar ve Öneriler: Bu çalışmanın bulgularına göre, fen bilgisi öğretmen yetiştirme programlarında çevre sorunlarıyla ilgili güncel bilgilendirme ve çağdaş öğrenme etkinliklerini içeren derslerin yer alması önerilmektedir.Öğe Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Biyoteknoloji ve Genetik Mühendisliği Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Malatya İli Örneği(İnönü Üniversitesi, 2019) Kahraman, Sibel; Gürkan, GülşahPurpose: The aim of this study, it has been investigated whether there is significant difference between the knowledge level of science teachers on biotechnology/genetic engineering applications their gender, their field of graduation, duration of experience and taking biotechnology courses. Design & Methodology: The research method was descriptive and crosssectional. The sample of research were 58 science teachers in Malatya. Data collection instruments were researcher made valid and reliable questionnaire which was used to assess demographic information, knowledge level of science teachers. Findings: According to the analysis, there is no significant difference between the knowledge level on biotechnology/genetic engineeering and the gender, the their field of graduation, duration of experience and taking biotechnology courses was found. But, more than half of the science teachers participating in this study did not correctly answer 8 questions of the knowledge test. These questions that were answered incorrectly were mostly related to genetic engineering, genetic modified organisms, cloning and human genome project. Implications & Suggestions: The results show that science teachers do not follow current developments and this problem needs to be solved. This problem can be solved by providing in-service training by field specialists.Öğe Investigation of Preservice Science Teachers' Perceptions about Biotechnology, Genetic Engineering and Cloning Concepts(2020) Kahraman, SibelAbstract: The purpose of the research is to examine preservice science teachers’ perceptions and perceptional changes towards biotechnology, genetic engineering and cloning concepts. For this purpose, the Word Association Test (WAT) was applied two times to 59 preservice science teachers, who are studying at Inonu University, in the third grades of 2017-2018 school year and the fourth grades of 2018-2019 school year. The study was designed based on one of the qualitative research method named as phenomenology and analyzed with content analysis. A frequency table consisting of key concepts and answer words was prepared as a result of the WAT. According to this table, concept networks that reveal the cognitive structures of preservice science teachers are drawn. In the study, it was determined that preservice science teachers’ cognitive structures related to biotechnology, genetic engineering and cloning concepts developed with the routine courses related biotechnology. The results showed that the preservice teachers’ prior knowledge widened to the large area that was not related to the concepts and, they produced more responses in the after taking related courses. In addition, it was concluded that the preservice teachers’ misconceptions decreased and they perceived the relationsihp between concepts as a network after taking the related courses. The importance of the research results in terms of biotechnology/science education and using WAT as an educational tool were criticised.