DSpace Repository

Mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisi uygulamalarının akademik başarı ile okuduğunu anlama becerilerine etkisi ve sürece yönelik öğrenci görüşleri

Show simple item record

dc.contributor.author Türk, Emrah
dc.date.accessioned 2024-01-11T11:00:13Z
dc.date.available 2024-01-11T11:00:13Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Türk, E. (2022). Mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisi uygulamalarının akademik başarı ile okuduğunu anlama becerilerine etkisi ve sürece yönelik öğrenci görüşleri. İnönü Üniversitesi, Malatya. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/87771
dc.description İnönü Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı / Türkçe Eğitimi Bilim Dalı en_US
dc.description.abstract Bu araştırmada, mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisi uygulamalarının altıncı sınıf öğrencilerinde Sözcükte Yapı konusundaki başarısına, okuduğunu anlama becerisine etkileri incelenmiş ve sürece yönelik öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte yer aldığı karma yöntemlerden iç içe karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmı ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel bir araştırmadır. Araştırmanın nitel bölümü durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Karadeniz Bölgesi'nin Batı Karadeniz Bölümü'nde nüfus ve yüz ölçümü bakımından küçük olan bir il merkezinde bulunan ortaokulda öğrenim görmekte olan altıncı sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu bağlamda ortaokulun altıncı sınıf öğrencilerinden oluşan şubelerden iki şube "kontrol" ve "deney" grubu olarak adlandırılmıştır. Çalışma grubu, 28'i deney ve 29'u kontrol olmak üzere 57 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçlarını "Sözcükte Yapı Başarı Testi", "Okuduğunu Anlama Testi" ve "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulama sürecinde, deney grubundaki öğrencilere yedi hafta boyunca araştırmacı tarafından bir Web 2.0 aracı olan "LearningApps.org" yoluyla hazırlanmış etkinlikler ve Türkçe Dersi Öğretim Programı'na (MEB, 2019a) uygun Türkçe dersi uygulamaları işlenmiştir. Kontrol grubuna ise Türkçe Dersi Öğretim Programı'na (MEB, 2019a) uygun Türkçe dersi uygulamaları işlenmiştir. Araştırmanın nicel verileri; bağımlı gruplar t testi, bağımsız gruplar t testi, Mann-Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla elde edilen nitel veriler ise içerik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisine dayalı eğitim, deney grubu öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerini ve akademik başarılarını artırmış ve dil bilgisi okuma arasındaki ilişki deneysel bir araştırma ile ortaya konmuştur. Mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisine dayalı uygulamaların uygulandığı deney grubu ile Türkçe Dersi Öğretim Programı (MEB, 2019a) doğrultusunda eğitim yapılan kontrol grubunda; öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine yönelik Okuduğunu Anlama Testi ve akademik başarılarına yönelik Sözcükte Yapı Başarı Testi son ölçüm puanları karşılaştırıldığında, iki grup arasında okuduğunu anlama beceri düzeyinde ve akademik başarıları düzeyinde deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Araştırmanın deneysel işleminden sonra deney grubu öğrencilerinden, uygulamaya ve sürece ilişkin görüşleri alınmıştır. Öğrencilerin görüşleri neticesinde uygulama öncesi bilişsel hazırlık olarak öğrencilerin çoğunlukla tekrar yaptıkları, duyuşsal hazırlık olarak çoğunlukla istekli bir şekilde uygulamaya hazırlandıkları, psikomotor hazırlık olarak ise çoğunlukla araç gereç hazırlığı yaptıkları tespit edilmiştir. Öğrenciler uygulama ve sürecine ilişkin olumlu görüşlerini ise pedagojik açıdan çoğunlukla "konuyu iyi öğrenmelerine yardımcı olma", duyuşsal açıdan çoğunlukla "öğrenmeyi eğlenceli hâle getirme", donanımsal açıdan ise çoğunlukla "mekân bağımsızlığı sağlama" şeklinde belirtmiştir. Öğrenciler uygulama ve sürecine ilişkin olumsuz görüşlerini ise pedagojik açıdan çoğunlukla "etkinlik sayısının az olması", duyuşsal açıdan çoğunlukla "hata yapma korkusu yaşaması", donanımsal açıdan ise çoğunlukla "internet ağ hızının yavaş olması" şeklinde belirtmişlerdir. Öğrencilerin uygulama ve sürece ilişkin çözüm önerileri ise pedagojik açıdan çoğunlukla "mobil öğrenmenin farklı disiplinlerde kullanımının yaygınlaştırılması", duyuşsal açıdan çoğunlukla "öğretmen- öğrenci etkileşiminin arttırılması", donanımsal açıdan ise çoğunlukla "internet ağı hız probleminin çözülmesi" şeklinde ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: Dil bilgisi, işlevsel dil bilgisi, mobil teknoloji, okuduğunu anlama becerisi. en_US
