Yazar "Turan, Abdullah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir güneş arabası için farklı kanat profillerinin deneysel olarak değerlendirilmesi(2019) Onat, Cem; Daşkın, Mahmut; Altuğ, Mehmet; Turan, AbdullahÖz: Araba tasarımında önemli konulardan biri sürükleme kuvvetinin minimizasyonudur. Bir aracın geometrisine bağlı olarak elde edilen sürükleme katsayısını azaltmak, geometrik boyutları ve hızı bilinen aracın hava direnç kaybının düşürülmesiyle mümkündür. Cisim dış formundan dolayı hava akışında ne derece az bozuntuya neden olursa sürükleme katsayısı ve bununla birlikte sürükleme kuvveti de o derece düşük olur. Bu çalışmada bir güneş arabasının dış geometrisi için düşünülen 4 farklı kanat profilinin hava akışı içerisinde maruz kaldığı sürükleme kuvvetleri analiz edilmiştir. Bunun için geometrik olarak birbirinden farklı bu kanat modelleri 3D yazıcıda imal edilmiştir. Deneylerde hücum açısı ?=0° olarak kullanılmıştır. Deneylerde kullanılan hava akım hız değerleri güneş arabasının ortalama hız değerlerine karşılık gelmektedir. Deneysel olarak elde edilen veriler ile kullanılan profillerin sürükleme katsayısı (Cd) değerleri belirlenmiştir. Sürükleme katsayısının en düşük olduğu kanatçık Eppler 625 olurken, en yüksek değer ise Naca Munk M-4 kanat profilinde ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, sürükleme katsayıları, hacimleri, projeksiyon alanları ve yüzey alanları birlikte göz önüne alınarak profillerin genel değerlendirilmesi yapılarak güneş arabası dış kabuğu olarak kullanılabilirliği açısından optimum kanat profili belirlenmeye çalışılmıştır.Öğe The Effect of the Crack-Stiffness Relationship on the System Response in Columns of an SDOF Steel Structure Model under Harmonic and Earthquake Excitations(Hindawi Ltd, 2024) Aggumus, Huseyin; Daskin, Mahmut; Haskul, Mehmet; Turan, AbdullahIn this study, the effects of cracks in the columns of a single degree of freedom (SDOF) steel structure model on the system responses due to the decrease in the equivalent spring coefficient were investigated. The crack in the columns was modeled as an edge crack, and the crack was thought to behave like a spring. The crack is considered as the mode I crack type (opening mode) specified in linear fracture mechanics. In order to examine the responses of the system under the influence of different excitations, the changes in displacement, acceleration, and power spectral density responses under the influence of harmonic excitation at a frequency equal to the fundamental frequency of the SDOF model and six different earthquake excitations were examined.Öğe Evaluation of the effect of 9.5/11.5-fr ureteral access sheath use on acute kidney injury with the myo-inositol oxygenase biomarker in patients undergoing retrograde intrarenal surgery: a prospective, randomized, and controlled study(Taylor & Francis Ltd, 2024) Turan, Abdullah; Hirik, Erkan; Erdogan, Abdullah; Altun, Abdulsemet; Mertoglu, Cuma; Sam, Emre; Atar, MuhittinIntroductionWe aimed to investigate whether a low intrarenal pressure provided by ureteral access sheath (UAS) use had a positive effect on the prevention of acute kidney injury through the evaluation of the myo-inositol oxygenase (MIOX).Material and methodsThe patients were divided into two groups according to whether a 9.5/11.5-Fr UAS was used during retrograde intrarenal surgery (RIRS): UAS group and non-UAS group. RIRS was performed under gravity irrigation and manual pumping was not used. For the measurement of MIOX, 5 cc blood samples were taken from the patients preoperatively and four hours postoperatively.ResultsOperation time and hospital stay were significantly longer in the UAS group. The mean preoperative and postoperative MIOX values were 0.77 +/- 0.36 ng/ml and 0.74 +/- 0.38 ng/ml, respectively, in the UAS group, and 0.74 +/- 0.31 ng/ml and 0.83 +/- 0.40 ng/ml, respectively, in the non-UAS group. The mean MIOX change was -0.29 +/- 0.36 in the UAS group and 0.08 +/- 0.44 in the non-UAS group, indicating no significant difference between the groups.ConclusionEven if UAS is not used, significant acute kidney injury is not observed under gravity irrigation and therefore, if we avoid manual pumping, the intrarenal pressure remains low, thus potentially rendering the use of 9,5/11,5-Fr UAS unnecessary.