dc.contributor.advisor |
Arapgirlioğlu, Hasan |
|
dc.contributor.author |
Değirmencioğlu, Levent |
|
dc.date.accessioned |
2016-07-26T12:01:04Z |
|
dc.date.available |
2016-07-26T12:01:04Z |
|
dc.date.issued |
2011 |
|
dc.date.submitted |
2011 |
|
dc.identifier.citation |
Değirmencioğlu, L. (2011). Makamsal viyolonsel öğretim yöntemine sistematik bir yaklaşım. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-178 ss. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11616/3942 |
|
dc.description |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı. 1-178 ss. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu araştırma, `makamsal viyolonsel eğitiminde metot eksikliği' probleminin çözümüne yönelik sistematik, bilimsel bir öğretim yöntemi geliştirmek ve bu yöntemin öğrenci başarısı üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmada; ilk aşamada, literatür taraması yapılarak Türk Müziği nazariyatı öğretim yöntemleri, Türk Müziği çalgıları öğretim yöntemleri, geleneksel viyolonsel öğretim yöntemleri incelenmiş, bu inceleme sonucunda elde edilen bulgular, makamsal viyolonsel eğitimi alanında uzman kişilerin görüşlerinden elde edilen bulgular ile sentezlenerek, makamsal viyolonsel öğretimi için bir öğretim yöntemi geliştirilmiştir. Oluşturulan yöntem, uzman kişilerin görüşleri alınarak; süre, hedef, hedef davranışlar, içerik, yöntem ve değerlendirme basamaklarını kapsayan üniteler halinde, Hüseyni makamı üzerinde çalışılmış, toplamda 28 ders saatine karşılık gelen bir ders işleyiş planı hazırlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında, uygulama sürecinde yapılması planlanan ön test-son test sonuçlarını değerlendirecek gözlemci grubu ve öğretim yönteminin uygulanacağı deney grubu oluşturulmuştur. Gözlemci grubu, Erciyes Üniversitesi GSF Müzik bölümünde görev yapan, alanında uzman 4 hocadan oluşmaktadır. Deney grubu ise, Erciyes Üniversitesi GSF Müzik bölümünde farklı sınıflarda öğrenim gören, farklı seviyelerdeki viyolonsel öğrencilerinden seçilmiş 3 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın son aşamasında, oluşturulan yönteme yönelik deneysel çalışma yapılmıştır. Öncelikle, deney grubuna Hüseyni makamında seçilen bir Saz Semaisi'nin iki bölümünün (1 hane, 1 teslim) solfeji ve icrası yaptırılarak ön test yapılmıştır. Daha sonra geliştirilen öğretim yöntemi deney grubuna uygulamış, uygulama sonucunda aynı Saz Semaisi'nin iki bölümünün solfeji ve icrası yeniden yaptırılarak son test yapılmıştır. Ön test ve son test verileri, gözlemci grubu ile birlikte hazırlanan performans değerlendirme ölçeği ile değerlendirilmiş, değerlendirme sonuçlarının istatistiksel analizinde, makamsal viyolonsel eğitimi için geliştirilen öğretim yöntemi, öğrenci gelişiminde etkili olmuştur. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
BİLDİRİM.............................................................................................................ii
TEŞEKKÜR..........................................................................................................iii
ÖZET.....................................................................................................................iv
SUMMARY...........................................................................................................vi
KISALTMALAR LİSTESİ.................................................................................vii
İÇİNDEKİLER...................................................................................................viii
TABLOLAR LİSTESİ..........................................................................................xi
ŞEKİLLER LİSTESİ..........................................................................................xiii
BÖLÜM 1...............................................................................................................1
GİRİŞ.....................................................................................................................1
1.1. Eğitim...........................................................................................................1
1.2. Öğretim ve Genel Öğretim İlkeleri.............................................................4
1.3. Öğretme Stratejileri....................................................................................6
1.3.1. Sunuş Yoluyla Öğretme Stratejileri.....................................................7
1.3.2. Buluş Yoluyla Öğretme Stratejisi........................................................9
1.3.3. Araştırma Yoluyla Öğretme Stratejileri.............................................10
1.4. Öğretme Yöntemleri...................................................................................11
1.4.1. Anlatma Yöntemi.................................................................................12
1.4.2. Tartışma Yöntemi................................................................................14
1.4.3. Gösterip Yaptırma Yöntemi................................................................14
1.4.4. Problem Çözme Yöntemi....................................................................16
1.4.5. Bireysel Çalışma Yöntemi...................................................................17
1.4.6. Dinleterek Öğretme Yöntemi..............................................................17
1.5. Sanat Eğitimi..............................................................................................18
1.6. Müzik Eğitimi.............................................................................................21
1.7. Çalgı Eğitimi...............................................................................................24
1.7.1. Çalgı Eğitiminde Metot Kavramı........................................................26
1.7.2. Çalgı Eğitiminde Metot Kullanımının Öğrenci ve Öğreticiye Yönelik Katkıları ........................................................................................................28
1.7.3. Geleneksel Türk Müziği’nde Çalgı Eğitimi........................................30
1.7.4. Geleneksel Türk Müziği Çalgı Eğitiminde Meşk Yöntemi ................34
1.7.5. Türkiye’de Makamsal Viyolonsel Eğitimi ..........................................36
BÖLÜM 2..............................................................................................................40
