DSpace@İnönü

Türk müziği ezgi yapılarına dayalı keman eğitimi modeli

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Hane, Ozan
dc.date.accessioned 2018-10-11T07:30:28Z
dc.date.available 2018-10-11T07:30:28Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Hane, O. Türk müziği ezgi yapılarına dayalı keman eğitimi modeli. İnönü Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Müzik Anabilim Dalı. 221 s. 2018. tr_TR
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/9064
dc.description.abstract ÖZET Bu araştırmanın amacı, Türk müziği ezgi yapılarına dayalı bir keman eğitimi modeli geliştirmek ve öğrencilerin keman çalma becerileri üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmanın ilk aşamasında model içeriğini oluşturabilmek için TRT THM ve TSM arşivleri taranarak Türk müzik kültürünün karakteristik bir özelliği olan hüseyni dizisi kullanan, 2¦4'lük, 3¦4'lük ve 3¦8'lik ölçü kalıplarına sahip eserler saptanmıştır. Saptanan bu eserlerde keman eğitiminin temel teknik konularında kullanılabilecek ezgisel yapılar araştırılmıştır. Bu inceleme sonucunda keman eğitiminde kullanabilecek detache, legato, staccato arşe tekniklerini ve birinci, ikinci ve üçüncü pozisyon ve bu pozisyonlar arası geçiş, agilite ve trill teknik konularında kullanılabilecek ezgi yapıları bulunmuş ve bu yapılar, ezgisel bir bütünlük oluşturacak şekilde birleştirilmiş ve düzenlenerek ilgili teknik konuları çalıştıran 22 adet etüt oluşturulmuştur. Araştırmanın verileri nicel ve nitel olmak üzere iki farklı yöntemle toplanmıştır. Veri toplama aşamasının nicel boyutunu 'Keman Performansı Gözlem Formu' oluşturuken, nitel boyutunu ise deneye katılan 10 öğrenci ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşme oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı'nda 2014-2015 eğitim öğretim yılı güz döneminde farklı sınıflarda (n=10) okuyan keman öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın yürütülmesinde tek grup ön test ve son test deney deseni uygulanmıştır. Araştırmacı tarafından deney grubuna haftada 1 ders saati süresince 14 haftalık Türk müziği ezgi yapılarına dayalı keman eğitimi modeli uygulanmıştır. 5 kişiden oluşan uzman kurulunun, öğrencilerin ön test ve son test video performans kayıtlarını izleyerek yaptıkları değerlendirmelerden elde edilen veriler, SPSS Statistics 21 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda; Türk Müziği Ezgi Yapılarına Dayalı Keman Eğitimi Modeli'nin (TMEYDKEM) gerçekleştirildiği deney grubu öğrencilerinin, modelin içerdiği tüm teknik konulardaki keman çalma becerilerinde son test lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Keman Eğitimi, Türk müziği, Keman Eğitimi Modeli, Performans tr_TR
dc.description.abstract ABSTRACT The primary goal of the research in this dissertation is to develop a model for violin education based on ethnic Turkish melody and motifs and to evaluate the success of this model (referred to as "the model" throughout) in violin skill development of student subjects. In order to develop the content for this model, the Turkish Folk and Classical Music archives of the TRT (Turkish National TV) have been scanned for those pieces using the Huseyni Maqam, a characteristic of Turkish music culture, with time signatures of 2/4, 3/4 and 3/8. Among the pieces found, we have scanned specifically for particular motifs and elements that could be used towards education of the fundamental violin techniques. As a result of this investigation, we have identified certain melody and motifs that could be used towards violin education in terms of developing the following skills: ● Right hand techniques: detache, legato and staccato ● Left hand techniques: ○ first, second and third positions and transition among these positions ○ trill and agility. Then, going through these melody and motifs, we organized and distilled them into 22 etudes with the intent of bringing together the complementing elements in each. The data used to evaluate this research has been collected using the following methods: ● Quantitative: Collected from the results of the Violin Performance Observation Form determined by 5 experts ● Qualitative: Collected from the responses of the semi-structured interviews with the student subjects. The subjects placed in the experiment arm (n=10) of this research are chosen among the students of the Adnan Menderes University Music Education department with different levels of seniority. The research was conducted during the fall term of 2014 -2015 academic year as a single arm pretest-posttest study. This arm has been asked to study using the model for 1 hour for 14 weeks. At the end of the study, a group of 5 experts evaluated the students' progress by viewing their pretest and posttest videos. Then these evaluations has been loaded into and analyzed using the SPSS Statistics 21 software. Our results indicate with statistical significance that the students in the experiment arm using the model have made meaningful progress in terms of all those technical skills which were emphasized by the model. Keywords: Violin Education, Turkish Ethnic Music, Violin Education Model, Violin Performance. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Müzik tr_TR
dc.subject Music tr_TR
dc.title Türk müziği ezgi yapılarına dayalı keman eğitimi modeli tr_TR
dc.title.alternative A model for violin education based on ethnic Turkish melody and motifs tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.relation.journal İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi tr_TR
dc.identifier.volume 0 tr_TR
dc.identifier.issue 0 tr_TR
dc.identifier.startpage 0 tr_TR
dc.identifier.endpage 0 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster