Yazar "Tekin, Ahmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Effects of Caffeic Acid Phenethyl Ester (CAPE) on Hepatopulmonary Syndrome(Springer/Plenum Publishers, 2011) Tekin, Ahmet; Turkyilmaz, Serdar; Kucukkartallar, Tevfik; Cakir, Murat; Yilmaz, Huseyin; Esen, Hasan; Ates, BurhanThe aim of this study was to investigate the effects of caffeic acid phenethyl ester (CAPE) on inflammatory and related histopathological changes in the lung and liver in experimental hepatopulmonary syndrome (HPS) model. Forty Sprague Dawley rats were used in this study. The animals were divided into four groups of ten rats each. Group 1 and 2 was subjected the common bile duct (CBD) but not ligated, Group 3; (cirrhosis + saline): the CBD was ligated and was given intraperitoneal saline infusion treatment during 5 weeks. Group 4; (cirrhosis + CAPE): the CBD was ligated and was given intraperitoneal CAPE infusion treatment during 5 weeks. A 5-week waiting period was observed for the development of cirrhosis and the rats' lungs and liver were taken for histopathological examination. The induction of HPS resulted in a significant increase in serum bilurubin, AST, ALT, and NO levels, and decrease PO2 and O-2 saturation. The use of CAPE significant decrease these parameters. Histopathological examination revealed less congestion, portal inflammation, and nodular formations of the liver, and less congestion, emphysematous and inflammatory changes and smallest perialviolar vascular diameters, in the lung in the cirrhosis + CAPE groups than in the other groups. CAPE treatment may be a potential approach for the treatment of hepatopulmonary syndrome in the future.Öğe Effects of caffeic acid phenethyl ester (CAPE) on sepsis in rats(Springer/Plenum Publishers, 2008) Tekin, Ahmet; Kucukkartallar, Tevfik; Turkyilmaz, Serdar; Dinckan, Ayhan; Esen, Hasan; Ates, Burhan; Yilmaz, HuseyinSepsis is still a major cause of the high mortality rate in the intensive care unit. Many studies have been published about the severity of sepsis, but the cause of mortality in sepsis and multiorgan failure is still obscure. This study investigated the effects of caffeic acid phenethyl ester (CAPE) particularly on the inflammatory and related histopathological changes in the lung, liver and kidney in an experimental sepsis model. Forty Sprague Dawley rats were used in this study, and were divided into four groups of ten rats each, as follows: Group I was given intraperitoneal saline infusion treatment. Group II was given intraperitoneal CAPE infusion treatment. Sepsis was induced in the animals in Group III (sepsis with saline infusion), while Group IV rats underwent induced sepsis plus CAPE infusion treatment (sepsis with CAPE infusion). Sampling was performed 48 h after treatment. The induction of sepsis resulted in a significant increase in serum glucose, leukocytes, urea, creatinine, LDH levels in BAL, plasma MDA, AST and ALT levels in the sepsis+saline group. The use of CAPE significantly decreased these parameters. Histopathological examination revealed less congestion, portal inflammation, and focal necrosis of the liver, and less congestion, edema, and emphysematous and inflammatory changes in the lung in the sepsis+CAPE group than in the other groups. These results support that CAPE may be used for the treatment of organ failure during sepsis.Öğe Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve yalnızlık durumlarının incelenmesi(2015) Öncel, Mustafa; Tekin, AhmetBilgisayar oyunları hemen her yaştaki bireylerce eğlenmek, öğrenmek, ev ve iş hayatının verdiği yorgunluğu kısmen de olsa giderebilmek gibi çeşitli amaçlarla günümüzde yaygın bir şekilde oynanmaktadır. Özellikle son yıllarda çocukların gerek fiziksel becerilerinin gerekse zihinsel aktivitelerinin gelişimleri için birçok oyun tasarlanmıştır. Bu oyunlar çeşitli ticari kuruluşlar tarafından kar amaçlı oluşturulduğu gibi, MEB tarafından da okullarda öğrencilerin ders içi başarılarını geliştirmek amacıyla da oluşturulmaktadır. Evde, okulda, internet evi gibi yerlerde bilgisayar oyunları ile çokça vakit geçiren öğrenciler; kontrolsüz, denetimsiz bir bilgisayar oyunu oynama süreci sonunda çeşitli fiziksel ve davranış bozuklukları, sosyal fobi, okul fobisi gibi çeşitli psikolojik sorunlara maruz kalmaktadırlar. Yaşanan bu psikolojik sorunlar çocukları yalnızlığa iterek sosyal çevreden, sosyal öğrenme ortamlarından uzaklaştırabilmektedir. Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin oyun bağımlılıkları ve yalnızlığa etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Bingöl il merkezinde bulunan bir ortaokulun beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıfında eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Veri toplama araçlarından ilki, öğrencilerin oyun bağımlılıklarının belirlenmesi için Horzum, Ayas ve Çakır Balta (2008) tarafından geliştirilen, geçerlik güvenirlik analizi yapılmış ölçektir. Diğer veri toplama aracı olan ve öğrencilerin yalnızlık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla hazırlanan yalnızlık ölçeği ise Rusell, Pepelau ve Cutrona (1980) tarafından hazırlanmış ve Demir (1989) tarafından Türkçe’ ye çevrilmiş olan ölçektir. Bunlara ek olarak; cinsiyet, sınıf, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, not ortalaması, aile gelir durumu gibi öğrencilerin demografik bilgilerinin yer aldığı anket kullanılmıştır. Frekans, yüzde, ortalama gibi betimsel analizler ve t-testi, anova gibi bazı ilişkisel analizler yapılarak uygulanan ölçekteki maddeler yorumlanmıştır. Araştırma sonunda cinsiyet ile oyun bağımlılığı arasında anlamlı bir fark bulunmadığı, oyun bağımlılık düzeyi yüksek olan çocuklarda yalnızlık duygusunun daha düşük olduğu, sınıf düzeyleri ile oyun bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı farklar olduğu bulunmuştur