DSpace@İnönü

12 yaş altındaki çocuklar için oyun terapilerinin etkinliliği: Bir sistematik literatür taraması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Sertkaya, Betül
dc.date.accessioned 2024-03-08T07:05:42Z
dc.date.available 2024-03-08T07:05:42Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Sertkaya, B. (2023). 12 yaş altındaki çocuklar için oyun terapilerinin etkinliliği: Bir sistematik literatür taraması. Yayınlanmış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/88156
dc.description İnönü Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı 3-12 yaş arasındaki çocuklarla yapılan, deneysel müdahaleleri içeren oyun terapisi çalışmalarından elde edilen bulguları sistematik bir yöntemle sentezlemektir. Mevcut kanıtları incelemek ve bir araya getirmek için sistematik literatür taraması yönteminden yararlanılmıştır. Bu amaçla çalışmanın kapsamını belirlemek için dahil edilme ve dışlama kriterleri belirlenmiştir. EBSCOHOST (Academic Search Ultimate, ERIC, MEDLINE gibi tüm veri tabanları dahil), Pubmed, SAGE, Science Direct, Scopus, Web of Science ve WILEY veri tabanlarında oyun terapisi ile ilgili çalışmalar taranmıştır. Uygunluk kriterlerini karşılayan 39 çalışma bu araştırmanın kapsamını oluşturmuştur. Dahil edilen çalışmalarda sıklıkla Çocuk Merkezli oyun terapisi, Bilişsel Davranışçı oyun terapisi, Adlerian oyun terapisi ve Yapılandırılmış oyun terapisinin etkililiğinin test edildiği görülmüştür. Oyun terapilerinin çocukların agresif davranışlar, karşı gelme davranışları, saldırganlık, dışşsallaştırılmış/içselleştirilmiş davranış problemleri, sosyal duygusal gelişim, sosyal yeterlilik ve empati, kaygı, öz düzenleme, sorumluluk, benlik saygısı ve depresyon, akademik başarı, dikkat ve iki dilli bozukluk üzerinde etkili olduğu; öz yeterlilik ve çalışma belleği problemleri üzerinde etkili olmadığı bulgularına ulaşılmıştır. Dahil edilen çalışmaların yanlılık risk analizi değerlendirildiğinde; seçim yanlılığı boyutunda rastgele atama kriteri çoğu çalışma düşük risk, rastgele atama bilgisinin gizlenmesi kriteri çoğu çalışmada belirsiz risk kategorisinde yer almıştır. Performans, belirleme ve yıpranma yanlılığı boyutunda çoğu çalışma belirsiz risk kategorisinde yer alırken raporlama yanlılığında tüm çalışmalar düşük risk kategorisinde yer almıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular alanyazındaki çalışmalar ışığında tartışılarak uygulamacılar ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. en_US
dc.description.abstract The aim of this research is to synthesize the findings obtained from play therapy studies with children aged 3-12, including experimental interventions, in a systematic method. A systematic literature review method was used to analyze and aggregate the available evidence. For this purpose, inclusion and exclusion criteria were determined to determine the scope of the study. Studies on play therapy were searched in EBSCOHOST (including all databases such as Academic Search Ultimate, ERIC, MEDLINE), Pubmed, SAGE, Science Direct, Scopus, Web of Science and WILEY databases. 39 studies that met the eligibility criteria formed the scope of this research. The included studies often tested the effectiveness of Child-Centered play therapy, Cognitive Behavioral play therapy, Adlerian play therapy, and Structured play therapy. Play therapies are effective on children's aggressive behaviors, defiant behaviors, aggression, externalized/internalized behavior problems, social emotional development, social competence and empathy, anxiety, self-regulation, responsibility, self-esteem and depression, academic achievement, attention and bilingual disorder. ; It was found that it was not effective on self-efficacy and working memory problems. When the bias risk analysis of the included studies is evaluated; In the selection bias dimension, the random assignment criterion was included in the low risk category in most studies, and the criterion of hiding the random assignment information was in the uncertain risk category in most studies. In terms of performance, identification and attrition bias, most studies were in the uncertain risk category, while in reporting bias, all studies were in the low risk category. The findings obtained as a result of the research were discussed in the light of the studies in the literature and suggestions were made for practitioners and researchers. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim ve Öğretim en_US
dc.title 12 yaş altındaki çocuklar için oyun terapilerinin etkinliliği: Bir sistematik literatür taraması en_US
dc.title.alternative Effectiveness of play therapies for children under 12: A systematic literature review en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi en_US
dc.identifier.endpage 153 en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster