Yazar "Tatar, Taner" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe CEMAAT OLARAK ÇOK KÜLTÜRCÜLÜK VE POLİTİKALARI(2017) Tatar, TanerÖz: Sanayileşme ya da modernleşme süreciyle cemaat hayatından cemiyet hayatına geçiş üzerine yapılan vurgu ve yine bu minvalde dayanışmayı da mekaniklikten organik hale geçiş şeklindeki tasvir, bir tespit olarak takdim edilip kabul görmüş olmakla birlikte modern hayatta bütünüyle cemaatten arındırılmış bir cemiyet hayatı hiçbir zaman yaşanmamıştır. Gerçekliği toplumsal hayatta bütünüyle görülmemiş ama genel kabul görmüş bu takdimler, yeni bir büyük değişimin sözde tespiti, esasında ise takdimi ile yeniden ele alınarak "küresel köy" cemaati iddiasıyla can bulmaktadır. Bu anlayış, farklı cemiyetlerin birbirine bağlanmaları sonucunda yekpare bir bütün oluşturacağı ümidiyle, aslında hep bir kurgu olarak var olmuştur. Farklı cemiyetlerin, kitle iletişim araçları sayesinde birbirlerinin farkındalıklarının artması, ulaştırma araçları sayesinde ulaşılabilir ve dokunulabilir kılınması ve hâkim bir kültür tarafından da birbirine benzemesi sayesinde tek bir küresel cemaate dönüşümün gerçekleştiği hayal edilmektedir. Modernizmin bir ideoloji olarak geleneği yıkmaya yönelik tavrı yeniden siyasî arenada şiddetle sahnelenmekte, geleneğin yıkıntıları üzerine veya yıkıldığı sanılarak inşa edilen modern gelenek, selefinin akıbetine sürüklenmek suretiyle Globalizm inşa edilmeye çalışılmaktadır. Dünyada tek, millî devletlerde ise çokluğun esas alındığı bir kültür politikası izlenmektedir. Böylece Türk toplumu bir dönem modern şimdi de küreselci projelere muhatap tutulmakta, geleneksel cemaat yapılanmaları çok kültürlülük ekseninde bertaraf edilerek yerine yeni cemaat yapıları inşa edilmeye çalışılmaktadır. Bu çerçevede makalede çokkültürlülük politikaları ekseninde, yeni cemaat yapılanmaları analiz edilmeye çalışılacaktırÖğe Identity: Defining the Alternative or Knowing Yourself(Gazi Univ, Turk Kulturu Ve Haci Bektas Veli, 2008) Tatar, TanerIt is common that the declaration about identity is made in terms of alternative. Because of this approach, the individual's itself is being ignored while external factors are being put forward. There are lots of differences between western sources and Alevi-Bektasi sources, even sufistic sources. In this study, it is aimed to perform a comparative analysis in terms of this movement. identity does not express the object that is shaped by reflecting from the alternative, it express object that develops by knowing yourself. Identity is self-discovering that can be expressed by to be as well as period of construction. It is possible that we can come across the explanation of to be in both sufistic and Alevi-Bektasi thoughts.Öğe Kimlik: Ötekini belirlemek ya da kendini bilmek(Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 2008) Tatar, TanerÖz: Kimlik ile ilgili açıklamaların “öteki” kavramı temele alınarak yapılması yaygınlık arz etmektedir. Bu tür yaklaşımlarda bireyin kendisi ihmal edilerek, dış faktörler öne çıkarılmaktadır; ancak Batılı kaynaklar ile özelde Alevî-Bektaşî, genelde ise tasavvufî kaynaklar arasında önemli farklılıklar vardır. Bu çalışmada söz konusu farklılıklardan hareketle karşılaştırmalı bir kimlik analizi yapmak amaç edinilmiştir. Bu çerçevede görülmüştür ki kimlik, ötekinin aynasından yansıyarak şekillendirilen bir nesneyi değil, kendini bilmekle olgunlaşan bir özneyi ifade etmektedir. Kimlik bir inşa sürecinde oluşmakla birlikte “olmak”la ifade edilebilecek bir kendini keşfetmedir. Gerek Alevî-Bektaşî yorumlarında gerekse tasavvuf felsefesinde ve anlayışlarında “olmak” merkezli açıklamaları görmek mümkündür.