DSpace@İnönü

İşbirlikli öğrenme yönteminin okul öncesi öğretmen adaylarının müzik derslerindeki öz-yeterlik, başarı ve müzik okuryazarlığına etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Kaya, Özge
dc.date.accessioned 2024-01-11T10:16:10Z
dc.date.available 2024-01-11T10:16:10Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Kaya, Ö. (2022). İşbirlikli öğrenme yönteminin okul öncesi öğretmen adaylarının müzik derslerindeki öz-yeterlik, başarı ve müzik okuryazarlığına etkisi. İnönü Üniversitesi, Malatya. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/87769
dc.description İnönü Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Müzik Eğitimi Bilim Dalı en_US
dc.description.abstract İşbirlikli öğrenme yöntemi, yalın bir anlatımla az sayıda öğrencinin birbirlerine destek olarak çalışmasıdır. İşbirlikli öğrenme, uzun yıllardır çalışılan, öğrencilerin akademik başarısının yanı sıra tutum ve davranışları üzerindeki olumlu etkileri de pek çok kez kanıtlanmış bir öğretim yöntemidir. Dünya genelinde, bu yöntemin çeşitli alanlarda ortaya çıkardığı olumlu etkiler gözlemlendiği gibi, müzik eğitiminde de başarı, tutum ve sosyal beceri gibi farklı değişkenler üzerinde olumlu sonuçlar doğurduğu, yapılan pekçok araştırma ile ortaya konmuştur. Gerek mesleki müzik eğitimi sürecinde, gerekse genel müzik eğitimi sürecinde işbirlikli öğrenme yöntemi ile ilgili birçok çalışma yapılmış ve sonuçlar genellikle olumlu olmuştur. Ancak, ilgili alan yazın incelendiğinde, okul öncesi öğretmen adaylarının müzik eğitimleri sürecinde, işbirlikli öğrenme yöntemi uygulamaları ile ilgili bir çalışmanın yapılmadığı görülmüş ve bu durum araştırılmaya değer görülerek, öncelikle okul öncesi öğretmen adaylarının müzik eğitimlerinde işbirlikli öğrenme yönteminin kullanılması ile ilgili bir çalışmanın yapılmasının anlamlı olacağı düşünülmüştür. Bu araştırmada, yöntem olarak kontrol gruplu ön-test son-test modeli uygulanmıştır. Araştırma toplam 62 kişilik bir çalışma grubu ile yapılmış olup her iki grup 31 kişiden oluşmaktadır. Çevrimiçi yapılan 10 haftalık ders sürecinde, deney grubunda işbirlikli öğrenme yöntemlerinden takım-oyun-turnuva tekniği ile müzik dersi yürütülürken, kontrol grubu geleneksel öğretim yöntemleri ile müzik dersini işlemişlerdir. Süreç sonunda, işbirlikli öğrenme yöntemi ile okul öncesi öğretmen adaylarının almakta oldukları müzik eğitimi derslerindeki öz-yeterlikleri, başarıları ve müzik okuryazarlıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda karma yöntem deseni kullanılarak veriler nicel ve nitel olarak toplanmıştır. Nicel veriler müzik okuryazarlığı ölçeği, müzik dersi başarı testi ve müzik dersi öz-yeterlik ölçeklerinden elde edilmiş olup, nitel veriler okul öncesi öğretmen adaylarının müzik derslerinde kullanılan işbirlikli öğrenme yöntemi ile ilgili görüşlerinin alındığı görüşme formlarından elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, işbirlikli öğrenme yöntemi ile müzik dersi alan deney grubu öğrencilerinin müzik dersi başarıları ve müzik öz-yeterlik algıları kontrol grubuna göre anlamlı fark göstermekle beraber, müzik okuryazarlığı değişkeni üzerinde anlamlı fark saptanmamıştır. Öte yandan her iki grubun grup içi ön-test ve son-test bulgularına göre anlamlı düzeyde gelişme gösterdiği bulunmuştur. Deneysel süreç sonunda, deney grubuna uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formundan ulaşılan verilere göre de, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin müzik dersi başarılarına, müzik okuryazarlıklarına ve müzik öz-yeterlik algılarına birçok farklı kategoride olumlu etkileri tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: İşbirlikli Öğrenme, Müzik Dersi, Öz-yeterlik, Başarı, Müzik Okur Yazarlığı, Okul Öncesi Öğretmenliği en_US
dc.description.abstract The cooperative learning method is most simply defined as small groups working together. Cooperative learning is a teaching method that has been studied for more than 40 years around the world, and its positive effect on students' academic achievement and attitudes and behaviors has been demonstrated by numerous studies. It has been supported by many research results that this method has a positive effect on many variables such as success, attitude and social skills in music education. Many studies have been conducted on the cooperative learning method both in the professional music education process and in the general music education process, and the results have generally been positive. However, when the relevant literature is examined, it is seen that there is no study on cooperative learning method practices in the music education process of pre-school teacher candidates, and this situation is considered worthy of research, and it would be meaningful to conduct a study on the use of cooperative learning method in the music education of pre-school teacher candidates. has been considered. In this study, pre-test post-test model with control group was used as a method. The research was conducted with a study group of 62 people in total, and both groups consisted of 31 people. During the 10-week online course, the experimental group taught the music lesson with the team-game-tournament technique, which is one of the cooperative learning methods, while the control group taught the music lesson with the traditional teaching methods. At the end of the process, it was aimed to examine the self-efficacy, achievements and musical literacy of pre-school teacher candidates in the music education lessons they are taking with the cooperative learning method. For this purpose, data were collected quantitatively and qualitatively by using mixed method design. The quantitative data were obtained from the music literacy scale, the music lesson achievement test and the music lesson self-efficacy scales, and the qualitative data were obtained from the interview forms in which the opinions of the pre-school teacher candidates about the cooperative learning method used in music lessons were taken. According to the results of the study, although the music lesson achievement and music self-efficacy perceptions of the experimental group students who took music lessons with the cooperative learning method showed a significant difference compared to the control group, no significant difference was found on the musical literacy variable. On the other hand, it was found that both groups showed significant improvement according to the in-group pre-test and post-test findings. At the end of the experimental process, according to the data obtained from the semi-structured interview form applied to the experimental group, positive reflections of the cooperative learning method on the music lesson success, music literacy and music self-efficacy perceptions of the students were determined in many different categories. Keywords: Cooperative Learning, Music Lesson, Self-Efficacy, Success, Music Literacy, Pre-school Teaching en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İşbirlikli Öğrenme en_US
dc.subject Müzik Dersi en_US
dc.subject Öz-yeterlik en_US
dc.subject Müzik Okur Yazarlığı en_US
dc.title İşbirlikli öğrenme yönteminin okul öncesi öğretmen adaylarının müzik derslerindeki öz-yeterlik, başarı ve müzik okuryazarlığına etkisi en_US
dc.title.alternative The effect of cooperative learning method on pre-school teacher candidates in self-efficacy, success and music literacy in music lessons en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi en_US
dc.identifier.endpage 149 en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster