DSpace@İnönü

Makamsal viyolonsel öğretim yöntemine sistematik bir yaklaşım

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Arapgirlioğlu, Hasan
dc.contributor.author Değirmencioğlu, Levent
dc.date.accessioned 2016-07-26T12:01:04Z
dc.date.available 2016-07-26T12:01:04Z
dc.date.issued 2011
dc.date.submitted 2011
dc.identifier.citation Değirmencioğlu, L. (2011). Makamsal viyolonsel öğretim yöntemine sistematik bir yaklaşım. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-178 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/3942
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı. 1-178 ss. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırma, `makamsal viyolonsel eğitiminde metot eksikliği' probleminin çözümüne yönelik sistematik, bilimsel bir öğretim yöntemi geliştirmek ve bu yöntemin öğrenci başarısı üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmada; ilk aşamada, literatür taraması yapılarak Türk Müziği nazariyatı öğretim yöntemleri, Türk Müziği çalgıları öğretim yöntemleri, geleneksel viyolonsel öğretim yöntemleri incelenmiş, bu inceleme sonucunda elde edilen bulgular, makamsal viyolonsel eğitimi alanında uzman kişilerin görüşlerinden elde edilen bulgular ile sentezlenerek, makamsal viyolonsel öğretimi için bir öğretim yöntemi geliştirilmiştir. Oluşturulan yöntem, uzman kişilerin görüşleri alınarak; süre, hedef, hedef davranışlar, içerik, yöntem ve değerlendirme basamaklarını kapsayan üniteler halinde, Hüseyni makamı üzerinde çalışılmış, toplamda 28 ders saatine karşılık gelen bir ders işleyiş planı hazırlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında, uygulama sürecinde yapılması planlanan ön test-son test sonuçlarını değerlendirecek gözlemci grubu ve öğretim yönteminin uygulanacağı deney grubu oluşturulmuştur. Gözlemci grubu, Erciyes Üniversitesi GSF Müzik bölümünde görev yapan, alanında uzman 4 hocadan oluşmaktadır. Deney grubu ise, Erciyes Üniversitesi GSF Müzik bölümünde farklı sınıflarda öğrenim gören, farklı seviyelerdeki viyolonsel öğrencilerinden seçilmiş 3 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın son aşamasında, oluşturulan yönteme yönelik deneysel çalışma yapılmıştır. Öncelikle, deney grubuna Hüseyni makamında seçilen bir Saz Semaisi'nin iki bölümünün (1 hane, 1 teslim) solfeji ve icrası yaptırılarak ön test yapılmıştır. Daha sonra geliştirilen öğretim yöntemi deney grubuna uygulamış, uygulama sonucunda aynı Saz Semaisi'nin iki bölümünün solfeji ve icrası yeniden yaptırılarak son test yapılmıştır. Ön test ve son test verileri, gözlemci grubu ile birlikte hazırlanan performans değerlendirme ölçeği ile değerlendirilmiş, değerlendirme sonuçlarının istatistiksel analizinde, makamsal viyolonsel eğitimi için geliştirilen öğretim yöntemi, öğrenci gelişiminde etkili olmuştur. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER BİLDİRİM.............................................................................................................ii TEŞEKKÜR..........................................................................................................iii ÖZET.....................................................................................................................iv SUMMARY...........................................................................................................vi KISALTMALAR LİSTESİ.................................................................................vii İÇİNDEKİLER...................................................................................................viii TABLOLAR LİSTESİ..........................................................................................xi ŞEKİLLER LİSTESİ..........................................................................................xiii BÖLÜM 1...............................................................................................................1 GİRİŞ.....................................................................................................................1 1.1. Eğitim...........................................................................................................1 1.2. Öğretim ve Genel Öğretim İlkeleri.............................................................4 1.3. Öğretme Stratejileri....................................................................................6 1.3.1. Sunuş Yoluyla Öğretme Stratejileri.....................................................7 1.3.2. Buluş Yoluyla Öğretme Stratejisi........................................................9 1.3.3. Araştırma Yoluyla Öğretme Stratejileri.............................................10 1.4. Öğretme Yöntemleri...................................................................................11 1.4.1. Anlatma Yöntemi.................................................................................12 1.4.2. Tartışma Yöntemi................................................................................14 1.4.3. Gösterip Yaptırma Yöntemi................................................................14 1.4.4. Problem Çözme Yöntemi....................................................................16 1.4.5. Bireysel Çalışma Yöntemi...................................................................17 1.4.6. Dinleterek Öğretme Yöntemi..............................................................17 1.5. Sanat Eğitimi..............................................................................................18 1.6. Müzik Eğitimi.............................................................................................21 1.7. Çalgı Eğitimi...............................................................................................24 1.7.1. Çalgı Eğitiminde Metot Kavramı........................................................26 1.7.2. Çalgı Eğitiminde Metot Kullanımının Öğrenci ve Öğreticiye Yönelik Katkıları ........................................................................................................28 1.7.3. Geleneksel Türk Müziği’nde Çalgı Eğitimi........................................30 1.7.4. Geleneksel Türk Müziği Çalgı Eğitiminde Meşk Yöntemi ................34 1.7.5. Türkiye’de Makamsal Viyolonsel Eğitimi ..........................................36 BÖLÜM 2..............................................................................................................40 