Yazar "Toprak, Lokman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bölgeler arası kalkınma farklılıklarını gidermede turizmin rolü: Güneydoğu Anadolu Bölgesi örneği(İnönü Üniversitesi, 2008) Toprak, LokmanEkonomik büyüme ve kalkınma kavramları İkinci Dünya Savaşı sonrası, politikacılar ve iktisatçılar arasında oldukça sık kullanılmaya başlamıştır. Bu dönemde gerek ülke içinde gerekse ülkeler arasında gelişmişlik farklılıkları gözlenmiştir. Kalkınma sürecinde, ekonomik ve sosyal kalkınma ülkelerin her yerinde aynı zamanda gerçekleşmez. Kıt olan kaynakların etkin kullanılması amaçlanarak insan gücü kaynaklarının yeterliliği, pazarın büyüklüğü, coğrafi konum, teşebbüs gücü, hammadde yeterliliği gibi sosyal ve ekonomik birtakım faktörlerin etkisiyle, ülke içinde bazı yörelerin daha hızlı gelişme elde ettiği ve sonuçta mekânsal kutuplaşmaların olduğu görülmektedir. Ulusal ekonomiler içinde ?gelişmiş?, ?duraklamış? ve ?geri kalmış? gibi farklı gelişmişlik düzeyinde yörelerin ve bölgelerin ortaya çıkması toplumu oluşturan fertler arasında istihdam imkânları, gelir ve refah dağılımı açısından çeşitli eşitsizlik ve dengesizliklere yol açmaktadır. Gelişmenin bütün nimetlerinden her ülkenin, hatta aynı ülke içinde her bölge halkının eşit seviyede yararlanamadığı gerçeği ülkede de kendisini büyük ölçüde hissettirmektedir. Batı bölgelerinin değişik avantajlarından faydalanma düşüncesiyle, sanayinin hemen hemen tamamına yakını bu bölgelerde yatırım yapmaktadır. Bu durum da ülkedeki mevcut bölgeler arası dengesizliklere kaynaklık eden temel etken durumundadır. Türkiye de Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinin ekonomik ve sosyo-kültürel açıdan geri olduğu bir gerçektir. Bu bölgesel kalkınma farklılığını azaltmada turizm sektörünün yadsınmaz bir rolü vardır. Bu rol, onu kalkınmış ülkelerde önemli bir sektör konumuna getirirken, özellikle kalkınmakta olan ülkelerde turistik potansiyeli olan bölgelerin geliştirilmesinde turizm sektörü gibi ?yardımcı sektörlerin? kalkınmaya hız verici ve tamamlayıcı etkileri artık iyice anlaşılmıştır. Türkiye'nin de sahip olduğu zengin turistik potansiyeli kullanarak geri kalmış bölgelerin kalkınmasını bu yolla sağlamak ülkede bulunan bölgeler arası dengesizlikleri azaltacaktır. Bu çalışmanın başında; günümüzde geri kalmışlığın nedenleri ve kalkınma stratejilerine yer verilmiş ardından dünyada genel anlamda ve Türkiye'deki bölgeler arası kalkınma farklılıkları irdelenmiş, bunların nedenleri, sonuçları, çözüm önerileri, AB ülkelerinden çözüm örneklerine değinilmiştir. Daha sonra; bölgeler arası kalkınma farklılıklarını gidermede çözüm yolu olarak düşünülen turizm sektörünün geliştirilmesinin önemini vurgulamak amacıyla, dünyadan ve Türkiye'den rakamlar ve istatistikî verilerle bu sektörün büyüklüğü ve etkinliği gösterilmiştir. Bu kısım konu ile ilgili kaynakların incelenmesi araştırma konusunun anlaşılması, konu hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olunması amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında; Kültür ve Turizm Bakanlığında, Aktif dış turizm gelirleri ve bunun çarpan etkisinin ölçümünde görev alan uzmanlar ile görüşülmüştür. Bu şekilde literatürde yer alan çok sayıdaki hesaplama yöntemi ile turizm bakanlığının kullandığı yöntemler karşılaştırılarak, eksik ve yanlışlıklar tespit edilmiştir. Ayrıca bölgenin çeşitli illerinde yıllardan beridir sektörde çalışan ve işletmecilik yapan kişiler ile il turizm müdürlüklerinde görev yapan uzmanlarla görüşülerek; bölge turizminin günümüz ve geçmişteki durumu değerlendirilmiş, Bölgenin yabancılar tarafından en çok rağbet gören özellikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın üçüncü aşamasında ilk iki aşamada elde edilen veriler ışığında var olan bir hesaplama yöntemi geliştirilerek; Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki bazı illeri mevcut koşullarda ziyaret eden turist sayısının çoğaltan katsayısı ile il ekonomilerine sağlayacağı katkı hesaplanmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise; bölgedeki otel işletmelerine yönelik bir uygulama gerçekleştirilerek; bölgede faaliyet göstermekte olan otel işletmelerinin pazarlama tanıtım ve satış geliştirme yöntemleri hakkında elde edilen veriler, yorumlanıp değerlendirilmiştir. Araştırmanın anahtar kavramları şunlardır: - Kalkınma Stratejileri - Turizm - Bölgeler Arası Kalkınma Farklılıkları - Çoğaltan ve Hızlandıran Katsayı











