Bu araştırmada lise öğrencilerinin akademik güdülenme, okula bağlanma ve okuldaki temel psikolojik ihtiyaçları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Ayrıca akademik güdülenme düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırma evrenini 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında Elazığ il merkezinde öğrenim görmekte olan lise öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi ise uygun örnekleme yöntemiyle seçilen farklı okul türlerinde öğrenim gören 389 kız ve 361 erkek olmak üzere toplam 750 öğrencidir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Akademik Güdülenme Ölçeği (Bozanoğlu, 2004b), Okula Bağlanma Ölçeği Lise Formu (Savi-Çakar ve Karataş, 2017), Ergen Öğrencilerin Okuldaki Temel Psikolojik İhtiyaçları Ölçeği (Özen, 2016) ve araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veri analizinde Bağımsız Örneklemler İçin t Testi, Tek Faktörlü Varyans Analizi ve Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu Katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, ergenlerin akademik güdülenme düzeylerinin sınıf düzeyi, devamsızlık ve başarı puanına göre farklılaştığını; cinsiyet, okul türü ve sınıf mevcuduna göre farklılaşmadığını göstermiştir. Ayrıca akademik güdülenme ile okula bağlanma arasında, okula bağlanma ile okuldaki temel psikolojik ihtiyaçlar arasında ve akademik güdülenme ile okuldaki temel psikolojik ihtiyaçlar arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Sonuçlar ilgili literatür ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimler: Güdülenme, Akademik Güdülenme, Okula Bağlanma, Okuldaki Temel Psikolojik İhtiyaçlar iv ABSTRACT HIGHSCHOOL STUDENTS' ACADEMIC MOTIVATION, SCHOOL ATTACHMENT AND BA
In this study, the relations between highschool students' academic motivation, school attachment and basic psychological needs at school are investigated. Besides, it was aimed to examine academic motivation levels of adolescent in terms of some demographic variables. The study universe consists of adolescents attending high schools in Elazığ province in 2018-2019 academic year. The sample of the study was a total of 750 students, 389 girls and 361 boys, who were educated in different high school types selected by convenience sampling method. Data were collected by Academic Motivation Scale (Bozanoğlu, 2004b), School Attachmen Scale High School Form (Savi-Çakar and Karataş, 2017), Adolescent Students' Basic Psychological Needs at School Scale (Özen, 2016) and Personal Information Form created by the researcher. In the analysis of the data, t Test for Independent Sampling, One Way Variance Analysis and Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient were used. Research results showed that there is significant difference in academic motivation levels of adolescents according to class level, grade point average and absenteeism, however there is no significant difference in academic motivation levels of adolescents according to gender, school type and class size. Moreover, it is determined that there is a positively medium-level significant correlation between academic motivation and school attachment, academic motivation and basic psychological needs at school, school attachment and basic psychological needs at school. Results were discussed in the light of relevant literature. Key Words: Motivation, Academic Motivation, School Attachment, Basic psychological needs at school. v İÇİNDEKİLER KABUL ONAY SAYFASI ....