Yazar "Nurmuhammed, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Efficiency Analysis of Various Batteries with Real-time Data on a Hybrid Electric Vehicle(2021) Ekici, Yunus Emre; Dikmen, İsmail Can; Nurmuhammed, Mustafa; Karadağ,TeomanBattery selection remains an up-to-date engineering problem for hybrid and electric vehicle manufacturers. Type of battery and its capacity will depend on the trip and vehicle parameters. An electric vehicle produced with the ideal bat-tery type will undoubtedly be preferred by customers. Data collected from black boxes of trolleybuses operated by Malatya Metropolitan Municipality were used in this study. The real road and driver characteristics were included in the study with the experimentally obtained data. These data are the accelerator pedal data obtained from vehicles driven by different drivers in regular and congested traf-fic hours. In this study, four different battery chemistries were run separately on a hybrid vehicle model and analyzed. Chosen battery chemistries are the most commonly used by manufacturers. These are Lead Acid, Nickel Cadmium, Nickel Metal Hydride and Lithium Iron Phosphate batteries. The results of the study are presented in detail comparatively. Among the battery chemistries, Lithium iron phosphate is observed to be the most ideal battery type for hybrid electric vehi-cles.Öğe Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Konumlandırılması ve Enerji Şebekesi Üzerine Etkisi Konulu Derleme Çalışması(2021) Nurmuhammed, Mustafa; Karadağ, TeomanDünyanın birçok ülkesinde satış rakamları hızla büyüyen elektrikli araçlar, son on yılda otomotiv sektöründe yükselen bir trende sahiptir. Elektrikli araçların yaygınlaşmasında önemli bir yere sahip olan hızlı şarj istasyonları çok kısa sürede elektrikli araçları hızlı bir şekilde şarj edebilmektedir. Günümüz elektrikli araçlarında daha büyük kapasitelerde bataryalar mevcut olup ilk çıkan elektrik araçlara nazaran şarj kapasitesi ciddi ölçüde artmıştır. Birçok elektrikli aracın aynı anda veya öngörülemeyen zaman dilimlerinde şarj olması elektrik arz ve talebinde çok büyük farklara neden olmaktadır. Bu farklar dikkate alınmadan şarj istasyonlarının kurulumu gerçekleştiğinde yüksek hızlarda şarj olan araçlar şebekede gerilim dengesizliğine ve güç kayıplarına neden olup enerji şebekesini olumsuz etkileyebilmektedir. Hem şebekede alınacak önlemler ve yatırım kararları hem de hızlı şarj istasyonlarının şebekeye olası olumsuz etkisi nedeniyle doğru yerde konumlandırılmaları büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmayla, elektrikli araç şarj sistemleri ve bu sistemlerin enerji şebekesi üzerine etkileri ile ilgili son on yılda öne çıkan çalışmalar detaylı olarak incelenmiştir. Sonuç olarak şarj istasyonlarının enerji şebekesine etkisinin azaltılarak en uygun noktaya konumlandırılması ile ilgili veriler çalışmayla sunulmuştur.Öğe Elektrikli araç şarj istasyonlarının şebekeye etkisinin modellenmesi ve yerleşim optimizasyonu(İnönü Üniversitesi, 2024) Nurmuhammed, Mustafa; Karadağ, Teoman; Akdağ, OzanDoktora tez çalışmasında, elektrikli araç şarj istasyonlarının dağıtım ağlarına optimum entegrasyon için istasyonlarının dağıtım ağı üzerinde elektriksel, sosyal ve çevresel parametreler dikkate alınarak en uygun şekilde yerleştirilmesini sağlayan bir yöntem önerilmektedir. Bu amaç doğrultusunda, istasyonların en uygun şekilde yerleştirilmesi için iki adet yeni modifiye Arşimet optimizasyon algoritması (MAOA ve MDAOA) önerilmiştir. Modifiye algoritmalar ile klasik AOA'nın erken yakınsamasını önlemek ve keşif ile sömürü arasındaki dengeyi geliştirmek hedeflenmiştir. Önerilen modifiye algoritmaların performansı, 13 standart kıyaslama fonksiyonu, 29 CEC 2017 kıyaslama fonksiyonu, beş gerçek hayat mühendislik problemi ve elektrikli araç şarj istasyonlarının test dağıtım ağlarına en uygun şekilde yerleştirilmesi problemi üzerinde test edilmiştir. Ayrıca önerilen modifiye algoritmaların etkinliği, modern ve rekabetçi algoritmalarla karşılaştırılmıştır. Deneysel sonuçlar, önerilen modifiye algoritmaların test fonksiyonlarının çoğunda düşük standart sapma değerlerini koruyarak diğer algoritmalardan daha iyi performans sergilediğini göstermektedir. Önerilen modifiye algoritmalardan MDAOA, 13 standart karşılaştırmanın 12'sinde, 29 CEC 2017 test fonksiyonu ve beş gerçek hayat mühendislik problemlerinin tamamında en iyi sonuçları vermiştir. MDAOA toplamda 47 problemin 46'sında en iyi sonucu sağlamıştır (genel başarı oranı %97.87). Önerilen algoritma daha sonra IEEE 33, 69 ve 10-baralı Hatay dağıtım ağlarında test edilmiştir. Sonuçlar, önerilen yöntemin elektrikli araç şarj istasyonlarının dağıtım ağlarına entegrasyonunda da etkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca çalışmada, elektrikli otobüslerin şarj istasyonlarının dağıtım ağı üzerinde elektriksel, sosyal ve çevresel özelliklere göre en uygun şekilde yerleştirilmesini sağlayan bir yöntem önerilmiştir. Yöntemde güç kaybı, voltaj sapması, gerilim kararlılık indeksi, nüfus yoğunluğu, trafik yoğunluğu, ilgi çekici noktalara yakınlık ve konum maliyeti parametreleri kullanılmıştır. Elektrikli otobüslerin enerji tüketimi on parametre kullanılarak doğrusal modelleme yöntemiyle hesaplanmış ve bu veri elektrikli otobüsün duraklar arasında bataryasının bitmesi ihtimalini ortadan kaldırmak için kullanılmıştır.