Öğe Kutsalın siyasallaşması ve alevilik(Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 2008) Tatar, TanerÖz: Alevîliği siyasal bir mücadeleye dayandırarak açıklamak mümkün değildir; ancak siyasal mücadele içerisinde olanlar tarafından Alevîlik siyasetin merkezine doğru çekilmeye çalışılmaktadır. Dolayısıyla Alevîlik ideolojilerin hedef tahtası durumuna getirilmeye çalışılmaktadır. Bu çerçevede yazımızda ideolojik Alevîlik karşısında geleneksel Alevîliğin duruşu tartışılacaktır.Öğe Malatya'da Siyasi Katılım: Karşılaştırmalı Bir Analiz(Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2003) Tatar, TanerÖz: Araştırmamız Türkiye'nin taşra şehirlerinden biri olan Malatya'da yapılmıştır. Bu araştırma 1995 yılında yapmış olduğumuz araştırmanın bir tekrarıdır. Bu makalede 1995-2002 yılları arasında siyasî katılımdaki değişim belirlenmeye çalışılmıştır. Siyasî katılım, seçmen, faaliyete geçme ve faal olmak üzere üç katılım boyutunda ele alınmıştır. Belirlemiş olduğumuz on üç değişkenin (yaş, cinsiyet, medeni durum, din, öğrenim durumu, meslek, gelir, sosyal tabaka, etkililik inancı, mahallin bulunduğu bölge, doğum yeri, şehirde oturma süresi ve kendisini şehirli görme ) siyasî katılımın her bir boyutu üzerindeki etkisi araştırılmıştır.Öğe MULTICULTURALISM AS A COMMUNITY AND ITS POLITICS(Istanbul Univ, Methodology & Sociology Research Center, 2017) Tatar, TanerWith the emergence of industrialization or modernization, various stakeholders have focused on the transition from community to social life. In this context, the description of solidarity as a transition from mechanical to organic has been presented and accepted as a process of determination, although there has never been a society life that is free from one's community in the modern life. These generally accepted conceptions have been recently revived with the assertion of the global village community as a so-called determination of a new great change, although it is, in fact, the actual presentation. This perception has always existed as a fantasy-one that aims to combining different societies to constitute a monolithic entirety. The integration of these societies into a single global community may occur due to the rising awareness among different communities by means of mass media, their accessible and tactual positions by means of transportation vehicles, and their resemblance to one another due to a dominant culture. The attitude of modernism as an ideology that can destroy tradition has prevailed once again in the political arena and globalism is constructed as a modern tradition that prevails over the ruins of the previous ones. A culture policy based on the plurality of nation states and the unicity in the world is pursued. Within this context, Turkish society has become the object of modern and globalist projects, in which traditional community patterns are removed in terms of multiculturalism, and in their place, new community patterns are being constructed. Hence, in this paper, new community patterns are analyzed within the framework of multiculturalism policies.Öğe Siyasi katılımın sosyolojik tahlili (Malatya uygulaması)(İnönü Üniversitesi, 1995) Tatar, Taner[Abtsract Not Available]Öğe Toplumsal bir kurum olarak ocaklar ve işlevleri(Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 2014) Canbay, Hüsniye Tatar; Tatar, TanerÖz: Ocaklar, dinî kurumlar olarak Anadolu ve Balkanlar’da bir ağ şeklinde teşkilatlanmışlar ve yüzlerce yıllık bir geçmişe sahip olarak günümüze kadar gelmişlerdir. Temeli din olmakla birlikte ocaklar toplumsal hayata yönelik geniş bir işlev yelpazesi oluşturmuşlardır. Din kurumuna ilave olarak, ahlâk, hukuk, siyaset ve iktisat gibi kurumsal alanlarda da önemli işlevler ifa etmişlerdir. Özellikle kırsal alanda etkili olan ocak kurumu, modernleşme ve şehirleşme sürecine