Yazar "Onay, Hamdi" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İSLAM AHLAK FELSEFESİ ÜZERİNE KAVRAMSAL BİR İNCELELEME(2022) Onay, HamdiAhlak konusu insana özgü, insanın bütün eylemleriyle ilgili bir alandır. İnsanoğlu hayatın her anında bireysel ya da toplumsal birtakım olumsuz durumlarla karşılaşmaktadır. Bu zorlukların üstesinden gelmenin en güçlü yollarından biri ahlaki ilkelere, kurallara ve standartlara uygun yaşamaktır. İslam ahlakının dini referanslara dayandırılması hem ilahi bir nizam hem de insani bir gereklilik olma özelliğinden kaynaklanır. Elbette ki ahlak konusu, sadece dini bir konu olmadığından, tarihi süreçte farklı toplum ve kültürlerde genişçe ele alınmaktadır. Bu araştırma İslam ahlakının tanımı, kaynakları, gayesi ve mahiyetine dair felsefi bir incelemedir. İslam ahlakının bir bütünlük içerisinde ele alınıp incelenmesi, söz konusu durumları göz önünde bulundurmayı gerektirir. Bu minvalde mesele önce İslam ahlakının oluşum süreci ekseninde ele alınacaktır. Daha sonra ahlakın tanımı ve gayesi irdelenerek meselenin anlaşılmasına ışık tutulacaktır. Ahlak ilminin kaynaklarını bilmek meseleyi ilmi açıdan değerlendirmeyi gerekli kıldığından tarihsel akış içinde İslam düşünürlerinin konu hakkında yazdıkları eserler ele alınarak İslam ahlakının mahiyeti ve temel konuları dikkatlere sunulacaktır. Bu şekilde ana çerçeve ortaya konularak okurların mesele hakkında derli toplu fikir edinmesine yardımcı olması arzu edilmektedir.Öğe MOLLA SADRA FELSEFESİNDE AKIL-MELEK ÖZDEŞLİĞİ(2022) Onay, Hamdiİslam felsefesinde akıl ve melek kavramları iki farklı problem olarak önemli bir konuma sahiptir. Bu iki varlık alanının tanımlanması yaratılış, vahiy, ilahi inayet, alemler arası irtibat ve benzeri konuların yorumlanmasında etkili olacaktır. Bu iki varlık aleminin özelliklerini inceleyen Molla Sadra, onları bir varlığın farklı ifadeleri olarak algılamış, dini ve felsefi kaynakların bu konuyu doğrulayacağını öne sürmüştür. Bu çalışmada konunun temellendirilmesi ve ileri sürülen iddiaların analiz edilebilmesi için filozofun eserleri incelenerek akıl ve melek kavramlarının bir karşılaştırılmasını yapmaya çalışacağız. Akıl ve melek terimleri ontolojik olarak mücerret ve nurani varlıkları karşılamaktadır. Adı geçen terimlere konu olan varlıklar, yaratılış aleminde var olan en yüksek aleme yani soyut varlıklar alemine ait varlıklardır. İslam felsefesinde ilk varlık olarak bilinen bu varlıklar Allah’ın yardım ve inayetini diğer varlıklara ulaştırmada aracı görevi yaparlar. Dolayısıyla hata ve günahtan uzak olan bu varlık alemi, nicelik olarak sayılamayacak kadar çoktur. Öyleyse iki farklı varlık diye bilinen bu varlık alemi farklı isimlendirilse de aslında tek varlıktır. Bu benzerlikler yanında bazı düşünürler akıl ve meleğin bazı farklı özelliklerini ön plana çıkararak Sadra’yı eleştirme yoluna gitmişlerdir. Bu bağlamda bazı rivayetleri delil göstererek meleklerin görülebileceğini hatta hata da yapabileceğini öne sürerek bunun akıllar için söz konusu dahi olamayacağını ifade etmişlerdir. Sadra bu ve benzeri eleştiriler karşısında meleklerin de akıllar gibi hatasız olduklarını ve görülmelerinin varlık mertebesinden kaynaklandığını ileri sürer. Problemi derinleştirerek inceleyen Molla Sadra sonuç olarak akli melekler ıstılahını kullanarak bu iki varlık aleminin bir ve aynı olduğunu göstermeye çalışmıştır.