Yazar "Sis, Nesrin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Belen ağzının ses özellikleri(Turkish Studies (Elektronik), 2011) Sis, NesrinÖz: Türkiye Türkçesi ağızlarıyla ilgili inceleme ve derleme çalışmaları, ağızların Türkiye Türkçesi yazı dili üzerindeki etkilerini ortaya koyabilmek bakımından önem taşımaktadır. Bu çalışmada Hatay iline bağlı Belen ağzının ses özellikleri üzerinde durulmuştur. Tespit edilebilen özellikler aracığıyla Belen ağzının, Türkiye Türkçesi ağızları içinde ortak ve ayırıcı yanlarını belirleyerek, Türkçenin ağızlarıyla ilgili tasnif çalışmalarına bir katkıda bulunmak hedeflenmiştir.Öğe Dijital hikâye anlatımının görme yetersizliği bulunan öğrencilerin dinleme becerisine etkisi(2023) Bahşi, Niymet; Sis, NesrinBu araştırma dijital hikâye anlatımının görme yetersizliği bulunan çocukların dinleme becerisine etkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada ‘Yalnız Son Testli Kontrol Gruplu Sec?kisiz Desen’ yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Malatya iline bağlı Battalgazi Görme Engelliler Orta Okulu’nda öğrenim gören 4 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma grubunda yer alan bu öğrenciler öğretmenlerinden alınan bilgiler ve gelişim düzeyleri göz önünde bulundurularak eşitlenmiş ve daha sonra kontrol ve deney grubuna seçkisiz olarak atanmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde 10 farklı hikâye 2 farklı anlatım yöntemi ile gruplara anlatılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış değerlendirme formu kullanarak toplanmıştır. Toplanan veriler hazırlanan değerlendirme formu ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda dijital hikâye anlatımının yapıldığı deney grubunda bulunan öğrencilerin dikkatli, etkin, empatik, eleştirel, çözümleyici, yaratıcı dinleme becerilerinden aldıkları puanlarla öykü kitabı ile anlatım yapılan kontrol grubundaki görme yetersizliği bulunan öğrencilerin aynı dinleme becerilerinden aldıkları puanlar ile karşılaştırılmış ve deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda dijital hikâye anlatımının görme yetersizliği bulunan öğrencilerin dikkatli, etkin, empatik, eleştirel, çözümleyici, yaratıcı dinleme becerilerini üzerinde anlamlı düzeyde olumlu etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.Öğe Gülten Dayıoğlu’nun çocuk öykülerinin “hikâye haritası” yöntemine göre incelenmesi ve genel bir değerlendirme(Turkish Studies (Elektronik), 2011) Gökçe, Bekir; Sis, NesrinÖz: Öykü, çocuğa okumayı sevdiren edebî metinlerden biridir. Okuma yoluyla kurulan bu ilişki, çocuğu yaşam boyu etkiler. Bu durum, araştırmacıların dikkatini çekmiş; öykü üzerine yapılan incelemeler birçok bilimsel araştırmanın konusu olmuştur. Bu çalışmada; çocuk edebiyatının önde gelen yazarlarından Gülten Dayıoğlu’nun çocuklar için yazdığı 12 öykü kitabında bulunan 67 öykü değerlendirilmiştir. Ancak çalışmanın kapsamı içinde her öykü kitabına ad olan toplam 12 öykü, metin öğretiminde kullanılan “hikâye haritası” yöntemine göre çözümlenmiştir. Öykülerin çözümlenmesinde kullanılan hikâye haritası yönteminin dört temel dil becerisinin (dinleme, konuşma, okuma, yazma) gelişiminde önemli bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Ortaokul Öğrencilerinin Cümle, Paragraf ve Metin Oluşturma Düzeyi Üzerinde Etkili Olan Değişkenler(2019) Bahşi, Niymet; Sis, NesrinÖz: Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin cümle, paragraf ve metin oluşturma düzeyleri üzerinde etkisi olan değişkenler tespit edilmiştir. Bu araştırmanın örneklemini Malatya merkez ilçe ortaokullarında öğrenim gören 5 ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Yazılı Anlatım Düzeyini Belirlemek İçin Kullanılan Dereceli Puanlama