Yazar "Ulusoy, Yağmur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe DUYGU DÜZENLEME PSİKO-EĞİTİM PROGRAMI UYGULAMASININ ERGENLERDE KENDİNE ZARAR VERME VE DUYGU DÜZENLEME STRATEJİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ(2022) Albayrak, İbrahim; Ulusoy, YağmurKendine zarar verme ergenlik döneminde en sık görülen risk faktörleri arasında yer aldığı ve kendine zarar vermenin duyguları işlevsel olarak düzenleyememe ile yakından ilişkili olduğu bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı; duygu düzenleme psiko-eğitim programının ergenlerde kendine zarar verme davranışı ve duygu düzenleme stratejileri üzerindeki etkililiğini sınamaktır. Bu araştırma 2X2'lik (deney ve kontrol x ön test-son test) yarı deneysel modele dayalıdır. Bu araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilinde bir meslek lisesinde okuyan 204 öğrenci ile yapılmıştır. Bu çalışmada Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği ve Kendine Zarar Verme Envanteri kullanılmıştır. Çalışmaya 12'si deney 12'si kontrol grubunda olmak üzere toplam 24 kişi katılmıştır. Deney ve kontrol grubunun ön test ölçümleri alındıktan sonra deney grubu üyelerine araştırmacılar tarafından geliştirilen, duygu odaklı terapi ve diyalektik davranışçı terapi temelli sekiz oturumluk Duygu Düzenleme Psiko-eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna herhangi bir işlem yapılmamıştır. Duygu Düzenleme Psikoeğitim programı tamamlandıktan bir hafta sonra deney ve kontrol grubunun son test ölçümleri yapılmıştır. Psiko-eğitim programının etkililiği karışık desenler için çift yönlü ANOVA ile test edilmiştir. Analizler sonucunda uygulanan psiko-eğitim programına katılan deney grubunun kendine zarar verme ve içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme puan ortalamalarının kontrol grubuna göre manidar düzeyde azaldığı görülmüştür. Elde edilen bulgular Duygu Düzenleme Psiko-eğitim programının kendine zarar verme ve içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme stratejileri üzerinde etkili olduğunu ortaya koymaktadır.Öğe Examining the Effectiveness of School-Based Interventions Developed to cope with and Prevent Substance Use: A Systematic Literature Review(2023) Çelik, Feride; Ulusoy, YağmurIn this research, between January 2012 and December 2022, four databases, Eric, Science Direct, Web of Science and Scopus, were searched for studies written in English and 7 studies were found to meet the necessary conditions for review. The findings show that the most frequently used substances by adolescents are cigarettes, alcohol, opium, nass, cannabis, and methamphetamine. Also, it was concluded that group intervention shave an effect on perceived parent involvement in adolescents, prevent and decrease adolescent substance use, resist peer pressure, help in being able to say no, and increaseparents’ relationship satisfaction with their adolescents. These findings suggest that school-based group interventions that involved adolescents and parents together are functional in preventing and reducing adolescent substance use. However, the fact that half of the risk of bias assessment is ambiguous suggests that research that integrates experimental studies with low risk of bias is needed.Öğe Examining The Rules in Nuclear and Origin Families Living in Turkey(2023) Ulusoy, Yağmur; Kılıçarslan, SuatThis study aimed to examine married couples’ descriptions of themselves, their spouses, mothers, and fathers and their views about the rules in their nuclear and families of origin. The study group consisted of 12 married individuals, including eight females and four males, who were aged between 23 and 49, were not married to another participant, lived in the central county of a province in the central Anatolia region. The study used the phenomenological research design, which is one of the qualitative research approaches. The data were collected through semi-structured interviews, one of the qualitative research techniques, and analyzed with the content analysis method. The results of the study indicated that altruism and submissiveness were the common and prominent descriptions of the female participants about themselves and the descriptions of all participants about their mothers, whereas cold and distant were common descriptions of the participants about their mothers and fathers. It was found that the rules about couple relationships, family relationships, parenting, and spirituality/values were similar in nuclear and families of origin but that although the rules of the relationships with the family of origin/relatives and budget management were expressed in nuclear families, they were not expressed in families of origin.Öğe Kadınlarda Ailenin İşlevselliği, Roller ile Karşılıklı Bağımlılık Arasındaki İlişkide Gerçek ve Psikolojik Doğum Sırasının Düzenleyici Rolü(2021) Ulusoy, Yağmur; İnceoğlu, FeyzaBu araştırmanın amacı ailedeki roller, ailenin işlevselliği ile karşılıklı bağımlılık arasındaki ilişkiyi ve gerçek doğum sırası ile psikolojik doğum sırasının bu ilişki üzerindeki etkisinin farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan, yaşları 17 ile 40 arasında değişen 501 kadın öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Bileşik Karşılıklı Bağımlılık Ölçeği, McMaster Aile Değerlendirme Ölçeği ve White-Campbell Psikolojik Doğum Sırası Envanteri kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 ve AMOS 24 istatistik paket programları ile analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular, rollerin hem genel işlevsellik hem de karşılıklı bağımlılığı pozitif yönde anlamlı düzeyde yordamaktadır. Ancak roller ile karşılıklı bağımlılık arasındaki ilişkide ailenin işlevselliğinin aracı rolü anlamlı bulunmamıştır. Psikolojik doğum sırası ile gerçek doğum sırası aynı ve farklı olanların genel işlevsellik ile karşılıklı bağımlılık arasındaki ilişkideki düzenleyici rolleri anlamlıdır. Psikolojik doğum sırası ile gerçek doğum sırası farklı olanların, aynı olanlara göre rolleri hem genel işlevsellik hem de karşılıklı bağımlılık üzerindeki düzenleyici etkisinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Çalışmadan elde edilen bulgular alan yazın ışığında tartışılmış, araştırmacılara ve ebeveynlere çeşitli öneriler sunulmuştur.Öğe Öğrenilmiş iyimserlik psiko-eğitim uygulamasının öğrenilmiş çaresizlik ve akılcı olmayan inançlar üzerindeki etkisi(Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2013) Ulusoy, Yağmur; Duy, BakiÖz: Bu araştırmanın amacı, öğrenilmiş iyimserlik psiko-eğitim uygulamasının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öğrenilmiş çaresizlik ve akılcı olmayan inançları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırma; deney, kontrol ve plasebo gruplu ön test-son test modeline dayalı deneysel bir çalışmadır. Çalışmaya 9 u deney, 9 u kontrol ve 9 u plasebo grubunda olmak üzere, 15 i erkek 12 si kız toplam 27 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Mantık Dışı İnançlar Ölçeği (Bireysel Düşünceler Ölçeği) ve Çocuklar için Yükleme Biçimi Ölçeği kullanılmıştır. Deney grubunda bulunan katılımcılarla, öğrenilmiş iyimserlik düzeylerini yükseltmek amacıyla araştırmacılar tarafından bilişsel-davranışçı terapi yaklaşımı dikkate alınarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Öğrenilmiş İyimserlik Psiko-eğitim uygulaması gerçekleştirilmiştir. Plasebo grubu ile ergenlik dönemi sorunları başlığı altında dört oturumluk bir grup rehberliği etkinliği uygulanırken, kontrol grubuna ise herhangi bir işlem uygulanmamıştır. Deneysel işlemin etkililiğini sınamak amacıyla, karışık desenler için iki faktörlü ANOVA (SPANOVA) tekniğinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda uygulanan Öğrenilmiş İyimserlik Programının öğrenilmiş çaresizlik puanlarını azaltmada anlamlı bir etkisinin olmadığı, akılcı olmayan inançları azaltmada ise anlamlı bir etkisi olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular mevcut alan yazındaki diğer araştırmalar çerçevesinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.Öğe Psikodrama Teknikleri ile Bütünleştirilmiş Etkileşim Grubu Uygulamasının Karşılıklı Bağımlılık Üzerindeki Etkisi(2019) Ulusoy, Yağmur; Güçray, S. SonayBu araştırmada psikodrama teknikleri ile bütünleştirilmiş etkileşim grubu uygulamasının karşılıklı bağımlılık üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu araştırmada, karma desenlerden, iç içe desen yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada ön-test, son-test ve izleme ölçümü yapılan deney ve kontrol grubundan oluşan yarı deneysel bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 14’ü deney, 14’ü kontrol grubuna tesadüfü olarak atanan 28 kadın psikolojik danışman adayından oluşmaktadır. Bu araştırmanın nicel verilerini toplamak için Bileşik Karşılıklı Bağımlılık Ölçeği kullanılmış; nitel verileri toplamak için odak grup görüşmesi yapılmıştır. Deney grubuna toplam 14 oturumluk psikodrama teknikleri ile bütünleştirilmiş etkileşim grubu uygulaması yapılmıştır. Kontrol grubuna hiçbir işlem uygulanmamıştır. Yapılan analizler sonucunda, nicel bulgular deneysel çalışmanın karşılıklı bağımlılık, kendini feda etme ve duyguları bastırma puanlarını azaltmada etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ancak kişilerarası kontrol puanlarını azaltmada etkili olmadığını ortaya koymuştur. Nitel bulguların, nicel bulgularla benzerlik gösterdiği görülmüştür.