Öğe Konaklama işletmelerinin yönetim muhasebesi ve finansal analiz kapsamında değerlendirilmesi(İnönü Üniversitesi, 2012) Kahraman, SibelHer işletme gibi konaklama işletmeleri de hem hayatiyetlerini hem de karlılıklarını sürdürebilmek için müşteri memnuniyetini üst düzeyde tutmak zorundadırlar. Bunu sağlamak için de kendilerine rekabet üstünlüğü sağlayacak yöntem ve araçları kullanmaları gereklidir. Bu çerçeve içerisinde, konaklama işletmelerinin; gelecek için yön gösterebilecek bir yönetim muhasebesine, verimlilik ve karlılıklarını değerlendirebilmek içinde finansal analiz uygulamalarına ihtiyaçları vardır. Böylece iyi ve güçlü bir muhasebe sistemiyle yöneticilerin desteklenmesi, işletme amaçlarına ulaşmada doğru kararlar alınmasını sağlayabilecektir. Çalışmamızda, yönetim muhasebesi ve finansal analiz tekniklerinin, konaklama işletmelerine özgü şartlara nasıl uyarlanabildikleri ve böylece, işletme yönetimlerine nasıl fayda sağlayabilecekleri gösterilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda çalışma üç bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde, turizm sektörü ve konaklama işletmeleri tanımlanmış, sınıflandırılmış ve organizasyon yapıları hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde, yönetim muhasebesi ve finansal analiz hakkında temel bilgiler verilmiş ve genel çerçeveleri çizilmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölümde ise, öncelikle konaklama işletmelerinin farklı özellikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Daha sonra, finansal analizin temel tekniği rasyo analizine yer verilmiştir. Burada, konaklama işletmelerinin özellikleri dikkate alınarak, maliyetlerinin belirlenmesinde ve performanslarının ölçülmesinde rasyolardan nasıl faydalanılabileceği gösterilmeye çalışılmıştır.Öğe Öğretmen adaylarının bilgi kavramına ilişkin metaforik algıları(2017) Kahraman, Sibel; Özgün, Bilgi Başak; Gürkan, GülşahAmaç: Bu çalışma öğretmen adaylarının “bilgi” kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda, (1) “Fen bilgisi ve sınıf öğretmeni adaylarının bilgi kavramına ilişkin metaforları nelerdir?” , (2) “Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından hangi kavramsal kategoriler altında toplanabilir?” ve (3) “Kavramsal kategoriler öğretmen adaylarının program türü, sınıf seviyesi ve cinsiyeti bakımından farklılık göstermekte midir?” sorularına cevap aranmıştır. Öğretmen adaylarının bilgi kavramına ilişkin metaforik algılarını belirlemenin, süreci tasarlayan, uygulayan ve yürüten eğitimciler için fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Yöntem: Çalışmada bireylerin bir olguya ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi amacıyla fenomenolojik (olgubilim) desen kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanan çalışmada, içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Veriler, 2016-2017 öğretim yılı bahar yarıyılında İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’nde okumakta olan 62 fen bilgisi, 45 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 107 öğretmen adayının “Bilgi ……gibidir. Çünkü ……” ifadelerini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Bulgular: Sonuçlarımıza gore, öğretmen adayları “Bilgi” kavramı için 67 geçerli metafor üretmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen verilerde en çok “Su” metaforu (f=8) kullanılmıştır. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzetme yönleri bakımından kategorileştirilmiş ve “Bilgi” kavramı için dokuz kategori elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının metafor analizinde, bilgi kavramı en fazla “emek-çaba ile ortaya çıkan bir yapı” (f=25) ve “dinamik bir yapı” (f=22) olarak algılanmıştır. Kavramsal kategoriler, öğretmen adaylarının cinsiyeti, sınıf düzeyleri ve bölüm türü bakımından da farklılaşmıştır. Sonuçlar ve Öneriler: Sonuçlarımıza göre, öğretmen adaylarının bilgi kavramına ilişkin algıları çok yönlü ve faklılıklar içermektedir. Metaforlar öğretmen adaylarının bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları kişisel algıları ortaya çıkarmada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabilir. Dolayısıyla, farklı eğitim düzeylerinde, hem öğretmenler hem de öğrencilerden metafor yoluyla çeşitli eğitim kavramlarına ilişkin zihinsel imgelerini sunmaları istenebilir.