Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Kanak, Mehmet" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    0-10 yaş çocuk cinsel istismarının sanal medyadaki yansıması
    (İnönü Üniversitesi, 2011) Kanak, Mehmet; Köksalan, Bahadır
    İstismar vakalarının sayısının gün geçtikçe artması, bu alanda çalışmak için bir etken olmuştur. İstismar türlerinden cinsel istismarın dile getirilmesi anlamındaki çalışmaların sayısının azlığı da dikkat çekicidir. Araştırmaya örneklem oluşturması için sanal medyadan seçilen ?3? haber sitesinden ?2006-20011? yılları arasındaki ?0-10? yaş arasındaki çocuklara yönelik cinsel istismar vakaları derlenmiştir. Derlenen her bir vakaya bilgi formu uygulanmış ve bu formların sonucu SPSS paket programında tablo ve grafiklere dönüştürülerek, ulaşılan rakamlar, yüzdelik değerleri ile sunulmuştur. Araştırmadaki amaç bizim toplumumuzda böyle şeyler olmaz ön yargısını kırarak, yaşanmış vakalar üzerinden ailelere ve eğitimcilere öneriler sunmaktır. Araştırma sonuçları ?1.5 aylık bebeğin istismarına kadar mağduriyet yaşının düştüğünü göstermektedir. Yine sonuçlara bakacak olursak, kız çocuklarının erkek çocuklardan daha çok istismar edildiği, aile içi istismarın da en az yabancılar tarafından yapılan istismar vaka sayısı kadar çok olduğunu görürüz. Araştırma için oluşturulan bilgi formundaki soruların yanıtları bulgular ve yorum kısmında yer almaktadır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    3-6 Yaş Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Duygusal İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
    (2020) Kanak, Mehmet; Pekdoğan, Serpil
    Bu çalışmanın amacı, 3-6 yaş çocuğa sahip ebeveynlerin duygusal istismar potansiyellerinin bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma çalışma grubu 3-6 yaş aralığında çocuğa sahip ve çocuğu resmi okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 464 ebeveynden oluşmaktadır. Katılımcıların duygusal istismar potansiyellerini ölçmek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen “3-6 Yaş Çocuğa Sahip Ebeveynlere Yönelik Duygusal İstismar Potansiyeli Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Annelerin babalara göre çocuklarına daha fazla duygusal istismarda bulundukları, üniversite mezunu ebeveynlerin duygusal istismara neden olan davranışları daha fazla sergilerken, lisansüstü mezunu ebeveynlerin ise önleyici davranışları daha fazla sergiledikleri yönünde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ebeveynlerin yaşları arttıkça duygusal istismarı önleme potansiyellerinin arttığı, çocuk sayısı bakımından ise tek çocuklu ebeveynlerin duygusal istismarı önleme ve duygusal istismara neden olma boyutunda anlamlı farklılık oluşturdukları görülmüştür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    An analysis of some variables ınfluencing parental attitudes towards technology and application use and digital game playing habits in the preschool period
    (İnönü Üniversitesi, 2018) Kanak, Mehmet; Özyazıcı, Kadriye
    Abstract The study was conducted in order to investigate young children’s interaction with digital technology in relation to a range of variables. The study population consisted of young children between 0 and 72 months of age who lived in the city of Sivas in 2017 as well as the parents of these children. 414 voluntary parents were included in the sample by means of random sampling method. “A Scale for Measuring Parental Attitudes towards Digital Game Playing and Application Use Habits in the Preschool Period”, a tool developed by the researchers, and the personal information form that involved demographic information were used as data collection tools. SPSS 17 was applied for statistical analysis of the data. As to the types of digital tools, 99% of the participants had a smart phone, 70.8% had a tablet computer and 12.1% had a game console in their houses. Besides, 39.6% of the participant children owned a personal digital device. As a result of the study, children’s favorite digital device was found to be smart phones. Children who lived within a nuclear family and spent most of their time using a smart phone and who had a personal digital device were found to use digital devices more than did their peers in families which did not engage in outdoor activities or read stories together. Keywords: Preschool, digital technology use habits, parental attitudes
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Child Temperament as a Predictor of Parents' Potential for Emotional Abuse
    (Lippincott Williams & Wilkins, 2022) Pekdogan, Serpil; Kanak, Mehmet