dc.description.abstract In this study, the effects of mobile technology supported functional grammar applications on sixth grade students' success in lexical structure and reading comprehension skills were examined and it was aimed to determine student views on the process. In the research, nested mixed design, which is one of the mixed methods in which qualitative and quantitative research methods are included, was used. The quantitative part of the research is a quasi-experimental research with a pre-test post-test control group. The qualitative part of the research was designed with a case study. The study group of the research consists of sixth grade students studying in a secondary school located in a city center with a small size in terms of population and area in the Western Black Sea Region of the Black Sea Region in the 2019-2020 academic year. In this context, two branches of the secondary school's sixth grade students were named as the "control" and "experimental" groups. The study group consists of 57 people, 28 of whom are experimental and 29 are control. The data collection tools in the research are "Word Structure Achievement Test", "Reading Comprehension Test" and "Semi-structured Interview Form". Web 2.0 tool, "LearningApps.org", and Turkish lesson practices in accordance with the Turkish Language Curriculum (MEB, 2019a) for seven weeks. In the control group, Turkish lessons in accordance with the Turkish Lesson Curriculum (MEB, 2019a) were taught. Quantitative data of the research; dependent groups t test, independent groups t test, Mann - Whitney U test. Qualitative data obtained with semi-structured interview forms were analyzed by content analysis method. According to the results of the research; Education based on functional grammar supported by mobile technology increased the reading comprehension skills and academic achievement of the experimental group students, and the relationship between grammar reading was demonstrated by an experimental study. In the experimental group, in which mobile technology supported functional grammar-based applications were applied, and in the control group, which was trained in line with the Turkish Lesson Curriculum (MEB, 2019a); When the final measurement scores of the Reading Comprehension Test for students' reading comprehension skills and the Vocabulary Structure Achievement Test for their academic achievement were compared, a statistically significant difference was found between the two groups in favor of the experimental group in terms of reading comprehension skills and academic achievements. After the experimental process of the research, the opinions of the students in the experimental group about the application and the process were taken. As a result of the students' opinions, it was determined that the students mostly did it again as the cognitive preparation before the application, they were mostly prepared for the application willingly as the affective preparation, and they mostly prepared the tools as the psychomotor preparation. The students expressed their positive views about the application and its process as "helping them learn the subject well" in terms of pedagogical aspect, "making learning fun" in terms of affective aspect, and "providing spatial independence" in terms of hardware. The students stated their negative views about the application and its process as "the number of activities is low" in terms of pedagogical aspect, "the fear of making mistakes" in terms of affective aspect, and "the speed of the internet network is slow" in terms of hardware. On the other hand, the solution suggestions of the students regarding the application and the process were mostly stated as "disseminating the use of mobile learning in different disciplines" in terms of pedagogy, "increasing the teacher-student interaction" in the affective aspect and "solving the internet network speed problem" in terms of hardware. Keywords: Grammar, functional grammar, mobile technology, reading comprehension. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Dil bilgisi en_US
dc.subject işlevsel dil bilgisi en_US
dc.subject okuduğunu anlama becerisi en_US
dc.title Mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisi uygulamalarının akademik başarı ile okuduğunu anlama becerilerine etkisi ve sürece yönelik öğrenci görüşleri en_US
dc.title.alternative The effect of mobile technology-supported functional grammar applications on academic achievement and reading comprehension skills and student opinions about the process en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi en_US
dc.identifier.endpage 203 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record