Yazar "Mert, Esra Lüle" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 8. Sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin metinsellik ölçütlerine uygunlukları(2011) Mert, Esra LüleAmacı 8. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan öğretici ve kurgusal metinlerin metinsellik ölçütlerine uygunluğunu değerlendirebilmek olan çalışmanın problem tümcesi “8. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan metinler metinsellik ölçütleriyle uyumlu mudur?” olarak belirlenmiştir. Bu çalışma, Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin metinselliklerinin belirlenmesine ilişkin dönüt sunacak olması nedeniyle önemli görülmektedir. Tarama modeline dayalı bu çalışmanın veri kaynağı, 2012- 2013 eğitim-öğretim yılında Malatya ilindeki 8. sınıf öğrencilerine Türkçe ders kitabı olarak dağıtılan kitaplarda yer alan öğretici ve kurgusal metinlerdir. Kitapta toplam 19 metin bulunmaktadır. İncelenecek metinlerin 8’i kurgusal metin, 11’i öğretici metindir. Çalışmada, kaynak olarak İşeri’nin (2010) sunduğu metinsellik ölçütleri temel alınmıştır. İncelenen 8’i kurgusal, 11’i öğretici olmak üzere toplam 19 metnin yalnızca birinde (Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler) belirlenen metinsellik ölçütleriyle birebir uyum söz konusudur. Diğer tüm metinlerde ölçütler- le uyumsuzluk belirlenmiştir. Metinlerin kurgusal ya da öğretici olmaları metinsel- lik ölçütlerine uyum/ uyumsuzluk durumlarını etkilememiştir. Metinlerin okun- abilirlik puanları ise 5 metin dışında öğrenci düzeyiyle uyumsuzdur. İncelenen 14 metnin okunabilirlik düzeyi öğrenci düzeyinin altındadır. Bu bağlamda, incelenen 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin metinsellik ölçütleri dikkate alınarak oluşturulmadıkları ve seçilmedikleri belirlenmiştir.Öğe İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders ve Çalışma Kitaplarının Öğrencilerin Atasözü ve Deyim Kazanımlarına Etkisi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2014) Mert, Esra LüleÖz: Türkçe ders ve çalışma kitaplarında kullanılan atasözü ve deyim sözvarlığı öğelerinin öğrencilere kazandırılabilme oranını ve bu öğretim sürecinde ders ve çalışma kitaplarının etkisini belirleyebilmek amacıyla yapılan araştırmanın problem tümcesi; Türkçe ders ve çalışma kitapları öğrencilerin atasözü ve deyim sözvarlıklarının gelişiminde olumlu bir etkiye sahip midir? olarak belirlenmiştir. Araştırmada nicel çözümleme yollarına başvurulmuştur. Araştırmanın çözümlenmesi sürecinde öntest- sontest kontrol gruplu seçkisiz desen kullanılmıştır. Ön-test ve son-test bulguları SPSS programında tekrarlı ölçümler yöntemiyle çözümlenmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde; gruplar arasındaki fark anlamlı bulunmuştur; deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere oranla daha başarılı oldukları gözlenmiştir. Başlık (İngilizce): The Influence of 8TH Grade Turkish Text Books and Workbooks on the Acquisition of Proverbs and Idioms Öz (İngilizce): The main objective of this study is to increase the acquisition rate of the vocabulary used in the Turkish cours and work books for the students, and in this context, be able to define the roles of Turkish course and work books. That no any study seems to be done in this field may make this research more important. The quantitave analysis methods are used to achieve the objective of this research. The pretest-posttest design with control group is implemented during the analysing process. The study group is composed of the 8th grade students of two different elementary schools. In the analysis implemented it is observed that the average post and pretest scores of the experimental group are higher than those of control group (p<.05).Öğe TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI ANLATIM BECERİLERİ VE DİL DUYARLIKLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME(Turkish Studies (Elektronik), 2015) Mert, Esra LüleÖz: Amacı Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım becerilerini ve dile karşı duyarlıklarını belirleyebilmek olan çalışmanın problem cümlesi "Türkçe öğretmenliği son sınıf öğrencileri anadillerine duyarlık kazanmış ve yazılı anlatım becerilerini istendik düzeyde geliştirebilmiş midir?" olarak belirlenmiştir. Tarama modeline dayalı çalışmanın veri kaynağı, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Ana bilim Dalının 4. sınıfında öğrenim gören 1. öğretimden 47 ve 2. öğretimden 53 olmak üzere toplam 100 öğretmen adayının "Tiyatro ve Drama Uygulamaları" dersinin dönem sonu sınav sorularına verdikleri yazılı yanıtlardır. Türkçe öğretmenliği son sınıf öğrencilerinden 47'si 1. öğretim, 53'ü 2. öğretim toplamda 100 öğrencinin "Tiyatro ve Drama Uygulamaları" dersinin dönem sonu sınav sorularından ikisine verdikleri yanıtların incelendiği çalışmada, 1. öğretim öğrencilerinin toplam cümle sayısı 1.559; 2. öğretim öğrencilerinin toplam cümle sayısı 1.794 olarak belirlenmiştir. Toplamda 3353 cümle incelenmiştir. Araştırmada ana başlıklar bağlamında öğrencilerin kâğıtlarındaki toplam yanlış sayıları şöyledir: 100 öğrencinin 3353 cümlesinde belirlenen 1639 yanlışta "yazım ile ilgili yanlışlar"ı 682, "noktalama işaretlerinin kullanımı ile ilgili yanlışlar"ı 563, "eksiklik"ten kaynaklanan yanlışları 140, "fazlalık"tan kaynaklanan yanlışları 72, , "uyumsuzluk"tan kaynaklanan yanlışları 51, "aykırı sözcük kullanımları"ndan kaynaklanan yanlışlar 39, "sıra yanlışlık"ları 31, "yineleme sıklıkları" 29, "muğlak ifadeler" ise 27, "çelişkili anlatım"lar 5 tanedir. Araştırmanın sonuçları ışığında yazılı anlatım becerilerinin öğretmen adaylarına kazandırılamamasının nedenleri ve bu becerileri kazandırma yolları tartışılmıştır Başlık (İngilizce): A RESEARCH ON WRITTEN EXPRESSION SKILLS AND LANGUAGE SENSITIVITY OF TURKISH LANGUAGE TEACHING PROSPECTIVE TEACHERS Öz (İngilizce): Introduction and Purpose of Study: It is a fact that the teachers have important responsibilities to make the students comprehend the expression potential and rules of Turkish. Also all the teachers must use their own language in most competent and correct way. Teaching Turkish is the principal and most important phase of the native language learning in elementary school education. According to Gögüş (1993: 6) the basic vocabulary of human-beings starts to develop in this age group (7-14). The more lucid the child in this age group uses the words and the meaning of terms and the more accurate he uses the language, the better he/she can command his/her own native language during his/her lifetime. Therefore the Turkish teachers, who upskills the linguistic ability of the students, are required to acquire a skill of teaching Turkish accurately and effectively. The problematic sentence of this study, which aims to specify the written expression skills of the candidate Turkish teachers and their sensitivity to the language, is “have the senior students (final year students) studying at the department of Turkish Teaching Department gained awareness in their native language and developed their written expression skill at an satisfactory level?” This study may be important as it presents the feedback regarding the linguistic skills of the candidate Turkish teachers.Öğe TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA İLGİ DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ(Turkish Studies (Elektronik), 2014) Mert, Esra LüleÖZET Amacı Türkçe öğretmeni adaylarının okuma ilgi düzeylerini belirleyebilmek olan çalışmanın problem tümcesi “Türkçe Öğretmenliği lisans öğrencilerinin okuma ilgi düzeyleri farklı değişkenlere göre incelendiğinde değişiklik göstermekte midir?” olarak belirlenmiştir. Çalışma, İnönü Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünden 200 öğrenciyle yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Dökmen (1994) tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış 20 maddelik “Okuma İlgisi Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma ilişkisel tarama modelinde hazırlanmış betimsel nitelikte bir araştırmadır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında, %5 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin “okuma ilgisi” düzeyi orta (54,320 ± 8,807) düzeyde saptanmıştır. Öğrencilerin okuma ilgisi k değişkenine göre 91'i (%45,5) düşük, 106'sı (%53,0) orta, 3'ü (%1,5) yüksek olarak dağılmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin okuma ilgisi puanları ortalamalarının sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan tek yönlü varyans analizi (Anova) sonucunda grup ortalamaları arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır (F=2,129; p=0,098>0.05). Araştırmaya katılan öğrencilerin okuma ilgisi puanları ortalamalarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan t-testi sonucunda grup ortalamaları arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır (t=0,051; p=0,960>0,05). Bu bağlamda, Türkçe öğretmeni adaylarının okuma ilgi düzeyleri sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir ve genel okuma ilgi düzeyleri “orta” olarak belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Okuma becerisi, okuma ilgi düzeyi, okuma alışkanlığı, Türkçe öğretmeni adayları.