Öğe Gain scheduling linear model of an electro-hydraulic actuator(2017) Onat, Cem; Turan, AbdullahAbstract: In different industrial processes in which position and force control are desired, electro-hydraulic systems have a widespread area of utilization. Models of electrohydraulic systems include high order nonlinearity. In this study, a gain scheduling linear model corresponded with nonlinear model of a hydraulic force actuator system is developed. The proposed model is constituted in two distinct and consecutive stages. In the first step, nonlinear terms caused to nonlinearity are described by the means of measurable or observable system parameters and embedded in a nonlinear scheduling parameter. Thus, the scheduling parameter is continuously extracted from main system. In the second step, the nonlinear system equation is rearranged by the scheduling parameter and by this way parameter varying linear model is obtained. The simulations which are performed by use of Matlab-Simulink computer program show that the proposed model rightly fits to the nonlinear system model.Öğe LPV modele dayanan kazanç programlamalı h∞ kontrolcü ile akıllı bir piezo kirişin titreşim kontrolü(İnönü Üniversitesi, 2020) Turan, AbdullahBu çalışmada, Kurşun-Zirkonyum-Titanyum (PZT) yamaları ile donatılmış değişken parametreli akıllı bir konsol kirişin düzleme dik birinci eğilme titreşimini bastırmak için ağırlıklı geometrik merkez (AGM) yöntemi ile tasarlanan bir PID kontrolcünün etkinliği araştırılmıştır. Bunun yanında Lineer Parametre Değişimli (LPV) model temeline dayanan bir kazanç programlamalı H∞ denetleyicisi tasarlanmış ve uygulanmıştır. Çalışmada ayrıca sistemin sıfırlarını iptal eden yeni bir LPV modelleme tekniği de tanıtılmaktadır. Bahsedilen robust kontrolcü tasarımı birbirini izleyen üç adımda gerçekleştirilmiştir. Birinci adımda, serbest ucuna bir mikro servo motor aracılığıyla dönebilecek şekilde bir kütle eklenmiş kirişin değişken parametreli modeli deneysel olarak elde edilmiştir. İkinci adımda, değişken parametre modelini içeren orijinal bir LPV modeli elde edilmiştir. Son adımda ise, LPV modelinde kazanç programlamalı H∞ kontrolcü tasarlanmıştır. Elde edilen kontrolcü daha sonra hem simülasyonlar hem de deneysel doğrulama için kullanılmıştır. Sistemdeki parametre değişikliklerine yanıt olarak, önerilen kontrolcünün, sağlam bir performans sergileyerek kiriş titreşimlerini baskılayabildiği gösterilmiştir. Son olarak tasarlanan kontrolcünün sisteme uygulanmasıyla elde edilen kontrolcü ve sensör çıkış verileri Matlab/Araç kutusunda yapay sinir ağına öğretilerek kirişin ucuna entegre edilmiş, servo kol mekanizmasının açı tahmini benzetimsel olarak yapılmıştır. Uygulamada, önerilen LPV kontrolcü tasarım stratejisi, parametreleri zamanla çeşitli yük koşullarına göre değişen ve dolayısıyla ilgili sistemin pasif özelliklerini derinden etkileyen uçak kanatlarının titreşim kontrolü için işlem yapılabilir.