Yazar "Kaya, Mesude" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Demir eksikliği anemili çocuklarda tedavinin mental skor ve uyarılmış potansiyellere etkisi(Türk Hematoloji Onkoloji Dergisi, 2000) Karabiber, Hamza; Özgen, Ünsal; Özcan, Cemal; Soylu, Hanifi; Kutlu, Onur; Sarıbaş, Seyfi; Kaya, MesudeÖz: Demir eksikliği anemisinde (DEA) doku hipoksisi ve enzimlerin yapısındaki demirin yetersizliği sinir sistemi fonksiyonlarının azalmasına sebep olmaktadır. Normal düzeye dönmese bile mental skorların tedavi ile düzeldiği bilinmektedir. Sinir sistemini gelişimi için önemli olan postnatal ilk iki yılda, DEA'li çocuklarda uyarılmış potansiyel incelemelerinde merkezi ileti zamanının uzamış olduğu gösterilmiştir. Daha büyük çocuklarda sinir iletimi ile ilgili yeterli bilgi bulunmamaktadır. Bu çalışmada yaşları 3-15 arasında değişen 30 DEA'li çocukta mental skorlar ve uyarılmış potansiyellere demir tedavinin etkisi araştırıldı. Tedavi sonrasında mental skorlarda anlamlı artış görülmesine rağmen, görsel uyarılımış potansiyeller (VEP) ve beyin sapı işitsel uyarılmış potansiyel (BAEP) deÛerlerinde anlamlı düzelme gözlenmedi. Bu sonuçlar DEA'li çocuklarda sinir sistemi fonksiyonlarında tedavi ile beklenilen düzeyde iyileşmenin oluşmadığını ve koruyucu tedavinin önemsenmesini işaret etmektedir.Öğe Lise 1. sınıf öğrencilerine verimli ders çalışma alışkanlıkları kazandırmada grup rehberliğinin etkisi(İnönü Üniversitesi, 2001) Kaya, MesudeBu araştırmada lise birinci sınıf öğrencilerine verimli ders çalışma alışkanlıkları kazandırmada grup rehberliğinin etkisi ve buna bağlı olarak da ders basanlarının değişip değişmediği araştırılmıştır. Araştırmada kontrol gruplu öd test-son test deney deseni kullanılmıştır. Bu amaçla 2000-2001 öğretim yılında Malatya Gazi Lisesi birinci sınıfında okuyan tüm öğrencilere "Çalışma Alışkanlıkları Envanteri" uygulanmıştır Uygulama sonucunda 25 ve altında puan alan 60 öğrenciden gönüllü 15 öğrenci kontrol ve 15 öğrenci de deney grubunu oluşturmuştur. Deney grubuna 12 hafta süre ile grupla verimli ders çalışma alışkanlığı edindirme eğitimi uygulanmıştır. Grup rehberliği uygulamasında; Amaç belirleme, program hazırlama, çalışma ortamı, dikkat, okuma, dinleme, not alma, tekrara etme, sınavlara hazırlanma, basılı kaynaklar ve kütüphaneden yararlanma ile ödev hazırlama konulan ele alınmıştır. Kontrol grubu üzerinde ise hiçbir işlem yapılmamıştır. Verimli ders çalışma alışkanlıktan edindirme grup rehberliği eğitiminin bitiminden sonra kazanılan bilgi ve becerilerin alışkanlık haline gelip davranışa yausiyabilmesi için dört hafta ara verildikten sonra "Çalışma Alışkanlıkları Envanteri" son kez uygulanmıştır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak 1981 yılında Uluğ tarafından geliştirilen ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılmış olan "Çalışma Alışkanlıktan Envanteri" kullanılmıştır. Aynca deney ve kontrol gruplarının birbirinden farklı olmaması için araştırmacı tarafından geliştirilen ve öğrencilerin sosyo-ekonomik ve kültürel durumlan hakkında bilgi veren "Öğrenci Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının her birinin ön test ve son test ölçümlerinin karşılaştınlmasında t testi ve grupların ders başarısı ile verimli ders çalışma alışkanlıktan ön ve son testlerinin karşılaştmlması için de tek yönîü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir: 1 -Verimli ders çalışma alışkanlığı kazandırma grup rehberliği uygulamasına katılan deney grubunun ders çalışma alışkanlıklan ön ve son testleri arasında anlamlı bir bulunmuştur.,#*****. \ j» %. \ v-f"- / «* & 4 11 2-Verimli ders çalışma alışkanlığı kazandırma grup rehberliği uygulamasına katılmayan kontrol grubunun ders çalışma alışkanlıkları ön ve son testleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. 3- Verimli ders çalışma alışkanlıkları kazandırma grup rehberliği etkinliğine katılan deney grubu ile grup rehberliği etkinliğine katılmayan kontrol grubu öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıkları son testleri arasındaki fark deney grubu lehine anlamlı bulunmuştur. 4- Verimli ders çalışma alışkanlıkları kazandırma grup rehberliği etkinliğine katılan deney grubu ile grup rehberliği etkinliğine katılmayan kontrol grubu öğrencilerinin uygulama sonrası ders basan durumları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.