Yazar "Shajayev, Begench" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Nevruz Bayramına yönelik üniversite öğrencilerinin görüşleri (Türkiye-Türkmenistan örneği)(İnönü Üniversitesi, 2022) Shajayev, Begench; Dündar, Recepİlkbaharın başlangıcı sayılan Nevruz Kuzey yarım kürede gece gündüz eşitliğinin olduğu 21 Mart tarihinde Türkler ve İranlılar tarafından bahar bayramı aynı zamanda da eski takvimle yılbaşı olarak kutlanmaktadır. Tüm toplumlarda Nevruzun kutlanışı, bulunduğu coğrafyaya ve milletine göre farklılıklar gösterse de genel olarak baharın başlangıcı ve doğanın yeniden hayat bulması ile ilişkilendirilir. Nevruz Türkler için sadece baharın gelişi ve doğanın canlanmasından ibaret değildir. Nevruz, Türkün yeniden tarih sahnesine çıkışını, yeni bir yılın başlamasını ifade eden bir gündür. Diğer adıyla Ergenekon bayramıdır. Türk Ergenekon Bayramı olması ve Demir dağı eritip Ergenekon'dan çıkan Türklerin kutladığı "Hürriyet Günü" oluşu, Demirperde'nin parçalanmasıyla Türkistan coğrafyasında esaret altında yaşayan Türkler için ikinci bir Ergenekon anlamı taşımaktadır. Bu ulusal boyutuyla Nevruz, Türk Hürriyet ve Kardeşlik Bayramıdır. Uzun yıllardır Rus hegemonyasında kalan Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Nevruz bayramı başta olmak üzere birçok milli gelenek–göreneklerden, ananelerden mahrum bırakılmıştır. Bu engellemelere rağmen özünü, kültürünü ayakta tutmaya çalışan Türk Cumhuriyetleri SSCB'nin dağılmasından sonra bağımsızlıklarını kazanmasıyla bu haklarına kavuşmuştur. Bağımsızlıklarının ardından alınan Nevruzu resmi bir statü haline getiren ülkelerin başında Türkmenistan gelir. Mart ayını ismini Nevruz ayı olarak değiştiren Türkmenler ülkede Nevruz ayının 21,22,23. günlerini tatil ilan etmişlerdir. Alınan bu önemli kararların ardından Türkmenistan da her sene Nevruz coşkulu bir şekilde kutlanmakta ve çeşitli eğlencelere sahne olmaktadır. Araştırma nitel bir desene sahip olup, fenomoloji (olgubilim) ile yapılandırılmıştır. Veri toplama sürecince yarı yapılandırılmış görüşme yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını İnönü Üniversitesinde Eğitim görmekte olan 20 Türkiyeli ve Türkiye'nin çeşitli Üniversitelerinde eğitimlerine devam eden 20 Türkmenistanlı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmanın amacı, önemi, sınırlılıkları, varsayımları ve araştırmada yer alan tanımlara ilişkin bilgiler yer alırken ikinci bölümde araştırma konusu ile ilgili kavramsal çerçeve oluşturulmuş ve ilgili araştırmalara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde araştırmanın amaçları ve problemleri doğrultusunda araştırmanın hangi yöntem modelle yapıldığına, çalışma grubunun ne olduğuna, hangi veri toplama araçları ile verilerin toplandığına ve nasıl analiz edildiğine ilişkin bilgilere değinilmiştir. Araştırmanın dördüncü bölümünde, nitel veri toplama araçları ile toplanan verilerden elde edilen bulgular, tablolardan yararlanılarak anlatılırken, araştırmanın beşinci bölümünde ise araştırma bulguları doğrultusunda elde edilen sonuçlara yer verilmiş; sonuçlar, ilgili bulgular doğrultusunda tartışılmış, araştırmacılara yönelik önerilere yer verilmiştir.