Öğe Manyetik Levitasyon Sistemleri İçin Ağırlıklı Geometrik Merkez Yöntemi ile PI-PD Kontrolcü Tasarımı(2021) Onat, Cem; Daşkın, Mahmut; Turan, Abdullah; Özgüven, Ö. FarukÖz: Manyetik levitasyon (Maglev) sistemleri, mühendislik sistemlerinde sürtünmeyi en aza indiren çözümler sunduğundan, güncel mühendislik çalışmalarındandır. Bu çalışmada, yeni bir PI-PD kontrolcü tasarımprosedürü sunulmuştur. PI-PD kontrolcüleri, bir PI (iç döngü) ve bir PD (dış döngü) kombinasyonundanoluşur. İç döngünün amacı, açık döngü kararsız sistemi kararlı kılmaktır. Dış döngünün amacı, kapalı döngüsisteminin toplam performans gereksinimlerini sağlamaktır. Tasarım prosedürü, kontrolcü parametreleridüzleminde kararlılık sınır eğrisi kullanılarak çizilen kararlı bölgenin elde edilmesi ve bu bölgenin ağırlıklıgeometrik merkezinin (AGM) hesaplanmasına dayanır. Tasarım prosedüründe, ilk olarak, iç döngü için PDkontrolcü parametrelerinin düzlemindeki kararlı bölge ve bunun ağırlıklı geometrik merkezi hesaplanır.İç döngü, belirtilen AGM kontrol parametreleri kullanılarak tek bir bloğa indirgenir ve ardından prosedür,farklı tasarımlarda faz ve kazanç payı performans gereksinimlerini uygulayan bir test fonksiyonu kullanılarak dış döngü PI denetleyicisi için tekrarlanır. Deneysel çalışma, önerilen metodoloji ile tasarlanan PI-PDkontrolcünün literatürde bulunan alternatiflere göre daha üstün performans sergilediğini göstermektedir.Öğe PI-PD Controller Design Based on Weighted Geometric Center Method for Time Delay Active Suspension Systems(2024) Turan, Abdullah; Aggumus, Hüseyin; Daskın, MahmutIn this study, a PI-PD controller was designed via weighted geometric center method (WGC) for a quarter vehicle model to suppress the vertical vibrations. The proposed design is based on finding the weighted geometric center of the area formed by the control parameters that make the system stable. The WGC method has two main stages. First, an area formed by the parameters of the PD controller (kf, kd) in the inner loop is obtained and the weighted geometric center of this area is calculated. Then, using these obtained parameters, the inner loop is reduced to a single block, and the parameters of the PI controller in the external loop (kp, ki) are calculated using the stability boundary curve as in the first step, and the weighted geometric center is calculated. The simulation results show that the PI-PD controller designed with the weighted geometric center method offers successful responses for the time delay quarter vehicle system.Öğe Vibration control of a smart piezo beam via gain scheduling H? controller based on LPV model(Techno-Press, 2021) Turan, Abdullah; Sahin, Melin; Onat, CemIn this study, a gain scheduling H-infinity controller based on Linear Parameter Varying (LPV) model was designed and applied to suppress the first out of plane bending vibration of a variable parameter smart beam equipped with Lead-Zirconium-Titanium (PZT) patches. This paper also introduces a novel LPV modelling technique which defalcates the zeros of the system. The controller design was carried out in three successive steps. In the first step, the variable parameter model of the beam with an added mass at its free end can rotate through a micro servo motor was experimentally obtained. In the second step, an original LPV model including the variable parameter model was obtained. Finally, H-infinity controller with gain scheduling was designed on LPV model. The obtained controller was then used both for simulations and experimental verifications. It was shown that in response to parameter changes in the system, the proposed controller is capable of suppressing the beam bending vibrations by also exhibiting a robust performance. In practice, the proposed LPV controller design strategy can be transacted for vibration control of aircraft wings, the parameters of which vary according to various load conditions changing in time and therefore deeply affects the passive characteristics of the system of interest.