Öğe Öğretmen Adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı Kavramlarına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Aracılığıyla İncelenmesi(2018) Başak Özgün, Bilgi; Gürkan, Gülşah; Kahraman, SibelÖz: Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının “bilim” ve “bilim insanı” kavramlarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanan çalışmada, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Veriler, 62 fen bilgisi, 45 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 107 öğretmen adayının “Bilim/Bilim İnsanı …… gibidir. Çünkü ……” ifadelerini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Sonuçlarımıza göre, öğretmen adayları “Bilim” kavramı için 85, “bilim insanı” kavramı için 80 geçerli metafor üretmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen verilerde “bilim” kavramı için en çok “Kitap” (f=5), “bilim insanı” kavramı için ise “Güneş” (f=5) metaforu kullanılmıştır. Elde edilen metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzerlikleri dikkate alınarak kategorileştirilmiş ve “bilim” kavramı için sekiz, “bilim insanı” kavramı için altı kategori elde edilmiştir. Öğretmen adayları “bilim” kavramını çoğunlukla “emek-çaba ve araştırmaya bağlı” (f=17) bir yapı, “bilim insanı” kavramını ise “araştıran, çabalayan, çalışkan bir kişi” (f=31) olarak görmektedir. Kavramsal kategoriler, öğretmen adaylarının cinsiyeti, sınıf düzeyleri ve bölüm türü bakımından da farklılaşmıştır. “Bilim” ve “bilim insanı” kavramlarına ilişkin oluşturulan metaforlar arasında olumsuz bir metafora rastlanmamıştır.Öğe Polyamine and Laccase Production under Cadmium Stress in Trametes (Coriolus) versicolor and Funalia trogii(Ekoloji, 2014) Mutlu, Fatma; Kahraman, Sibel; Apohan, ElifÖz: Bu çalışmada, artan konsantrasyondaki kadmiyum (Cd) (0.1-200 mg/L) uygulamasının, ağır metalcevabında indikatör olan serbest poliaminlerin düzeyine ve lakkaz aktivitelerine olan etkisi beyaz çürükçülfunguslardan Trametes (Coriolus) versicolor and Funalia trogii ' de 6. ve 15. günlerde araştırıldı.Spermidin (Spd) her iki beyaz çürükçül fungusta da en yoğun bulunurken, Spermin (Spm) ve Putresin(Put) sadece eser düzeyde bulundu ya da belirlenemedi. En yüksek Spd düzeyi (1952.05 ?g/DW; 2391.54?g/DW) 1 ppm Cd uygulanan 15 günlük inkübasyon süresindeki sırasıyla T. versicolor and F. trogii ' de tespitedildi. Her iki türdeki lakkaz aktivitesi özellikle 15 günlük kültürlerde kendi kontrollarına göre önemlidüzeyde artış gösterdi. Lakkaz aktivitesinde en yüksek artış, 100 ppm Cd uygulanan 15 günlük T. versicolorkültürlerinde kontrol grubuna göre 19 kat daha yüksek bulunarak elde edildi. Kuru ağırlık 0.1 ve 1 ppm Cduygulanan 6 ve 15 günlük T. versicolor kültürlerinde belirgin bir artış göstermiştir. 6 ve 15 günlük F. trogiikültürlerinde bütün uygulama gruplarında elde edilen kuru ağırlık kontrol grubu ile kıyaslandığındabelirgin bir artışa neden olmuştur. Bu çalışma sonucu, kadmiyum uygulanan T. versicolor ve F. trogii kültürlerinde serbest Spd düzeyi ve lakkazaktivitesinde artış olduğunu gösterdi. Cd stresi altındaki T. versicolor ve F. trogii 'de serbest Spd düzeyi velakkaz aktivitesindeki artış ağır metal stresi ile mücadelede rol oynadığı fikrini verdi. Başlık (İngilizce): Kadmiyum Stresi Altındaki Trametes (Coriolus) versicolor ve Funalia trogii 'de Poliamin ve Lakkaz Üretimi Öz (İngilizce): In the present study the effect of increasing the concentrations of the heavy metal cadmium (Cd) (0.1-200ppm) on the free polyamines (PAs) level and laccase activity was studied in the white rot fungi Trametes(Coriolus) versicolor and Funalia trogii at 6 and 15 days. Spermidine (Spd) was the most abundant PA in the two white rot fungi, while Spermine (Spm), andPutrescine (Put) were found only in trace amounts or were not determined. The highest Spd levels(1952.05 ?g/DW and 2391.54 ?g/DW) were observed in 1 ppm Cd at 15 days of incubation in T. versicolorand F. trogii respectively. The laccase activity of both species, especially in the 15-day cultures, showed asignificant increase compared to the control. The highest increase was evident at 100 ppm Cd where thelaccase activity was over 19 fold higher than that of the control sample in the 15 day culture of T. versicolor.The dry biomass in the 0.1 and 1 ppm Cd concentrations showed a significant increase in T. versicolor in thesix and 15 