DSpace Repository

Halk türkülerinin sistematik olarak piyano eğitiminde kullanılması

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yurga, Cemal
dc.contributor.author Toptaş, Barış
dc.date.accessioned 2016-08-04T11:16:53Z
dc.date.available 2016-08-04T11:16:53Z
dc.date.issued 2012
dc.date.submitted 2012
dc.identifier.citation Toptaş, B. (2012). Halk türkülerinin sistematik olarak piyano eğitiminde kullanılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-171 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/4050
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı. 1-171 ss. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, lisans düzeyinde piyano eğitimi gören öğrencilere yönelik piyano için yazılmış özgün makamsal etütlerin, öğrencilerin piyano için düzenlenmiş türküleri çalma becerilerinin geliştirilmesindeki etkisini araştırmaktır. Bu nedenle araştırmada gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmaya literatür taraması ile başlanmıştır. Uzmanların görüşleri doğrultusunda Türk Halk Müziği repertuarından seçilen üç türkü lisans öğrencilerinin teknik seviyelerine uygun olarak düzenlenmiştir. Daha sonra bu üç türkünün makamına yönelik üç özgün makamsal etüt geliştirilmiştir. Araştırmanın deneysel evresinde akademik piyano başarı notları esas alınarak birbirine denk deney (12 öğrenci) ve kontrol (12 Öğrenci) grupları oluşturulmuştur. Deneysel çalışmanın ilk aşamasında öğrencilerin üç türküye ilişkin yarım saatlik deşifre performanslarının video kayıtları (Öntest) alınmıştır ve üç uzmana değerlendirilmek üzere videolar verilmiştir. İkinci aşamada, deney ve kontrol grupları farklı eğitim yöntemleri ile 8 hafta boyunca çalıştırılmıştır. Üçüncü ve son aşamada ise tüm grup öğrencilerinin türküyü çalma performansları tekrar video kaydına (Sontest) alınıp üç uzmana verilmiştir. Daha sonra üç uzman tarafından öğrencilerin performansları için verilen puanlar ile elde edilen verilerin analizi için SPSS 17.0 paket programı kullanılmış; sonuçların elde edilmesi aşamasında Mann-Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonunda hazırlanan makamsal etütler ile çalışan deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerinden, türküyü çalma becerisi açısından daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. tr_TR
dc.description.tableofcontents İçindekiler KABUL ve ONAY SAYFASI.................................Hata! Yer işareti tanımlanmamış. ÖN SÖZ.....................................................................................................................IV ONUR SÖZÜ...............................................................................................................V ÖZET........................................................................................................................VI ABSTRACT.............................................................................................................VIII TABLOLAR LİSTESİ.............................................................................................XIII ŞEKİLLER LİSTESİ.................................................................................................XV GİRİŞ............................................................................................................................ 1 1.1. Problem Durumu.............................................................................................1 1.2. Araştırmanın Amacı........................................................................................2 1.3. Araştırmanın Önemi........................................................................................2 1.4. Sınırlılıklar......................................................................................................3 1.5. Varsayımlar.....................................................................................................3 1.6. Hipotezler.......................................................................................................3 1.7. Tanımlar..........................................................................................................4 İKİNCİ BÖLÜM ........................................................................................................... 6 KURAMSAL BİLGİLER VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................6 2.1. Çalgı Eğitimi.......................................................................................................6 2.1.1. Çalgı Tekniği...................................................................................................8 2.2. Piyano Eğitimi....................................................................................................9 2.2.1. Piyano Eğitiminde Etüt’lerin İşlevi ve Önemi.................................................15 2.2.3. Piyano Eğitiminde Kullanılan Klasik Batı Müziği Etütlerine Örnekler...........20 2.2.3.1. Teknik Becerilerin Geliştirilmesine Yönelik Hazırlanmış Etütler.................21 2.2.3.2. Teknik Düzeyin Sergilenmesine Yönelik Etütler........................................23 2.2.4. Çağdaş Türk Müziği Etütleri..........................................................................25 2.2.5. Piyano Eğitiminde Çağdaş Türk Müziğinin Kullanımı....................................29 2.3. Türk Halk Müziği.............................................................................................31 2.3.1. Türk Halk Müziğinde Ayaklar........................................................................38 2.3.1.1. Maya Ayağı................................................................................................39 2.3.1.2. Hüseyni Ayağı............................................................................................39 2.3.1.3. Kerem Ayağı...............................................................................................40 2.3.1.4. Abdal Ayağı................................................................................................41 2.3.1.5. Garip Ayağı.................................................................................................41 2.3.1.6. Kalender Ayağı..........................................................................................42 2.3.1.7. Misket Ayağı..............................................................................................43 2.3.1.8.Azeri Ayağı..................................................................................................43 2.3.1.9. Müstezad Ayağı.........................................................................................44 2.3.1.10. Fidayda (Hüdayda) Ayağı..........................................................................44 2.3.1.11.Yörük Ayağı...............................................................................................45 2.3.1.12. Karasevda Ayağı......................................................................................45 2.4. Ayak ve Makam Kavramı .................................................................................46 2.5. Türk Halk Müziğinde Makam Kavramı.............................................................56 2.6. Türk Müziği ......................................................................................................60 2.7. Dörtlü Armoni ..................................................................................................62 2.8. Dizi ve Kadanslar..............................................................................................73 2.8.1. Hüseyni Makamı Dizisi ve Kadansı................................................................74 2.8.2. Hicaz Makamı Dizisi ve Kadansı...................................................................75 2.8.3. Karcığar Makamı Dizisi ve Kadansı...............................................................75 2.9. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR...............................................................................76 2.9.1. Yurtiçinde Yapılmış Çalışmalar.....................................................................76 2.9.2. Yurtdışında Yapılmış Çalışmalar....................................................................92 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM.....................................................................................................98 YÖNTEM ...................................................................................................................98 3.1. Araştırma Modeli..............................................................................................98 3.1.1. Araştırmanın Birinci Aşaması........................................................................99 3.1.2. Araştırmanın İkinci Aşaması..........................................................................99 3.1.3. Araştırmanın Üçüncü Aşaması.......................................................................99 3.1.3.1. Deneyin Uygulama Aşamaları...................................................................100 3.2. Çalışma Evreni (Grubu)..................................................................................101 3.3. Veri Toplam Teknikleri...................................................................................104 3.4. Verilerin Analizi.............................................................................................104 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM.............................................................................................106 BULGULAR ve YORUM.........................................................................................106 BEŞİNCİ BÖLÜM....................................................................................................116 SONUÇLAR ve ÖNERİLER....................................................................................116 5.2. Sonuçlar..........................................................................................................116 5.3. Öneriler...........................................................................................................119 KAYNAKÇA............................................................................................................122 EKLER .....................................................................................................................132 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject piyano eğitimi tr_TR
dc.subject makamsal etüt tr_TR
dc.subject türkü tr_TR
dc.subject Türk Halk müziği tr_TR
dc.title Halk türkülerinin sistematik olarak piyano eğitiminde kullanılması tr_TR
dc.title.alternative Systematic use of folk songs in piano education tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.contributor.authorID TR30062 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record