Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Yurtçu, Meltem" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    The Effect of Option Differences on Psychometric Properties of Items in Likert-Type Scales
    (2023) Doğan, Nuri; Yurtçu, Meltem; Gündeğer, Ceylan
    Likert-type scales are often used in education and psychology. In Likert-type scales, response options/categories, like items, are expected not to direct individuals’ responses. Although the researchers themselves make decision on how to arrange categories during scale development, it is possible that different categories reveal different response behaviors. In the literature, it has been observed that differentiations in the number of categories of forms are studied more, yet there are a limited number of studies investigating the middle category in the forms with different labels. Furthermore, it has also been observed that there are limited number of empirical studies conducted based on polytomous Item Response Theory. This study, which was conducted to close this gap in the literature, was carried out with 377 students. The options of the attitude scale were denominated with different labels, and thus four different forms were generated. Only the middle category names were changed in the first three forms, and in the fourth form, the categories were graded. The data obtained from the forms were analyzed using the Graded Response Model and the Generalized Partial Credit Model depending on Item Response Theory. After the examination of reliability of the forms, the parameters in these forms, and the relationships between the parameters according to both models, inferences were made as to how the differences of the middle category in the forms had an effect on the perceptions of individuals.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Farklı Şekilde Etiketlenen Likert Tipi Ölçeklerin Ölçme Değişmezliğine Etkisinin İncelenmesi
    (2024) Doğan, Nuri; Kılcı, Ceylan Gündeğer; Yurtçu, Meltem
    Bu araştırma, farklı orta nokta etiketine sahip u?ç sözel ve bir ucu gömu?lu? ölçek formunun psikometrik özelliklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, 377 u?niversite öğrencisinden, aynı özelliği ölçen ve aynı maddelerden oluşan fakat farklı tutum etiketlerine sahip dört farklı ölçek formu ile veri toplanmıştır. Araştırmada, tek boyutlu bir yapıya sahip olan Matematiksel Tutum Ölçeği’nin 14 maddelik kısa formu kullanılmıştır. Veri seti, geçerlik, gu?venirlik ve ölçme değişmezliği bakımından incelenmiştir. Sonuçlar, dört formun açıklanan varyans oranlarının yakın olduğunu, formların benzer ve yu?ksek du?zeyde gu?venirliğe sahip olduğunu göstermiştir. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçlarına göre, orta nokta etiketi “Fikrim yok” olan Form 1, veriye daha iyi uyum sağlamıştır. Son olarak, formlar yalnızca yapısal değişmezliği sağlamıştır. Metrik değişmezliğin sağlanamaması madde faktör yu?klerinin formlar arasında değiştiğine işaret etmektedir. Bu sonuca dayanarak bireylerin aynı kategoride yer alan farklı tutum etiketlerini ve farklı tu?rdeki ölçekleri farklı şekillerde algıladıkları söylenebilir. Bu bulgular ışığında, araştırmacılar genellenebilirlik kuramı ve/veya madde tepki kuramı temelinde benzer çalışmaları tekrarlayarak alana deneysel kanıtlar koyabilirler.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Mobbing Aracı Olarak Ölçme ve Değerlendirme Ölçeği
    (2019) Şad, Süleyman Nihat; Özer, Niyazi; Yurtçu, Meltem; Erdemir, Nuri
    Öz: Öğretim elemanlarının pedagojik yetersizlikleri, ölçme ve değerlendirme süreçlerinin öğrenciler üzerinde bir baskı ya da cezalandırma aracına dönüşmesine neden olabilir. Bu suistimalin süreğen hale gelmesi ise öğrencilerde psikolojik yıldırmaya (mobbing) yol açabilir. Üniversite öğrencilerinin ölçme değerlendirme süreçlerinde mobbinge maruz kalma düzeylerini ölçebilecek geçerli, güvenilir ve kullanışlı bir ölçek geliştirmeyi amaçlayan bu araştırma bir karma yöntem araştırması olarak desenlemiştir. Bu amaçla “Mobbing Aracı olarak Ölçme-Değerlendirme Ölçeği”nin [MAÖDÖ] maddeleri nitel bir veri toplama ve analiz süreci ile geliştirilmiş ve ardından psikometrik özellikleri İnönü Üniversitesine bağlı 23 farklı MYO/Fakülte/Enstitü’de öğrenim görmekte olan 1850 öğrenciden elde edilen veriler analiz edilerek incelenmiştir. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda tek faktörden oluşan ölçeğin makul düzeyde varyans açıklama oranına (%63), yüksek faktör yük değerlerine (.745-.843) ve madde-toplam korelasyon katsayılarına (r=.652-.770) sahip olduğu; takip eden doğrulayıcı faktör analizinde ise yapının kabuledilebilir ya da mükemmel uyum iyiliği değerleriyle doğrulandığı [X2/sd=42.439/12=3.537; RMR= 0.042; GFI= 0.986, AGFI= 0.968; CFI= 0.991; NFI= 0.987; RMSEA=0.054] görülmüştür. Ayrıca ölçek maddelerinin ortalama varyans açıklama değerleri (AVE = .56) ve kompozit güvenirlik (CR = .90) katsayılarından hareketle yapının yakınsak geçerliliğinin ve güvenilirliğinin yeterli olduğu anlaşılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa (?= .902) ve Guttman test yarılama (r= .878) yöntemleriyle hesaplanan içtutarlılık katsayıları da ölçekten elde edilen puanların yüksek düzeyde güvenirliğe sahip olduğunu göstermektedir. Toplam 7 maddeden oluşan 5’li Likert formatındaki MAÖDÖ’nden alınan minimum ve maksimum puanlar 7-35 arasında değişmekte olup alınan puanların artması öğrencilerin ölçme değerlendirme aracılığıyla mobbinge maruz kalma düzeylerinin de arttığını göstermektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    SOSYAL BEĞENİRLİK ÖLÇEĞİ’NİN GELİŞTİRİLMESİ GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
    (2021) Erzen, Evren; Yurtçu, Meltem; Ulu Kalın, Özlem; Koçoğlu, Erol
    Öz: Bu çalı?ma bireylerin sosyal beğenirlik düzeylerinin belirlenebilmesine yönelik bir ölçeğin geli?tirilmesiniamaçlamaktadır. Katılımcılar ya?ları 17 ile 45 arasında deği?en (Ortya?=21.33, Ss=2.32) 527’si kadın (%62),325’i erkek (%38) toplamda 852 öğrenciden olu?maktadır. Ara?tırma kapsamında ölçek maddelerinin dil, anlamve kapsam geçerliği sağlanmı?, pilot uygulama ardından formun nihai hali 426 öğrenciye uygulanarak açımlayıcıfaktör analizi yapılmı?tır. Analiz sonucunda elde edilen faktör yapısının toplam varyansın %52.29’unu açıkladığıbelirlenmi?tir. Iki faktörlü ve 15 maddeden olu?an yapının doğrulayıcı faktör analizi 426 ki?ilik farklı birörnekleme uygulanmı? elde edilen sonuçlar faktörlerin yapısal uyum gösterdiğini ortaya koymu?tur (?2/df= 2.50,GFI= .93, CFI= .92, AGFI= .91, RMSEA= .06). Güvenirlik analizi için Cronbach Alpha ?ç Tutarlılıkkatsayısından faydalanılmı?tır. Analizler ölçeğin bütününün ait güvenirlik katsayısının .84, kabul görme altboyutunun .85 ve dikkat çekme al boyutunun .75 olduğunu göstermektedir. Çalı?ma sonucunda, ortaya çıkan 15maddeli ölçeğin bireylerin sosyal beğenirlik düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilirbir ölçme aracı olduğu görülmü?tür.

| İnönü Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


İnönü Üniversitesi, Battalgazi, Malatya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim