Yazar "Mutlu, Azer Ebru" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Deprem Afeti Çerçevesinde Hayvanlar ve İdarenin Sorumluluğu(2024) Mutlu, Azer Ebru6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremleriyle afet yönetimi ve idarenin bu konudaki sorumluluğu gündem olmuştur. Deprem gibi afetlerden sadece insanlar değil, hayvanlar da ağır şekilde etkilenmiştir. İnsanların temel haklarından olan yaşam hakkı, hayvanlar için de evrensel bir değer olarak kabul edilmiştir. Afet yönetimi, insanların, başlarına gelebilecek afet durumlarını tanımaları, afetlerden haberdar olabilmeleri, afetler meydana geldiğinde etkilenmemeleri ya da en az şekilde etkilenmelerini sağlamak için, afet öncesi hazırlık, planlama, korunma, afet sırası ve sonrasında tespit, müdahale, iyileştirme, yeniden yapılandırma gibi süreçleri içeren hizmetlerdir. Uluslararası eylem planları, özellikle kırılgan ve güçsüz gurupların, modern ve bütünleşik afet yönetimlerinde ayrı bir özenle düzenlenmesi öngörülmüştür. İnsanların yükledikleri anlam ne olursa olsun, canlı varlıklar olarak savunmasız ve örgütlenme kabiliyetinden yoksun hayvanların da afetlerde yaşam hakları korunmalı ve refahı sağlanmalıdır. Olağan koşullar bir yana, olağanüstü koşullarda hayvanlar, insanlara muhtaçtır. Her ne kadar 1982 Anayasası hayvanlarla ilgili doğrudan bir düzenleme içermese de uluslararası mevzuatı temel alarak hazırlanmış olan 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu ana mevzuattır. Türk Medeni Kanununa göre hayvanlar bir hakkın öznesi değil, süjesi yani konusu olarak ele alınan, sahiplenilen, ekonomik değeri olan birer eşyadır. Afet yönetimi mevzuatı incelendiğinde hayvanlarla ilgili düzenlemelerin yönetmelik ve plan düzeyinde kaldığı, pratiğe yansımadığı görülmektedir. Hakkın süjesi olarak ele alınan hayvanların deprem gibi afetlerde zarar görmeleri durumunda idarenin sorumluluğu, hayvanın sahipli olup olmamasına göre değişmektedir. Sahipsiz hayvanların sorumluluğunu pratik hukukta üstlenen bir merci bulunmamaktadır. Bu çalışma, fikri, idari ve hukuki altyapının oluşturulması adına, hayvanların afet yönetiminde konumunun belirlenmesinde, iyileştirilmesinde ve pratiğe geçirilmesinde yol açmayı hedeflemektedir.Öğe HUKUKİ STATÜSÜ VE İDARİ TEŞKİLATTAKİ YERİYLE CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI(2019) Mutlu, Azer EbruÖz: Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi, Türk idare hukukunda, merkezi idarenin başkent teşkilatını önemli şekilde değiştirmiştir. Yeni sistemin getirdiği en önemli yeniliklerden biri de cumhurbaşkanı yardımcılığı makamıdır. En temel görevi cumhurbaşkanına vekâlet etmektir. Cumhurbaşkanı yardımcılığı gerek Anayasa’da gerek cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde düzenlenmiştir. Cumhurbaşkanı, yardımcı veya yardımcılarını, milletvekili seçilme yeterliliği olan kişiler arasından bizzat atar ve görevden alır. Cumhurbaşkanı yardımcılarının anayasal görev ve yetkilerinin yanı sıra kanun, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü ve cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile verilmiş görev ve yetkileri de bulunmaktadır. Cumhurbaşkanı yardımcıları cumhurbaşkanına karşı sorumludur. Cumhurbaşkanı yardımcılarının cezai, kişisel ve hukuki sorumlulukları Anayasa’da düzenlenmiştir. Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminden farklı olarak, başkanlık sisteminin anavatanı olan Amerika Birleşik Devletlerinde, başkanın yanı sıra başkan yardımcısı da halk tarafından seçilerek göreve gelmektedir. Amerika’da başkan yardımcısının seçilebilmesi için başkanla aynı seçilme yeterliliğine sahip olması gerekir. Başkandan sonra yürütme kanadındaki en yetkili kişidir. Türkiye’deki sistemde cumhurbaşkanı yardımcılığı ile başkanlık sisteminin anavatanı Amerika’daki başkan yardımcılığı arasındaki bu farklılıklar bazı eleştiri ve önerilere sebep olmuştur.Öğe Siyasi ve idari dönüşümlerin devlet ve toplum tarafından sindirilmesinin irdelenmesinde türkiye analizi: osmanlı – türkiye modernleşme süreci(İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Mutlu, Azer EbruSiyasi ve idari dönüşümler, devletlerin ve toplumların tarihinde derin izler bırakan gelişmeler olarak tarihe geçer. Bu dönüşümlerin her aşaması, zamanın ilerlemesiyle şunu kanıtlar ki öncesi, esnasında ve sonrasında yaşananlar, gerek devletlerin gerekse toplumların hafızalarında önemli ve ciddi izler bırakır. Tarihte, sebepleri ve sonuçlarıyla on yıllarca ve hatta yüzyıllarca zamanlık dönemleri kapsamaları da, idari ve siyasi dönüşümlerin irdelenmesini ayrıca önemli kılar. Türkiye’de tarihte bıraktığı izler açısından bu idari ve siyasi dönüşümleri defalarca deneyimlemiştir. Mevcutta Türkiye’de yaşanan güncel siyasi ve idari dönüşümlerin tam anlamıyla toplum tarafından sindirilebilmesinin irdelenmesi için her ne kadar gelecek zamanı beklememiz gerekse de Türkiye tarihinde benzer örneklerin varlığı konunun irdelenmesinde eşsiz katkılar sağlayacaktır. Bu bağlamda, genel olarak, Türkiye’nin Kıta Avrupası- Fransız cumhuriyetçiliğini benimsemesiyle sonuçlanan Osmanlının modernleşme süreci, son zamanları, Türkiye Cumhuriyetinin Fransız cumhuriyetçiliğine yönelmesi ve uygun altyapısına rağmen Osmanlının Anglo – Sakson cumhuriyetçiliğinden uzak durmasının irdelenmesi yapılmıştır. Bu irdelemenin analizi siyasi ve idari dönüşümlerin devletler ve toplumlar tarafından sindirilebilmesi noktasında önemlidir. Anahtar Kelimeler: Siyasi ve idari dönüşümler, Osmanlı ve Türkiye’nin Modernleşmesi, Âdem-i Merkeziyetçilik - Merkeziyetçilik Kıta Avrupası – Fransız Cumhuriyetçiliği, Atlantik - Anglo Sakson Cumhuriyetçiliği.