Yazar "Mankan, Talip" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Hemşirelerin hastane enfeksiyonlarını önlemeye ilişkin bilgi düzeyleri(İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015) Mankan, Talip; Kaşıkçı, Mağfiret KaraAmaç. Bu araştırma hemşirelerin hastane enfeksiyonlarını önlemeye ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Materyal ve Metot. Araştırmanın evrenini Elazığ Eğitim ve Araştırma Hastanesi ile Harput Devlet Hastanesi’nde görev yapan 462 hemşire oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş, araştırmaya katılmayı kabul eden hemşireler araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmanın verileri Aralık 2011- Ocak 2012 tarihleri arasında toplanmış ve 378 hemşire ile araştırma tamamlanmıştır. Veri toplamada hemşirelerin tanıtıcı özellikleri ve hastane enfeksiyonlarını önlemeye yönelik 49 sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Hemşirelerin bilgi düzeyi; her soru için 2,38 puan verilerek toplam 100 puan üzerinden değerlendirilmiştir. Verilerin özetlenmesinde; kategorik değişkenler için sayı ve yüzde, sayısal değişkenler için ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerler, verilerin değerlendirilmesinde ise t testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal-Wallis varyans analizi kullanılmıştır. Bulgular. Araştırmadan elde edilen verilere göre hemşirelerin hastane enfeksiyonlarını önlemeye ilişkin bilgi puan ortalaması 64,98 olarak bulunmuştur. Hemşirelerin çalıştıkları birimler arasında bilgi puanı açısından farklılık bulunmuştur. Dahili birimlerde ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin, cerrahi birimlerde ve özel birimlerde çalışan hemşirelerden daha yüksek bilgi puanı aldıkları saptanmıştır. Sonuç. Araştırmanın sonucunda hemşirelerin hastane enfeksiyonlarını önlemeye ilişkin bilgilerinin 64,98 puan olduğu belirlenmiştir.Öğe Hemşirelerin manevi bakıma ilişkin görüşleri(İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2014) Kavak, Funda; Mankan, Talip; Polat, Hilal; Sarıtaş, Seyhan Çıtlık; Sarıtaş, SerdarAmaç: Bu araştırma, hemşirelerin maneviyat ve manevi bakıma ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı olarak Elazığ’da bulunan iki Devlet Hastanesi’nde Mart-Mayıs 2013 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini söz konusu hastanelerde görev yapan 230 hemşire oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeden aynı hastanelerde görev yapan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 150 hemşire araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Maneviyat ve Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde; yüzdelik, ortalama, varyans analizi, Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılanların Maneviyat ve Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği toplam puan ortalaması 20.06±9.05’dir. Cerrahi birimlerde ve 0-5 yıl arasında çalışan hemşirelerin Maneviyat ve Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği toplam puan ortalaması daha yüksek ve aradaki fark istatistiksel olarak önemli tespit edilmiştir (p<0.05). Manevi bakım veren hemşirelerin manevi bakım ölçek puanı daha anlamlı çıkmıştır (p<0.05). Manevi bakıma yönelik uygulamaları yapan hemşirelerin manevi bakım ölçek toplam puanında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur(p<0.05). Sonuç: Hemşirelerin manevi bakıma ilişkin görüşlerinin yeterli olduğunu göstermektedir.Öğe Hemşirelik öğrencilerine el hijyeni ürünü destekli verilen el hijyeni eğitiminin kirkpatrick modeline göre değerlendirilmesi(İnönü Üniversitesi, 2019) Mankan, TalipAmaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerine el hijyeni davranışlarının kazandırılmasında ve el hijyenine ilişkin bilgi düzeylerinde artış sağlanmasında el hijyeni ürünü destekli eğitimin etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Materyal ve Metot: Araştırma tek grup ön test-son test yarı deneysel olarak yapılmıştır. Araştırma; Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 147 hemşirelik 4. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler Ocak-Şubat 2016 tarihleri arasında toplanmış ve verilerin elde edilmesinde Tanıtıcı Anket Formu, Bilgi Formu, El Yıkama Davranışını Planlı Davranış Modeli Açısından Değerlendirme Ölçeği ve El Yıkama Etkinliğini Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Hemşirelik öğrencilerine verilen ilk eğitim 6 bölümden oluşmuş ve her bölüm 40 dakika sürmüştür. İkinci eğitim ise ilk eğitim bittikten bir ay sonra özet olarak tekrar edilmiş ve 45'er dakika süren 3 bölümden oluşmuştur. Verilerin analizinde sayı, yüzdelik, ortalama, standart sapma, bağımlı gruplarda t testi, bağımsız gruplarda t testi ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin el hijyeni eğitiminden en fazla memnun oldukları konuların eğitimci ve eğitimden elde edilen kazanımların olduğu tespit edilmiştir. Son test ölçüm verilerine göre; öğrencilerin bilgi puan ortalamalarının 15.20±3.68, el yıkama davranışı ölçeği puanlarının 138.69±11.86 olduğu saptanmıştır. Eğitim öncesi ve sonrası bilgi puanları ve ölçek puanları arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu saptanmıştır (p< 0.001). Araştırmaya katılan öğrencilerin ellerinin, %51.7 oranla avuç içi ve %49 oranla başparmak kısımlarının tamamen yıkandığı ve öğrencilerin eğitim sonucunda elde ettikleri bilgi ve becerileri yüksek oranda uygulayabildikleri tespit edilmiştir. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerine verilen ürün destekli el hijyeni eğitimi, öğrencilerin bilgi düzeyini arttırmış ve el hijyeni davranışı kazandırılmasında etkili olmuştur. Anahtar Kelimeler: El hijyeni, Hemşirelik, Kirkpatrick modeli.Öğe Hemşirelik Öğrencilerinin El Hijyenine İlişkin Bilgi Düzeyleri(2017) Turan Bahçecioğlu, Gülcan; Mankan, Talip; Türkben Polat, HilalÖz: Bu çalışma hemşirelik öşrencilerinin el hijyeni ve eldiven kullanımı hakkında bilşi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Saşlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 3. ve 4.sınıf öşrencileri (n=430) çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında sosyodemoşrafik veri formu, el hijyeni ve eldiven kullanımı ile ilşili ve enfeksiyonun önlenmesine yönelik sorulardan oluşan anket formu kullanılmıştır.Verilerin deşerlendirilmesinde sayı, yüzde daşılımı, ortalama ve t testi kullanılmıştır. Hemşirelik öşrencilerinin cinsiyete şöre bilşi puan ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark olduşu belirlenmiştir. Kadın öşrencilerin, erkek öşrencilere şöre daha yüksek puan aldıkları saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda hemşirelik öşrencilerin el hijyeni bilşi puan ortalamalarının 70,10±14,58 olduşu belirlenmiştir.Öğe Hemşirelik öğrencilerinin İlk klinik stres düzeyleri ve etkileyen faktörler(İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2016) Mankan, Talip; Türkben Polat, Hilal; Sönmez, Zeliha; Sevindik, FeyzaAmaç: Bu çalışma hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik uygulama sonrası yaşadıkları stres düzeyleri ve bunu etkileyen faktörlerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan bu çalışma İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Hemşirelik Bölümü birinci sınıf öğrencileri (n=446) ile yapıldı. Araştırmada öğrencilerin klinik uygulama sırasında strese neden olan faktörlerinin belirlenmesi ve sosyo-demografik verilerinin toplanmasında ‘Anket Formu’ ve stres seviyelerinin belirlenmesinde “Klinik Stres Anketi” kullanıldı. Veriler öğrencilerin klinik eğitime başladığı ilk günün sonunda toplandı. Verilerin analizinde sayı, yüzdelik dağılımlar, t testi ve korelasyon analizi kullanıldı. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin ilk kez klinik uygulama sırasında düşük düzeyde (26.13 ± 10.10) stres yaşadıkları ve alt boyut puan ortalamaları “tehdit” boyutunda 6.96±4.57, “mücadele” boyutunda 11.97±6.13, “zarar” boyutunda 3.37±3.56 ve “yarar” boyutunda 3.81±2.33 olduğu belirlenmiştir. Öğrenciler klinikte kendilerini strese sokan durum olarak en yüksek oranda hastalar ve bunu sırasıyla doktorlar, hemşireler ve öğretim elemanı olduğunu belirtmişlerdir. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulama sırasında düşük düzeyde stres yaşadıkları ve strese en fazla hastaların neden olduğu belirlenmiştir.Öğe Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri ve etkileyen faktörler(İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2016) Mankan, Talip; Polat, Hilal; Cengiz, Zeliha; Sevindik, FeyzaAmaç: Bu çalışma hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik uygulama sonrası yaşadıkları stres düzeyleri ve bunu etkileyen faktörlerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan bu çalışma İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Hemşirelik Bölümü birinci sınıf öğrencileri (n=446) ile yapıldı. Araştırmada öğrencilerin klinik uygulama sırasında strese neden olan faktörlerinin belirlenmesi ve sosyo-demografik verilerinin toplanmasında ‘Anket Formu’ ve stres seviyelerinin belirlenmesinde “Klinik Stres Anketi” kullanıldı. Veriler öğrencilerin klinik eğitime başladığı ilk günün sonunda toplandı. Verilerin analizinde sayı, yüzdelik dağılımlar, t testi ve korelasyon analizi kullanıldı. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin ilk kez klinik uygulama sırasında düşük düzeyde (26.13 ± 10.10) stres yaşadıkları ve alt boyut puan ortalamaları “tehdit” boyutunda 6.96±4.57, “mücadele” boyutunda 11.97±6.13, “zarar” boyutunda 3.37±3.56 ve “yarar” boyutunda 3.81±2.33 olduğu belirlenmiştir. Öğrenciler klinikte kendilerini strese sokan durum olarak en yüksek oranda hastalar ve bunu sırasıyla doktorlar, hemşireler ve öğretim elemanı olduğunu belirtmişlerdir. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulama sırasında düşük düzeyde stres yaşadıkları ve strese en fazla hastaların neden olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Klinik Stres, Öğrenci, Hemşirelik Eğitimi.Öğe Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinde Malpraktis(Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, 2017) Mankan, Talip; Turan, Gülcan Bahçecioğlu; Polat, NihatÖz: Amaç: Bu araştırma hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin tıbbi hata yapma eğilimlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Kasım 2015-Haziran 2016 tarihleri arasında Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde okuyan intörn hemşirelik ve ebelik öğrencileri oluşturmuştur (202). Veri toplamada Kişisel Bilgi Formu ve Malpraktis Eğilim Ölçeği ( MEÖ) kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan intörn öğrencilerinin %62.4'ünün (126) hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturduğu, %31.7'sinin kadın doğum kliniğinde staj yaptığı, %36.1'inin günlük 1-5 hastaya bakım verdiği belirlenmiştir. Eğitiminiz süresince hasta güvenliğini tehlikeye sokacak en az bir hata yaptınız mı? Sorusuna; araştırma kapsamındaki intörn hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin %89.6'sı (181) hayır cevabını; Eğitiminiz süresince ekip arkadaşlarınızın hasta güvenliğini tehlikeye sokacak herhangi bir hatasını gördünüz mü? Sorusuna ise intörn hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin, %74.3'ü (150) hayır cevabını vermiştir. Araştırma kapsamında intörn hemşirelik ve ebelik öğrencilerine staj yaptıkları hastanede en çok karşılaşılan tıbbi hataların hangileri olduğuna ilişkin sorular yöneltilmiş ve en sık karşılaşılan hataların sırasıyla; hastane enfeksiyonları, tedavide gecikme veya yapmama, ameliyat sonrası komplikasyonları ve iğne/kesici alet yaralanmaları olduğu saptanmıştır. İntörn hemşirelik ve ebelik öğrencileri tıbbi hataya yol açan ilk 5 neden olarak stres, yorgunluk, iş yükünün fazla olması, mesleki bilginin yetersiz olması ve tecrübesizlik olduğunu belirtmişlerdir. Sonuç: Malpraktis Eğilim Ölçeğinin toplam puan ortalaması 200. 62±33.07 (54-245 puan arası) olup düşük düzeyde tıbbi hata eğilimi saptanmıştır.