    Children who are constantly criticized and humiliated by their parents and whose needs for affection and attention are not sufficiently addressed are defined as people with personality traits, low self-confidence, and antisocial behaviors. These personality traits have a significant influence on the shaping of the child's temperament. Therefore, emotional abuse negatively affects both the personality and success of the child. In line with this, child temperament was analyzed as a predictor of the emotional abuse potential of parents who have children between the ages of 4 and 6. The experimental group of the study consisted of 237 parents. Data were collected using The Scale for Emotional Abuse Potential of Parents with Children Aged 3 to 6 and Temperament Assessment Battery for Children-Revised: Parent Form. In the data analysis, the intervariable relationship was determined by the Pearson correlation coefficient, and the predictors of emotional abuse potentials were determined by multiple regression analysis. As a result of the analysis, a significant negative correlation was found between shyness and parents' emotionally abusive behaviors, a significant positive correlation between those behaviors and surgency, and negative affectivity. A positive correlation was found between persistence and the parents' emotional abuse preventive behaviors. In terms of predictive variables, it was found that the causality subdimension of the emotional abuse potentials of parents was significantly predicted by the negative affectivity subdimension of temperament, and emotional abuse preventive potentials of parents were significantly predicted by the persistence subdimension of temperament.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKOKUL SÜRECİNDEKİ SOSYAL DAVRANIŞLARA YANSIMASI
    (2019) Pekdoğan Göztok, Serpil; Kanak, Mehmet
    Öz: Bu araştırma okul öncesi eğitimin ilkokul sürecindeki sosyal davranışlara olan etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında ilkokul birinci sınıfa devam eden 303 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada çocukların sosyal davranışlarını belirlemek amacıyla “Okul Sosyal Davranış Ölçekleri” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde bağımsız örneklemler t-Testi ve Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde, okul öncesi eğitim alan çocukların sosyal yeterlik becerilerinin, almayanlara göre anlamlı farklılık oluşturduğu, olumsuz sosyal davranışlar alt boyutunda ise okul öncesi eğitim alan çocukların yıkıcı talepkar davranışlarının almayanlara göre anlamlı farklılık oluştuğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada çocukların sosyal yeterlikleri ile olumsuz sosyal davranışları arasında ise negatif yönlü, düşük bir korelasyon olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    VALIDITY and RELIABILITY STUDY OF THE SCALE FOR EMOTIONAL ABUSE POTENTIAL OF PARENTS WITH CHILDREN AGED 3 TO 6
    (2019) Pekdoğan, Serpil; Kanak, Mehmet
    Abstract: This study aims to develop a measurement tool for measuring the emotional abuse potentials of parents having children at the age of 3-6 and to investigate parents’ emotional abuse potentials based on some variables. The study group consists of 357 parents having children at the age of 3- 6 for developing the measurement tool .The parents included in the study group were selected through homogenous sampling, which is a non-probability sampling method. First, an item tool was created for the measurement tool. Then the items were examined by domain experts. The content validity index (CVI) of the items contained in the measurement tool was found to be over .80, thereby ensuring content validity. Prior to the factor analysis, Bartlett’s test result was found to be (p=.000) and KMO value was found to be .97 for data fitness. These results indicated the sampling size to be excellent and the data to be fit for factor analysis. At the end of the exploratory factor analysis, the measurement tool was determined to consist of 50 items and two factors. The first sub-dimension (causal) consists of 29 items and accounts for 31.8% of the total variance. The second sub-dimension (preventive) consists of 21 items and accounts for 28% of the total variance. The fit indices obtained from the confirmatory factor analysis were also detected to be highly acceptable. The internal consistency coefficient is. 96 for the “causal” and “preventive” sub-dimensions. The internal consistency coefficient obtained for the entire scale is .97. The obtained findings demonstrated that the measurement tool is a valid and reliable measuring the emotional abuse potentials of parents having children at the age of 3-6.

| İnönü Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


İnönü Üniversitesi, Battalgazi, Malatya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim