Yazar "Kaya, Fatih Öner" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞÜSTÜ FARKINDALIK DÜZEYLERİ İLE LİDERLİK BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ(2019) Kaya, Fatih Öner; Kırbaç, MetinÖz: Bu araştırmanın temel amacı; lise öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeyleri ile liderlik becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada; nicel yöntemli ilişkisel (korelasyonel) ve nedensel karşılaştırmalı araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Malatya ili Yeşilyurt ve Battalgazi Merkez ilçelerinde bulunan liselerde 2017-2018 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan toplam 36112 öğrenci oluştururken, örneklemini ise seçkisiz yöntemle belirlenen 389 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi belirlenirken kolay ulaşılabilirlik yöntemi esas alınmıştır. Yeşilyurt ve Battalgazi merkez ilçelerinde bulunan her bir ilçeden birer tane olmak üzere toplamda iki adet ortaöğretim kurumu araştırma kapsamına alınmışlardır. Özel ortaöğretim kurumları ise araştırma kapsamına alınmamışlardır. Araştırmada kullanılan ölçme aracının birinci bölümü katılımcıların demografik bilgilerinden oluşmaktadır. İkinci bölümde ise Howard, Miller, Murphy ve Sperling (2002) tarafından geliştirilen, iki boyutlu olan (bilişüstü bilgi ve bilişüstü düzenleme) “Küçükler için üstbilişsel farkındalık ölçeği B formu” (Junior metacognitive awareness inventory version B) bulunmaktadır. Bu ölçeği Türkçe’ye çevirip gerekli güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını yapan Aydın ve Ubuz (2010) Bilişüstü Yetiler Envanteri olarak adlandırmışlardır. Araştırmanın üçüncü bölümünde ise lise öğrencilerinin liderlik beceri düzeylerini belirleyebilmek amacıyla Roets (1992) tarafından geliştirilen “Roets Liderlik Değerlendirme Ölçeği” (Roets’ Leadership Rating Scale) bulunmaktadır. Bu ölçeği Türkçe’ye çevirip, gerekli güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını yapan Çayırdağ ve Acar (2007)’ın uyarladığı ölçek orjinal ismiyle kullanılmıştır. Araştırmada ulaşılan verilerin normallik dağılımına bakılıp, hatalı veya eksik doldurulan ölçekler ayıklanmış olup 423 ölçekten geriye kalan 389 ölçek üzerinden analizler yapılmıştır. Elde edilen veriler, bağımsız gruplar t Tek Yönlü ANOVA ve Basit Doğrusal Korelasyon testlerine tabi tutulmuştur. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizleri SPSS 23.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; lise öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeyleri ile liderlik becerileri arasında olumlu yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.