Öğe Modified Archimedes optimization algorithm for global optimization problems: a comparative study(Springer London Ltd, 2024) Nurmuhammed, Mustafa; Akdag, Ozan; Karadag, TeomanArchimedes Optimization Algorithm (AOA) is a recent optimization algorithm inspired by Archimedes' Principle. In this study, a Modified Archimedes Optimization Algorithm (MDAOA) is proposed. The goal of the modification is to avoid early convergence and improve balance between exploration and exploitation. Modification is implemented by a two phase mechanism: optimizing the candidate positions of objects using the dimension learning-based (DL) strategy and recalculating predetermined five parameters used in the original AOA. DL strategy along with problem specific parameters lead to improvements in the balance between exploration and exploitation. The performance of the proposed MDAOA algorithm is tested on 13 standard benchmark functions, 29 CEC 2017 benchmark functions, optimal placement of electric vehicle charging stations (EVCSs) on the IEEE-33 distribution system, and five real-life engineering problems. In addition, results of the proposed modified algorithm are compared with modern and competitive algorithms such as Honey Badger Algorithm, Sine Cosine Algorithm, Butterfly Optimization Algorithm, Particle Swarm Optimization Butterfly Optimization Algorithm, Golden Jackal Optimization, Whale Optimization Algorithm, Ant Lion Optimizer, Salp Swarm Algorithm, and Atomic Orbital Search. Experimental results suggest that MDAOA outperforms other algorithms in the majority of the cases with consistently low standard deviation values. MDAOA returned best results in all of 13 standard benchmarks, 26 of 29 CEC 2017 benchmarks (89.65%), optimal placement of EVCSs problem and all of five real-life engineering problems. Overall success rate is 45 out of 48 problems (93.75%). Results are statistically analyzed by Friedman test with Wilcoxon rank-sum as post hoc test for pairwise comparisons.Öğe A novel modified Archimedes optimization algorithm for optimal placement of electric vehicle charging stations in distribution networks(Elsevier, 2023) Nurmuhammed, Mustafa; Akdag, Ozan; Karadag, TeomanThe number of electric vehicle charging stations (EVCSs) is increasing alongside electric vehicles (EVs). The unplanned rollout of EVCSs can lead to problems such as deterioration of the voltage profile, increased active power losses, and maximum load demand in distribution networks (DNs). Therefore, EVCSs should be placed in optimum locations on the DNs. The complexity of the problem requires efficiency and performance. In this paper, a novel modified Archimedes optimization algorithm (MAOA) is proposed for optimal placement of EVCSs in DNs. Five parameters of the AOA were modified using the Honey Badger Algorithm (HBA). This placement is based on a combination of indexes: power loss, voltage deviation, and voltage stability index (VSI). Next, Newton-Raphson based load flow analysis is used to compute the minimum cost. MAOA, AOA and eight other optimization algorithms are compared. The results provide the most appropriate buses in the DN. The efficiency of the proposed algorithm was tested on IEEE 33, 69, and 10-bus Hatay power network systems. In all test systems, the proposed MAOA provided the best results with consistently low standard deviation values. The results suggest that the proposed method is more effective in the integration of EVCSs into the DN. (c) 2017 Elsevier Inc. All rights reserved.Öğe A Novel Newton Raphson-Based Method for Integrating Electric Vehicle Charging Stations to Distribution Network(Aves, 2023) Nurmuhammed, Mustafa; Akdag, Ozan; Karadag, TeomanElectric vehicle sales are rising due to numerous factors such as government policies, falling prices, advanced, and eco-friendly technology. Built-in battery packs are charged using the energy from the distribution network. When a large number of electric vehicles are simultaneously charged with high power, the distribution network can be adversely affected. Differences in electricity supply and demand on the distribution network, voltage imbalance, and power losses are among the examples of effects. In this study, a mathematical model has been proposed in order to properly handle the effects of charging stations on the distribution network. According to the model, the optimum placement of electric vehicle charging stations is achieved within the constraints of the distribution network. In order to prove the robustness and validity of this model, the proposed model is applied to IEEE 33-bus radial test system. Results are discussed in cases.Öğe A Review on Electric Vehicle Charging Systems and Current Status in Turkey(2021) Karadağ, Teoman; Nurmuhammed, Mustafa; Ekici, Yunus Emre; Dikmen, İsmail CanThe reality of global warming brings along an increase in environmental aware-ness. In recent years, this awareness has shifted public focus on electric vehicles. For a large group of people greenhouse gas emission is attributed to internal combustion engines. However, some challenges have arisen for electric vehicles. Limited range due to immature battery technologies and insufficient fast charging technologies that do not meet end user expectations are some major obstacles to overcome. Eventual-ly this situation negatively affects the sales and the wide use of electric vehicles. That is the reason why studies on wired and wireless charging systems play an important role in improving the sales performance of electric vehicles. In this study a thorough review of worldwide electric vehicle charging systems is conducted and discussed in the framework of the electric vehicles, charging stations, installations, and implemen-tation of standards in Turkey. The distribution of charging stations in Turkey are analyzed with respect to location, region, type, infrastructure requirements and future projections. The historical development of charging technologies, modes and charge levels have been studied in detail. As highlight of this study, wireless charging tech-nologies were also discussed and the historical development process was analyzed along with related standards. The current state of electric vehicle sector and charging stations in Turkey are discussed and provided with up to date information.