Yazar "Korkut Owen, Fidan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Beş faktörlü iyilik hali ölçeği-ergen formu: Türk ergenler(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2013) Korkut Owen, Fidan; Öğretmen, TuncayThe purpose of this study was to determine the psychometric qualities of a Turkish adaptation of The Five Factor Wellness Inventory, Teen Version (5F-Wel-T; Myers & Sweeney, 2004). This study was conducted at the suggestion and with the encouragement of Drs. Myers and Sweeney. The participants in this investigation were 328 6th to 9th grade students. Initial factor analysis failed to demonstrate a good correspondence with the originally identified factors reported by Myers and Sweeney. Ultimately, and with the permission of the original authors, a highly modified version containing 41 items was developed and it was this instrument that was administered to the study sample. Exploratory factor analysis was used to establish a validity structure that resulted in the identification of 5 subscales. Confirmatory factor analysis demonstrated a good fit with the revised model of 41 items and 5 subscales. The original 5F-Wel-T was composed of 5 subscales; Creative, Coping, Social, Essential, and Physical. The resulting Turkish adaptation generated a quite different set of subscales that were identified as Positive Self Esteem, Social Life, Control and Meaning of Life, Coping and Problem Solving, and Physical and Emotional Health. Stability and internal consistency reliabilities were determined during a subsequent study (n=131) with 6th-9th grade students. A Chronbach’s alpha coefficient for Total Wellness was .86, subscale alphas ranging from .52-.62. Test-Retest reliability with a 21 day interval resulted in a reliability coefficient of .84 for the total scale and subscale ranging from .62-.79. Although this study sought to adapt the 5F-Wel-T scale for use with a Turkish population, factor analysis revealed a substantially different factor structure. These findings resulted in a five factor model with different scale labels and the rational for this was discussed. This initial investigation suggests that this revised scale may have useful application for use with Turkish youth. Additional investigation with larger and more diverse samples was suggested.Öğe Mesleki rehberlik kariyer danışmanlığında kart sıralama tekniği: mesleki değerler ile ilgili bir çalışma(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2009) Acar, Tülin; Korkut Owen, Fidan; Demir, Yalçın; Haskan, Özlem; Kabalcı, Tuğba; Kutsal, Dilşad; Pekin, İlker Mustafa; Turhan, EsraBu makalede kariyer danışmanlığına ilişkin, test dışı bir teknik olan kart sıralama tekniği kullanılarak geliştirilen bir ölçme aracı tanıtılmaktadır. Bu araçla, bireylerin mesleki değerlerini fark etmeleri amaçlanmaktadır. Mesleki değerlerin kart sıralama tekniği ile değerlendirilmesi ile ilgili bu çalışma, Hacettepe Üniversitesi’nde 2006-2007 öğretim yılı bahar döneminde verilen Kariyer Danışmanlığı dersi gereği yapılan ortak bir çalışmaya temellidir. Meslek seçiminde önemli olabilecek değerler, araştırma ekibi tarafından kaynaklar taranarak listelenmiş, grup çalışmaları ile tanımlanmıştır. Oluşturulan liste yedi kişilik bir gruba uygulanmış ve değerlerin anlaşılabilirliği konusunda geri bildirimler alındıktan sonra değerler kartlara yazılmıştır. Ardından Mesleki Değer Kartları (MEDEK) adı verilen kartların, öğrenciler tarafından etkili ve kullanışlı bulunup bulunmadığını anlamaya yönelik 6 sorudan oluşan bir form farklı sınıf düzeyindeki toplam 75 lise öğrencisine uygulanmıştır. Sonuçlara göre MEDEK bireyi kendi özellikleriyle ilgili düşündüren, farkındalık kazanmasını sağlayan, meslek seçimini etkileyen diğer özelliklerle ilişkiyi fark ettiren, anlaşılır, eğlenceli ve kolay uygulanan bir yapıya sahip görünmektedir.