Anahtarı” kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin yazılı anlatımlarında nicel değerlendirme yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler araştırmanın alt amaçları doğrultusunda parametrik testler olan tek yönlü ANOVA ve ilişkisiz (bağımsız) örneklemler için t-testi analizleri kullanılarak test edilmiştir. Söz konusu bulgular neticesinde 5 ve 8.sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin yazılı anlatım düzeyleri üzerinde cinsiyetin, sınıf düzeyinin, evlerinde kitaplık olma durumunun, sosyo- ekonomik durumun, annenin eğitim düzeyinin, babanın eğitim düzeyinin ve eve süreli yayın alma sıklığının anlamlı etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TARTIŞMACI METİN YAZMA BECERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(Turkish Studies (Elektronik), 2016) Sis, Nesrin; Bahşi, NiymetÖz: Bu araştırmada 8. sınıf öğrencilerinin tartışmacı metin oluşturma becerileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma Malatya Atatürk Ortaokulunda öğrenim gören 61 sekizinci sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleşmiştir. Bu çalışma tek grup öntest-sontest modeline göre desenlenmiş zayıf deneysel türde bir çalışmadır. Öğrencilere, tartışmacı metin yapısı öğretilmeden önce tartışmacı metin yazdırılmış ön bilgilerinin hangi seviyede olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Bundan sonra, tartışmacı metin yazma eğitimi programı uygulanarak tartışmacı metin yapısı ve elementleri öğrencilere anlatılmıştır. Tartışmacı metin yapısı ve elementleri ile ilgili eğitimin ardından yazdırılan metinler, değerlendirilmiş ve son test uygulamasına gidilmiştir. Yazdırılan metinler "Tartışmacı Metin Birimleri Sorun Envanteri"ne göre değerlendirilmiştir. Sekizinci sınıf öğrencilerinin tartışmacı bir metinde veri, iddia, karşı iddia ve sonuç birimlerini oluştururken karşılaştıkları sorunlar, frekans ve ortalama değerleriyle tablolar halinde sunulmuş, daha sonra bu sorunlar örnek metinlerle açıklanmıştır. Araştırma sonunda, öğrencilere verilen tartışmacı metin yazmaeğitiminin, onların tartışmacı metin yazma becerileri üzerinde olumlu etkisi olduğu belirlenmiştir. Tartışmacı metin yapısı öğretimi öncesinde öğrencilerin tartışmacı metin yapısını tanımadıkları ve düşüncelerini bir mantık sırasıyla sunamadıkları görülmüştür. Öğrencilerin tartışmacı anlatım becerilerinin zayıf olduğu ve bu konudaki eksikliklerin belirlenmiştir. Tartışmacı metin yazma eğitimi sonrası öğrencilerin, tartışmacı metin birimlerini kavrayarak bu birimleri metne dönüştürdüğü tespit edilmiştir. Tartışmacı metin elementlerini oluşturma düzeylerindeki bu artış istatiksel olarak da kanıtlanmıştırÖğe TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ(2020) Doğan Kahtalı, Bahar; Sis, NesrinÖz: Bir dili öğrenmek ve etkili bir şekilde kullanmak için o dilin kurallarını da iyi bilmek gerekir. Program uygulayıcılarından beklenen ise kazanımları işlevsel dil bilgisi yaklaşımına uygun bir şekilde öğrencilere kazandırmaktır. Bunun için de öğretmen adaylarının dil bilgisi konularının işlevlerini bilmeleri gerekmektedir. Bu araştırmada, Türkçe öğretmeni adaylarının, ad durum eklerinin şekil ve anlam özelliklerini belirleyebilme durumlarını tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma örneklemini Türkiye’de bulunan altı devlet üniversitesinin Türkçe Öğretmenliği Programlarında, dördüncü sınıfa devam eden 181 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma kapsamında örnekleme +(y)A; +(y)I; +DA; +DAn ad durum eklerinin yer aldığı altı çizili kelimeleri içerisinde barındıran toplam 40 cümle verilmiştir. Toplam puanlar bazında 5 öğretmen adayı içerisinden 0 alırken, bir öğretmen adayı 19 ile en yüksek puanı almıştır. Ayrıca öğrenim görülen üniversite değişkenine göre gruplar arasında Doğu Anadolu ve Ege Bölgelerinde yer alan grupların ad durum eklerini ve işlevlerini belirleyebilme düzeyleri bakımından diğerlerine göre daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.