dc.contributor.advisor |
Yurga, Cemal |
|
dc.contributor.author |
Toptaş, Barış |
|
dc.date.accessioned |
2016-08-04T11:16:53Z |
|
dc.date.available |
2016-08-04T11:16:53Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.date.submitted |
2012 |
|
dc.identifier.citation |
Toptaş, B. (2012). Halk türkülerinin sistematik olarak piyano eğitiminde kullanılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-171 ss. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11616/4050 |
|
dc.description |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı. 1-171 ss. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, lisans düzeyinde piyano eğitimi gören öğrencilere yönelik piyano için yazılmış özgün makamsal etütlerin, öğrencilerin piyano için düzenlenmiş türküleri çalma becerilerinin geliştirilmesindeki etkisini araştırmaktır. Bu nedenle araştırmada gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmaya literatür taraması ile başlanmıştır. Uzmanların görüşleri doğrultusunda Türk Halk Müziği repertuarından seçilen üç türkü lisans öğrencilerinin teknik seviyelerine uygun olarak düzenlenmiştir. Daha sonra bu üç türkünün makamına yönelik üç özgün makamsal etüt geliştirilmiştir. Araştırmanın deneysel evresinde akademik piyano başarı notları esas alınarak birbirine denk deney (12 öğrenci) ve kontrol (12 Öğrenci) grupları oluşturulmuştur. Deneysel çalışmanın ilk aşamasında öğrencilerin üç türküye ilişkin yarım saatlik deşifre performanslarının video kayıtları (Öntest) alınmıştır ve üç uzmana değerlendirilmek üzere videolar verilmiştir. İkinci aşamada, deney ve kontrol grupları farklı eğitim yöntemleri ile 8 hafta boyunca çalıştırılmıştır. Üçüncü ve son aşamada ise tüm grup öğrencilerinin türküyü çalma performansları tekrar video kaydına (Sontest) alınıp üç uzmana verilmiştir. Daha sonra üç uzman tarafından öğrencilerin performansları için verilen puanlar ile elde edilen verilerin analizi için SPSS 17.0 paket programı kullanılmış; sonuçların elde edilmesi aşamasında Mann-Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonunda hazırlanan makamsal etütler ile çalışan deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerinden, türküyü çalma becerisi açısından daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İçindekiler
KABUL ve ONAY SAYFASI.................................Hata! Yer işareti tanımlanmamış.
ÖN SÖZ.....................................................................................................................IV
ONUR SÖZÜ...............................................................................................................V
ÖZET........................................................................................................................VI
ABSTRACT.............................................................................................................VIII
TABLOLAR LİSTESİ.............................................................................................XIII
ŞEKİLLER LİSTESİ.................................................................................................XV
GİRİŞ............................................................................................................................ 1
1.1. Problem Durumu.............................................................................................1
1.2. Araştırmanın Amacı........................................................................................2
1.3. Araştırmanın Önemi........................................................................................2
1.4. Sınırlılıklar......................................................................................................3
1.5. Varsayımlar.....................................................................................................3
1.6. Hipotezler.......................................................................................................3
1.7. Tanımlar..........................................................................................................4
İKİNCİ BÖLÜM ........................................................................................................... 6
KURAMSAL BİLGİLER VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................6
2.1. Çalgı Eğitimi.......................................................................................................6
2.1.1. Çalgı Tekniği...................................................................................................8
2.2. Piyano Eğitimi....................................................................................................9
2.2.1. Piyano Eğitiminde Etüt’lerin İşlevi ve Önemi.................................................15
2.2.3. Piyano Eğitiminde Kullanılan Klasik Batı Müziği Etütlerine Örnekler...........20
2.2.3.1. Teknik Becerilerin Geliştirilmesine Yönelik Hazırlanmış Etütler.................21
2.2.3.2. Teknik Düzeyin Sergilenmesine Yönelik Etütler........................................23
2.2.4. Çağdaş Türk Müziği Etütleri..........................................................................25
2.2.5. Piyano Eğitiminde Çağdaş Türk Müziğinin Kullanımı....................................29
2.3. Türk Halk Müziği.............................................................................................31
2.3.1. Türk Halk Müziğinde Ayaklar........................................................................38
2.3.1.1. Maya Ayağı................................................................................................39
2.3.1.2. Hüseyni Ayağı............................................................................................39
2.3.1.3. Kerem Ayağı...............................................................................................40
2.3.1.4. Abdal Ayağı................................................................................................41
2.3.1.5. Garip Ayağı.................................................................................................41
2.3.1.6. Kalender Ayağı..........................................................................................42
2.3.1.7. Misket Ayağı..............................................................................................43
2.3.1.8.Azeri Ayağı..................................................................................................43
2.3.1.9. Müstezad Ayağı.........................................................................................44
2.3.1.10. Fidayda (Hüdayda) Ayağı..........................................................................44
2.3.1.11.Yörük Ayağı...............................................................................................45
2.3.1.12. Karasevda Ayağı......................................................................................45
2.4. Ayak ve Makam Kavramı .................................................................................46
2.5. Türk Halk Müziğinde Makam Kavramı.............................................................56
2.6. Türk Müziği ......................................................................................................60
2.7. Dörtlü Armoni ..................................................................................................62
2.8. Dizi ve Kadanslar..............................................................................................73
2.8.1. Hüseyni Makamı Dizisi ve Kadansı................................................................74
2.8.2. Hicaz Makamı Dizisi ve Kadansı...................................................................75
2.8.3. Karcığar Makamı Dizisi ve Kadansı...............................................................75
2.9. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR...............................................................................76
2.9.1. Yurtiçinde Yapılmış Çalışmalar.....................................................................76
2.9.2. Yurtdışında Yapılmış Çalışmalar....................................................................92
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM.....................................................................................................98
YÖNTEM ...................................................................................................................98
3.1. Araştırma Modeli..............................................................................................98
3.1.1. Araştırmanın Birinci Aşaması........................................................................99
3.1.2. Araştırmanın İkinci Aşaması..........................................................................99
3.1.3. Araştırmanın Üçüncü Aşaması.......................................................................99
3.1.3.1. Deneyin Uygulama Aşamaları...................................................................100
3.2. Çalışma Evreni (Grubu)..................................................................................101
3.3. Veri Toplam Teknikleri...................................................................................104
3.4. Verilerin Analizi.............................................................................................104
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM.............................................................................................106
BULGULAR ve YORUM.........................................................................................106
BEŞİNCİ BÖLÜM....................................................................................................116
SONUÇLAR ve ÖNERİLER....................................................................................116
5.2. Sonuçlar..........................................................................................................116
5.3. Öneriler...........................................................................................................119
KAYNAKÇA............................................................................................................122
EKLER .....................................................................................................................132 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
piyano eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
makamsal etüt |
tr_TR |
dc.subject |
türkü |
tr_TR |
dc.subject |
Türk Halk müziği |
tr_TR |
dc.title |
Halk türkülerinin sistematik olarak piyano eğitiminde kullanılması |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Systematic use of folk songs in piano education |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
TR30062 |
tr_TR |