Yazar "Tok, Yasin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Addiction in Adolescents from Past to Present: A Bibliometric Analysis(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Tok, Yasin; Cumurcu, Hatice BirgulThis research aimed to examine the basic and conceptual structure of the research area about addiction in adolescents by examining studies in an international index (Web of Science (WoS) database: SCI-Expanded, SSCI, AHCI, ESCI) through bibliometric analysis. Research on addiction in adolescents has been examined using bibliometric analysis and mapping techniques. Accordingly, a total of 5558 studies from the WoS database were analyzed in line with the criteria for inclusion. Although there were partial decreases in some years for adolescent studies about addiction, the general progression was increasing. Regarding resource categories, first were addictive behaviors, followed by drug and alcohol dependence. Although smoking is related to substance use, it differs from other types of addiction. In addition, Internet addiction, one of the behavioral addictions, are among the strong research themes. University of Pittsburgh produced most institution-based publications, and the USA was the country with most publications and most cited publications in the world. Research about adolescent addiction focuses mostly on substance abuse/use and psychiatry disciplines. Since publications in the research area are not within the limits of Lotka's law, authors in this research area need more publication productivity for two or more publications.Öğe Investigating the correlation between 2D:4D finger digit ratios and attention gathering skills of 60-72 month-old children(Elsevier Ireland Ltd, 2023) Uzun, Gokce Bagci; Tok, YasinBackground: Digit ratio 2D:4D is used to follow children's development process and examine behaviours and abilities. Aim: The aim of this study is to determine the correlation between the 2D:4D digit ratios of 60-72 month-old children and their attention gathering skills, as well as whether the 2D:4D digit ratio and attention gathering skills of children differ based on independent variables. Method: The sample of the study, designed in the correlational survey model, consisted of a total of 112 children aged 60-72 months who were attending preschool education in Malatya province in Turkey. The data were analysed using SPSS packaged software. Results: It was determined that there was a positive low significant correlation between attention gathering skills and the right hand 2D:4D digit ratio in 60-72 month-old children. In addition to, no significant difference was found between the children's FTF-K scores and the right hand 2D:4D digit ratio in terms of the variable of mother's status of exercising, but there was a significant difference between their FTF-K scores and the left hand 2D:4D digit ratio in terms of the variable of the mother's status of exercising. Conclusions: The findings of the study demonstrate the importance of the study for revealing clues about children's attention gathering/concentration levels from their early periods, and promoting their attention gathering skills and generally their cognitive development.Öğe Okul müdürlerinin yönetimde kullandıkları güç türlerine ilişkin öğretmen algıları(2019) Cömert, Melike; Tok, YasinAmaç: Bu araştırma ile ilkokul, ortaokul ve lise müdürlerinin yönetimde kullandıkları güç türlerine ilişkin öğretmen algılarının cinsiyet, öğrenim durumu, branş, görev yapılan okul kademesi ve kıdem değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Malatya ili Hekimhan ilçesindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 129 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde görev yapan öğretmenlere “Okul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Kullandıkları Güç Türleri Ölçeği” veri toplama aracı olarak uygulanmıştır. Bulgular: Cinsiyet, öğrenim durumu, branş, görev yapılan okul kademesi ve kıdem değişkenleri açısından yapılan fark analizlerinde: Kadın öğretmenler erkek öğretmenlere göre okul müdürlerinin zorlayıcı güç unsurlarını daha fazla kullandıklarını düşünmektedirler. Benzer şekilde, öğrenim durumu lisansüstü düzeyinde olan öğretmenler, önlisan-lisans düzeyinde öğrenim durumuna sahip öğretmenlere göre; müdürlerinin zorlayıcı güce daha fazla başvurduğunu düşünmektedirler. Önlisans-lisans öğrenim düzeyinde bulunan öğretmenler, lisansüstü öğrenim düzeyinde bulunan öğretmenlere göre müdürlerinin uzmanlık güç türü davranışlarını daha fazla kullandığı algısının oluştuğu belirlenmiştir. Ayrıca Sınıf öğretmenleri branş öğretmenlerine göre okul müdürlerinin uzmanlık, bilgi, bağlılık güçlerini kullanma düzeyini daha yüksek buldukları belirlenmiştir. Bilgi gücü alt boyutunda ise, 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip öğretmenler, okul müdürlerinin bilgi gücünü daha fazla kullandıklarını şeklinde algının oluştuğu belirlenmiştir. Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma bulguları doğrultusunda, okul müdürlerinin yönetimde kullandıkları güç unsurları öğretmenlerin eğitim öğretim faaliyetlerini doğrudan etkilemektedir. Bu bağlamda okul müdürleri güç unsurlarını tanıyarak, durumsallık ekseninde bir güç stratejisi oluşturarak öğretmenleri başarıya doğru yönlendirebilir.Öğe Okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş grubu çocukların yılmazlık düzeyleri ile matematik ve bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2020) Tok, YasinBu araştırmada, okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş grubu çocukların yılmazlık düzeyi ile matematik ve bilimsel süreç becerilerinin belirlenmesi, yılmazlık düzeyi ile matematik ve bilimsel süreç becerilerinin bağımsız değişkenler (cinsiyet, kardeş sayısı, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu ve aile gelir düzeyi) açısından anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ulaşılmak istenen amaçlar bakımından nicel araştırma modeline dayanan betimsel tarama yöntemi ile birlikte korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın evreni, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Malatya İli merkez ilçelerinde (Battalgazi ve Yeşilyurt) MEB'e bağlı bağımsız anaokulu ve anasınıflarında okul öncesi eğitimine devam eden 5 yaş grubu çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem belirlenirken amaçsal örnekleme yöntemlerinden olan ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Malatya İli merkez ilçeleri Battalgazi ve Yeşilyurt'ta MEB'e bağlı bağımsız anaokulu ve anasınıflarında okul öncesi eğitime devam eden, ölçüt olarak kullanılan risk faktörleri listesindeki en az bir risk faktörüne uyan ve çevreye uyum sağlayan 5 yaş grubu normal gelişim gösteren 384 çocuk oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak; "Çocuk Kişisel Bilgi Formu", "Risk Faktörleri Listesi", "Erken Çocuklukta Yılmazlık Ölçeği", "Erken Çocukluk Dönemi Matematik Eğitimi İçerik Standartları Ölçeği" ve "Fen Süreçleri Gözlem Formu" kullanılmıştır. Ulaşılan veriler, yüzde ve frekans tabloları ile ifade edilmiş, SPSS istatistik programı kullanılarak veri analizleri gerçekleştirilmiş ve değerlendirmeler yapılmıştır. Okul öncesi eğime devam eden 5 yaş grubu çocukların yılmazlık, matematik ve bilimsel süreç beceri düzeylerinin bağımsız değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesinde cinsiyet için bağımsız örneklemler için t testi; kardeş sayısı, anne öğrenim durumu ve baba öğrenim durumu için tek yönlü varyans analizi (ANOVA); aile gelir düzeyi için de Kruskal-Wallis testi kullanılarak analizler yapılmıştır. Çocukların yılmazlık düzeyi ile matematik becerileri arasındaki, bilimsel süreç becerileri ile yılmazlık düzeyi arasındaki ve matematik becerileri ile bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Çocukların yılmazlık düzeylerinin matematik ve bilimsel süreç beceri düzeylerini ne derecede yordadığını bulmak için basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda, okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş grubu çocukların yılmazlık, matematik ve bilimsel süreç beceri düzeyleri genel olarak yüksek bulunmuştur. Çocukların yılmazlık düzeyleri ile cinsiyet, baba öğrenim durumu ve aile gelir durumu değişkenleri arasında anlamlı farklılık bulunurken, kardeş sayısı ve anne öğrenim durumu değişkenleri arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Çocukların matematik beceri düzeyleri ile cinsiyetleri arasında anlamlı fark bulunamazken, kardeş sayısı, anne-baba öğrenim durumları ve aile gelir durumu değişkenleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bununla birlikte çocukların bilimsel süreç beceri düzeyleri ile kardeş sayısı, baba öğrenim durumu ve aile gelir durumu değişkenleri arasında anlamlı fark bulunurken, cinsiyet ve anne öğrenim durumu değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yılmazlık ile matematik becerileri arasında pozitif yönde orta düzeyde, yılmazlık ile bilimsel süreç becerileri arasında pozitif yönde yüksek düzeyde ilişki bulunmuştur. Ayrıca çocukların yılmazlık düzeyleri matematik ve bilimsel süreç beceri düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda eğitimciler tüm gelişim alanlarının birbirini etkilediği ve tamamladığı, gelişimin bir bütün olduğundan hareketle okullarda sadece akademik başarı/beceriye odaklanmadan, sosyal, davranışsal ve duyuşsal özelliklerinde desteklenmesi ile çocukların çok yönlü gelişimine özel katkılar sunabilirler. Anahtar Sözcükler: Okul öncesi eğitim, yılmazlık, matematik becerileri, bilimsel süreç becerileri.