Yazar "Seyhan, Mert" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Effect of Type I Diabetes on Cognitive Functions of School-Age Children(2016) Akıncı, Ayşehan; Emre, Memet Hanifi; Seyhan, Mert; Söyler, Ayşe; Özcan, Özlem Özel; Sesli, Mustafa; Küçükkavruk, EbruAim: Carbohydrates have important effects on the development and function of the nervous system. Wepropose to determine the effect of type I diabetes on cognitive functions of school-age children.Materials and Methods: The research was conducted on 29 children with type I diabetes mellitus.Subjects were chosen from amongst the patients who were admitted to the pediatric endocrinologydepartment of Turgut Özal Health Center (Malatya, Turkey). In addition, 28 children without anyapparent health problems were chosen as controls.Subjects were divided into four groups according to their age; two of these groups includedchildren with diabetes and the other two the controls. Wechsler intelligence test, which wasdeveloped for children, was applied to control and patient groups by pediatric psychologists.Results: We identified that type I diabetes influenced the abilities of visual-spatial groups indifferent ways. We observed that it was influential on visual-hearing remembrance and ability toemploy acquired knowledge of various age groups of children with numerous intelligence types. Ingeneral, we noticed statistically significant differences in word sequencing, picture completion anddesigning the picture abilities between the groups. A positive correlation was identified betweenthe cubical figure and performance scores ofthe two diabetic children groups.Discussion: We reviewed the results in the light of the relevant literature. Diabetes was found toaffect specific type of memory inversely. Therefore, it can be concluded that time of diagnosis andensuring metabolic control in diabetes might have important consequences associated with thehazardouseffectsofdiabeteson thedevelopment andfunctionofthenervous system.Öğe Effect of Type I Diabetes on Cognitive Functions of School-Age Children(2016) Özcan, Özlem Özel; Akıncı, Ayşehan; Söyler, Ayşe; Seyhan, Mert; Sesli, Mustafa; Emre, Memet Hanifi; Küçükkavruk, EbruAmaç:Sinir sisteminin gelişimi ve fonksiyonları bağlamında karbonhidratlar büyük bir öneme sahiptir. Bu nedenle; okul çağındaki çocuklarda, karbonhidrat metabolizmasının bozulduğu tip I diyabet mellitus'un bilinçsel fonksiyonları üzerindeki etkisini saptamayı amaçladık. Gereç ve Yöntem: İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Merkezi Çocuk Endokrinoloji polikliniğine başvuran, tip I diyabet mellitus tanısı konulan 6-16 yaş aralığında diyabet dışında başka bir hastalığı olmayan 29 çocuk ve akranlarından seçilen 28 sağlıklı çoçuk, yaş aralıklarına göre dört gruba ayrıldı. Çalışmaya katılanlar iki diyabet ve iki kontrol grubu şeklinde ayrıldı. Hasta ve kontrol grubundaki çocuklara çocuk psikiyatrisine bağlı olarak çalışan uzmanlar tarafından ve çocuklar için geliştirilen Wechsler çocuklar için zeka testi uygulandı. Bulgular: Tip I diyabetin, farklı yaş gruplarındaki çocuklar arasında görsel- mekansal yetenek ve görsel- işitsel uyaranların sırasını hatırlama ve kazanılan bilginin sorunları çözmede kullanma yeteneği bakımından zekanın değişik biçimlerini farklı düzeyde etkilediği saptandı. Gruplar arasında genel çerçevede söz dizisi, resim tamamlama ve resim düzenleme bakımından istatistiksel olarak farklılar saptandı. Her iki diyabet grubunda çocukların küplerle desen puanı ve performans puanı arasında pozitif bir korelasyon saptandı. Sonuç: Bulgular literatüre göre tartışıldı. Çocuklarda; tip I diyabetin, belli zeka tipleri üzerinde olumsuz etki yaptığı saptandı. Bu nedenle erken tanı ve metabolik kontrolün sağlanması diabetin olası zararlı etkilerinin önlenmesi bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.