Öğe YAZARLIK VE YAZMA BECERİLERİ DERSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2016) Sis, Nesrin; Özonat, ZübeydeYazma, kendini ifade etmenin en etkili yollarından biridir. Yazmanın gerçekleşmesi için öğrencilerin farklı bilgi ve becerilere sahip olması gerekmektedir. Yazma karmaşık bir süreçtir, ön hazırlık ve zihinsel becerilerin de kullanılmasını gerektirir. Bundan dolayı doğru, güzel ve etkili yazma için belli bir süreç ve eğitim gereklidir. Bu beceri birdenbire kazanılabilecek kolay bir beceri olarak görülmemelidir. Son yıllarda yazma becerisinin geliştirilmesi için MEB bazı girişimlerde bulunmuştur. MEB tarafından 2012'de Yazarlık ve Yazma Becerileri dersi ortaokul öğrencilerine seçebilecekleri bir ders olarak sunulmuştur. Bu dersin verilmesi ile öğrencilerin duygu, düşünce ve isteklerini, açık ve anlaşılır bir biçimde ifade etmesi ve günlük hayatta yapmaları gereken yazışmaları kolaylıkla ve kurallara uygun olarak yapması amaçlanmıştır. Bu araştırmanın amacı beşinci sınıf öğrencilerinin Yazarlık ve Yazma Becerileri dersine ilişkin görüş, değerlendirme ve önerilerini ortaya çıkarmaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Malatya'da bulunan beşinci sınıf öğrencileri, örneklemini ise Malatya'da üç ortaokulda eğitim gören altmış üç beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öğrenci görüşlerini almak amacı ile araştırmacı tarafından uzman görüşü doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Çalışmada görüşülen beşinci sınıf öğrencilerinin çoğunluğunun derse ilişkin olumlu bir yaklaşım sergilediği, dersin yazma becerilerini geliştireceği inancına sahip olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca dersin öğrencilerin beklentilerini karşıladığı ve öğrencilerin çoğunluğunun derste yapılan etkinlikleri yeterli bulduğu araştırmada elde edilen sonuçlardır.Öğe YAZARLIK VE YAZMA BECERİLERİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2021) Sis, Nesrin; Bahşi, NiymetBu çalışmada ortaokul öğrencilerinin Yazarlık ve Yazma Becerileri Dersine yöneliktutumlarını ölçmek için geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmek amçlanmıştır. 44maddeden oluşan likert tipi ölçek taslağı 224 öğrenciye uygulanarak geçerlik vegüvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda geliştirilen ölçeğinKMO örneklem uygunluk katsayısı 0.919, Barlett testi değeri 2417,603 ve p değerip<.000 olarak bulunmuştur. Ölçeğin faktör analizine uygunluğu belirlendikten sınraölçekte faktör analizi yapılmıştır. Varimax döndürme yardımıyla gerçekleştirilen 224öğrencinin katılımıyla yapılan açımlayıcı faktör analizi neticesinde, ölçeğin yapısınauymayan ya da birden fazla faktöre yük veren 21 madde ölçekten çıkarılmıştır.Açımlayıcı faktör analizi neticesinde elenen maddelerden sonra geriye kalan 23 maddeile yapılan faktör analizi neticesinde 3 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Faktörlerinaçıkladığı toplam varyansın %54,074 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliliğiuzman görüşleri alınarak sağlanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği adına yapılan açımlayıcıfaktör analizi için 224 öğrenci çalışmaya katılım gösterirken, doğrulayıcı faktör analiziiçin ise 230 öğrenci araştırmaya katılım göstermiştir. Ölçeğin maddelerinin toplamı ile faktörler arası ilişkiyi tespit etmek için Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmış vetutum ölçeğinin Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı 0,87 olarak bulunmuştur.











