Yazar "Kaya, Nihat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Estimating discharge coefficient of semi-elliptical side weir using ANFIS(Elsevier, 2012) Dursun, O. Faruk; Kaya, Nihat; Firat, MahmutA labyrinth weir is defined as a weir crest that is not straight in planform. The increased sill length provided by the semi-elliptical labyrinth side weirs effectively reduces upstream head to the particular discharge. They can therefore be used to particular advantage where the width of a channel is restricted and a weir is required to pass a range of discharges with a limited variation in upstream water level. In this study, the discharge capacity of semi-elliptical side weirs is estimated by using Adaptive-Neuro Fuzzy Inference System (ANFIS). 675 Laboratory test results are used for determining discharge coefficient of semi-elliptical labyrinth side weirs. The performance of the ANFIS model is compared Multiple Linear Regression (MLR) and Nonlinear Regression (NLR) models based on performance evaluation parameters. Comparison results indicated that the ANFIS technique could be successfully employed in modeling discharge coefficient. (C) 2012 Elsevier B.V. All rights reserved.Öğe Length prediction of non-aerated region flow at baffled chutes using intelligent nonlinear regression methods(Springer, 2016) Dursun, O. Faruk; Talu, Muhammed Fatih; Kaya, Nihat; Alcin, O. FarukBaffled chutes are used in irrigation systems, storm water systems, wastewater canal chutes, river training, and drop structures for energy dissipation. Two flow regions occur on the flow surface of baffled chutes. These are black water and white water regions. Knowing the location of the inception point where white water begins to appear on the surface is important for determination of the non-aerated flow region. Thus, cavitation damage can be prevented. In this study, 160 laboratory test results have been used for determining black water length (i.e., length of the non-aerated region) of baffled chutes with stepped, wedge, trapezoidal, and T-shaped baffle blocks. The obtained observation data have been analyzed by well-known soft computing methods such as artificial neural networks (ANN), curve fitting (CF), non-linear regression (NLR) and special extreme learning machine (ELM). The methods' performance in mapping input data to the output were compared. The mean regression errors calculated by the curve fitting model, ANN, NLR and ELM are obtained as 2.5, 8.0, 11.25 and 0.8 %, respectively. The experimental results show that ELM's nonlinear system modeling capability is superior to ANN, NLR, and CF.Öğe Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin üçgenler konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2018) Kaya, NihatBu çalışmanın amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin ortaokul matematik dersi öğretim programında yer alan üçgenler konusundaki "üçgen eşitsizliği, üçgende açı-kenar ilişkisi, üçgen çizimi, kenarortay, açıortay, yükseklik ve kenar orta dikme" kavramları hakkındaki kavram yanılgılarını tespit etmektir. Bu araştırma, öğrencilerin ilgili kavramlar hakkındaki yanılgılara sahip olma düzeylerini incelediğinden tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın evrenini Gaziantep Büyükşehir Belediyesi merkez ilçelerindeki 8. sınıf öğrencileri, örneklemini ise evren içinden çeşitli okullardan seçilmiş 383 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan ve iki kısımdan oluşan Teşhis testi ile elde edilmiştir. Teşhis testi, gerekçelerinin de istenildiği 15 çoktan seçmeli sorudan oluşmuştur. Teşhis testi öğrencilere bizzat araştırmacı tarafından, konunun okullarda işlenmesinden yaklaşık bir ay sonra uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi için bilgisayar paket programı kullanılmış; Frekans, Yüzde ve verilerin normal dağılım göstermesinden dolayı t-test ve Varyans Analizi gibi anlamlılık testlerinden yararlanılmıştır. Ayrıca soru maddelerinin gerekçe kısımlarının analizi için, "Doğru Gerekçe/Anlama", "Kısmen Doğru Gerekçe/Kısmen Doğru Anlama", Yanlış Gerekçe/Yanlış Anlama", "Boş/Anlamama" şeklinde kategoriler oluşturulmuş ve her kağıt tek tek incelenip, verilen gerekçe puanlanarak ilgili kategoride gösterilmiştir. Çalışmada kavram yanılgıları cinsiyet, matematik başarısı, anne-baba eğitim durumu ve kitap okuma değişkenleri açısından da incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, cinsiyet değişkeni öğrencilerin kavram yanılgılarına sahip olmalarında kızlar lehine anlamlı bir farklılık oluşturmakta, kitap okuma değişkeni ise oluşturmamaktadır. Anne – Baba eğitim seviyesi yüksek olan öğrenciler daha az kavram yanılgısına sahip olmuşlardır. Öğrencinin matematik başarısı ile kavram yanılgılarına sahip olma durumu arasında ters bir orantı vardır. Yani, matematik başarısı yüksek olan öğrenciler daha az kavram yanılgısına düşmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.