day incubation periods. In all cases, the dry biomass in both the six and 15 day cultures of F. trogiishowed a significant increase compared to the control cultures.The findings gathered through this study show that Cd can amplify free Spd levels and increase laccaseactivity in T. versicolor and F. trogii. This increase under Cd stress suggests their possible role in combatingthe adverse effect of heavy metalÖğe Polyamine and Laccase Production under Cadmium Stress in Trametes (Coriolus) versicolor and Funalia trogii(Foundation Environmental Protection & Research-Fepr, 2014) Mutlu, Fatma; Kahraman, Sibel; Apohan, ElifIn the present study the effect of increasing the concentrations of the heavy metal cadmium (Cd) (0.1-200 ppm) on the free polyamines (PAs) level and laccase activity was studied in the white rot fungi Trametes (Coriolus) versicolor and Funalia trogii at 6 and 15 days. Spermidine (Spd) was the most abundant PA in the two white rot fungi, while Spermine (Spm), and Putrescine (Put) were found only in trace amounts or were not determined. The highest Spd levels (1952.05 mu g/DW and 2391.54 mu g/DW) were observed in 1 ppm Cd at 15 days of incubation in T versicolor and F. trogii respectively. The laccase activity of both species, especially in the 15-day cultures, showed a significant increase compared to the control. The highest increase was evident at 100 ppm Cd where the laccase activity was over 19 fold higher than that of the control sample in the 15 day culture of T versicolor. The dry biomass in the 0.1 and 1 ppm Cd concentrations showed a significant increase in T versicolor in the six and 15 day incubation periods. In all cases, the dry biomass in both the six and 15 day cultures of F. trogii showed a significant increase compared to the control cultures. The findings gathered through this study show that Cd can amplify free Spd levels and increase laccase activity in T versicolor and F. trogii. This increase under Cd stress suggests their possible role in combating the adverse effect of heavy metal stress.Öğe REMOVAL OF INDIGO CARMINE FROM AN AQUEOUS SOLUTION BY FUNGUS PLEUROTUS OSTREATUS(Polish Acad Sciences, Inst Environmental Engineering, 2012) Kahraman, Sibel; Kuru, Filiz; Dogan, Demet; Yesilada, OzferThe role of fungi in the treatment of wastewater has been extensively researched. Many genera of fungi have been employed for the dye decolourization either in living or dead form. In this study, the removal of an acidic dye, Indigo Carmine (IC), from an aqueous solution by biosorption on dead fungus, Pleurotus ostreatus, was investigated. The effects of contact time, initial dye concentration, amount of dead biomass, agitation rate and initial pH on dye removal have been determined. Experimental results show that an increase in the amount of dead biomass positively affected the dye removal. The highest removal was obtained at 150-200 rpm. Slightly lower removing activities were found at lower agitation rates. The dye adsorption efficiency was not affected by pH except minor variation in the pH of 2-8. Color removal was observed to occur rapidly within 60 minutes. The removal of dye by dead biomass of ostreatus was clearly dependent on the initial dye concentration of the solution. Dye removal was reduced from 93% to 64% as concentration was increased from 50 to 500 mg/L Indigo Carmine. This study showed that it was possible to remove textile dyes by dead biomass of P ostreatus.