dc.contributor.advisor |
Sağer, Turan |
|
dc.contributor.author |
Karagöz, Betül |
|
dc.date.accessioned |
2016-08-05T06:21:50Z |
|
dc.date.available |
2016-08-05T06:21:50Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.date.submitted |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
Karagöz, B. (2013). İlköğretim öğrencilerine değerlerin okul şarkıları yoluyla kazandırılması. İnönü Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-206 ss. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11616/4060 |
|
dc.description |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı. 1-206 ss. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, "Paylaşım, hoşgörü, sorumluluk" değerlerinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerine kazandırılmasında ve öğrencilerin farkındalık düzeylerini artırmada okul şarkılarının etkili bir araç olup olmadığını belirlemektir. Çalışmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada bulunduğu karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmının desenini, yarı deneysel modellerden olan öntest sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu desen oluşturmaktadır. Nitel kısımda ise nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır.Araştırma 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Malatya ili merkez ilçe sınırları içerisinde, ikinci eğitim bölgesinde yer alan ve alt sosyo-ekonomik düzeye sahip bir devlet ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deney ve kontrol grupları, özellikleri açısından birbirine denk iki sınıfta öğrenim gören 20?şer öğrenciden oluşmuştur. Veri toplamak amacıyla kişisel bilgi formu, Müzik Dersi Değerler Ölçeği, açık uçlu soru formu ve uzman görüşü formu kullanılmıştır. Deney grubuna, araştırmacı tarafından hazırlanan değerlerin kazanımına yönelik program haftada 2 saat olmak üzere toplam 10 hafta süresince uygulanırken; kontrol grubunda ise dersler MEB tarafından öngörülen müzik dersi öğretim programına uygun olarak işlenmiştir. Bu uygulama sonucunda verilen eğitimin etkisini belirlemek amacıyla deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin değerler ölçeğinden aldıkları puanlar ve açık uçlu soru formuna verdikleri yanıtlar karşılaştırılmıştır.Araştırma sonucunda; nicel verilerden elde edilen sonuçlara göre; paylaşım, hoşgörü, sorumluluk değerlerini içeren okul şarkıları ile yapılan müzik eğitiminin, çocukların bu değerleri kazanmasına yardımcı olduğu ve değerlere ilişkin farkındalık düzeylerinin artmasında etkili olduğu görülmüştür. Nitel verilerden elde edilen sonuçlara bakıldığında ise; uygulamanın yapıldığı deney grubu öğrencilerinin, uygulama yapılmayan kontrol grubu öğrencilerine oranla, "paylaşımın tanımına, nelerin paylaşılabileceğine ve paylaşılamayacağına, paylaşımcı insanların özelliklerine; hoşgörünün tanımına, nelerin hoş görülebileceğine ve hoş görülemeyeceğine, hoşgörülü insanların özelliklerine; sorumluluğun tanımına, sahip oldukları sorumluluklara, sorumlu oldukları kişilere, sorumluluk sahibi insanların özelliklerine" ilişkin görüşlerinde kontrol grubu öğrencilerine oranla daha tutarlı ve zengin ifadeler kullandıkları görülmüştür. Sonuç olarak hem nitel ve nicel bulguların birbiriyle tutarlı olduğu ve çocuk şarkılarının değerler eğitiminde kullanılmasının etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..................................................................................İ
ONUR SÖZÜ...........................................................................................................İİ
İTHAF.....................................................................................................................İİİ
ÖNSÖZ...................................................................................................................İV
ÖZET......................................................................................................................Vİ
ABSTRACT..........................................................................................................Vİİİ
İÇİNDEKİLER........................................................................................................X
TABLOLAR LİSTESİ...........................................................................................XİV
ŞEKİLLER LİSTESİ............................................................................................XVİİ
KISALTMALAR LİSTESİ..................................................................................XVİİİ
BÖLÜM 1....................................................................................................................1
1.GİRİŞ.....................................................................................................................1
1.1. Problem Durumu ............................................................................................ 2
1.2. Problem Cümlesi............................................................................................3
1.3. Alt Problemler ................................................................................................ 3
1.4. Araştırmanın Amacı........................................................................................5
1.5. Araştırmanın Önemi........................................................................................5
1.6.Varsayımla r.....................................................................................................6
1.7. Sınırlılıklar......................................................................................................6
1.8. Tanımlar.........................................................................................................7
BÖLÜM 2....................................................................................................................8
2. KURAMSAL BİLGİLER VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR.....................................8
2.1. KURAMSAL BİLGİLER...............................................................................8
2.1.1. Değer Kavramı........................................................................................8
2.1.2. Değerlerin Sınıflandırılması...................................................................12
2.1.3. Değer Kuramları....................................................................................16
2.1.4. Değerlerin İşlevleri.................................................................................24
2.1.5. Değerlerin Öğretimi...............................................................................25
2.1.6. Değer Öğretiminde Modeller..................................................................36
2.1.7. Müzik Eğitimi........................................................................................39
2.1.8. Genel Müzik Eğitimi İçinde Müzik Dersinin Önemi..............................41
2.1.9. Müzik Dersinin Kapsamı........................................................................42
2.1.10. Okul Şarkılarının Önemi......................................................................45
2.1.11. Müzik Eğitimi - Okul Şarkıları - Değerler Eğitimi................................53
(Müzik Yoluyla Değerler Eğitimi)...................................................................53
2.1.12. İlköğretim Müzik Öğretim Programında Yer Alan Değerler.................66
2.2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR...........................................................................69
2.2.1. Ülkemizde Yapılan Araştırmalar............................................................69
2.2.2. Yurtdışında Yapılan Araştırmalar...........................................................79
BÖLÜM 3..................................................................................................................85
3. YÖNTEM........................................................................................................85
3.1. Araştırmanın Modeli.....................................................................................85
3.1.1. Araştırmanın Nicel Boyutunun Modeli...................................................86
3.1.2. Araştırmanın Nitel Boyutunun Modeli...................................................87
3.2. Çalışma Grubu..............................................................................................88
3.3. Veri Toplama Araçları..................................................................................93
3.3.1. Nicel Veri Toplama Araçları..................................................................93
3.3.1.1. Kişisel Bilgi Formu.........................................................................93
3.3.1.2. Müzik Dersi Değerler Ölçeği...........................................................93
3.3.2. Nitel Veri Toplama Araçları.................................................................100
3.3.2.1. 1. Form: Paylaşım Değeri Formu.................................................101
3.3.2.2. 2. Form: Hoşgörü Değeri Formu..................................................101
3.3.2.3. 3. Form: Sorumluluk Değeri Formu.............................................102
3.3.3. Diğer formlar.......................................................................................102
3.3.3.1. Uzman Görüş Formu.....................................................................102
3.4. Deneysel Uygulama ve Veri Toplama Süreci..............................................103
3.5. Verilerin Analizi.........................................................................................104
3.5.1. Nicel Verilerin Analizi.........................................................................105
3.5.2. Nitel Verilerin Analizi..........................................................................109
BÖLÜM 4................................................................................................................110
4. BULGULAR VE YORUM................................................................................110
4.1. Nicel Verilere Ait Bulgular ve Yorumlar.....................................................110
4.1.1. Araştırmanın Birinci Alt Problemine Yönelik Bulgular ve Yorum........110
4.1.2. Araştırmanın İkinci Alt Problemine Yönelik Bulgular ve Yorum..........113
4.1.3. Araştırmanın Ü çüncü Alt Problemine Y önelik Bulgular ve Y orum.......115
4.1.4. Araştırmanın Dördüncü Alt Problemine Yönelik Bulgular ve Yorum ...117
4.2. Nitel Verilere Ait Bulgular ve Yorumlar.....................................................120
4.2.1. Araştırmanın Beşinci Alt Problemine Yönelik Bulgular ve Yorum.......121
4.2.2. Araştırmanın Altıncı Alt Problemine Yönelik Bulgular ve Yorum........127
4.2.3. Araştırmanın Yedinci Alt Problemine Yönelik Bulgular ve Yorum......133
BÖLÜM 5................................................................................................................140
5. SONUÇ VE ÖNERİLER....................................................................................140
5.1. Sonuçlar......................................................................................................140
5.2. Öneriler......................................................................................................142
KAYNAKÇA...........................................................................................................144
EKLER....................................................................................................................159
EK 1: İZİN YAZISI...................................................................................................160
EK 2: Değerler Ölçeğİ.......................................................................................162
EK 3: KİŞİsel BİLGİ Toplama Formu...................................................................163
EK 4: AçIK Uçlu Soru FormlarI........................................................................164
EK 5 : ARAŞTIRMA SÜRECİNDE KULLANILAN ŞARKILAR.........................................171
EK 6 : Uygulama Okulundan Görüntüler......................................................182 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
değerler eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
müzik eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
okul şarkıları |
tr_TR |
dc.subject |
paylaşım |
tr_TR |
dc.subject |
hoşgörü |
tr_TR |
dc.subject |
sorumluluk |
tr_TR |
dc.title |
İlköğretim öğrencilerine değerlerin okul şarkıları yoluyla kazandırılması |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Teaching values to elementary students using school songs |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
TR118187 |
tr_TR |