2.1. Problem.......................................................................................................40
2.1.1. Ana Problem........................................................................................41
2.1.2. Alt Problemler.....................................................................................41
2.2. Amaç...........................................................................................................42
2.3. Araştırmanın Hipotezleri...........................................................................42
2.4. Önem...........................................................................................................43
2.5. Sayıltılar .....................................................................................................43
2.6. Sınırlılıklar .................................................................................................44
BÖLÜM 3..............................................................................................................46
İLGİLİ YAYIN VE ARAŞTIRMALAR..............................................................46
BÖLÜM 4..............................................................................................................49
YÖNTEM..............................................................................................................49
4.1. Araştırmanın Modeli..................................................................................49
4.1.1. Araştırmanın İlk Aşaması...................................................................49
4.1.2. Araştırmanın İkinci Aşaması..............................................................49
4.1.3. Araştırmanın Üçüncü (Son) Aşaması.................................................50
4.2. Evren Ve Örneklem....................................................................................57
4.3. Veri Toplama Araçları...............................................................................57
4.4. Verilerin Analizi ve Yorumlanması...........................................................60
BÖLÜM 5..............................................................................................................65
BULGULAR VE YORUMLAR...........................................................................65
5.1. Makamsal Viyolonsel Eğitimi İçin Geliştirilen Öğretim Yönteminin
Aşamalarına İlişkin Bulgu Ve Yorumlar .........................................................65
5.1.1. Öğretim Yönteminde Kullanılacak Makamın Belirlenmesi..............65
5.1.2. Öğretim Yönteminde Kullanılacak Makama Yönelik Saz Eserinin Belirlenmesi ...................................................................................................66
5.1.3. Öğretim Yöntemindeki Uygulamaların Hangi Karar Ses Üzerinden Seslendirileceğinin Belirlenmesi ...................................................................66
5.1.4. Öğretim Yönteminde Kullanılacak Anahtarın Belirlenmesi.............68
5.2. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yöntemi Oluşumunda Yaralanılan Öğretim Yaklaşımlarına İlişkin Bulgu ve Yorumlar.......................................70
5.3. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yöntemine Dayalı Program Örneğine İlişkin Bulgu ve Yorumlar ................................................................................72
5.3.1. ÜNİTE 1...............................................................................................72
5.3.2. ÜNİTE 2...............................................................................................76
5.3.3. ÜNİTE 3.............................................................................................100
5.4. Makamsal Viyolonsel Eğitimi İçin Hazırlanan Öğretim Yönteminin Öğrenci Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bulgular ve Yorumlar ....................109
5.5. Deney Grubu Performans Değerlendirme Ölçeği Ön Test-Son Test Sonuçları Arasındaki Farkın Anlamlılığını Test Etmek İçin Yapılan Non-Parametrik Wilcoxon Testine İlişkin Bulgular Ve Yorumlar.......................139
5.5.1. Solfej Uygulaması, Kriterlere Yönelik Ön Test ve Son Test Puanları Arasındaki Farkların İncelenmesi..............................................................139
5.5.2. İcra Uygulaması, Kriterlere Yönelik Ön Test ve Son Test Puanları
Arasındaki Farkların İncelenmesi..............................................................143
BÖLÜM 6............................................................................................................147
SONUÇLAR VE ÖNERİLER............................................................................147
6.1. Sonuçlar....................................................................................................147
6.1.1. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yönteminin Oluşturulmasına İlişkin Sonuçlar...........................................................................................................147
6.1.2. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yönteminin Uygulanmasına İlişkin Sonuçlar...........................................................................................................148
6.1.3. Makamsal Viyolonsel Öğretim Yönteminin Öğrenci Başarısı Üzerindeki
Etkilerine İlişkin Sonuçlar..............................................................................149
6.2. Öneriler.....................................................................................................151
EKLER................................................................................................................153
EK 1.....................................................................................................................154
KAYNAKÇA.......................................................................................................156 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
öğretim yöntemi |
tr_TR |
dc.subject |
çalgı eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
viyolonsel |
tr_TR |
dc.subject |
makamsal viyolonsel eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
metot |
tr_TR |
dc.title |
Makamsal viyolonsel öğretim yöntemine sistematik bir yaklaşım |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Introducing a systematic approach to modal violoncello teaching method |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
TR102863 |
tr_TR |