Yazar "Kurnaz, Hasan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bilgilendirici metinlerde okuduğunu anlamayı etkileyen faktörler(İnönü Üniversitesi, 2018) Kurnaz, HasanBu araştırmanın amacı; yedinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarısını etkileyen ön bilgi düzeyi, kelime bilgisi düzeyi, okuma iç motivasyonu ve okuma stratejileri değişkenlerinin hem birbirleriyle hem de bilgilendirici metinleri anlama başarısıyla olan ilişkilerini incelemektir. Araştırmada ayrıca bazı demografik değişkenlere bağlı olarak bilgilendirici metinleri anlama başarısında görülen farklılıkların incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Malatya ili Battalgazi ve Yeşilyurt ilçelerindeki okullarda öğrenim gören 7. sınıf öğrencilerinden seçilmiştir. Çalışma grubu, basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 8 farklı ortaokulda öğrenim gören 538 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından geliştirilen "Bilgilendirici Metinlere Yönelik Okuduğunu Anlama Başarı Testi", "Bilgilendirici Metinlere Yönelik Ön Bilgi Başarı Testi", "Kelime Bilgisi Başarı Testi", "Okuma İç Motivasyonu Ölçeği", "Kişisel Bilgi Toplama Formu" ve Karatay (2010) tarafından geliştirilen "Okuma Stratejileri Bilişsel Farkındalık Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson korelasyon analizi ve yol analizi kullanılmıştır. Analizler SPSS 21 ve AMOS 23 istatistik programları kullanılarak yapılmıştır. Bu araştırmada yapılan yol analizinin sonuçlarına göre kelime bilgisi düzeyi (β=.54; p<.01), ön bilgi düzeyi (β=.245; p<.01) ve okuma iç motivasyonu (β=.06; p<.05) değişkenleri, bilgilendirici metinlerde okuduğunu anlama başarısını doğrudan ve pozitif yönde etkilemektedir. Okuma stratejileri ise bilgilendirici metinleri anlama başarısına, kelime bilgisi aracılığıyla dolaylı bir katkı sunmaktadır. Okuma iç motivasyonu, ön bilgi düzeyi, kelime bilgisi düzeyi ve okuma stratejileri değişkenleri birlikte bilgilendirici metinlerdeki okuduğunu anlama varyansının yaklaşık %55'ini açıklamaktadır. Bilgilendirici metinleri anlama başarısı üzerinde; cinsiyet (η²=,035), okul öncesi eğitim alma durumu (η²=,035), kitap okuma sıklığı (η²= ,027) ve son bir yılda okunan kitap sayısı (η²=,053) değişkenleri küçük düzeyde; anne eğitim düzeyi (η²=,072), baba eğitim düzeyi (η²=,083), baba mesleği (η²=,074) ve evde bulunan kitap sayısı (η²=,106) değişkenleri orta düzeyde; genel not ortalaması (η²=,421) değişkeni yüksek düzeyde etki göstermektedir.Öğe Lise Öğrencilerine Yönelik Yazma Tutum Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması(Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015) Akaydın, Şenol; Kurnaz, HasanÖz: Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin yazma tutumlarını ortaya koymaya yönelik bir ölçek geliştirmektir. Çalışma grubunu Malatya il merkezinde bulunan dört farklı lisenin 9-12. sınıflarında öğrenim gören 400 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında yapı geçerliği ve madde analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin on beş maddeden oluşan iki faktörlü (katkı, tutku) bir yapıya sahip olduğu ve bu iki faktörün, ölçeğe ilişkin toplam varyansın %49.41'ini açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin iki faktörlü yapısının uygun olup olmadığı doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum iyiliği indeksleri (x²/df=1.85, RMSEA=0.055, SRMR=0.056, NFI=0.95, NNFI=0.97, CFI=0.98, GFI=0.93, AGFI=0.90) ölçeğin yapı geçerliğine sahip olduğunu göstermiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları Cronbach Alfa (?) yöntemi ile Spearman Brown ve Gutmann Split-Half teknikleri kullanılarak yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık sayısı 0.88 olarak bulunmuştur. Ölçeğin "katkı" alt faktörüne ait Cronbach Alfa iç tutarlılık sayısı 0.83, "tutku" alt faktörüne ait Cronbach Alfa iç tutarlılık sayısı 0.81 olarak bulunmuştur. Analiz sonuçları ölçeğin eğitim araştırmalarında kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir. Başlık (İngilizce): THE WRITING ATTITUDE SCALE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: A STUDY OF VALIDITY AND RELIABILITY Öz (İngilizce): The aim of the study was to develop a scale in order to find out attitudes of high school students towards writing. The study group contained 400 9th-12th grade students studying at four different high schools in Malatya city center. Within the validity checking process, the construct validity and item analysis were performed. According to the results of exploratory factor analysis, it was observed that the scale consisted of a structure with two-factor (contributions, passion) which had fifteen items and those two factors explaied 49.41% of the total variance of the scale. The eligibility of two-factor structure of the scale was tested with confirmatory factor analysis. The goodness of fit index (x ² / df = 1.85, RMSEA = 0.055, SRMR = 0.056, NFI = 0.95, NNF U = 0.97, CFI = 0.98, GFI = 0.93, AGFI = 0.90) obtained from the results of confirmatory factor analysis demonstrated that scale had a construct validity. Cronbach's Alpha method (?) and the Gutmann Split-Half and Spearman Brown techniques were used for reliability studies of the scale. The number of Cronbach's Alpha internal consistency of the sale was found as 0.88. The number of Cronbach's Alpha internal consistency of the sale related to "contribution" sub-factor was found as 0.83 and the number of Cronbach's Alpha internal consistency of the sale related to "ambition" sub-factor was found as 0.81. Analysis results showed that the scale was a reliable and valid tooland could be used in the studies of education.Öğe ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ANLAMINI BİLMEDİĞİ KELİMELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(Milli Eğitim, 2016) Kurnaz, Hasan; Çeçen, Mehmet AkifÖz: Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin anlamını bilmediği kelimelerin neler olduğunu ve bu kelimelerin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için öğrencilere, seviyelerine uygun biri bilgi verici, diğeri hikâye edici iki metin sunularak bu metinleri okuyup anlamını bilmedikleri kelimeleri belirlemeleri istenmiştir. Tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmada tabakalı amaçsal örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler, Malatya merkezde öğrenim gören 184 beş ve altıncı sınıf öğrencisinden elde edilmiştir.Genel olarak öğrencilerin 74 farklı kelimenin anlamını bilmediği, anlamı bilinmeyen kelime ortalamasının 5,84 olduğu belirlenmiştir. Sınıf ve cinsiyetin anlamı bilinmeyen kelime sayısı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin anlamını bilmediği yabancı dil kökenli kelime sayısının sınıf düzeyi arttıkça anlamlı düzeyde azaldığı bulunmuştur. Başlık (İngilizce): A STUDY ON UNKNOWN WORDS FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS Öz (İngilizce): The main purpose of this research is to examine that which words' meanings are not known by the secondary school students and if these words are showing a significant difference according to gender and class level variables. For this purpose two texts, one is narrative and other is informative, were given to students to underline unknown words.The study was performed at survey model and purposeful stratified was used in sampling method. Data were obtained from 184 fifth and sixth grade students attend to school in Malatya.Totally, students do not know the meaning of the 74 different words, the unknown words are determined as 5.84 average. It's seen that class level and gender statistically do not have a significant effect about unknown words number. It has significantly found that sixth class students have less unknown foreign language origin words due to fifth class students.Öğe Ortaokul Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki tema değerlendirme soruları üzerine bir araştırma(İnönü Üniversitesi, 2013) Kurnaz, Hasan; Çeçen, Mehmet AkifBu araştırmanın amacı ortaokul Türkçe öğrenci çalışma kitaplarındaki tema değerlendirme sorularının niteliğini belirlemektir. Bu nedenle betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma çalışma kitaplarında yer alan tema değerlendirme soruları üzerine yapılmıştır. Araştırmada öncelikle örneklem olarak alınan ortaokul Türkçe 6,7 ve 8. sınıf öğrenci çalışma kitaplarındaki tema sonu ölçme değerlendirme soruları her bir kitap için ayrı ayrı ele alınarak incelenmiştir. İncelemede soruların türü, yeniden yapılandırılmış Bloom taksonomisindeki yeri, öğrenme alanı ve Türkçe programında ölçtükleri kazanımlar belirlenmiştir.Araştırmanın sonucunda bütün kitapların tema sonu ölçme değerlendirme etkinliklerinde 487 soru kullanıldığı ve bu soruların 185 farklı kazanımı ölçtüğü belirlenmiştir. Bütün kitaplarda yer alan tema değerlendirme sorularının, soru türüne göre %50'sinin çoktan seçmeli, Bloom taksonomisine göre %52'sinin anlama basamağında ve öğrenme alanına göre %56'sının okuma alanında olduğu belirlenmiştir.Öğe SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERE İLİŞKİN ALGILARI(Turkish Studies (Elektronik), 2016) Çeçen, Mehmet Akif; Öz, Gülşah; Kurnaz, HasanÖz: Türkçe öğretim programında ders kitaplarına seçilecek metinlerde bulunması gereken özelliklerle ilgili pek çok bilgi yer almaktadır. Türkçe ders kitaplarına seçilen metinler, büyük ölçüde öğretim programlarında belirtilen bu özellikler dikkate alınarak belirlenmektedir. Metinler hakkında öğrencilerin ne düşündüğü, üzerinde durulması gereken bir konudur. Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlere yönelik görüş ve düşüncelerini ortaya koymaktır. Bu çalışma, dil öğretiminin temel malzemesi olan metinlerin öğrenciler tarafından nasıl algılandığı, metinlerde bulunması gereken özellikler ile ilgili öğrencilerin neler düşündüğü ve Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin hangilerinin sevilip sevilmediğini ortaya koyması açısından önemli görülmektedir. Araştırmanın çalışma grubu, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Malatya'da bir ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 32 kız ve 30 erkek öğrenciden oluşmaktadır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada veriler, görüşme yapılarak elde edilmiştir. Veri toplama sürecinde dokuz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verileri içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük bir çoğunluğu, Türkçe ders kitaplarının hem uzun hem kısa metinlerden oluştuğu; metinlerin ilgi çekici olduğu; metinlerden öğrenilen bilgilerin ve çıkarılan derslerin günlük hayatta işe yaradığı; görsellerin metinle uyumlu olduğu yönünde görüş bildirmiştir. Beğenilen metinler konusunda kız ve erkek öğrenciler arasında görüş farklılıkları bulunduğu belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularına bağlı olarak ders kitaplarına seçilecek metinlerle ilgili çeşitli öneriler getirilmiştir Başlık (İngilizce): 8TH GRADE SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ PERCEPTIONS RELATED TO TEXTS IN TURKISH TEXTBOOKS Öz (İngilizce): In the Turkish curriculum, there is much information about the features to be included in the texts selected for the textbooks. The selected texts in Turkish textbooks are determined by considering these features. The aim of this study is to determine 8th grade secondary school students’ perceptions related to texts in Turkish textbooks. This study seems important to reveal how the texts which are the basic materials of language teaching are perceived by the students, what the students thought about the features to be included in the texts and which texts in Turkish textbooks are popular or unpopular. Working group of the study consisted of 32 female and 30 male students participated in the research voluntarily and studying at 8thgrade of a school in Malatya in 2013-2014 academic year. Data were obtained by interviewing in this qualitative study. Semi-structured interview forms were used during data collection process. The data were analyzed using content analysis model. At the end of the study, Students' views on some issues such as the length, attraction and images of the text and its association with everyday life. Some suggestions about the texts to be selected have been given at the end of the study by interpreting the findings