paralel olarak işlev kaybına uğramıştır. İşlevlerinin bir kısmını kaybetmiş olmasına rağmen bu kurum günümüzde de varlığını devam ettirmektedir. Aynı zamanda ocakların, modernleşmenin ortaya çıkardığı sorunlara cevap verebilme noktasında bir dönüşüm geçirdiği de söylenebilir. Bu çerçevede, makalede işlevsel analiz çerçevesinde genel olarak kurumların işlevleri ve özelikleri ile ocak kurumunun muhtevası ve işlevlerinin paralellik arz eden yönleri vurgulanacaktır. Toplumsal bir kurum olarak ocakların işlevleri, tarihi süreç içerisinde ve köy-şehir farklılaşması dikkate alınarak incelenecektir. Böylece işlevsel farklılaşma ve değişme de tespit edilmeye gayret edilecektir. Özellikle modernleşmenin ocaklar ve işlevleri üzerindeki etkisi incelenmeye çalışılacaktır. Başlık (İngilizce): Ocaks as a social institution and their functions Öz (İngilizce): Ocaks, as religious institutions, have been organized in the form of a network in Anatolia and Balkans. They have reached to present day with a history dating back to hundreds of years. Notwithstanding that their basis is formed by religion, ocaks have performed a wide range of functions for social life. In addition to the institution of the religion, they have performed important functions in some institutional areas such as morality, law, politics and economics. The ocak institution, which was effective especially in rural areas, has undergone a loss of function in parallel with the process of modernization and urbanization. Although it has lost some of its functions, this institution continues its existence nowadays. Also, it might be said that the foundation of ocak has undergone a transformation at the point of answering the problems created by the modernity. In this context, within the framework of functional analysis, contents and functions of the ocak institution showing parallelism with the functions and features of the institutions in general will be emphasized in the article. The functions of the ocaks as a social institution will be examined in the historical process considering the village-city differentiation. Thus, it is aimed to determine the functional differentiation and change as well. Especially, this article will try to examine the effect of modernization on ocaks and their functions.Öğe TÜRK DÜNYASI(NIN) BAYRAMI: NEVRUZ(Türk Dünyası Araştırmaları, 2015) Tatar, Hüsniye Canbay; Tatar, TanerÖz: Nevruz Bayramı binlerce yıllık geçmişi olan ve Türk Dünyası'nda kutlanan bir bayramdır. Mevsim değişikliğinin asli belirleyiciliğiyle kutlanan bu bayram değişerek devam eden bir gelenektir. Bu geleneğin geçmişinin derinlerde, yaygınlığının da geniş bir coğrafyada yaşanıyor ve yaşatılıyor olması, mana zenginliği ile kutlanıyor olmasını ortaya çıkarmıştır. Adriyatik'ten Çin Seddi'ne Türk Dünyası'nda bu bayramın, kısmen farklı, büyük çoğunlukla da ortak törenlerle kutlandığı görülmektedir. Bu yönüyle Nevruz Bayramı, Türklerin, mânâ etrafında bütünleşmelerinin hem sebebi hem de tecellisidir Başlık (İngilizce): Festival Of Turkic World: Nauruz Öz (İngilizce): Nauruz is a festival celebrated in the whole Turkish world and has a long history of many a thousand years. This festival celebrated mainly in accordance with seasonal change is a tradition which continues to change.The fact that this tradition has its roots in depth and is lived and kept alive in an extensive geographical area caused it to be celebrated with its spiritual richness. From the Adriatic to the Great Wall of China, it is witnessed that this festival is celebrated in Turkic world partly different but mainly with common ceremonies. Within this respect, Nauruz Festival is both the reason and manifestation (reflection) of the integration of the all Turks around the spirit