Yazar "Karaburun, Derya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Malatya yöresel müziğinin ilçelere göre dağılımı ve incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2011) Karaburun, DeryaBu çalışmada Malatya, yöresel müziğinin ilçelere göre dağılımı, `etnisite' ve `kültürel kimlik' e yönelik teorilerin ışığında ele alınmaya çalışılmıştır. Bu amaçla, öncelikle Türk Halk Müziği'nin genel özellikleri üzerinde durulduktan sonra çalışmanın bölümlerinde Malatya ve yörelerinin müziği üzerinde durulacağı için, Malatya ilinin coğrafi konumu, ilçeleri ve sosyo-kültürel yapısı hakkında bilgi verilmiştir. Malatya ve yöresinin, Anadolu'nun Doğu kısmında bulunması; çevre illeri ile ortak bir sınırının oluşu ve çevre illerden etkilenmiş olması, farklı etnik ve kültürel kimliğe mensup halkları içinde bulundurması, müzik kültürü açısından farklı yöresel özellikler taşımasına neden olmuştur. Bu bağlamda Malatya ve ilçelerine ait birkaç türden biri olan sözlü kırık havaların, uzun havaların ve oyun havalarının yörenin karakteristik, melodik ve ritmik tavrını yansıtabileceği düşünülmüştür. Kültür sürekli değişen bir olgudur, dolayısıyla ortaya çıkan bulgular, tüm zamanlar için geçerli olamayacaktır, fakat folk kültürü gibi köklü kültürlerde değişimin son derece yavaş olması nedeniyle, kültür analizi anlamında bu tez önemli bir örnek teşkil edecektir. Bu araştırmada Malatya ve ilçelerine ait sözlü kırık havalar, oyun havaları, uzun havalar TRT müzik dairesi bünyesindeki THM notalarını kapsayan CD kaydından, Malatya Belediyesi Kültür Yayınları arşivinden toplanmış, daha önce yapılmış olan tezler incelenmiştir. Uzman görüşleri ve kaynaklar doğrultusunda hazırlamış olduğumuz Malatya yöresel müzikleri değerlendirme ölçeği ile tahlil edilerek, elde edilen veriler SPSS (16.0) veri analiz programında analiz edilmiş, bulgular grafikler yardımı ile çözümlenmiş ve yorumlanmıştır.Öğe TÜRK HALK MÜZİĞİ SÖZLERİNDE "METAFORİK ANLATIM GELENEĞİ"(Turkish Studies (Elektronik), 2013) Mustan, Banu Dönmez; Karaburun, DeryaÖz: "Başkasından kullanmak üzere alma, ödünç alma" olarak tanımlanan metafor, özellikle dilde ve sanatta, bir düşünceyi kendisine benzetilen başka bir obje ile anlatma işlevine sahiptir. Metaforik üslupta anlatım, yerine başka bir ifade tarzı konularak elde edilmekteyken, düz üslupta yerli yerinde ve mantıksal olarak ifade edilmektedir. Metaforik ifade alanı, özgür ve keyfi bir kullanım arz edip, anlamı ve duygu yoğunluğunu kuvvetlendiren ve derinliği kıvrak bir zekâyla çözümlenebilen çok yönlü estetik/felsefi bir anlatım üslubu içermektedir. Çalışmada, türkü sözleri içindeki metaforik anlatım, metafor teorilerinin de ışığında ele alınmış ve türkü metaforları, anlattıkları konular açısından ,,dinsel" ve ,,din dışı" olarak iki ana biçimde gruplandırılmıştır. Sünni mutasavvıflığına ait sözlerin genelde Türk sanat müziğinde yer almasından dolayı, dinsel türkülere ait metafor biçimlerinin Alevilere, din-dışı türkülere ait metafor biçimlerinin ise Türkçe konuşan toplulukların çoğuna ait olduğu gözlemlenmiştir. Dinsel türkülere ait metaforlar ,,yaratılış"ı ve ,,Tanrısal aşk"ı ifade eden metaforlar olarak; din dışı türkülere ait metaforlar ise ,,dünyevi aşk metaforları" ve ,,diğer din dışı metaforlar" olarak ayrılmıştır. Çalışmada Türk halk müziği metaforlarının anlamsal bağlamdaki kategorizasyonu gerçekleştirilmiştir. Türkülerin ezgisel, modal, çalgısal ve üslupsal, başka bir deyişle biçimsel metaforik anlamları, bu çalışmanın sınırları içine girmeyip, farklı bir bağlamda ele alınabilir. Çalışmanın, dil-sanat-metafor ilişkisinin farklı yönlerine ilişkin araştırma yapmak isteyen diğer bilim insanlarına ışık tutacağı umulmaktadır.