Öğe Türkiye’de Bilimsel Okuryazarlık Alanında Yapılan Araştırmaların İçerik Analizi(2021) Arduç, Mehmet Akif; Kahraman, SibelÖz Amaç: Bu çalışmanın amacı 2010-2019 yılları arasında bilimsel okuryazarlık alanında Türkiye’ de yayımlanan çalışmaların içerik analizini yapmak ve bu çalışmaların eğilimlerini belirlemektir. Bu amaçla bilimsel okuryazarlık kavramı ile ilgili araştırmalar türü, yılı, amacı, örneklem düzeyi, örneklem sayısı, örneklem seçim şekli, yöntem ve deseni, veri toplama araçları, verilerin analiz şekli, tezlerin yayımlandığı üniversiteler ve makalelerin yayımlandığı dergiler açısından değerlendirilmiştir. Yöntem: Çalışma yöntemi nitel araştırma yöntem türlerinden doküman incelemesidir. Araştırmada toplam 55 yüksek lisans, 7 doktora tezi ve 28 makale analiz edilmiştir. Elde edilen çalışmalar yayın sınıflama formundan yararlanarak sınıflandırılmıştır. Bulgular: Çalışma sonucunda bilimsel okuryazarlık çalışmalarının en fazla yüksek lisans tezi olduğu, en fazla çalışmanın 2019 yılında yayımlandığı, örneklem olarak daha çok ortaokul-lise öğrencileri üzerinde çalışıldığı ve örneklem şekli olarak daha çok kolay ulaşılabilir örneklem seçildiği görülmüştür. İncelenen çalışmalarda daha çok nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmalar amaçlarına göre sınıflandırıldığında, çoğunlukla bilimsel okuryazarlık ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlendiği çalışmalar tespit edilmiştir. Bilimsel okuryazarlık alanında Marmara Üniversitesi’nde diğer üniversitelere göre daha fazla tez çalışmasının yapıldığı sonucu elde edilmiştir. Sonuçlar ve Öneriler: Çalışmanın sonuçlarına göre, araştırmacıların tezlerden yayın üretmeye teşvik edilmesi önerilebilir.Kolay örnekleme yöntemleri yerine tabakalı örnekleme, rastgele örnekleme, sistematik örnekleme vb. kullanılmalıdır;ortaokul-lise grupları dışındaki gruplarla da çalışılmalıdır.Öğe Use of various agricultural wastes for the removal of heavy metal ions(Inderscience Enterprises Ltd, 2008) Kahraman, Sibel; Dogan, Nukhet; Erdemoglu, SemaThere is a need to develop innovative and alternative technologies that can remove toxic heavy metal pollutants from wastewater. In this Study, two agricultural residues, cotton stalks and apricot seeds, were used to adsorb copper and lead in solutions. Sorption capacities of agricultural wastes were significantly affected by solution pH, adsorbent mass and adsorbent particle size. The adsorption efficiency of two agricultural waste was in the order cotton stalk > apricot seed and the agricultural wastes adsorbed metal ions in the order of Pb > Cu. Treatment of these metals with agricultural wastes reduced their toxic effects on P. aeruginosa. This reduction in toxic effect is important both in respect of environmental biotechnology and waste detoxification. This study has indicated that cotton stalk and apricot seed could be employed as low-cost alternatives in wastewater treatment for the removal of heavy metals.Öğe The ınvestigation of preservice teachers’ perception about science and scientist via metaphoric analysis(İnönü Üniversitesi, 2018) Gürkan, Gülşah; Özgün, Bilgi Başak; Kahraman, SibelÖz Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının “bilim” ve “bilim insanı” kavramlarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanan çalışmada, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Veriler, 62 fen bilgisi, 45 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 107 öğretmen adayının “Bilim/Bilim İnsanı …… gibidir. Çünkü ……” ifadelerini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Sonuçlarımıza göre, öğretmen adayları “Bilim” kavramı için 85, “bilim insanı” kavramı için 80 geçerli metafor üretmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen verilerde “bilim” kavramı için en çok “Kitap” (f=5), “bilim insanı” kavramı için ise “Güneş” (f=5) metaforu kullanılmıştır. Elde edilen metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzerlikleri dikkate alınarak kategorileştirilmiş ve “bilim” kavramı için sekiz, “bilim insanı” kavramı için altı kategori elde edilmiştir. Öğretmen adayları “bilim” kavramını çoğunlukla “emek-çaba ve araştırmaya bağlı” (f=17) bir yapı, “bilim insanı” kavramını ise “araştıran, çabalayan, çalışkan bir kişi” (f=31) olarak görmektedir. Kavramsal kategoriler, öğretmen adaylarının cinsiyeti, sınıf düzeyleri ve bölüm türü bakımından da farklılaşmıştır. “Bilim” ve “bilim insanı” kavramlarına ilişkin oluşturulan metaforlar arasında olumsuz bir metafora rastlanmamıştır. Anahtar Kelimeler: Bilim, Bilim insanı, Metafor, Fen bilgisi öğretmeni adayı, Sınıf öğretmeni adayı