2.1. Problem.......................................................................................................40 2.1.1. Ana Problem........................................................................................41 2.1.2. Alt Problemler.....................................................................................41 2.2. Amaç...........................................................................................................42 2.3. Araştırmanın Hipotezleri...........................................................................42 2.4. Önem...........................................................................................................43 2.5. Sayıltılar .....................................................................................................43 2.6. Sınırlılıklar .................................................................................................44 BÖLÜM 3..............................................................................................................46 İLGİLİ YAYIN VE ARAŞTIRMALAR..............................................................46 BÖLÜM 4..............................................................................................................49 YÖNTEM..............................................................................................................49 4.1. Araştırmanın Modeli..................................................................................49 4.1.1. Araştırmanın İlk Aşaması...................................................................49 4.1.2. Araştırmanın İkinci Aşaması..............................................................49 4.1.3. Araştırmanın Üçüncü (Son) Aşaması.................................................50 4.2. Evren Ve Örneklem....................................................................................57 4.3. Veri Toplama Araçları...............................................................................57 4.4. Verilerin Analizi ve Yorumlanması...........................................................60 BÖLÜM 5..............................................................................................................65 BULGULAR VE YORUMLAR...........................................................................65 5.1. Makamsal Viyolonsel Eğitimi İçin Geliştirilen Öğretim Yönteminin Aşamalarına İlişkin Bulgu Ve Yorumlar .........................................................65 5.1.1. Öğretim Yönteminde Kullanılacak Makamın Belirlenmesi..............65 5.1.2. Öğretim Yönteminde Kullanılacak Makama Yönelik Saz Eserinin Belirlenmesi ...................................................................................................66 5.1.3. Öğretim Yöntemindeki Uygulamaların Hangi Karar Ses Üzerinden Seslendirileceğinin Belirlenmesi ...................................................................66 5.1.4. Öğretim Yönteminde Kullanılacak Anahtarın Belirlenmesi.............68 5.2. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yöntemi Oluşumunda Yaralanılan Öğretim Yaklaşımlarına İlişkin Bulgu ve Yorumlar.......................................70 5.3. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yöntemine Dayalı Program Örneğine İlişkin Bulgu ve Yorumlar ................................................................................72 5.3.1. ÜNİTE 1...............................................................................................72 5.3.2. ÜNİTE 2...............................................................................................76 5.3.3. ÜNİTE 3.............................................................................................100 5.4. Makamsal Viyolonsel Eğitimi İçin Hazırlanan Öğretim Yönteminin Öğrenci Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bulgular ve Yorumlar ....................109 5.5. Deney Grubu Performans Değerlendirme Ölçeği Ön Test-Son Test Sonuçları Arasındaki Farkın Anlamlılığını Test Etmek İçin Yapılan Non-Parametrik Wilcoxon Testine İlişkin Bulgular Ve Yorumlar.......................139 5.5.1. Solfej Uygulaması, Kriterlere Yönelik Ön Test ve Son Test Puanları Arasındaki Farkların İncelenmesi..............................................................139 5.5.2. İcra Uygulaması, Kriterlere Yönelik Ön Test ve Son Test Puanları Arasındaki Farkların İncelenmesi..............................................................143 BÖLÜM 6............................................................................................................147 SONUÇLAR VE ÖNERİLER............................................................................147 6.1. Sonuçlar....................................................................................................147 6.1.1. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yönteminin Oluşturulmasına İlişkin Sonuçlar...........................................................................................................147 6.1.2. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yönteminin Uygulanmasına İlişkin Sonuçlar...........................................................................................................148 6.1.3. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yönteminin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkilerine İlişkin Sonuçlar..............................................................................149 6.2. Öneriler.....................................................................................................151 EKLER................................................................................................................153 EK 1.....................................................................................................................154 KAYNAKÇA.......................................................................................................156 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject öğretim yöntemi tr_TR
dc.subject çalgı eğitimi tr_TR
dc.subject viyolonsel tr_TR
dc.subject makamsal viyolonsel eğitimi tr_TR
dc.subject metot tr_TR
dc.title Makamsal viyolonsel öğretim yöntemine sistematik bir yaklaşım tr_TR
dc.title.alternative Introducing a systematic approach to modal violoncello teaching method tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.contributor.authorID TR102863 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster