Abstract:
Bu araştırma, hastanede çalışan hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimleri ve
bunu etkileyen faktörleri incelemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı.
Araştırmanın evrenini Turgut Özal Tıp Merkezi tüm klinik ve yoğun
bakımlarda çalışan 822 hemşire; araştırmanın örneklemini ise evreni bilinen
örneklem hesaplamasına göre minimal örneklem büyüklüğü olan 284 hemşire
oluşturdu.Hemşireler basit örneklem yöntemiyle araştırmaya alındılar. Araştırmanın
verileri Kasım -Aralık 2013 tarihleri arasında, sosyodemografik özellikler ve konuyla
ilgili sorulardan oluşan birey tanıtım formu ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilim
Ölçeği ile toplandı. Verilerin analizinde yüzdelik dağılımlar, t testi, ANOVA,
Kruskal - Wallis testleri kullanıldı.
Araştırmaya katılan hemşirelerin %88’i kadın, %6.4’ü 40 yaş üzeri, %6.3’ü
yüksek lisans mezunu, %4.6’sının idari birimde çalıştığı, %5.3’ünün her zaman
bilimsel etkinliğe katıldığı ve %10,2’sinin eleştirel düşünmeye yönelik hizmet içi
eğitim aldığı saptandı. Hemşirelerin eleştirel düşünme eğilim puan ortalamaları
226.92±24.00 olarak bulundu. Araştırmada anne eğitim düzeyi, idari birimde
çalışma, sorumlu hemşire olma durumu, bilimsel etkinliklere katılma değişkenlerine
göre eleştirel düşünme eğilim puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel açıdan
önemli olduğu saptandı(p<0.05).
Sonuç olarak; Hemşirelerin eleştirel düşünme eğilim puan ortalamaları düşük
bulundu. Hemşirelerin eleştirel düşünmelerine fırsat sağlayacak hem kurumsal hem
de kurum dışı eğitim etkinliklerinin geliştirilmesi ve yüksek lisans yapmaları
konusunda teşvik edilmeleri önerilmektedir.